Met het risico dat het teveel een blabla-verhaaltje wordt, toch even wat motivatie voor de foto's van mijn kant. Ik ben zelf van mening dat foto's voor zichzelf moeten spreken en geen motivatie nodig hebben. Dus in dat opzicht ben ik nog lang niet waar ik wil zijn qua fotografie. Ik heb ook lang getwijfeld of ik deze serie wel moest posten, want erg tevreden ben ik er zelf ook niet over. Maar daarom misschien juist wel weer interessanter om commentaar op te krijgen. Oh well, here we go:
Foto 2 is gezien de commentaren in ieder geval geslaagd wat mij betreft
Ik woon pas sinds 3 weken in Utrecht en deze foto-wandeling was dus tevens mijn eerste verkenning van de stad. Het was grauw weer en het regende. Ik heb een tijdje door het stationsgebied gelopen, maar alles was er gewoon ontzettend lelijk. Dan kan je een andere hoek kiezen of speels proberen te doen, maar het zal er nooit mooier op worden. Dus toen heb ik het maar op de foto gezet zoals het er stond; lelijk, grauw en recht. Geen uitstraling, geen sfeer; gewoon lelijk. Met nog een verloren stukje natuur in de hoek, wat het er helaas ook niet beter op maakt.
Bij foto 3 heb ik dat ook geprobeerd uit te drukken. Sommige mensen zijn er weg van, maar ik vind het persoonlijk geen mooi gebouw. De bouwstijl is statisch en kil; rechte lijnen, een groot zwart hek ervoor. Ik heb het op de foto gezet zoals het op mij overkwam, maar dat kan ook aan het weer hebben gelegen..
Foto 1 was wellicht beter geweest met een wat minder drukke achtergrond (de winkelpanden). Waarom het gele knopje? Ook deze scene vond ik weer vreselijk lelijk. Een stenen plein, volgeplant met palen. Druk op 't knopje en 't wordt voor je geregeld. Het is onpersoonlijk. Ik wilde de aandacht erop vestigen om zo te bepalen hoe men naar de foto kijkt. Het geeft naar mijn idee een dieptewerking, je kijkt eerst naar de paal aan de rechterkant, waarna je de rest van de scene 'in gaat'. Wat overeen komt met de werkelijkheid, waarbij je ook eerst op het knopje moet drukken voordat je verder mag.
Maar misschien had het beter gewerkt als de foto in z'n geheel wat sterker was geweest... misschien moet ik hem ergens anders maar een keer opnieuw maken.
Bij 4 heb ik de aandacht in de eerste instantie op de fietsen willen vestigen, om de weerspiegeling van de Dom een soort verassing te laten zijn. Het is op deze manier niet het eerste waar je aandacht naar uit gaat. Als je daar zou lopen zou dat ook niet zo zijn. Nu begin je met het kijken naar de fietsen op straat, maar als je verder kijkt valt de weerspiegeling van de Dom op. Het hele process duurt wellicht maar een fractie van een seconde, maargoed..
5: Tja, ranzing, vies. Nog extra aangedikt door de glans die het water eraan gaf. Het is naar mijn idee toch iets typisch stedelijks. Qua lijnen en compositie vond ik hem zelf vrij aardig.
6: Waarschijnlijk een van de lelijkste gebouwen in Nederland. Hoe sneller het tegen de vlakte gaat hoe beter. Tot die tijd kan je er weinig mee. Je kan het onder een bepaalde hoek op de foto zetten en er een heftige contrast-curve overheen gooien. Dat heb ik gedaan. Lelijk en onpersoonlijk... en dan die vlaggen, alsof het daar opeens 'gezellig' van wordt... what were they thinking...
7: Tja, persoonlijk vind ik het er eentje met een verhaal. Twee enigzins gebroken individuen die elkaar, ondanks hun verschillen, hebben weten te vinden in een grote, grauwe stad.
/emo
Verder vind ik Utrecht echt wel leuk hoor; ik heb het niet zo op dit soort weer I guess ...
[
Voor 192% gewijzigd door
Wouter op 21-03-2008 14:16
. Reden: maar weer terug geplaatst ]