Sata of IDE?

Pagina: 1
Acties:

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:46
voor mijn thuisservertje ben ik opzoek naar een nieuwe harddisk,

nu dacht ik zelf aan een S-ata harddisk met een goedkoop sweex/sitecom controllertje. dan heb ik de schijf alvast op S-ata voor als er iets nieuws komt. komt totaal op 102 euro bij alternate. maar kan ik een WD5000AAKS (sata2) aansluiten op zo''n simpel controllertje die zijn maar sata 150?

specs
p4 2.6
768MB ram
win 2k3
1x IDE hdd (moet nog even uitzoeken welke defect is maar is voor het OS of 60 GB of 160 GB)
1x nieuwe HDD

graag jullie advies/mening

sorry maar was ff in de war.. ik bedoel dus SATA vs PATA,

en waarmee kan ik het makkelijkste uitzoeken welke van mijn 2 harddisks op dit moment de boosdoener is krijg het niet duidelijk. het is zo dat als ik naar bv via netwerk naar de server wil schrijven dat er 1 harddisk een raar geluid maakt en de snelheid zover zakt dat het niet meer werkbaar is.
ik denk eigenlijk dat het de oudere 60 GB is die het opgeeft, omdat die met HD tune maar max 2.5 MB schrijfsnelheid haalt.. en daar staat het OS niet op geinstalleerd.

[ Voor 33% gewijzigd door Reloader op 20-03-2008 17:00 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

S-ATA = IDE

Maar als het gaat tussen P-ATA en S-ATA dan zou ik een S-ATA nemen (gezien je in de toekomst niets meer met P-ATAs zal kunnen). Of je dat moet doen met een sweexcontrollertje is de vraag, ik zou iets meer uitgeven voor een promise ding, die zijn doorgaans kwalitatief iets beter.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Terw_Dan schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:52:
S-ATA = IDE

Maar als het gaat tussen P-ATA en S-ATA dan zou ik een S-ATA nemen (gezien je in de toekomst niets meer met P-ATAs zal kunnen). Of je dat moet doen met een sweexcontrollertje is de vraag, ik zou iets meer uitgeven voor een promise ding, die zijn doorgaans kwalitatief iets beter.
Volgens mij is P-ATA = IDE

en inderdaad kan je beter S-ATA nemen
en net als Terw_Dan zegt liever een promise dan een sweex

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Reloader
nou goed ga ik dat is ff uitzoeken of het me dat waard is .. heb start post nog ff aangepast ivm huidige schijven (A)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2bmws schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:59:
[...]

Volgens mij is P-ATA = IDE

en inderdaad kan je beter S-ATA nemen
en net als Terw_Dan zegt liever een promise dan een sweex
P-ATA = IDE, net als dat S-ATA = IDE.

• ResuCigam
  • Laatst online: 15:59

ResuCigam

BOFH

S(erial)-ATA en P(aralel)-ATA zijn allebei IDE, ik gok dat Terw_Dan dat bedoelde :)

Zucht: spuit 11

[ Voor 10% gewijzigd door ResuCigam op 20-03-2008 17:02 ]

We do what we must because we can.

• 2bmws
  • Laatst online: 16-07-2025
ResuCigam schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:02:
S(erial)-ATA en P(aralel)-ATA zijn allebei IDE, ik gok dat Terw_Dan dat bedoelde :)

Zucht: spuit 11
Yep maar als je om een IDE schijf vraagt krijg je (meestal) een P-ATA

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is meer omdat er 'vroeger' maar 1 soort IDE was voor schijven, de P-ATA.

Many synonyms and near-synonyms for ATA exist, including abbreviations such as IDE (Integrated Drive Electronics) and ATAPI (Advanced Technology Attachment Packet Interface).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Hoezo offtopic?

Sowieso kan IDE slechts 100MB/s in het meest ideale geval doorgeven. Als je nog een geluidskaart hebt dan zit je PCI bus al snel vol rond de 70MB/s. Je haalt dan gewoon niet meer. Hedendaagse harde schijven kunnen al snelheden tot boven de 100MB/s halen. Als je zo'n harde schijf koopt, dan is SATA de enige juiste keuze.

Als je dan een SATA PCI kaartje gaat gebruiken heb je alsnog geen voordeel.

[ Voor 10% gewijzigd door REDFISH op 20-03-2008 17:07 ]

• Reloader
ja helaas heeft mijn oudere MOBO geen SATA aansluitingen. dus het zal wel moeten met een PCI kaartje,
de harddisk zal alleen voor opslag gebruikt worden en dus ook unrarren en parren (quickpar)
die machine zal ook wat server taken taan krijgen maar dat is puur voor te expirimenteren voor school en wat hobbyen.

k denk toch dat k maar voor de sweex spul ga kost maar 20 euries en die promise gaan toch al richting 60 en ik ben maar een arme student :)..

het is geen probleem om die WD5000AAKS aantesluiten op een Sata 150 controller?

k zie nu ook bij coolprices een certified repaired 500GB ATA voor 69 euro alleen heb ik het niet zo op die repaired dingetjes.. jullie mening daarover? O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Reloader op 20-03-2008 17:31 ]

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

REDFISH schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:06:
Hoezo offtopic?

Sowieso kan IDE slechts 100MB/s in het meest ideale geval doorgeven. Als je nog een geluidskaart hebt dan zit je PCI bus al snel vol rond de 70MB/s. Je haalt dan gewoon niet meer. Hedendaagse harde schijven kunnen al snelheden tot boven de 100MB/s halen. Als je zo'n harde schijf koopt, dan is SATA de enige juiste keuze.

In meest ideale geval gaat PATA met ATA133 wat 133MB/sec is wat ook de max. doorvoer voor PCI is. Als je een SATA-controller voor PCI koopt dan mag je wel fijn een schijf hebben van SATA2 met 300MB/sec maar knap als je boven de 133MB/sec komt. Maak desnoods een RAID0 aan met 4 schijven en kijk of je dan wel boven de 133MB/sec komt :+ Waarom is SATA dan de enige juiste keuze?

En meer ontopic: een sweexkaartje zal niet echt langzamer zijn dan een goedkope promise. Die sweexkaartjes vallen voor zover mij bekend is niet regelmatig om ofzo. De controller doet ook niet echt veel ofzo. Is het het prijsverschil voor een veel duurdere kaart waard dan? Ik denk van niet.

Er zijn nog genoeg PATA-schijven te vinden, hoef je ook geen aparte controller te kopen. Wil je de schijf later in een andere PC kunnen stoppen dan kan het misschien handiger zijn om wel SATA te kopen want hoelang zullen er nog PATA-aansluitingen op moederborden geleverd blijven worden?

nieuws: Bloomfield-referentiemoederbord van Intel gespot

Hier zit er al geen aansluiting meer voor op.

Over het algemeen kan een SATA2-schijf prima werken op SATA1-controller omdat het backwards compatible moet zijn, anders kan je dat vaak instellen via een jumper

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Sowieso staat de 300mb/sec bij SATAII voor de doorvoersnelheid tussen controller en moederbord, niet tussen controller en platters. De fysieke snelheid van SATAII ligt, meen ik, gelijk aan SATAI en nauwelijks hoger dan PATA.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

REDFISH schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:06:
Hoezo offtopic?

Ik zou zelf ook zeker voor sata gaan. makkelijker kwa kabeltjes, en ide poorten gaan langzaamaan van de mobo's af.

Maar kwa snelheids verschil maakt het geen klap uit
- de tijden dat een schijf daadwerkelijk boven de 60MB/s komt zijn zeldzaam
- Ide (het protocol niet de schijf)haalt de 100MB/s altijd zolang je geen brakke kabels hebt
- Sata controller heeft precies dezelfde beperkingen t.o.v de pci bus als de ide controller.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Reloader
duidelijk word dus sweex kaartje en een Sata hdd bestellen. denk maar de wd500 of een samsung moet ik nog ff kijken welk het goeiekoopst is.. (en ff wachten op stufi haha)
Pagina: 1