Nieuwe speakers bij budgetset

Pagina: 1
Acties:

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07-2025
Beste Tweakertjes,

Omdat ik wilde genieten van wat beter geluid ben ik bezig om een hifi/cinema setje op te zetten waar ik toch best tevreden over kan zijn ondanks het lage budget waar ik mee moet werken (student zijn en audiofilie gaan niet samen, ben ik achter gekomen... ;)). Desondanks heb ik een instapmodel receiver gekocht van Onkyo, de SR-505 waar ik tevreden over ben, in combinatie met een Onkyo DV-525 dvd speler die ik voor een prikkie kon regelen :). Nu wil ik nog een set aangename speakers scoren alleen hier ondevind ik wat meer moeite. Ik ben vrijwel zeker dat ik beter tweedehands speakers kan kopen in plaats van nieuwe omdat ik op die manier toch wat meer kwaliteit binnen zal halen. Beluisteren voor aankoop is op deze manier dan ook moeilijk, ik kan wel vragen aan de verkoper of ik de speakers nog last minute kan beluisteren maar de omstandigheden zijn dan ver van ideaal (heb geen andere keuze zo snel, opstelling kan heel wat uitmaken, etc).

Ik zit toch een beetje rond te kijken en moet toch uit gaan van "goede merken" en reviews die op het net te vinden zijn. Zo verwacht ik dat een setje BW 602 S3 mij niet zullen teleurstellen als ik deze aansluit op de Onkyo receiver, ik ben dan ook op zoek naar een tweedehands setje van deze jongens, eventueel om nog een 602 setje van een oudere serie (S2 of S1) als surrounds te gebruiken zodat ik 2 voor en 2 achter heb. Ik gebruik m'n geluidsinstallatie hoofdzakelijk om muziek af te spelen via een X-Fi geluidskaartje die via optisch aan m'n receiver is geknoopt. Doe ik er dom aan om bijvoorbeeld een setje DM 602 S3's aan te schaffen en te hopen/er van uit te gaan dat het geluid me thuis wel zal bevallen? Kan iemand mij wat tips verschaffen wat een goede zet zou zijn bij de aanschaf van speakers? Ik vind het vrij moeilijk namelijk. 8)7

P.S. m'n budget voor 2 fronts is zo'n 400 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Xanthium op 21-03-2008 13:09 ]

Verwijderd

B&W is zeker geen slechte keuze. Ik heb zelf al jaren twee B&W zuilen en die heb ik indertijd gekocht omdat ik ze, met een aantal andere speakers, kon vergelijken met de B&W elektrostaten - die voor mijn gevoel het dichtst bij levend geluid komen. Voor mij komen de Kef speakers maar vooral ook de B&W (en inmiddels meer (engelse) speakers) daar heel dichtbij in de buurt.

Maar het blijft een kwestie van smaak, en veel luisteren.

Grote speakers hebben als voordeel dat ze een goede bas geven, het nadeel is dat ze . . . groot zijn.
Maar van de van afmetingen kleinere speakers (zeker van B&W) is het geluid in het o zo belangrijke midden en hoog vrijwel gelijk aan de grotere en vaak veel duurdere speakers, alleen in het laag gaan ze niet zo ver.
Kijk dus vooral ook naar de kleinere speakers, van alle gerenommeerde merken trouwens.

Is het een optie om een losse baskast te plaatsen (voor 20-150Hz)? Dan kun je volstaan met 2 a 4 "melkpak" speakers voor het midden-hoog. Tegenwoordig maken ze daar ook erg goede van.

Zelfbouw, is dat een optie? Er zijn winkels als Speakerland (www.speakerland.nl) of Speaker en Co (http://www.speakerenco.nl/) waar je in alle groottes en prijzen kunt shoppen.
Een winkel als Conrad (www.conrad.nl) biedt weer een ander assortiment, k&k en zelfbouw, ze hebben van alles! Goede zelfbouw is net zo duur als goede k&k speakers, maar Conrad heeft ook kwalitatief relatief goede speakers die goedkoper zijn. Mij is het daar zeker niet tegengevallen.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:16
je moet gewoon kijken naar tweedehans goede merken : B&W - Dynaudio - Driade (de vroegere modelen) - B&O - Rotel - audiolap

Als je het goedkoper wilt houden kan je altijd ook Jamo's komen. Je moet dan wel meestal de moeite nemen om ze om de 5 a 10 jaar de refomen. dit kan je zelf doen of laten doen. Jamo is echt een goed mid merk. met meestal makkelijke warme luidsprekers

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:32
Heb toevallig dezelfde amp, met 4x b&w 302's. Erg fijn geluid.
HAd er eerst 2 KEF iQ1's bij, maar dat was crap.
Ik vermoed dat de 602's nog beter zullen zijn.

Verwijderd

Ik denk dat je een paar knappe 2de hands B&W's niet met je budget gaat vinden, maar misschien heb je mazzel. Maar je kan ook even het web afstruinen naar nieuw, serie's die voor inkoopprijs weggaan omdat er meestal een nieuwe serie uitkomt.

Zag een leuke aanbieding op de webshop van RAF staan, JBL Northbridge E80 a 149 per stuk of een Mordaunt short MS-904 :

http://www.raf.nl/webshop...?cPath=146_345_342&page=2

Heb je nieuw uit de doos, kun je ze lekker laten inspelen en tzt. weer verkopen voor een leuke prijs, aangezien je eerste eigenaar bent :) Deze JBL is een beetje een casual speaker en ligt voor veel mensen makkelijk in het gehoor, maar ik blijf zeggen, alle waar naar zijn geld en alleen met zelf horen luisteren naar speakers kun je de speaker kopen die bij je "past". Maar met een klein budget moet je vaak schikken maar dat wil niet zeggen dat je een paar leuke speakers op de kop kan tikken voor die prijs, je moet mzzl hebben. Leuke met koopjes in winkels is dat je ze gewoon kunt beluisteren dus je kan ze nemen of laten :)

Succes

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:47
Overigens een nieuwe set B&W 686 koop je ook voor 450,-

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

loop ook eens een audiozaak binnen, soms hebben ze leuke aanbiedingen of kunnen ze flinke korting geven op oudere (demo)modellen.
zo heb ik goede ervaringen met smits in arnhem
een huisgenoot beveelt glas audiovisie in zutphen aan
zijn in ieder geval winkels waar te onderhandelen is over de prijs...

• Xanthium
Bedankt voor jullie reacties, ik ben vandaag naar Smits in Arnhem gegaan, daar heb ik 2 JBL E80's aangeschaft en thuis aangesloten op m'n TX-SR505E. En holy crap zeg, wat een slecht geluid!! Ik vind mezelf niet echt een kenner maar als ik naar deze speakers luister hoor ik gebonk en geschop, het geluid komt onrustig en onzuiver op mij over. Na een klassiek cdtje beluisterd te hebben (wat ik af en toe weleens prettig vind) begint de midtone woofer helemaal te kraken als er een bepaalde toonhoogte bereikt word, ik zat met kromme tenen op de bank!

Erg vervelend dus, ik heb 14 dagen ruiltermijn dus ik wacht het nog even af denk ik, misschien dat ze beter presteren als ze zijn ingespeeld... Nu weet ik wel dat JBL geen topbrand is, maar ik had toch wel iets meer kwaliteit verwacht (in ieder geval geen krakende woofers op een bepaalde toonhoogte..) Even aanzien dan maar...

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
JBL maakt anders ook topspeakers :) Maar ze hebben gewoon de budget klasse wat waarschijnlijk gerelabelde speakers zijn ipv dat ze echt uit de JBL fabriek komen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Xanthium schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:53:
2 JBL E80's aangeschaft en thuis aangesloten op m'n TX-SR505E. En holy crap zeg, wat een slecht geluid!!
Niet om lullig te doen, maar ik heb nog geen 7.1 receiver onder de 500 euro gehoord die fatsoenlijk geluid weergeeft op een paar goeie speakers. Die Onkyo zit daar nog ruim onder dus ik vrees dat je receiver de zwakste schakel is. Hoewel ik me wel afvraag hoe dat ding kan gaan kraken... dat lijkt clipping of een ander soort vervorming te zijn. Is het alleen als ie erg hard staat?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Xanthium
Exirion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:57:
[...]

Niet om lullig te doen, maar ik heb nog geen 7.1 receiver onder de 500 euro gehoord die fatsoenlijk geluid weergeeft op een paar goeie speakers. Die Onkyo zit daar nog ruim onder dus ik vrees dat je receiver de zwakste schakel is. Hoewel ik me wel afvraag hoe dat ding kan gaan kraken... dat lijkt clipping of een ander soort vervorming te zijn. Is het alleen als ie erg hard staat?
Ik snap je punt, maar hiervoor had ik 2 oude Wharfedales (30 jaar oud :)) op de receiver aangesloten die niet geweldig klonken, maar wel gewoon zuiver, ongeacht hoe hard of welke toonhoogte.

Ik snap dat je voor een kwartje niet op de eerste rij kan zitten ;) maar ik verwacht wel speakers
die niet kraken of ruizen als dat bij de speakers daarvoor ook niet het geval was.
Ik heb stiekem de hoop dat deze speakers aangenamer worden als ze ingespeeld zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door Xanthium op 21-03-2008 21:02 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Xanthium schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 21:01:
die niet kraken of ruizen als dat bij de speakers daarvoor ook niet het geval was.
Wat bedoel je met ruizen? Speakers kunnen zelf geen ruis verzinnen. Ze kunnen hoogstens ruis weergeven die uit de versterker of je afspeelapparatuur komt. Misschien dat je andere speakers die ruis verhulden door de klankkleur?

En moet je je versterker misschien een stuk verder open draaien met deze speakers om hetzelfde volume te krijgen? Als deze speakers minder gevoelig zijn kan het gebeuren dat je versterker over z'n nek gaat als je muziek hard speelt zoals je gewend bent.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Xanthium
Exirion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 21:05:
[...]

Wat bedoel je met ruizen? Speakers kunnen zelf geen ruis verzinnen. Ze kunnen hoogstens ruis weergeven die uit de versterker of je afspeelapparatuur komt. Misschien dat je andere speakers die ruis verhulden door de klankkleur?

En moet je je versterker misschien een stuk verder open draaien met deze speakers om hetzelfde volume te krijgen? Als deze speakers minder gevoelig zijn kan het gebeuren dat je versterker over z'n nek gaat als je muziek hard speelt zoals je gewend bent.
Hmm het zou kunnen dat de ruis die ik (vooral bij de tweaters) hoor door de receiver word veroorzaakt, net zo'n geluid alsof je gas ergens zachtjes uit hoort lopen, kan het niet echt anders omschrijven ;)

Deze speakers zijn een stuk gevoeliger dan de vorige, wat aangenaam is want ik hoef het volume nu minder ver open te draaien om een flink geluid eruit te persen. Is inderdaad vreemd want hoe verder je 'm open draait hoe eerder je van dat soort ruis zou krijgen.

Vreemde is ook dat 1 van de 2 speaker af en toe die "kraak" weergeeft bij bijvoorbeeld een solo gitaar (alleen als het volume hoog genoeg staat..). De ander geeft geen kick en blijft gewoon netjes meespelen.

Verwijderd

Xanthium schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 21:13:
[...]

Hmm het zou kunnen dat de ruis die ik (vooral bij de tweaters) hoor door de receiver word veroorzaakt, net zo'n geluid alsof je gas ergens zachtjes uit hoort lopen, kan het niet echt anders omschrijven ;)

Deze speakers zijn een stuk gevoeliger dan de vorige, wat aangenaam is want ik hoef het volume nu minder ver open te draaien om een flink geluid eruit te persen. Is inderdaad vreemd want hoe verder je 'm open draait hoe eerder je van dat soort ruis zou krijgen.

Vreemde is ook dat 1 van de 2 speaker af en toe die "kraak" weergeeft bij bijvoorbeeld een solo gitaar (alleen als het volume hoog genoeg staat..). De ander geeft geen kick en blijft gewoon netjes meespelen.
Zoals Exirion al schreef moet je geruis en/of gekraak in de 1e plaats bij de versterker of geluidsbron zoeken, want de luidspreker is een passief element dat enkel weergeeft wat hij aangeboden krijgt, en ja, in dat aangeboden signaal zit vaak nog wat anders dan 'muziek' bij. Dat de ene luidspreker het dus wel goed doet wil nog niets zeggen. Als je echt zeker wil zijn, wissel dan de speakers eens van kanaal, als het euvel dan optreedt bij de andere speaker, dan weet je meteen dat het bij een van de andere componenten ligt. Check iig ook de bekabeling..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 21:34 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Xanthium schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 21:13:
Check al je kabels eens. Maken je speakerskabels goed contact? Speakers in fase? Verbinding tussen CD-speler en versterker OK? Gekraak kan op een defecte speakerunit duiden maar ik zou toch eerst je versterker eens goed checken.

• Xanthium
Exirion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 21:27:
[...]

Check al je kabels eens. Maken je speakerskabels goed contact? Speakers in fase? Verbinding tussen CD-speler en versterker OK? Gekraak kan op een defecte speakerunit duiden maar ik zou toch eerst je versterker eens goed checken.
Yep kabels zijn in orde, ik heb het met andere cd's geprobeerd, ook via de pc (is met optisch aan de receiver geknoopt, cd speler ook) en het is alleen bij een bepaalde toonhoogte zoals bijv bij een pianotoets dat die midwoofer begint te kraken, ik zou het meer resoneren noemen, ik denk dat deze sowieso teruggeruild moet worden

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 21:26:
[...]

Zoals Exirion al schreef moet je geruis en/of gekraak in de 1e plaats bij de versterker of geluidsbron zoeken, want de luidspreker is een passief element dat enkel weergeeft wat hij aangeboden krijgt, en ja, in dat aangeboden signaal zit vaak nog wat anders dan 'muziek' bij...
Allemaal leuke theorieen maar het kan ook gewoon zijn dat er een speaker stuks is ;) Wat voor speaker kabels zitten er verder op, zitten je speakerkabels wel goed gehuisvest in alle aansluitpunten ? Last van lichtnet fluctuatie's ? Even verder kijken om de rest uit te sluiten. Als de rest goed is dan is hoogwaarschijnlijk 1 van de speakers stuk en kan je die gewoon omruilen. Een speaker hoort niet te kraken, simpel, maar dan moet je wel kijken of er geen andere zwakke schakels in je systeem zitten.

En het zijn op zich best grappige speakers, zeker voor dat geld en JBL plakt niet zomaar zijn naam er op. En JBL is niet zomaar een merk maar leveren veel aan bioscopen en concertzalen, misschien eens hun site verder bekijken :

http://www.jbl.com/home/p...ENG&Country=US&Region=USA

Hun vlaggeschip, helaas iets te prijzig maar je moet ze gehoord hebben :)

Verwijderd

Mijn jarenlange ondervinding zegt:
Als je echt zeker wil zijn, wissel dan de speakers eens van kanaal, als het euvel dan optreedt bij de andere speaker, dan weet je meteen dat het bij een van de andere componenten ligt

• Xanthium
Verwijderd schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 21:45:
Mijn jarenlange ondervinding zegt:
Als je echt zeker wil zijn, wissel dan de speakers eens van kanaal, als het euvel dan optreedt bij de andere speaker, dan weet je meteen dat het bij een van de andere componenten ligt
Hmm ja het ligt inderdaad aan die speaker. Ik ga ze beiden terugbrengen morgen. Ik ben van plan om een setje Jamo Studio 606 te halen, zou dit een goede stap zijn ipv deze E80's? (Qua kwaliteit..)

Verwijderd

Post hier foto's en specs van je home cinema! (deel 28)

Als je ze terug brengt neem dan wat eigen cd's mee en beluister beide modellen eens naast elkaar, dat geeft je meer inzicht dan iemand je kan vertellen ;) Geluid is heel persoonlijk en niemand kan je hier in adviseren, hoogstens prijzen etc.

• Roderiktweaker
Jamo is een Midrange merk. Tenminste zo was het met de luidsprekers uit de 80's & 90's. Gewoon goed en warm geluid. Alleen niet echt bizonder goed ofzo. Het kan zijn dat het nu anders is.

Als je volgende keer luidsprekers gaat kopen. Neem je versterker dan even mee. Elke luidspreker reageert anders op een versterker. het moet echt '' passen'' tussen die twee.

Verwijderd

Xanthium schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 20:53:
Bedankt voor jullie reacties, ik ben vandaag naar Smits in Arnhem gegaan, daar heb ik 2 JBL E80's aangeschaft en thuis aangesloten op m'n TX-SR505E. En holy crap zeg, wat een slecht geluid!!
Als je ze terugbrengt, ga dan daarna 's bij Versloot langs, ook in Arnhem. Jaren geleden heb ik daar 2 Infinity Reference 1i speakers gekocht voor 99 gulden en die gebruik ik nu nog steeds als rear speakers. (Ilse de Lange had ze ingeruild voor nieuwe Tannoy speakers)

Leg ze uit wat je budget, je muzieksmaak en je versterker is, en die jongens kunnen je prima helpen omdat ze weten waar ze 't over hebben. De winkel ziet er niet zo uit, maar de mensen in de winkel zijn audioliefhebbers.
het is alleen bij een bepaalde toonhoogte zoals bijv bij een pianotoets dat die midwoofer begint te kraken, ik zou het meer resoneren noemen, ik denk dat deze sowieso teruggeruild moet worden
Alsof er een handvol zand in is gegooid? Zo ja, dan is idd die mid speaker overleden of aan het overlijden.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2008 01:16 ]

• Roderiktweaker
Moet de concus van een mid Speaker kunnen bewegen. Of moet deze wel stuk zijn. ik weet dan een woofer echt '' los'' moet zitten. Alleen hoe gaat dat bij mid ?

Stel idd van de voren buget op. Kijk of je tweedehans of nieuw wilt gaan werken. Maar je kan altijd naar een goede audio zaak gaan. Goed luisteren wand veel geld zegt niet altijd goed geluid

[ Voor 38% gewijzigd door Roderiktweaker op 22-03-2008 09:19 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:13
Heb hier 2x E60 het kleinere broertje, en luister ook regelmatig klassiek, maar de mid driver kraakt nooit. Het enige wat soms kraakt is de tweater, maar dit komt door brakke opnames (loudness war :X ), misschien eens met een koptelefoon luisteren via de versterker? Want misschien kraakt je bron bestand wel gewoon.

Vooral nieuw opgenomen orgel concert DVD's kraken best erg, vooral in DTS. Gewoon veel te hard opgenomen.

• Xanthium
De JBLs zijn inmiddels teruggeruild en ik heb mijzelf een keuze voorgelegd, óf een setje B&W 602 S3 (tweedehands voor 255 euro) flinke bookshelves, óf een nieuwe set Jamo Studio 606 / 708 zuil luidsprekers (ongeveer 300 nieuw). Is dit een voor de hand liggende keuze (B&W's?)? Of kan ik beter voor zuilen gaan als ik naar een stereoset zou kijken? Zelf beluisteren is voor mij moeilijke in beide gevallen (nieuwe speakers komen van een prijsstunter webshop vlak in de buurt.. zonder showroom), dus ik moet echt afgaan op ervaringen en merkimago. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Xanthium op 23-03-2008 14:27 ]

Verwijderd

Xanthium schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:17:
De JBLs zijn inmiddels teruggeruild en ik heb mijzelf een keuze voorgelegd, óf een setje B&W 602 S3 (tweedehands voor 255 euro) flinke bookshelves, óf een nieuwe set Jamo Studio 606 / 708 zuil luidsprekers (ongeveer 300 nieuw). Is dit een voor de hand liggende keuze (B&W's?)? Of kan ik beter voor zuilen gaan als ik naar een stereoset zou kijken? Zelf beluisteren is voor mij moeilijke in beide gevallen (nieuwe speakers komen van een prijsstunter webshop vlak in de buurt.. zonder showroom), dus ik moet echt afgaan op ervaringen en merkimago. :)
Het gehoor van een mens is specifiek en bij iedereen dus anders. Niemand kan je hier advies in geven :) Er bestaan over het algemeen geen slechte merken maar de kwaliteit ligt tegenwoordig meer in het verschil van het gebruik van componenten en ales komt met een ander prijskaartje.

Zelf gebruik ik Klipsch speakers en die bevallen mij goed, met name vanwege hun hoorns maar Klipsch is een speaker die je niet bij veel gebruikers tegen zal komen. Maar relateer het aan je eigen wensen en je ruimte en neem er de tijd voor. Imho ben je iets te gehaast bezig en is wat verstandiger om tcoh wat winkels af te gaan om te gaan beluisteren, de enige manier om een speaker te "ervaren" ;)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Mag het ook zelfbouw zijn? :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Xanthium
nou inmiddels zijn de knopen doorgehakt en heb ik het spul ook al binnen :) het is midrange maar ik vind het geluid erg goed, het gaat om een Jamo Studio 606 floorstanding speaker set icm Marantz PM4001 black stereo amp, en een Onkyo Zwart Dvd/Cd speler. Enkele pics om het geheel te illustreren ;) :

Afbeeldingslocatie: http://files.xanth.nl/temp/IMG_4431.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.xanth.nl/temp/IMG_4426.jpg

Afbeeldingslocatie: http://files.xanth.nl/temp/IMG_4432.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Xanthium op 26-03-2008 15:25 ]

Pagina: 1