Toon posts:

oc niet meer mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
laatste paar weken liep mijn e4300 op 2600mhz, zonder problemen.

vanmiddag een verse windows installed + drivers en software.

ik zie tijdens reboot dat de cpu standaard op 1800 loopt. Ik bekijk de settings en die staan op 2600.

ik sla de settings op en reboot. maar de cpu wilt niet meer hoger lopen dan 1800 mhz, welke fsb ik ook pak hoger dan 200. dit wel 10x geprobeerd.

de f10 bios opnieuw over de oude heen gezet maar werkte ook niet.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Over welk moederbord praten we. :)
Aan de laaste zin te zien een Gigabyte maar welke?

offtopic:
@Hieronder ik was lekker eerder :P

[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 20-03-2008 20:05 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Welk MOBO?
Met CPU-Z gecontroleerd?
Kijk je wel goed? :P

Verwijderd

Topicstarter
KILLorBE schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:01:
Welk MOBO?
Met CPU-Z gecontroleerd?
Kijk je wel goed? :P
Ik OC al geruime tijd dus ik weet waar ik meot kijken

cpuz 9x 200
1800mhx

terwijl de bios nu staat op 289 geloof ik

het gaat om een p35c ds3r

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je de OC instellingen in je Bios insteld en opslaat. Reboot de PC dan direct of start de PC eerst een paar keer en gaat direct weer uit omdat hij de OC niet aankan en terug naar default gaat. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:09:
Als je de OC instellingen in je Bios insteld en opslaat. Reboot de PC dan direct of start de PC eerst een paar keer en gaat direct weer uit omdat hij de OC niet aankan en terug naar default gaat. :)
pc reboot meteen. De cpu loopt goed op 3000mhz op 1.325v heeft dat een half jaar gedaan + goede koeler. maar nu wilt de pcu niet eens lopen op 1804mhz.

• KILLorBE
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:06:
Ik OC al geruime tijd dus ik weet waar ik meot kijken
Ik OC al 10+ jaar en ik vergis me ook nog weleens, maar goed dat is het dus niet.

M'n P5K-E doet weleens moeilijk met herstarten (Overclocking failed ofzo), wat bij mij werkt is BIOS ingaan en NIET opslaan (Exit & Discard Changes), vervelend maar het werkt.

Overige instellingen gecontroleerd?

Verwijderd

Heb je er rekening mee gehouden dat de nieuwe intel prossecoren zichzelf automatisch terug clocken om zo energie te besparen? Je zal dus eerst een aplicatie op moeten starten zoals een game en dan met bijv. "cpuz" je clocks checken, deze zullen dan op de clocksnelheid draaien die je hebt ingesteld.

Verwijderd

Topicstarter
(Exit & Discard Changes),

werkt ook niet
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:36:
Heb je er rekening mee gehouden dat de nieuwe intel prossecoren zichzelf automatisch terug clocken om zo energie te besparen? Je zal dus eerst een aplicatie op moeten starten zoals een game en dan met bijv. "cpuz" je clocks checken, deze zullen dan op de clocksnelheid draaien die je hebt ingesteld.
Dat weet ik.

geen 1 fsb setting hoger dan 200 werkt als ik dat in de bios verander. Dit heeft altijd wel gewerkt de settings waren ook onveranderd na de installatie van windows maar op 1 of andere manier wilt de cpu dus neit luisteren na wat er in de bios wordt gezegd.

als ik pc opstart staat er ook altijd e4300 2.6ghz (289x9) blablabla voorheen dus 3.0 Ghz (333x9) maar nu staat er standaard 1.8ghz (200x9) terwijl in de bios dus een fsb staat van 289

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 20:47 ]

• KILLorBE
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:36:
Dat kun je in BIOS uitzetten (C1E/EIST).

@ Jirure23: Vreemd, C1E/EIST uitgezet?
Een oudere BIOS geprobeerd?

Verwijderd

Ik heb gelezen dat sommige problemen die zich voor kunnen doen zoals volgens mij ook deze op kunnen worden gelost door een even je bios te clearen doormiddel van de batterij van je moederbord af te halen en even plugje je verplaatsen, hoop dat dit werkt overegens moet je dan even minimaal 10 sec wachten want hij doet er -+ 10 seconden over. succes!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:34
Ik vind je instelling een beetje te non chalant.
Je geeft geringe informatie, en na aanleiding van die informatie geven de posters hier ideeën of mogelijke oplossingen.

Een reaktie dat je al zoveel jaar OC't en dat je het echt wel weet is dan ook niet zinvol. Had dan in je openingspost alle dingen die je gecheckt en nagelopen en getest hebt opgesomt.

Op jouw mobo zijn er 2 dingen die je moet disablen om een clock vast te zetten (dat wist je vast al, maar check ze nog maar een keer voor de zekerheid) alleen de benaming weet ik even niet meer. Maar er zijn vast tweakers met hetzelfde mobo die de benaming nog wel weten :) (En daarna zal hij nog variabele clocks nav load ivm energie geven, zoals hierboven genoemd is)

Succes!
@ Jirure23: Vreemd, C1E/EIST uitgezet
daar heb je de benaming ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RedHat op 21-03-2008 10:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
C1E/EIST stond al uitgeschakeld, oude bios ingeladen f9. maar werkt helaas niet.

multiplier reageerd wel als ik die verander in de bios. dan loopt de cpu 1600 1400 1200 maar fsb blijft 200.

waar het bij mij omdraait is hoe kan een verse windows install invloed hebben op de bios settings?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 10:37 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
EIST schroeft de multiplier terug; en C1E verlaagt dan navenant vcore. Beiden blijven echter van de FSB af (zou ook een beetje raar wezen, want dan zou ineens ook je geheugen zachter gaan lopen); dus dat is ongerelateerd.
waar het bij mij omdraait is hoe kan een verse windows install invloed hebben op de bios settings?
Niet.

Op jouw bordje zijn er volgens mij twee settings die je FSB beinvloeden: zet eerst "CPU Host Clock Control" op "Enabled", en zet dan "CPU Host Frequency" op het gewenste getal.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1