Toon posts:

externe HDD behuizing op lan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

ik zoek voor het volgende een oplossing:

Er zijn 3 computers op verschillende locaties. Nu willen al deze computers bij dezelfde bestanden en deze kunnen openen en bewerken etc.

Nu weet ik dat ik simpel een computer als FTP server kan laten draaien, en ik weet dat er van die programmatjes zijn die FTP servers gewoon kunnen laten zien als normale schijf. Dit is dus eigenlijk wat ik zoek!

Maar ik weet dat er externe HDD behuizingen zijn die op de LAN kunnen worden aangesloten.
Kan ik het voor elkaar krijgen dat dez HDD gezien kan worden als normale hardeschijf op verschillende locaties?

bijvoorbeeld:
http://shop.freezinghardw...x.asp?Pagina=00003&i=4184

Zou iemand mij meer informatie kunnen geven of dit mogelijk is?

alvast bedankt!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zoekt dus een NAS: Network Attached Storage.

Het vraagstukje waar je vervolgens tegenaan gaat lopen is dan het volgende:
Wil je de netwerk schijf als lokale HDD kunnen zien, of neem je genoegen met een netwerkshare met een schijfletter gekoppeld?

Als het je puur om opslag gaat is dat laatste geen enkel punt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

alt-92 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:36:
Je zoekt dus een NAS: Network Attached Storage.

Het vraagstukje waar je vervolgens tegenaan gaat lopen is dan het volgende:
Wil je de netwerk schijf als lokale HDD kunnen zien, of neem je genoegen met een netwerkshare met een schijfletter gekoppeld?

Als het je puur om opslag gaat is dat laatste geen enkel punt.
Vragen:

1) Wat is dan het grote voordeel van de netwerk schijf als lokale HDD kunnen zien (i.p.v. een netwerk share)?

2) Voor het benaderen van dat/die NAS is toch een protocol nodig? Heeft een NAS standaard FTP ofzo? Of iets anders?

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 23:28
Vragen:

1) Wat is dan het grote voordeel van de netwerk schijf als lokale HDD kunnen zien (i.p.v. een netwerk share)?

2) Voor het benaderen van dat/die NAS is toch een protocol nodig? Heeft een NAS standaard FTP ofzo? Of iets anders?
antwoord op 1: voor jou misschien niet, maar voor echtgenotes/kinderen die het systeem misschien ook gaan gebruiken misschien intiutiever?

antwoord op 2: NAS-sen draaien vaak Linux varianten, althans die van mij alledrie. FTP is er vaak op geinstalleerd, maar de bestandsoverdracht tussen de NAS en de netwerk PC's verloopt via Samba.

3x Marstek Venus E V155 ; Marstek CT003 v118; Kaifa MA304-SMR5.5

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:47:
Stel, je hebt een kleine HD in je PC, maar wil toch software installeren.
Dat gaat niet altijd op een netwerkschijf (check op onderliggende UNC paden).
Praktijkvoorbeeldje is bijvoorbeeld als je je Outlook Express mailarchieven op een netwerkschijf probeert te zetten.

Als je dan een NAS met iSCSI tot je beschikking hebt, wordt je NAS disk als lokaal volume gezien en werkt dat weer wel :)

Maar dat is inderdaad nogal een niche markt ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
De hardeschijf moet ook over internet gezien kunnen worden als hardeschijf met een letter

dus bij deze computer moet je de schijf kunnen zien als gewone schijf.

Het gaat inderdaad puur om opslag, er hoeven dus geen programma's op te draaien etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 10:45 ]

Pagina: 1