Welke codecs installeren jullie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 15:45
Beste tweakers,

Ik vind het moeilijk om de juiste codecs voor mijn pc te instaleren en zou graag jullie mening hierover kennen. De meeste codecs die ik nodig heb zijn terug te vinden in de k-lite codec pack. Maar welke codecs heb ik nu nodig om op het zuiverste geluid en beeld te verkrijgen? Ik zou liefst zo weinig mogelijk filters gebruiken en moet het volgende kunnen afspelen: DVD, Divx, QT, Xvid, Real Media. Dit alles liefst in Windows media player 11. Verder zou ik graag willen weten welke codecs ik nodig heb om ideaal gebruik te kunnen maken van de Hardware Acceleratie van mijn HD3850. Alvast bedankt voor julie medewerking. Hieronder ziet u een checklist van alle mogelijke codecs in K-lite met daarnaast het al da niet gebruiken. Ik zal de lijst aanpassen naarmate de antwoorden die ik krijg op mijn vragen zodat ze ook voor diegenen na mij nuttig blijft.

Features of K-Lite Mega Codec Pack 3.8.0 :

• Player:
- Media Player Classic [version 6.4.9.1 rev. 40] NIET
• ffdshow:
- ffdshow [revision 1872] NIET
- ffdshow VFW interface NIET
- extra plugins
• DirectShow video decoding filters:
- XviD [version 1.2.0-dev build 2008-01-10] WEL
- DivX [version 6.8.0.0] WEL
- On2 VP6 [version 6.4.2.0] NIET
- On2 VP7 [version 7.0.10.0] NIET
- MPEG-2 (Cyberlink) [version 8.1.0.1317] WEL
- MPEG-2 (Gabest) [version 1.0.0.4] NIET
- MPEG-1 (MainConcept) [version 1.0.0.78] NIET
• DirectShow audio decoding filters:
- AC3/DTS/LPCM (AC3Filter) [version 1.46] WEL
- Vorbis (CoreVorbis) [version 1.1.0.79] NIET
- AAC (CoreAAC) [version 1.2.0.575] NIET
• DirectShow audio parsers:
- MusePack (MONOGRAM) [version 0.9.1.2 | 0.3.1.2] NIET
- WavPack (CoreWavPack) [version 1.1.1] NIET
- FLAC (madFLAC) [version 1.7] NIET
- Monkey's Audio (DCoder) [version 1.0] NIET
- OptimFROG (RadLight) [version 1.0.0.1] NIET
- DC-Bass Source [version 1.1.0.0] NIET
- AC3/DTS Source (AC3File) [version 0.5b] encoderen only
- AMR (MONOGRAM) [version 0.9.0.1] NIET
• DirectShow source filters: GEEN ENKELE
- AVI splitter (Gabest) [version 1.0.0.9]
- AVI splitter (Haali Media Splitter) [version 1.7.359.22]
- MP4 splitter (Haali Media Splitter) [version 1.7.359.22]
- MP4 splitter (Gabest) [version 1.0.0.4]
- Matroska splitter (Haali Media Splitter) [version 1.7.359.22]
- Matroska splitter (Gabest) [version 1.0.3.0]
- Ogg splitter (Haali Media Splitter) [version 1.7.359.22]
- Ogg splitter (Gabest) [version 1.0.0.1]
- MPEG PS/TS splitter (Gabest) [version 1.0.0.4]
- MPEG PS/TS splitter (Haali Media Splitter) [version 1.7.359.22]
- FLV splitter (Gabest) [version 1.0.0.3]
- CDDA Reader (Gabest) [version 1.0.0.2]
- CDXA Reader (Gabest) [version 1.0.0.2]
• DirectShow subtitle filter:
- DirectVobSub (a.k.a. VSFilter) [version 2.38] WEL
- DirectVobSub (a.k.a. VSFilter) [version 2.33] NIET
• Other filters:
- Haali Video Renderer [version 1.7.401.3] NIET
• VFW video codecs:
- XviD [version 1.2.0-dev build 2007-07-25] WEL
- DivX Pro [version 6.8.0.14] Encoderen Only
- x264 [revision 721bm] WEL
- On2 VP6 [version 6.4.2.0] NIET
- On2 VP7 [version 7.0.10.0] NIET
- Intel Indeo 4 [version 4.51.16.2] NIET
- Intel Indeo 5 [version 5.2562.15.54] NIET
- Intel I.263 [version 2.55.1.16] NIET
- huffyuv [version 2.1.1 CCE Patch 0.2.5] NIET
- I420 (Helix) [version 1.2] NIET
- YV12 (Helix) [version 1.2] NIET
• ACM audio codecs:
- MP3 (LAME) [version 3.97] WEL
- AC3ACM [version 1.4] NIET
- Vorbis [version 0.0.3.6] NIET
- DivX ;) Audio [version 4.2.0.0] NIET
• Real Alternative:
- RealMedia codecs [version 6.0.12.1662] WEL
- RealMedia plugin for Internet Explorer IK NIET WANT GEBRUIK FF
- RealMedia plugin for Firefox/Mozilla/Netscape/Opera WEL
- RealMedia DirectShow splitter [version 1.0.1.2] NIET
• Tools:
- Codec Tweak Tool [version 2.2.3] NIET
- GSpot Codec Information Appliance [version 2.70a] NIET
- MediaInfo 0.7.5.9 NIET
- VobSubStrip [version 0.11] NIET
- GraphEdit [build 061102] NIET
- Haali Muxer [version 1.7.359.22] NIET
- AVI Fixed [version 2.0b1] NIET
- FourCC Changer NIET
- Bitrate Calculator NIET

Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Eerst installeerde ik altijd alleen ffdshow, maar in CCCP zit CoreAVC en die speelt H.264-video veel beter af. Dus nu alleen CCCP en verder niets. (Correctie, CoreAVC zit er niet in, CoreAVC is niet gratis.) Tenminste, wat codecpacks betreft. Om af te spelen heb ik ook nog mplayer en VLC erop staan. Die hebben zelf al een hele berg codecs aan boord, dus als je mplayer of VLC gebruikt heb je eigenlijk al geen codecpacks meer nodig, maar vanwege CoreAVC, en vanwege video encoding (met VirtualDub) heb ik ffdshow/CCCP er ook nog op staan.

Codecpacks zoals K-Lite zouden wel het láátste zijn wat ik zou installeren.

http://www.cccp-project.net/

Kun je toelichten waarom je ffdshow op NIET hebt staan? En waarom je x264 op NIET hebt staan? Of ben je niet van plan om HD films te kijken? De LAME MP3-codec is trouwens een prima keuze, daar twijfelde je nog over. En inderdaad, veel DVD's hebben het geluid in AC3 gecodeerd, dus een AC3-decoder heb je wel nodig.

[ Voor 88% gewijzigd door Bergen op 22-03-2008 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Bergen schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:17:
Eerst installeerde ik altijd alleen ffdshow, maar in CCCP zit CoreAVC en die speelt H.264-video veel beter af. Dus nu alleen CCCP en verder niets.

Same Cccp :D

daarvoor gebruikte ik altijd Ace Mega Codec Pack :) ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon GOMplayer... als een codec ontbreekt kan je automatisch DIE codec downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
Bergen schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:17:
Eerst installeerde ik altijd alleen ffdshow, maar in CCCP zit CoreAVC en die speelt H.264-video veel beter af. Dus nu alleen CCCP en verder niets. Tenminste, wat codecpacks betreft. Om af te spelen heb ik ook nog mplayer en VLC erop staan. Die hebben zelf al een hele berg codecs aan boord, dus als je mplayer of VLC gebruikt heb je eigenlijk al geen codecpacks meer nodig, maar vanwege CoreAVC, en vanwege video encoding (met VirtualDub) heb ik ffdshow/CCCP er ook nog op staan.

Codecpacks zoals K-Lite zouden wel het láátste zijn wat ik zou installeren.

Kun je toelichten waarom je ffdshow op NIET hebt staan? En waarom je x264 op NIET hebt staan? Of ben je niet van plan om HD films te kijken? De LAME MP3-codec is trouwens een prima keuze, daar twijfelde je nog over. En inderdaad, veel DVD's hebben het geluid in AC3 gecodeerd, dus een AC3-decoder heb je wel nodig.
Eerlijk gezegd wist ik niet goed waarvoor x264 diende. Dient dit voor het geluid of beeld van HD content te decoderen of beiden? Verder: welke AC3 decoder is dan de beste keuze? AC3/DTS/LPCM (AC3Filter) , AC3/DTS Source (AC3File) [version 0.5b] of AC3ACM [version 1.4] ?

Alvast bedankt voor het spoedige antwoord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Geen packs, zit veel te veel in. Het volgende pakt alles :
  • ffdshow tryout
  • Coreavc
  • Haali media splitter
  • vobsub
In ffdshow video zet je h264 op disabled zodat coreavc hem oppakt. Mijn media center pc's zijn opgebouwd met gigabyte s2h bordjes die hebben dts connect. Hierdoor worden wmv HD's met wma pro netjes naar dts omgezet voor je receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

jozakin schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:42:
[...]

Eerlijk gezegd wist ik niet goed waarvoor x264 diende. Dient dit voor het geluid of beeld van HD content te decoderen of beiden?
Beeld. De codec die gebruikt wordt voor HD heet H.264. (Wel meer hoor, MPEG-2 wordt ook wel gebruikt, en VC-1, maar H.264 heeft sterk de voorkeur.)

In het kort ging het ongeveer zo: in den beginne, heel lang geleden, ongeveer vlak na de eerste wereldoorlog, was er MPEG-2. DVD's zijn bijvoorbeeld gecodeerd in MPEG-2. Maarja, de technologie stond niet stil en er werden steeds optimalisaties en nieuwe truucjes bedacht om meer details in minder data op te slaan. Dus vond men het hoog tijd om een nieuwe versie te bouwen. Iemand van de Moving Picture Experts Group (MPEG) grabbelde in de hoge hoed en hoppa daar was MPEG-4. Voluit eigenlijk MPEG-4 Part 2. De ITU-T Video Coding Experts Group zag het allemaal gebeuren en die zeiden neeehhhh dat kan beter. En in samenwerking met ITU-T heeft MPEG toen een verbeterde versie uitgebracht en die heet MPEG-4 Part 10. Ook wel H.264 of AVC genoemd. En daar wordt een gemiddelde HD DVD nu in gecodeerd.

Maargoed, geluid heeft daar dus niets mee te maken, dat wordt in MP2, MP3, AC3, AAC etc gecodeerd.
Verder: welke AC3 decoder is dan de beste keuze? AC3/DTS/LPCM (AC3Filter) , AC3/DTS Source (AC3File) [version 0.5b] of AC3ACM [version 1.4] ?
AC3Filter en AC3File komen uit hetzelfde project, dus ze zijn hetzelfde qua decodering. Het verschil is dat AC3Filter een codec voor mediaplayers is, dus voor als je een film met AC3 geluid hebt en AC3File is een DirectSource filter, dus als je bijvoorbeeld een los AC3-bestand hebt wat je wilt afspelen. Als je niets met audio/videobewerking doet heb je dus genoeg aan het AC3Filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf ffdshow + ac3filter (custom matrixes om surround naar stereo te gooien.) + haalisplitter. En dat is het eigenlijk :)

x264 is een h264 encoder.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

x264 is een h264 encoder.
Inderdaad, foutje van mij. Het is open source encoder voor H.264. Als je alleen afspeelt en niets encodeert heb je x264 dus niet nodig. Dan is ffdshow of CCCP genoeg om HD af te spelen.

Althans, in deze thread van anderhalve maand geleden staan nog wel wat leuke bevindingen over CoreAVC t.o.v. ffdshow voor het afspelen van H.264. Maar CoreAVC is niet gratis. En we blijven Nederlanders...

[ Voor 6% gewijzigd door Bergen op 21-03-2008 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

HaseMike schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:34:
Geen packs, zit veel te veel in. Het volgende pakt alles :
  • ffdshow tryout
  • Coreavc
  • Haali media splitter
  • vobsub
In ffdshow video zet je h264 op disabled zodat coreavc hem oppakt.
Precies zoals ik het doe... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

K-Lite heeft ook lite versie. Dat is veel compacter dan Megacodec pack :)

Knap dat je daar niet naar hebt gekeken, en zit je met welles en nietes lijst te prutsen :)

Maar ik maak wel gewoon gebruik van Megacodec pack, zodat ik ook Realmedia en Quicktime kan bekijken wanneer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

K-Lite-Lite? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozakin
Alvast bedankt voor de vele reacties

Die FFDSHOW + AC3filter lijkt me wel iets. Maar ik vraag me af of de individuele codecs geen beter resultaat zullen geven? Verder zie ik bij cccp enkel corewavpack staan en geen coreAVI. Waarvoor dient die Haali splitter precies?

FFDshow http://www.afterdawn.com/...s_and_filters/ffdshow.cfm
AC3filter http://ac3filter.net/project/1/releases
Haali Splitter http://haali.cs.msu.ru/mkv/

Met deze combi kan ik wel nog geen .mov files afspelen (QT)
Gewoon QT alternative erbovenop?

Greets

[ Voor 8% gewijzigd door jozakin op 21-03-2008 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst gebruikte ik XP Codec Pack doch tot slot werkt CCCP best want krijg je het Pro FFDSHOW Traycon bij.

Je kunt nagenoeg alles afspelen met de pack en een betere vind je volgens mij niet. Daarnaast is een pack heel eenvoudig te installeren. Er zit een config tooltje bij om (eventueel) nog naar je voorkeuren in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 14:51
Ik gebruik CCCP + CoreAVC, QT Alternative en Real Alternative. Om video af te spelen gebruik ik MPC en TCMP. Btw in CCCP zit geen CoreAVC

[ Voor 5% gewijzigd door sunturion op 21-03-2008 13:03 ]

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik al jaren het pakket codec pack all in 1 van www.free-codecs.com. Hierbij heb je de volgende keuze:

- DivX 6.1.1
- XviD Codec 1.1
- DivX, XviD - FFDShow 17.02.2005 Alpha
- MPEG2 2.0.0.0
- Subtitles G400 2.83
- Subtitles DVobSub (Win9x, Win2k and WinXP) 2.23, 2.33
- OGG Vorbis 0.9.9.5
- AC3 1.01a RC5
- Morgan Multimedia Stream Switcher 0.99

FFDshow laat ik altijd achterwegen,net als Subtitles G400. Dit kan je selecteren bij het installeren.

Verder voor QT en Real media gebruik ik de alternatives van dezelfde website.

Zoals ik al zei gebruik ik het al jaren, zonder ooit iets niet af te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18
ffdshow :)
Quicktime (ivm iPod)

Verder niks nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

jozakin schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:42:
Verder zie ik bij cccp enkel corewavpack staan en geen coreAVI.
Waar is CoreAVI voor? Wavpack is een open source lossless of lossy audio codec. Ik ben het nog nooit ergens tegengekomen...
Waarvoor dient die Haali splitter precies?
Dat is een directshow filter voor matroska video (mkv). HD films worden tegenwoordig vaak in mkv's opgeslagen, maar op zich kan alles erin zitten. Die kun je gewoon met VLC ofzo afspelen, maar als je ze met Windows Media Player wilt afspelen heb je daar een DirectShow filter voor nodig. En daar is de Haali Media Splitter voor. Tenminste, dat heb ik ervan begrepen.

Matroska Video (mkv) is een langzaam opkomende open source vervanger voor AVI. Enkele voordelen tov AVI zijn bijvoorbeeld dat het van zichzelf al streaming ondersteunt en dat er menu's bij in kunnen worden gebouwd, net als op een DVD, maar dan allemaal in 1 bestand.
Met deze combi kan ik wel nog geen .mov files afspelen (QT)
Gewoon QT alternative erbovenop?
FFDShow kan volgens mij prima movs afspelen, toch? Maar Quicktime is een container formaat he, dan weet je nog niet wat erin zit. Er kan best H.264 in een mov zitten. (Het voorbeeldfilmpje wat altijd bij quicktime wordt geinstalleerd, c:\Program Files\QuickTime\Sample.mov, is ook H.264 video, met AAC audio, in een QuickTime container.) Het gaat erom dat ffdshow het containerformaat begrijpt. Quicktime heeft ook een soort eigen formaat, dat is de Sorenson codec.

FFDShow is gebaseerd op libavcodec, hier staat een lijst met ondersteunde codecs. En daar staan QuickTime en Sorenson ook tussen. Bovenstaande sample.mov kan ik gewoon in Windows Media Player afspelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Bergen op 22-03-2008 03:22 ]

Pagina: 1