• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 14:52
Heb onlangs wat nieuwe hardware aangeschaft:

E6750
4Gb PC6400 DDR2
Abit ip35 pro

Ik ga XP sp2 installeren.

Nu is dit m'n eerste intel-based moederbord (daarvoor altijd AMD gebruikt, ik ben benieuwd) en zit ik met enkele vraagjes:

Welke drivers moet ik allemaal installeren? Die op de cd zijn wss reeds verouderd.
Op de Abit site vind ik volgende drivers:

INTEL Application Accelerator RAID Driver (v 7.5.0.1017)
INTEL Chipset Driver (v 8.3.0.1013)
Intel RAID/AHCI Installation Disk (v7.5.0.1017)
JMicron RAID/AHCI Installation Disk (v1.17.19.02)
JMicron SATA Driver (v1.17.19.02)
Realtek High Definition Audio Driver (R180)

Ik neem aan dat ik de chipset driver en de sata driver moet installeren.
De INTEL Application Accelerator RAID Driver heb ik niet nodig omdat ik geen raid ga gebruiken.
De audio driver ook niet wegens gebruik van een audigy4

Heb gehoord dat ik tijdens het begin van de installatie de "F6 methode" moet gebruiken, om AHCI te kunnen gebruiken (is dit echt nodig, ga ik een verschil in permormance merken tov. de IDE modus? Na rondzoeken op het net lijkt me dit weinig snelheid toe te voegen, maar de powersave funkties lijken me wel interessant. Of is dit zwaar overroepen?). Welke driver moet ik dat op de diskette zetten, de Intel RAID/AHCI of de JMicron RAID/AHCI versie?

Of vergis ik me nu en gebruik ik die JMicron SATA Driver hiervoor?
Als ik tijdens de installatie door "F6" reeds een sata driver laad, is het dan nog nodig om die JMicron SATA Driver nadien in windows te installeren?

Moest er iemand me de volgorde van installatie kunnen beschrijven, welke driver eerst, enzovoort.
Of een linkje geven naar een site waar het allemaal mooi staat uitgelegd.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jastas schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:04:
Heb onlangs wat nieuwe hardware aangeschaft:
Gefeliciteerd.
Heb gehoord dat ik tijdens het begin van de installatie de "F6 methode" moet gebruiken, om AHCI te kunnen gebruiken (is dit echt nodig, ga ik een verschil in permormance merken tov. de IDE modus?
AHCI zorgt er onder meer voor dat je NCQ kunt gebruiken- dus met een beetje moderne HDD is dat zeker aan te raden.
Dat betekent dan ook tegelijk dat je de AHCI driver moet installeren, en daar heb je de F6 of de slipstream methode voor.
Of vergis ik me nu en gebruik ik die JMicron SATA Driver hiervoor?
Als ik tijdens de installatie door "F6" reeds een sata driver laad, is het dan nog nodig om die JMicron SATA Driver nadien in windows te installeren?
Het zijn twee verschillende controllers.
Maak een keuze welke het beste aansluit bij jouw wensen en mogelijkheden.
Moest er iemand me de volgorde van installatie kunnen beschrijven, welke driver eerst, enzovoort.
Of een linkje geven naar een site waar het allemaal mooi staat uitgelegd.
Maar dat kan je met deze info toch ook zelf achterhalen toch?
Daar hoeven we je toch niet voor bij het handje te houden? ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Simpelweg Trail & Error, installeer XP en kijk of hij doorloopt, zo ja -> installeer naderhand alle drivers. Zo niet -> druk op F6 en doe de diskette erin.
Of je Intel of JMicron moet gebruiken geldt ook trial & error. Met 'n beetje geluk kun je op je North &/of Southbridge zien of er Intel of JMicron opstaat maar dat is geen garantie voor succes.

Met 'n beetje geluk installeert windows netjes waarna je naderhand alsnog kan verwijzen naar de juiste drivers en Windows begint te klagen of deze alsnog installeert.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 16:21 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53
De laatste drivers van de site van je moederbord af, dat moet dan wel compleet zijn, mits je 3rd party controllers hebt.

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 17:48
mischien een beetje off topic:

ben ook van plan om dit bord aan te schaffen of te wachten op de opvolger

http://www.abit.com.tw/pa...IP35+Pro+XE&fMTYPE=LGA775

zijn er meer mensen met dit bord en icm de wolfjes,omdat die officeel nog niet wordt ondersteund,maar wel werkt.
men wacht op een officele bios update.
wil eens goed gaan kloten met dit bord en lees veel goede ervaringen.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 14:52
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:11:
Simpelweg Trail & Error, installeer XP en kijk of hij doorloopt, zo ja -> installeer naderhand alle drivers. Zo niet -> druk op F6 en doe de diskette erin.
Nee ik ga zowiezo installeren in AHCI modus, vroeg me gewoon af welke Installation Disk ik moet gebruiken... (intel of jmicron, zal het wel zien zeker de welke het doet?)
Je kunt hem ook in IDE mode zetten (in bios), maar dan grijp je naast die extra features (NCQ,...)
Ik ben (was) hiervoor een amd gebruiker, die deze "problemen" niet had. Daar werkte alles prima mét NCQ met de standaard drivers. Niets "F zessen" of zo.

Op de Intel site vind ik ook een INTEL Application Accelerator (dus zonder RAID), is deze nodig te gebruiken?

off-topic: ik heb wel degelijk moeite gedaan om eerst het antwoord zelf te vinden, maar blijf met vragen zitten... Vandaar dit topic, niet uit gemakzucht...
Pagina: 1