He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Maar ja ik persoonlijk blijf ook zoveel mogelijk van IE af op een server.
Maar waarom zou het handig zijn om je mail te kunnen lezen op een server? Servers staan bij ons in een serverruimte, en als je daar onderhoud moet plegen wil je daar ook zo snel mogelijk weer weg. Geluid is niet echt ideaal werkomgeving...
Beheer het gewoon vanaf een laptop / WS met rdp, kan je een rustig plekje zoeken en je server krijgt geen overbodige programma's
Gomez12 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:06:
Ok, persoonlijke mening. Niet aan beginnen, server hoort te serveren. Standaard beheerstaken / mail lezen vanaf WS, maar als je het echt wilt zou ik zeggen gebruik OWA.
Maar ja ik persoonlijk blijf ook zoveel mogelijk van IE af op een server.
Maar waarom zou het handig zijn om je mail te kunnen lezen op een server? Servers staan bij ons in een serverruimte, en als je daar onderhoud moet plegen wil je daar ook zo snel mogelijk weer weg. Geluid is niet echt ideaal werkomgeving...
Beheer het gewoon vanaf een laptop / WS met rdp, kan je een rustig plekje zoeken en je server krijgt geen overbodige programma's
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Afhankelijk van de beheertaken waar je die client voor wil gebruiken:martinvdm schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:56:
Het komt voor dat je een server overneemt en wat beheerstaken moet doen. Uiteraard kun je een hoop binnen de AD / Exchange, maar soms zou het zo handig zijn als outlook ook op de server stond, maargoed om dat je server aan te doen gaat wel erg ver, en daar komt bij dat outlook niet gratis is.
Outlook client CDs worden afaik ook bij je Exchange media meegegeven.
Maar die wil je dus niet op je Exchange omgeving installeren (mapi conflicten).
De vraag is dus: waar wil je die client voor gebruiken?
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Ehm, zijn er uberhaupt andere mailclients die rechten op exchange folders kunnen zetten? Want met een simpele imap / smtp client kun je volgens mij geen rechten instellen...martinvdm schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:09:
owa is natuurlijk leuk, maar een groot gemis daarin is, rechten instellen op folders. dat is de belangrijkste taak waar de mailclient voor gebruikt zal worden.
[...]
Andere optie die 1 externe bij ons wel eens gebruikt heeft was gewoon een vmware server instantie met al jouw favo programma's ( vmware was al geinstalleerd / operationeel als test-platform dus was het alleen 1 image / instantie meer )
Laat ik het er even op houden dat het een alternatieve gedachtengang is... Maar of het echt realistisch is om gelijk een andere mailserver neer te zetten?nicoborghuis schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:18:
Misschien is mecury mail server wel een goed alternatief van exchange, alleen deze mail server is niet echt zo easy te installeren en beheren
Verwijderd
Dus de vraag blijft waarom je outlook nodig hebt. Als je al ip connectie hebt voor bijvoorbeeld rdp kan je natuurlijk net zo makkelijk outlook met verschillende profielen instellen en zorgen dat je een prompt voor credentials krijgt.
ik begrijp dat outlook op de server niet echt verstandig, helemaal niet als dat ook de exchange server is. denk je het volgende in: beheer een server, toegang met rdp vanaf extern.rechten op outlook mappen staan niet goed, er zijn gebruikers die geen machtigingen hebben of juist wel die ze niet moeten hebben, en je hebt dus geen werkstation die naar exchange kan connecten en de server staat een paar honderd kilometer ver.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 22:07:
Ik zie niet in waarom je outlook op een server nodig hebt en dat is ook ten zeerste af te raden. Meer informatie hier: http://blogs.msdn.com/ste...ve/2004/07/03/172257.aspx
Dus de vraag blijft waarom je outlook nodig hebt. Als je al ip connectie hebt voor bijvoorbeeld rdp kan je natuurlijk net zo makkelijk outlook met verschillende profielen instellen en zorgen dat je een prompt voor credentials krijgt.
Als jij dat moet beheren, dan moet je de juiste tools / openstaande poorten hebben.martinvdm schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 23:10:
denk je het volgende in: beheer een server, toegang met rdp vanaf extern.rechten op outlook mappen staan niet goed, er zijn gebruikers die geen machtigingen hebben of juist wel die ze niet moeten hebben, en je hebt dus geen werkstation die naar exchange kan connecten en de server staat een paar honderd kilometer ver.
[...]
Dus zet een vpn op, connect over het vpn naar exchange en verander de rechten.
Of gebruik een vmware machine als die er is en gooi hier outlook op.
Of verander de rechten in de exchange admin ( al zou ik deze wederom weer op een WS installeren ).
Maar ik kan me niet voorstellen dat de rechten op de exchange mappen het enige probleem zijn, dus zou ik toch voor een vpn kiezen, daar kan je gewoon veel meer mee, voorkomt moeilijke omwegen als outlook op server willen installeren etc.
Je bent in de war met Small Business Server, bij SBS krijg je per aangeschafte CAL ook een licentie voor Outlook 2003 en er zit dus een cd-tje bij de media kit. Bij Exchange krijg je geen Outlook.alt-92 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:14:
Outlook client CDs worden afaik ook bij je Exchange media meegegeven.
Dan praat je dus over een MAPI client want je kunt dit niet doen over IMAP4 of iets dergelijks. En zoals alt-92 ook al zei, je moet geen MAPI client op een Exchange 5.5, 2000 of 2003 server installeren omdat je binaries kunnen conflicteren met de MAPI client binaries van Exchange zelf. Zie ook: Microsoft does not support installing Exchange Server components and Outlook on the same computermartinvdm schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 23:10:
ik begrijp dat outlook op de server niet echt verstandig, helemaal niet als dat ook de exchange server is. denk je het volgende in: beheer een server, toegang met rdp vanaf extern.rechten op outlook mappen staan niet goed, er zijn gebruikers die geen machtigingen hebben of juist wel die ze niet moeten hebben, en je hebt dus geen werkstation die naar exchange kan connecten en de server staat een paar honderd kilometer ver.
Bij Exchange 2007 ligt dat anders omdat die geen clientside MAPI bits meer aan boord heeft, maar ook dan is het een slecht idee om Outlook op de server te installeren.
[ Voor 58% gewijzigd door Jazzy op 23-03-2008 18:18 ]
Vreemd.Jazzy schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:11:
Bij Exchange krijg je geen Outlook.
Ik heb vrijdag (!) nog een Retail package Exchange 2003 Standard zien liggen bij mijn oud-collega's waar toch echt een Outlook2003 CD bij zat.
Was trouwens wel een 2003 RTM - dus dat de combi verkrijgbaar was is misschien al een tijd geleden geweest.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Maar ja, een VPN verbinding om remote naar je Exchange doos te connecten met een remote Outlook / Thunderbird lijkt me beter. Of een webmail client op een andere doos draaien.
Even tussen de regels door lezen: het gaat om een client waar je via MAPI ook tegen Exchange aan kan babbelen om folder permissies en dergelijke mee te zetten.silentsnake schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:13:
Outlook Web Access ofzo of een andere webmail client?
alt-92 schreef op maandag 24 maart 2008 @ 19:26:
[...]
Even tussen de regels door lezen: het gaat om een client waar je via MAPI ook tegen Exchange aan kan babbelen om folder permissies en dergelijke mee te zetten.