Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Automatisch laten reggen van subdomeinen + WP install, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
Hoi,

Ik wil op een website, gebruikers de mogelijkheid geven omzich zelf te registreren. Dan wil ik dat die gebruiker een subdomein naar wens kan registreren, en dat daar dan een standaard installatie van Wordpress op geïnstalleerd wordt. Nu weet ik (ofja, weet.... ik heb 't gevonden via google), dat die subdomeinen geregistreerd kunnen worden d.m.v. het aanpassen van de .htaccess file. Alleen heb ik geen idee, hoe ik bij het registreren een standaard installatie van wordpress op dat subdomein moet krijgen :?

Ik werk over het algemeen met Directadmin trouwens, weet niet of dat van (groot) belang is?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:12
Het gebruik van htaccess verdient hiervoor niet de aanbeveling.

Liever maak je daadwerkelijk een VirtualHost aan in de configuratie van je webserver, maak je een nieuwe map voor de document-root, en plaats je daarin de bestanden (in dit geval wordpress).

Met een htaccess-file kan hetwel. Je kunt ofwel aan de hand van het subdomein intern redirecten naar een submap, of het subdomein intern appenden aan de request-uri, en deze variabele in wordpress zelf gebruiken om te bepalen welke database je wilt gebruiken.

• De_Bastaard
Mja, ik ben niet de eigenaar van de webserver. Ik huur 'n paar gigabyte webspace bij een bedrijf, en weet even niet of ik wel/geen virtualhosts kan aanmaken...

[ Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 21-03-2008 20:25 ]

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:24
De_Bastaard schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:24:
Mja, ik ben niet de eigenaar van de webserver. Ik huur 'n paar gigabyte webspace bij een bedrijf, en weet even niet of ik wel/geen virtualhosts kan aanmaken...
mijn glazen bol zegt van wel :X

excuses... ik zal ook even inhoudelijk reageren. De installatie van wordpress is dodelijk envoudig. Als je gebruiker je registreert moet het toch wel mogelijk zijn dmv een php scriptje automatisch die instalatie daarheen te krijgen. Echter ik denk toch dat je anders moet denken, immers een wordpress instalatie file is zo'n 3 mb groot. Als je dat dus elke keer moet kopieren dan moet de gebruiker wel elke keer even wachten...

Ik denk dat je niet met wordpress moet werken maar een ander soort systeem, tenzij wordpress met één installatie verschillende website kan maken.

[ Voor 48% gewijzigd door Geert.H op 21-03-2008 23:38 ]

• De_Bastaard
Oh crap, na heel lang zoeken vind ik net dit :X

Wordpress MU, als in Multiple Users .... omg dat ik dat niet bij die andere 500.000 google queries ben tegengekomen 8)7

Verwijderd

Is het niet zo dat voor elke WP installatie ook gelijk een database aangemaakt moet worden?

• De_Bastaard
Jep.. Maar die maakt dat wordpress mu voor je aan als het goed is. Overigens heb ik een probleem... Mijn hoster ondersteund geen virtualhosts/ wildcards dus moet ik een hoster zoeken die dat wel doet.. Zonder dat ik meteen een hele server moet huren...

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik gebruik al langere tijd Wordpress MU (intussen meerdere installaties) en heb eigenlijk altijd problemen gehad met subdomeinen. Mijn hoster ondersteund het wel (zoek bijvoorbeeld naar een goede DirectAdmin hoster), maar het werkt niet goed genoeg om het in productie te gooien. Vaak werkt de door WP-MU aangeleverde oplossing voor subdomains niet en kun je zelf lang gaan sleutelen.

Doe anders alvast wat ervaring op met een subfolder installatie. Dan heb je dus niet gebruiker.jouwdomein.nl maar jouwdomein.nl/gebruiker. Dat werkt eigenlijk zonder problemen en erg snel.

Je kunt ook nog even iets langer wachten en geen kennis opdoen met de huidige Wordpress MU verie (gebaseerd op Wordpress 2.3) maar wachten op de nieuwe (gebaseerd op Wordpress 2.5). Lijkt mijzelf de moeite wel waard (hele nieuwe interface). Updaten is meestal wel een nachtmerrie... ;)

offtopic:
als je er via IM/e-mail nog eens wat langer over wil babbelen, schiet je maar een DM in!

• De_Bastaard
lh-Online.nl schreef op zondag 23 maart 2008 @ 11:08:
Ik gebruik al langere tijd Wordpress MU (intussen meerdere installaties) en heb eigenlijk altijd problemen gehad met subdomeinen. Mijn hoster ondersteund het wel (zoek bijvoorbeeld naar een goede DirectAdmin hoster), maar het werkt niet goed genoeg om het in productie te gooien. Vaak werkt de door WP-MU aangeleverde oplossing voor subdomains niet en kun je zelf lang gaan sleutelen.

Doe anders alvast wat ervaring op met een subfolder installatie. Dan heb je dus niet gebruiker.jouwdomein.nl maar jouwdomein.nl/gebruiker. Dat werkt eigenlijk zonder problemen en erg snel.

Je kunt ook nog even iets langer wachten en geen kennis opdoen met de huidige Wordpress MU verie (gebaseerd op Wordpress 2.3) maar wachten op de nieuwe (gebaseerd op Wordpress 2.5). Lijkt mijzelf de moeite wel waard (hele nieuwe interface). Updaten is meestal wel een nachtmerrie... ;)

offtopic:
als je er via IM/e-mail nog eens wat langer over wil babbelen, schiet je maar een DM in!
Hoi,

Maak jij die subdomains dan altijd zelf aan? (Overigens, mijn hoster vertelde me gisteren dat ik mijn ruimte niet beschikbaar mag stellen aan derden. Zal dus toch een andere hosten moeten zoeken :X ). Als je tips hebt hoor ik het graag ;)

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

De ruimte beschikbaar stellen aan andere is wat anders als hun een blog geven. Anders zou je immers ook geen forum, commentsystem of iets dergelijks op je site mogen zetten, want dan kunnen andere gebruikers data aanmaken op jou hosting, hetzelfde als een blog dus.

En gewoon domein.tld/gebruikersnaam doen, werkt net zo goed, scheelt weer gedoe :P

• De_Bastaard
Mja, even dit van het forum van mijn hoster:
xxxx schreef:Edit: na wat zoeken, kwam ik er achter dat er in de httpd.conf een wildcard moet staan om dit werkend te krijgen... staat die er ?

Nee, en dat wordt ook niet op verzoek ingesteld.

Je kunt met behulp van de DirectAdmin API wel om dit probleem heen werken. Zie daarvoor dit topic.

Hou wel rekening met het volgende regels uit de algemene voorwaarden:

11 b. Schade aan xxxxx of derden, veroorzaakt door handelen in strijd met het vorige lid kan op de desbetreffende klant worden verhaald.
11 d. Indien de ernst van de handeling of gedraging van de klant dit rechtvaardigt heeft xxxxx het recht met onmiddellijke ingang en zonder verdere ingebrekestelling deze overeenkomst te beeindigen, zulks zonder restitutie van reeds betaalde gelden/facturen.
11 e. Het is de klant niet toegestaan zijn account en/of andere uit de overeenkomst voortvloeiende recht aan derden te verkopen, te verhuren of anderszins over te dragen, tenzij xxxx hiervoor uitdrukkelijk en schriftelijk toestemming heeft gegeven.

Je mag MU Wordpress dus wel gebruiken om voor je zelf (of je familie) een paar blogs aan te maken zonder daarvoor steeds apart Wordpress te installeren, maar je mag niet zomaar blogs aan derden weg geven.
Jij blijft als eigenaar van het account aansprakelijk voor alles wat er op jouw account gebeurd. Dus als iemand op zijn blog (onder jouw account) illegale content plaatst (bijv. auteursrechtelijk beschermde muziek of films), kan jouw hele account geblokkeerd worden.
:+

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Muthas schreef op zondag 23 maart 2008 @ 11:25:
De ruimte beschikbaar stellen aan andere is wat anders als hun een blog geven. Anders zou je immers ook geen forum, commentsystem of iets dergelijks op je site mogen zetten, want dan kunnen andere gebruikers data aanmaken op jou hosting, hetzelfde als een blog dus.
Klopt naar mijn mening ook: dit is dienstverlening en eigenlijk niets meer dan een script met dynamic content.
De_Bastaard schreef op zondag 23 maart 2008 @ 11:13:
[...]
Maak jij die subdomains dan altijd zelf aan? (Overigens, mijn hoster vertelde me gisteren dat ik mijn ruimte niet beschikbaar mag stellen aan derden. Zal dus toch een andere hosten moeten zoeken :X ). Als je tips hebt hoor ik het graag ;)
Voor zover ik me nog kan herinneren maakte ik gewoon gebruik van een *etje of een @ om een wildcard te maken. Het kan ook zijn dat ik toen nog niet met DirectAdmin werkte, maar nog bij PCeXtreme stond (waarbij dat afaik wel kon, als je het daar gaat proberen eerst even de support vragen!). Je hebt in DirectAdmin zo te zien dus wel admintoegang nodig. Ik vind het overigens behoorlijk flauw dat je hoster het niet wil aanpassen, laat staan toestaan.

Zelf zou ik lekker het gedonder links laten liggen en met subfolders gaan werken (kun je ook lekker bij je oude host blijven zitten). Kan me niet voorstellen dat hij er echt een stokje voor wil gaan steken.
Pagina: 1