Gigabit LAN max 200mb/s (25mB/s)!?!?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200904

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een D-Link Gigabit router met daar aan een Gigabit NAS en een PC met een Gigabit ethernet kaart.

Als ik met de verkenner een bestand van 1GB copieer van de NAS naar de PC (of andersom) haal ik een max. snelheid van 115mb/s (15mB/s), hij doet er dus 70 sec. over.
Als ik het zelfde bestand copieer dmv FTP gaat het met 200mb/s (25mB/s) dan doet hij er 40 sec. over.
Hij zou over 1GB toch (in über-omstandigheden) maar 8 sec. doen? Laat het er 12 zijn, maar geen 70!!

Dit is in OS XP pro, heb ook Vista Ultimate erop staan, dan gaat het nóg wat trager.

PC:
p4 3.55Ghz
2 GB RAM DDR PC3200
120 GB SATA HDD
Linksys gigabit ethernet kaart PCI

NAS:
Iomega Storcenter
1TB (2x 500GB) SATA
Gigabit ethernet

Router:
D-Link dir-655
Gigabit LAN
Wireless N

Bedrading is CAT-5

Iemand enig idee waarom die snelheden er niet uit komen?

Alvast bedankt!

EDIT1: Voorheen wél hogere snelheden gehaald!
Heb pas een andere AGP video kaar geïnstalleerd en met de PCI kaarten aan het "schuiven" geweest... Dit de mogelijke oorzaak?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 200904 op 21-03-2008 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:10

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Simpel, omdat je NAS de snelheid niet aan kan. :) Die eenvoudige huis, tuin en keuken NASjes halen maar max 20MB/sec. Je mag al blij zijn dat je er met FTP boven komt. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
Bedrading CAT5 of CAT5e? Heb je een andere PC om te testen? (PC-PC2/NAS-PC2). Probeer ook eventueel eens met een linux live cd, of dit verschil uitmaakt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:15
Ik denk dat je probleem bij de Linksys gigabit ethernet kaart zit. Deze zit waarschijnlijk op de PCI bus die geshared is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 15:10

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Jongens, als jullie nu eens reviews gaan zoeken, dan zul je zien dat dit gewoon de gemiddelde transferrate is die het apparaat kan halen. Er zit een vrij trage PPC processor in die zich helemaal in het zweet staat te werken om er überhaupt die snelheid uit te persen. :P

Zelfs zo'n goedkope Linksys gigabit kaart kan met een rappe CPU best fatsoenlijke doorvoer snelheden halen hoor.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024

Acolyte

Lid

Tenzij je wat professionele apparatuur hebt in plaats van consumer gigabit spul mag je blij zijn met 30 - 40mB/s als max doorvoer. Gbit capabilities zegt niet dat je er ook maar enigszins dicht in de buurt komt. Je mag je wat mij betreft pas zorgen maken wanneer je niet meer boven 100mbit uit komt en je dus net zo goed geen Gbit had kunnen aanschaffen. Maar zolang het erboven komt heb je er altijd winst van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:47:
Ik denk dat je probleem bij de Linksys gigabit ethernet kaart zit. Deze zit waarschijnlijk op de PCI bus die geshared is.
Denk dat hier 't probleem zit ja, was er nl even vergeten bij te melden dat ik voorheen wel andere (lees hogere) snelheden haalde.
Ben pas geleden aan het "schuiven" geweest met PCI kaarten vanwegen een andere Video kaart...

Maar PCI geshared? Niet hardware-matig door zo'n "extender" (ofzo)... is dit 'n software verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:41

lier

MikroTik nerd

Anoniem: 200904 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:54:Maar PCI geshared? Niet hardware-matig door zo'n "extender" (ofzo)... is dit 'n software verhaal?
PCI sloten worden geshared, dus je krijgt niet altijd de volledige bus tot je beschikking.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Anoniem: 200904 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:54:
[...]

Denk dat hier 't probleem zit ja, was er nl even vergeten bij te melden dat ik voorheen wel andere (lees hogere) snelheden haalde.
Ben pas geleden aan het "schuiven" geweest met PCI kaarten vanwegen een andere Video kaart...

Maar PCI geshared? Niet hardware-matig door zo'n "extender" (ofzo)... is dit 'n software verhaal?
De pci slot is met andere pci apparaten gedeeld. Het kan zelfs voor komen dat je harde schijf controller intern er ook aanhangt waardoor er minder bandbreedte overblijft op de PCI bus.

Bijv over die bus kan je 133 MB/s halen. Je hangt een hd eraan en een gb lan kaart.
Met de hd kan je bijv. 100MB/s halen. Dus blijft er maar 33MB/s over voor de gb lan kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:01:
[...]

De pci slot is met andere pci apparaten gedeeld. Het kan zelfs voor komen dat je harde schijf controller intern er ook aanhangt waardoor er minder bandbreedte overblijft op de PCI bus.

Bijv over die bus kan je 133 MB/s halen. Je hangt een hd eraan en een gb lan kaart.
Met de hd kan je bijv. 100MB/s halen. Dus blijft er maar 33MB/s over voor de gb lan kaart
Duidelijk!

Dus als ik de overige PCI kaarten eruit haal (om te testen), kan hij niet meer geshared worden en zou ik de max. snelheid van de PCI bus kunnen halen.
Harde schijf zit op onboard SATA... Kan dan niks met PCI te maken hebben toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Anoniem: 200904 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:06:
[...]

Duidelijk!

Dus als ik de overige PCI kaarten eruit haal (om te testen), kan hij niet meer geshared worden en zou ik de max. snelheid van de PCI bus kunnen halen.
Harde schijf zit op onboard SATA... Kan dan niks met PCI te maken hebben toch?!
De sata controller kan alsnog intern op de pci bus zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:41

lier

MikroTik nerd

Anders kijk je eens in de handleiding van je moederbord, daar kan je deze info vaak wel in terug vinden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je ook alles goed ingesteld in apparaat beheer ?(full duplex 1GBIT ?)
en anders kijken naar CAT 6 Bekabeling ik behaalde een winst op mijn mac mini van 20/25 naar 30/40 mBps (5400 Toeren schijf) en op mijn Raptor haalde ik 70/80 mBps.

Home server zitten gewoon 500 GB Samsung Sata II disken in.

En heb je de kabel al getest / vervangen ?

[ Voor 7% gewijzigd door LuckY op 21-03-2008 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226204

wat voor type schijven heb je?
en wat is hier de lees en schrijfsnelheid van?
dat zou ook nog een bottleneck kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 226204 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:30:
wat voor type schijven heb je?
en wat is hier de lees en schrijfsnelheid van?
dat zou ook nog een bottleneck kunnen zijn...
Heb voorheen wél hogere snelheden gehaald... enige hardware wat is veranderd is de AGP Video kaart... dat kan 't dus niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LuckyY schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:25:
Heb je ook alles goed ingesteld in apparaat beheer ?(full duplex 1GBIT ?)
en anders kijken naar CAT 6 Bekabeling ik behaalde een winst op mijn mac mini van 20/25 naar 30/40 mBps (5400 Toeren schijf) en op mijn Raptor haalde ik 70/80 mBps.

Home server zitten gewoon 500 GB Samsung Sata II disken in.

En heb je de kabel al getest / vervangen ?
Jep, full duplex...
Kabels worden in 3 weken tijd toch niet dusdanig slecht dat er 80% van de snelheid verloren gaat...?
Het zijn gewone CAT-5 kabels.
Van de NAS naar de router 20cm. en van de router naar de PC 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb de spec's opgezocht van m'n HDD in de pc. Max schrijfsnelheid van bestandsoverdracht is 25,5mB/s... Verklaard een hoop voor de snelheid van bestandsoverdracht... (schaam me 'n beetje...)

De "Application loading" snelheid van de schijf is max 5,6mB/s...
Hier is ook waar ik 't in opmerkte...
Ik heb een foto applicatie die de foto's ophaald van de NAS. (foto's van ~ 4mB per stuk)
Dit ging voorheen vééééééééél sneller... applicatie loopt vaak gewoon vast.
Het gaat om het programma ZoomBrowser EX van Canon...

Het is dus een software-matig knelpuntje geworden...

... ... ...iemand een idee... ... ...

(topic nu op de verkeerde plek?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog 'n gekke vraag misschien...

Is een NAS te défragmenteren... en is dit nodig...?
2x 500 in RAID 1 mirroring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 18:44

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Lijkt me wel, het is tenslotten een harde schijf; eigen PC's ook defragementeren en zonder virusscanner aan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kabouterplop01 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 18:13:
Lijkt me wel, het is tenslotten een harde schijf; eigen PC's ook defragementeren en zonder virusscanner aan testen.
Tja, lijkt mij ook, 'tis een harde schijf... maar kan nergens défrag mogelijkheden vinden...

Pc's al gedéfragmenteerd, virus scanners en firewall al uit gehad... zonder resultaat...
Pagina: 1