2x Barracuda 320GB in RAID0: Error occurred(0)

Pagina: 1
Acties:

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Sinds bijna anderhalf jaar maak ik gebruik van het volgende systeem:

Core 2 Duo E6600
2GB RAM
Asus P5B-e
Sapphire Radeon X1950 Pro, 256 MB
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm in RAID0 via de onboard controller.

Nu heeft dit ruim een jaar prima gewerkt, nooit problemen gehad. Laatst met opstarten viel me echter ineens op bij het scherm waar de instelling van de RAID-configuratie staat dat er achter één van de 2 harde schijven met rode letters "Error Occurred(0)" stond. Hier schrok ik natuurlijk van, want hij bleef ook wat langer hangen bij dat scherm dan normaal het geval was.

Gelukkig startte de pc gewoon op en alles werkt nog (ik werk er momenteel op). Ik vind het error bericht echter niet zo fijn, want misschien ben ik morgen wel m'n gegevens kwijt. Nu heb ik van Seagate het programma Seatools gedownload, maar die kan geen tests uitvoeren omdat m'n schijven in RAID0 staan (lekker handig dus..)

Verder heb ik gegoogled, maar hoewel ik wel dezelfde errors heb kunnen vinden werkte bij die mensen het systeem niet meer. Zij moesten proberen de RAID0 configuratie opnieuw in te stellen met precies dezelfde instelling als daarvoor, wat soms nog hielp om gegevens te redden. Omdat bij mij echter alles nog normaal werkt weet ik niet zo goed wat ik moet proberen. Ik heb geen grote externe harddisk of iets anders om even m'n gegevens op weg te zetten, dus ik wil niet riskeren dat ik m'n data kwijtraak.

De enige manier om m'n harde schijf te testen is om de RAID-configuratie te slopen, alles opnieuw te installeren en dan met Seatools de test uitvoeren, maar ik kan zoals gezegd m'n gegevens niet backuppen. Omdat alles verder nog werkt, kan ik dan gewoon doorwerken en hopen dat er niks gebeurt?

Wat ook nog opvalt is dat één van de twee schijven (of allebei, dat kan ik niet bepalen) meer ratelt dan normaal. Het is gewoon duidelijk hoorbaar. Ik weet echter ook niet welke van de 2 schijven dit is, degene met of zonder de error...

Graag had ik wat advies over wat ik het beste kan doen.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik zou toch eerst even al je belangrijke data wegschrijven op een ander medium, zoals dvd's oid. Voor seatools te gebruiken kan je 2 dingen doen. 1 is de raid uit elkaar halen, hdd's afzonderlijk testen en de raid weer aanmaken (riskant! sommige controllers kunnen dit niet). 2 is de hdd's eruit halen en 1 voor 1 in een ander systeem testen. Zorg er daarna wel voor dat de hdd's weer op dezelfde poort terug het systeem in gaan.

• Getah
Foto's en dergelijke heb ik al weggeschreven, maar om nou 350GB aan data op DVD's te gaan zetten zie ik niet echt zitten :P

Overigens heb ik nog even naar dat ratelen gekeken, dat is toch niet een van de harde schijven, maar waarschijnlijk een FAN in de voeding. Het ratelen ging niet weg met de harde schijven losgekoppeld, foutje van mijn kant dus...

Maar nu heb ik dus op internet gelezen dat het verwijderen + opnieuw aanmaken van de RAID array soms kan werken, en dat je in principe dan je data niet verliest, mits je dezelfde instellingen (stripe size ed.) gebruikt. Is dit echt zo, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ga denk na het weekend maar een externe harddisk kopen van 500GB, dan kan ik het in ieder geval daarna veilig proberen... Als iemand nog een andere suggestie heeft hoor ik het graag..

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Getah schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:44:
Foto's en dergelijke heb ik al weggeschreven, maar om nou 350GB aan data op DVD's te gaan zetten zie ik niet echt zitten :P
Heb je een netwerk met pc's erachter die samen zoveel storage kunnen houden?

Kan je een externe harde schijf van iemand lenen?

• Getah
Nee, geen andere pc's met zoveel ruimte, en zoals gezegd ga ik na de paas eens kijken of ik een externe disk kan kopen, maar als er een makkelijkere oplossing is heb ik dat liever :P

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Getah schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 18:37:
Nee, geen andere pc's met zoveel ruimte, en zoals gezegd ga ik na de paas eens kijken of ik een externe disk kan kopen, maar als er een makkelijkere oplossing is heb ik dat liever :P
Er is geen makkelijke oplossing voor dit. Eerst je data veilig stellen als je het niet kwijt wilt, daarna pas gaan klooien.

• Getah
Kan ik het niet zo laten? Tijdens het werken merk ik er eigenlijk helemaal niks van, het is alleen de melding tijdens opstarten. Het geeft natuurlijk aan dat iets niet klopt, maar kan het zijn dat er om een of andere reden een error gegeven wordt terwijl er eigenlijk niks aan de hand is?

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-02 15:23
Getah schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 10:24:
Kan ik het niet zo laten? Tijdens het werken merk ik er eigenlijk helemaal niks van, het is alleen de melding tijdens opstarten. Het geeft natuurlijk aan dat iets niet klopt, maar kan het zijn dat er om een of andere reden een error gegeven wordt terwijl er eigenlijk niks aan de hand is?
Weet je zeker dat je dat risico wilt lopen? Imho zal ik er snel werk van maken; wees blij dat je nog een waarschuwing krijgt!
Je kan tot dinsdag wachten, maar als je morgen de pc opstart is het al mogelijk dat hij niet meer door wilt starten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Met hd tune oppervlakte kontrole doen, wat gebeurd er dan?

Je hebt denk ik zelf gekozen voor risico met raid 0, je weet dan dat je op elk moment alles kwijt kunt zijn.
Dus dat je geen externe of extra interne hd hebt wilt zeggen dat je de risico wilt lopen.

Indien je dus 2 hd's had dan was je misschien 1 hd kwijt, is dus de helft, jij bepaald wat je wilt.

In linux(ubuntu) word de hd na 30x opstarten gechecked, dit deed ik ook in xp, elke 3 maanden alle hd,s (7x) met hdtune oppervlakte kontrole.

Indien de hd op een gewone kontroller zit, kun je ook nog smart uitlezen met hdtune dan zie je de hd kapot gaan of niet natuurlijk, Zoek maar eens uit wat de waarden betekenen in smart.

• Getah
ChessSpider schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 10:37:
[...]

Weet je zeker dat je dat risico wilt lopen? Imho zal ik er snel werk van maken; wees blij dat je nog een waarschuwing krijgt!
Je kan tot dinsdag wachten, maar als je morgen de pc opstart is het al mogelijk dat hij niet meer door wilt starten.
Ik weet het, maar de afgelopen 2 weken werkt ie nog gewoon.. O-)
jan99999 schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:22:
Met hd tune oppervlakte kontrole doen, wat gebeurd er dan?

Je hebt denk ik zelf gekozen voor risico met raid 0, je weet dan dat je op elk moment alles kwijt kunt zijn.
Dus dat je geen externe of extra interne hd hebt wilt zeggen dat je de risico wilt lopen.

Indien je dus 2 hd's had dan was je misschien 1 hd kwijt, is dus de helft, jij bepaald wat je wilt.

In linux(ubuntu) word de hd na 30x opstarten gechecked, dit deed ik ook in xp, elke 3 maanden alle hd,s (7x) met hdtune oppervlakte kontrole.

Indien de hd op een gewone kontroller zit, kun je ook nog smart uitlezen met hdtune dan zie je de hd kapot gaan of niet natuurlijk, Zoek maar eens uit wat de waarden betekenen in smart.
Ik weet dat het risico wat groter is ja, maar ik ga er dan niet van uit dat een harde schijf (met 5 jaar garantie!) het na iets meer dan een jaar al op gaat geven. Bovendien is het ook absoluut niet zo dat deze pc 24/7 aanstaat, maar gemiddeld misschien 4 uurtjes per dag.

HD Tune net geprobeerd, bedankt! Ik neem aan dat je met de oppervlakte controle de "error scan" functie bedoelt. Deze geeft geen fouten... SMART kan ik niet uitlezen helaas..Toch wachten op opslagruimte voordat ik andere dingen ga proberen denk ik..
Pagina: 1