Toon posts:

Sony rekent vijftig dollar voor verwijderen bloatware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Door Willem de Moor, vrijdag 21 maart 2008 16:43, views: 5.801

Sony rekent vijftig dollar voor verwijderen bloatware

Een schone installatie, zonder overtollige software en probeerversies, rechtvaardigt volgens Sony een hogere vraagprijs voor een Vaio. Het bedrijf is begonnen met de verkoop van notebooks die een 'Fresh Start' kregen.
Volgens Wikipedia is bloatware:

"Software bloat, or bloatware, is a term used in both a neutral and disparaging sense, to describe the tendency of newer computer programs to be larger, or to use larger amounts of system resources (mass storage space, processing power or memory) than necessary for the same or similar benefits from older versions to its users."

Misschien wordt iets anders bedoeld? De titel is zo imho niet helemaal correct.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 17:58 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat wikipedia niet helemaal accuraat is. (Ja, dat komt wel eens voor). Wat zij beschrijven staat inderdaad wel bekend als Software Bloat, maar bloatware is steeds meer een synoniem voor crapware (zoals in het artikel bedoeld) en steeds minder met software bloat. Volgens mij dan ;)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 18:03:
Ik denk dat wikipedia niet helemaal accuraat is. (Ja, dat komt wel eens voor). Wat zij beschrijven staat inderdaad wel bekend als Software Bloat, maar bloatware is steeds meer een synoniem voor crapware (zoals in het artikel bedoeld) en steeds minder met software bloat. Volgens mij dan ;)
1. Als in het artikel crapware bedoeld is, waarom wordt het dan geen crapware genoemd?

2. Dat bloatware steeds vaker als synoniem voor crapware wordt gebruikt kan schijnbaar nergens gevonden worden, want het is volgens jou zo en niet een feit.

3. Dan is crapware nog een foute benaming. Misschien dat er trial-versies worden meegeleverd van Adobe e.d. Dat zou ik niet direct crapware noemen omdat jij dat zo vindt, misschien denk de gemiddelde consument er wel anders over en vind het juist handig zo'n probeerversie van een software pakket dat hij als beginnende onervaren gebruiker nog niet kent.

4. Bloatware staat volgens mij in algemeen gebruik nog altijd voor programma's die veel geheugen innemen, enorme harddiskruimte innemen, of tal van overbodige features kent. Crapware ken ik niet maar lijkt me te staan voor programma's die niet goed werken of de privacyschenden of veel reclame kennen. Het lijkt me niet dat dergelijke crapware wordt meegeleverd.

5. Verwijderen probeersoftware lijkt dan nog beter dan crapware of bloatware. Vandaar ook mijn post dat bloatware niet geheel correct is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 18:19 ]

• lembregtse
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:17
In het originele artikel hebben ze het over "craplets" en dat is dan nog de mening van een persoon. Ik denk dat je het puur objectief noch bloatware, crapware of craplets kan noemen.
Aangezien geen van deze opgaan.

Meer informatie craplets: http://www.craplets.org/

Voorgeinstalleerde software lijkt mij hier dan ook een betere verwoording. Of die al dan niet overbodig geacht wordt hangt van de eindgebruiker af.

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 20:15
Responding to a tidal wave of outrage, Sony has reversed a plan to charge $50 to remove all the pre-installed applications from its high-end TZ-series notebooks.

http://blog.wired.com/gadgets/2008/03/sony-pay-an-ext.html

Een idee om de post te updaten?

[ Voor 18% gewijzigd door - peter - op 21-03-2008 22:43 ]

Verwijderd

Zelfde nieuws ook op Gizmodo:

Sony shamed into making Fresh Start free
Remember this morning when I posted about Sony charging $50 to not install bloatware on new PCs? Looks like Sony realized how jackassy it made them look, as it's going to be free as of tomorrow. Here's the full quote:

"Starting March 22, Sony will offer Fresh Start free of charge. We want VAIO users to have the best experience possible with our PCs, and we believe Fresh Start will help ensure that happens right out-of-the-box."

Huzzah!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
- peter - schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 22:42:
Responding to a tidal wave of outrage, Sony has reversed a plan to charge $50 to remove all the pre-installed applications from its high-end TZ-series notebooks.

http://blog.wired.com/gadgets/2008/03/sony-pay-an-ext.html

Een idee om de post te updaten?
Dank voor de tip. Denk volgende keer ook even aan de Nieuwssubmit (http://tweakers.net/etc.dsp?Action=Newssubmit) dan weet je zeker dat een van de redacteuren het ziet. Ik heb deze bewuste link inmiddels onder de aandacht van de dienstdoende redacteuren gebracht.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wilbert de Vries schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:53:
Dank voor de tip. Denk volgende keer ook even aan de Nieuwssubmit (http://tweakers.net/etc.dsp?Action=Newssubmit) dan weet je zeker dat een van de redacteuren het ziet. Ik heb deze bewuste link inmiddels onder de aandacht van de dienstdoende redacteuren gebracht.
En ik ben er net mee aan de gang gegaan :) .

[edit]
nieuws: Sony herziet plan om geld te vragen voor verwijderen bloatware

[ Voor 15% gewijzigd door Wilbert de Vries op 22-03-2008 17:00 ]

Pagina: 1