Monitor levensduur: Aan, uit of stand-by?

Pagina: 1
Acties:

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Een rare vraag misschien maar ik zal het even uitleggen.

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een 24'' wide scherm. Aangezien ik hier zo lang mogelijk wil mee doen wil ik em goed onderhouden.
Nou komt de situatie wel eens voor dat je even een kwartiertje - uurtje weg moet. Wat is dan het beste voor het scherm? In stand-by, gewoon aanlaten of uitzetten?

Mijn ideeën hierover:
-Gewoon aanlaten > blacklight blijft aan en zal eerder minder worden
-Stand-by > blacklight gaat niet uit maar kost energie om weer op te starten.
-Uit > bespaart de blacklight maar het zou kunnen zijn dat het slechter is om em steeds weer aan en uit te zetten dan dat ie constant aan is aangezien dat meer van de blacklight zou kunnen vragen.

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Misschien maakt het wel geen klap uit maar ben sowieso benieuwd ;) Voordat mensen komen die zeggen dat het allemaal onzin is om op dat soort dingen te letten aangezien het ook enigszins geluk hebben is, zal ik even zeggen dat ik daar idd. achter sta. Maar zoals ik zei: Ben benieuwd of het uitmaakt.

Verwijderd

Volgens mij gaat bij stand-by de backlight ook uit. Indien zo, is er niet veel verschil tussen stand-by en uit. In uit stand wordt waarschijnlijk ook gewoon de voeding uitgezet wat bij stand-by niet zo is.
Het hangt er natuurlijk af van hoe lang je weg gaat (dus hoe frequent de backlight aan moet versus hoe lang hij blijft branden), maar denk dat het terug aangaan van een backlight meer vraagt doorgaans dan hem effe te laten branden.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

ik denk zelf, dat het wat vaker een keer aan of uit zetten niet zoveel uitmaakt voor de levensduur van het scherm.
als het nog een mechanische schakelaar was, dan zou dat nog wel eens kunnen slijten, maar die worden al tijden niet meer gebruikt.
ik denk dat je je in dat opzicht(levensduur), niet druk moet maken hoor, ik zou hem iig wel uitdoen.
dus.... als je weet dat je hem langer dan een half uur niet gaat gebruiken(of weggaat), gewoon uit doen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pcgek op 21-03-2008 19:18 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 12:12

Kwastie

Awesomeness

ik zeg uit doen :P

denk dat het 'opstarten' van het scherm ook moet als hij op standby staat. En aangezien stand-by ook nog brand gevoelig en kost nog zo'n 1.10 euro per jaar extra O-) .
(als je rekend naar (24 uur per dag - 8 (aantijd) x 1 watt uur = 5 840 watt / 1000 * 0.20 = 1.09600 )

112% ge-edit :*)

[ Voor 112% gewijzigd door Kwastie op 21-03-2008 19:27 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Verwijderd

Als ik even een kleine boodschap ga doen dan zet ik altijd m'n TFT uit. Het bevordert zeker de levensduur in een negatieve manier als je 'm aan laat staan voor de periode wat je wegbent.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het is niet alleen de levensduur maar ook de kleuren heb ik gemerkt, die worden bij sommige modellen gewoon iets minder als je scherm lang aan staat. Ik hou een 20 minuten uur aan als maximale 'nietgebruiktijd'.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• TEAMIKKE
  • Niet online
LauPro schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 04:21:
Het is niet alleen de levensduur maar ook de kleuren heb ik gemerkt, die worden bij sommige modellen gewoon iets minder als je scherm lang aan staat. Ik hou een 20 minuten uur aan als maximale 'nietgebruiktijd'.
Daar zat ik idd. ook mee: De kleuren. Beetje verkeerd verwoordt misschien maar dat bedoelde ik met de blacklight.

Ik zet hem zelf ook altijd uit als ik ga eten ed. Bedankt voor de reacties iig. Weet ik dat ook weer ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Ik neem toch aan dat je backlight bedoelt en niet blacklight, want anders heb je wel vrij bijzondere monitor ;)

The devil is in the details.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:16:
Ik neem toch aan dat je backlight bedoelt en niet blacklight, want anders heb je wel vrij bijzondere monitor ;)
Hoe je het maar wilt noemen ;) Ik zie overal dat het door elkaar gebruikt wordt dus ik deed het automatisch ook maar. Je hebt wel gelijk uiteraard.
Pagina: 1