Toon posts:

dual xeon en 4GB RAM of single xeon en 8 GB RAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor forecasting doeleinden heb ik een niet zo bijzonder efficiente macro in Excel 2007 ontwikkeld. Op dit moment misbruik ik daar twee cirtix servers voor die daar een groot deel van de nacht voor nodig hebben om alle berekeningen uit te voeren.
Nu wil de citrixbeheerder mij (terecht) van de citrix servers af hebben en wil ik een werkstation voor deze toepassing aanschaffen. De vraag is wat kan ik beter doen.

Dual Intel Xeon E5405 (2,00 GHz, 1.333 MHz, 2 x 6 MB cache, Quad Core)
4 GB DDR2 667 MHz Quadchannel Fully Buffered geheugen (4 x 1 GB)

Of
Intel Xeon E5405 (2,00 GHz, 1.333 MHz, 2 x 6 MB cache, Quad Core)
8 GB DDR2 667 MHz Quadchannel Fully Buffered geheugen (8 x 1 GB)

De macro in excel moet heel veel relatief eenvoudige berekeningen doen (700.000 rijen waarvan er zo'n 40 kolommen berekend moeten worden). In de huidige omgeving hebben beide citrix servers ruim 6 uur werk met de volgende configuratie (identiek natuutlijk)
Per server de volgende configuratie:
Dual Intel Xeon DC5159 (2,66 GHz, 1.333 MHz, 2 x 4 MB cache, Dual Core)
2 x 1 GB ram
2 x 512 MB ram

Tot slot nog twee vragen. Hdd en GPU maken naar mijn mening geen zak uit. Of vergis ik me hierin?
En helpt een 64 bit OS me met deze macro?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Zoek eerst even uit of Excel het gelijktijdig gebruik van 2 processoren volledig ondersteund. Ga je naast Excel nog meer doen op deze machine, zo ja dan is het meestal een groot voordeel indien er meerdere core's aanwezig zijn om de taken te verdelen.
Tevens wil je gebruik gaan maken van 8Gb intern geheugen, om dit te adresseren heb je zowiezo 64bit OS nodig.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Excel is de enig applicatie die ik ga gebruiken.
Dat van de volledige ondesteuning zal ik uitzoeken, maar ik merk een behoorlijke prestatie winst op de citrix servers tov mijn laptop met een dual core processor. In excel geeft ie rechts onder ook aan dat er 4 procesorren woren gebruiken tijdens de berekeningen (2 voor mijn laptop).

Bij 4 GB heb ik toch ook al een 64 bit OS nodig?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:20

3DDude

I void warranty's

Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:43:
Excel is de enig applicatie die ik ga gebruiken.
Dat van de volledige ondesteuning zal ik uitzoeken, maar ik merk een behoorlijke prestatie winst op de citrix servers tov mijn laptop met een dual core processor. In excel geeft ie rechts onder ook aan dat er 4 procesorren woren gebruiken tijdens de berekeningen (2 voor mijn laptop).

Bij 4 GB heb ik toch ook al een 64 bit OS nodig?
Als je de volledige 4GB wilt gebruiken wel ja, en misschien is je laptop wel sneller omdat die citrix servers ook andere dingen behalve jou excel project doen? :P

[ Voor 9% gewijzigd door 3DDude op 21-03-2008 15:49 ]

Be nice, You Assholes :)

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 12:28

polthemol

Moderator General Chat
is het geen idee om te kijken voor ander systeem om die berekeningen uit te voeren ? Zoiets programmeren moet niet al te moeilijk zijn, als het maar simpele bewerkingen zijn.

Beetje onzinnig om anders veel geld uit te geven omdat excel nogal inefficient blijkt te zijn met zoeen massaberekening.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik denk niet dat Excel gebruik maakt van meerdere core's / processoren.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24

lier

MikroTik nerd

Frankie02 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:53:
Ik denk niet dat Excel gebruik maakt van meerdere core's / processoren.
Ik denk het wel (uitgaande van Excel 2007):

Multithreading and Memory Contention in Excel 2007

Eerst het probleem, dan de oplossing

• keur0000

keur0000

Bij een 32bits OS en 4Gb blijft er +/- 3.2Gb over aan intern geheugen.
Bij een 64bits OS en 8Gb blijft er +/- 8Gb over aan intern geheugen.
Vraag is of je die 8Gb ook echt nodig hebt, maar daar is vast achter te komen.

Beste oplossing:
Dual Intel Xeon E5405 (2,00 GHz, 1.333 MHz, 2 x 6 MB cache, Quad Core)
8 GB DDR2 667 MHz Quadchannel Fully Buffered geheugen (8 x 1 GB)

[ Voor 11% gewijzigd door keur0000 op 21-03-2008 16:22 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
3DDude: Citrix is echt wel sneller, 's nachts wordt er namelijk niet zoveel gebruik gemaakt van onze citrix servers ;)

polthemol: op termijn ga ik wel een ander systeem gebruiken, maar ik moet hier nog wel minimaal een half jaar mee door. Het is niet moeilijk om het ergens anders in te maken, maar vergt wel veel tijd en die heb ik op dit moment niet. Het belang van de uitkomst is dermate belangrijk dat de investering in een werkstation wel gerechtvaardigd is.

lier: thanks, ik had ergens anders al een minder uitgebreide variant gevonden van het antwoord: Ja

keur0000: In beide gevallen zal ik voor een 64 bit OS kiezen, dus 4 Gb blijft 4 GB. Ik snap dat dual Xeon EN 8 GB het beste is, maar de vraag was als ik een keuze moet maken? Waar heb ik het meeste profijt van.

Verwijderd

Sja, een aantal dingen:

1) Past het in 4gb geheugen? Dan is 8gb overbodig en zal het niet sneller maken.
2) Past het in 4gb geheugen en word multicore goed ondersteund? Dan zou dat het snelste zijn.
3) Past het niet in 4gb, dan zou 8gb sneller zijn, gezien dan je HD moet gaan swappen en DAT is traag.

Verwijderd

Topicstarter
Reinman: Hoe kom ik erachter of het in 4 GB past? Het excel bestand is echt zo groot niet. Is dat het enige dat in het geheugen gezet kan worden (naast het OS en excel en andere progs)?

• Magnum1982
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-04 12:57
Neem de dualcore met 4GB ram. Een ramupgrade vragen is met de huidige prijzen peanuts, dus indien je met 4GB niet zou toekomen (zou mij sterk verbazen), kan je altijd meer vragen.

• keur0000

keur0000

Draai het eens op je laptop en kijk dan met Windows Taakbeheer & Prestaties wat het echte geheugenverbuik is. Als je geheugen dan op max. zit en hij gebruik de swap, dan weet je dat je 8Gb moet gaan toepassen ;)
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:35:
Reinman: Hoe kom ik erachter of het in 4 GB past? Het excel bestand is echt zo groot niet. Is dat het enige dat in het geheugen gezet kan worden (naast het OS en excel en andere progs)?

Pagina: 1