Upgraden processor AMD Athlon 64 3000+

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 09:44
Ik heb mijn huidige pc nou al een aantal jaartjes en hij is nog steeds snel zat naar mijn mening, maar omdat de Socket 939 cpu's binnenkort niet meer te krijgen zijn of heel duur gaan worden zat ik mij af te vragen of het dan toch nog slim is om op 't laatste moment een upgrade te doen.

Ik heb nu een Athlon 64 3000+ er in zitten. Ik ben de volgende 2 procs tegengekomen voor een leuke prijs:

Athlon 64 4000+
Athlon X2 3800+

Aangezien de 4000+ een veel hogere snelheid heeft en een HT bus van 2000MHz vraag ik mij af of hij beter/sneller presteert dan de X2? De Core Duo's van intel vind ik geweldig, ervaring mee op m'n werk. Maar ik weet niet of de Athlon dual core ook zo goed presteert.

Ik hoop dat iemand hier weet wat de beste upgrade zou zijn in dit geval.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Als je voor dual core kracht wilt gaan zou ik voor de X2 gaan, gebruik je voornamelijk singlecore applicaties dan zou ik voor de 64 4000+ gaan. Echter moet je er wel rekening mee houden dat dual core steeds meer in opkomst is.

De dualcores van AMD zijn over het algemeen iets langzamer dan die van Intel door de kleinere L2-cache, maar opzich zijn ze nog vrij snel te noemen :)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:25

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat ga je er mee doen? Wat is je budget?

In elk geval, dit is een vraag die je ook makkelijk zelf kunt uitzoeken door gewoon wat benchmarks op te zoeken en een overweging maken of jij het de investering waard vindt. Ikzelf ben net van een S939 3000+ overgestapt op een AM2 5600+, omdat ik het het niet waard vond om nog te investeren in S939 (immers, ook DDR1 (en wellicht heb je zelfs nog een AGP-kaart) gaan er ook uit). Persoonlijk zou ik je dan ook adviseren om wat verder door te sparen, vooral omdat je zegt dat-ie nog snel zat is naar jou mening, en een upgrade te doen naar AM2, DDR2 (en PCIe).

Zie overigens ook CSL FAQ

[ Voor 6% gewijzigd door Mad Marty op 21-03-2008 13:06 ]

Rail Away!

• tiguan
De procs kosten beiden rond de €40 dus financieel maakt het geen bal uit. Verder heb ik een ASUS A7V8 mobo met nu nog 1GB geheugen en een GeForce 6600GT PCI-Express kaart.

Ik gebruik voornamelijk Firefox, MSN en VMware. Ik speel eigenlijk nooit echt spelletjes.

En wachten met upgraden naar AM2 vind ik niet echt nodig, dat kost een hoop meer want dan moet je moederbord + proc en geheugen vervangen. Nu hoef ik alleen maar een proc van €40 te halen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:25

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Klinkt alsof je meer hebt aan een gigabyteje extra geheugen. Mocht je toch voor proc-upgrade gaan denk ik dat je sowieso beter af bent met een X2. Maar wederom, zoek zelf even wat benchmarks op!

Rail Away!

• tiguan
Mad Marty schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:34:
[...]

Klinkt alsof je meer hebt aan een gigabyteje extra geheugen. Mocht je toch voor proc-upgrade gaan denk ik dat je beter af bent met een X2. Maar wederom, zoek zelf even wat benchmarks op!
Ja geheugen upgrade komt er ook, maar het ging nu puur om de processor. Maar idd ik heb ff gekeken in de charts van Tom's Hardware. Veel komt de X2 beter naar boven, maar af en toe ook weer de 4000. Ik denk dat ik voor de X2 ga dan.

Crap, ze hebben de X2 net uit de webshop gehaald :( Ik geloof dat dit topic overbodig is geworden nu.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
tiguan schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:59:
Aangezien de 4000+ een veel hogere snelheid heeft en een HT bus van 2000MHz vraag ik mij af of hij beter/sneller presteert dan de X2?
Echt niet, er is geen enkele AMD S939 met een HT bus van 2000 MHz. Alles is 1000 MHz, ofwel 2000 MT/s, denk dat je daarmee in de war bent.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
tiguan schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:45:
[...]

Ja geheugen upgrade komt er ook, maar het ging nu puur om de processor. Maar idd ik heb ff gekeken in de charts van Tom's Hardware. Veel komt de X2 beter naar boven, maar af en toe ook weer de 4000. Ik denk dat ik voor de X2 ga dan.

Crap, ze hebben de X2 net uit de webshop gehaald :( Ik geloof dat dit topic overbodig is geworden nu.
Ach, er zijn vast nog wel X2's via de pricewatch te vinden. Maar het beste lijtk me idd een X2. Kijk ook even of de s939 modellen al AMD VT hebben. Iig is voor VMware een Dualcore wel lekker. Extra geheugen is ook een must, kijk gewoon of je wat DDR 2e hands kan scoren misschien. Voor 100 euro heb je een hele leuke upgrade waar jij misschein nog 2 jaartjes mee door kan.

Zeker het geld waard in mijn ogen. Zelf ook eens een dergelijke investering gedaan en ben zelfs op dit moment de onderdelen die ik destijds kocht aan het recyclen voor een bakje voor mn broertje :)

• tiguan
leonpwner1 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:47:
[...]

Echt niet, er is geen enkele AMD S939 met een HT bus van 2000 MHz. Alles is 1000 MHz, ofwel 2000 MT/s, denk dat je daarmee in de war bent.
Dat heeft Salland op haar website gezet, weet ik veel.

Verwijderd

Ik stond voor dezelfde vraag en heb destijds mijn 3000+ vervangen door een X2 4200+. Ik merkte weinig verschil. Bij multithreaded applicaties merkte je natuurlijk veel meer verschil dan bij spellen die singlethreaded waren, maar voor mij was de snelheidwinst zo teleurstellend dat ik heb besloten om de hele meuk de deur uit te doen en een C2D systeem te halen.

Met alleen een processor-upgrade blijf je toch vastzitten op een verouderd platform. Dus als je ooit nog eens je geheugen wilt uitbreiden dan ben je ook weer gebonden aan het oude gewone DDR (tenminste, je hebt een S939 plank, dus ik ga ervan uit dat je DDR hebt) dat inmiddels bijna twee keer zo duur is als DDR2.

Dus als je veel processor-intensieve dingen doet die profiteren van twee cores, én je hebt voor jezelf besloten dat je écht niet meer wilt uitgeven dan hooguit zestig euro, dan is een upgrade naar een X2 4200+ wellicht de moeite waard (hogere X2's voor S939 zijn veelal disproportioneel duur). Doe je dat niet, dan zou ik mijn geld nog even in mijn zak houden en doorsparen voor een nieuw systeem (afhankelijk van je wensen).

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

tiguan schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:45:
[...]

dit had je dus eerst moeten doen dan had je dit topic niet hoeven te openen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.