Wat is dit voor PA? Waarde?

Pagina: 1
Acties:

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Hallo medeforumers!

Ik ben in de gelegenheid een PA-set te kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.bassjump.nl/pa1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bassjump.nl/pa2.jpg

Op de foto's staan twee laagkasten, twee midkasten en twee hoogkasten. Allemaal hoorngeladen (geloof ik?) Wie kent deze speakers? Ze zijn al wat jaren oud geloof ik. Wat voor speakers zitten hierin, of kunnen dat verschillende zijn? De hoogspeakers zijn defect, hier moeten nieuwe membranen (kan dat?) in. Wat zou dit ongeveer gaan kosten? Voor hoeveel man zou zo'n set ongeveer voldoende zijn? De verkoper geeft aan eens voor 500 man gedraait te hebben, dit lijkt mij wat veel voor deze set! Tot slot nog de versterker: Ik heb nooit van dit merk gehoord, wie heeft dat wel en kan mij vetellen of dit een kwaliteitsmerk is? Gezien de typenaam zou je verwachten dat het vermogen 2 x 500 watt is.

Binnenkort ga ik eens luisteren, maar ik ga het liefst zo goed mogelijk voorbereid op pad, vandaar dit topic!

edit:
Oh ja, wat zou een redelijke prijs voor deze set zijn?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58

mr_petit

opperprutser

Zijn alle hoornluidsprekers defect?!?

Het is iig oud spul, ik gok halverwege-eind jaren 80.
Voor 500 man kan wel, de vraag is eerder hoe hard ze het dan horen (en is het binnen? buiten? enz enz). Hoornluidsprekers geven wel een goed rendement door hun kastontwerp, maar voor 500 man is een opstelling met meerdere punten waar geluid vandaan komt wenselijk.

De versterker is gewoon een el cheapo ding. Hoeveel vermogen hij afgeeft mag je zelf raden, maar een typenummer zegt niets, en al helemaal niet over hoe dat vermogen gemeten is. Ongedefinieerd PMPO kan je makkelijk zeggen dat de versterker 5000000 watt afgeeft. Het is maar net hoe je het gaat meten.

Wat het waard is ligt helemaal aan wat voor chassis erin zitten enz enz enz, maar gezien de leeftijd en staat niet veel, en als het in kapotte staat is al helemaal niet)

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 21-03-2008 16:39 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Foutje in de startpost, de hoogspeakers zijn defect!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

ik zie twee verschillende speakers in de laagkasten, en alles is inderdaad oud.... Voor hoeveel ga je het overnemen? Ik zou er niet al te veel voor geven.

Droogkloot.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:32

lier

MikroTik nerd

TB schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:31:
Op de foto's staan twee laagkasten, twee midkasten en twee hoogkasten. Allemaal hoorngeladen (geloof ik?) Ja, zo wordt dat genoemd...
Wie kent deze speakers? Ze zijn al wat jaren oud geloof ik. Wat voor speakers zitten hierin, of kunnen dat verschillende zijn? Kunnen verschillende zijn
De hoogspeakers zijn defect, hier moeten nieuwe membranen (kan dat?) in. Vaak kunnen de drivers vervangen worden
Wat zou dit ongeveer gaan kosten? Reken zo'n 100 tot 150 euro...
Voor hoeveel man zou zo'n set ongeveer voldoende zijn? Hangt een beetje heel erg af van het rendement => wat voor geluidsdruk is mogelijk...
De verkoper geeft aan eens voor 500 man gedraait te hebben, dit lijkt mij wat veel voor deze set! Tot slot nog de versterker: Ik heb nooit van dit merk gehoord, wie heeft dat wel en kan mij vetellen of dit een kwaliteitsmerk is? Het feit dat jij het niet kent (en ik ook niet) zegt genoeg !?Gezien de typenaam zou je verwachten dat het vermogen 2 x 500 watt is.

Binnenkort ga ik eens luisteren, maar ik ga het liefst zo goed mogelijk voorbereid op pad, vandaar dit topic! Gezien je vragen geen overbodige luxe

edit:
Oh ja, wat zou een redelijke prijs voor deze set zijn? Iets tussen de 100 en 1000 euro

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Zijn de kasten nog een beetje degelijk?
Speakers kun je dan mogelijk wel vervangen, kijk eens bij Conrad.nl of speakerland, Speaker en Co o.i.d. Zij hebben losse chassis en de mogelijkheid te meten/luisteren als je serieus bent.

Goede PA speakers zijn duur, maar kunnen ook wat hebben.
Ook voor hoorndrivers van de hogetonenunits kun je aan vervanging denken, als dit je wat lijkt.
Soms bestaan die uit hogetonenluidsprekers maar vaak ook uit speciale hoorndrivers.
Bij de laatste hoort een speciale hoorn, die apart aangeschaft kan worden, of misschien ook nagebouwd. Voorbeelden kun je o.a. op conrad.nl vinden!
Ze hebben iig ook materiaal om de scheidingsfilters samen te stellen, in geval daar iets aan vervangen moet worden.

Ga je ze eventueel op hoog vermogen gebruiken (luid!) denk dan ook om de warmteproductie in de speakerdraden... Ik had op een feestje een paar huiskamerspeakers er bij gezet (250W opgegeven vermogen, en het waren grote zware boxen) maar aan het eind van de avond hield een speaker er toch mee op. Gelukkig kon ik dat repareren door de draad van de aansluiting naar de spreekspoel opnieuw aan te solderen. Maar het geeft wel aan hoe heet het daar kan worden als speakers niet echt op continu hoog vermogen worden gebouwd! :)

Verwijderd

Nog even over die Tytech megapower: Op internet gevonden dat het rackmounted eindversterkers zijn. Ik vond wel een Megapower 400 (met naar zeggen 350 watt) en een 650 met nog iets meer watts.
De beide eindversterkers zouden in bridged mode gezet kunnen worden waardoor je in plaats van bijvoorbeeld 2 x 350W, 1 x 700W zou krijgen.
Een echte PA versterker dus die moet worden aangstuurd door iets als een mangpaneel.

Algemeen: komt uit Taiwan, is al een paar jaar oud cq wordt niet meer gemaakt (?) maar schijnt wel goed te zijn.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Pagina: 1