Toon posts:

Linux server instellen met orange livebox.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig voor de eerste keer om een linux server op te zetten. Nu ben ik zo ver
gekomen dat ik op mijn eigen netwerk op mijn server kom alleen ik wil ook graag
dat vanaf buitenaf mijn server bereikbaar is. Hoe moet ik dit doen? Moet je daar persee
een domein aan koppelen of kun je een ip adres nemen en als mensen die invullen in hun
browser dat ze dan bij je server uitkomen?

Ik ben redelijke gevorderd maar op dit gebied een absoluute leek.

• DenTeD123
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
kun je dit niet via FTP doen, en als domein je ip adres van de server, en dat forwarden via de router?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35
Je kunt daar gewoon heen met een IP- adres, mits je de juiste poorten op je Livebox doorstuurt naar je server (portmapping).

Je kunt ook een gratis subdomein nemen, bijvoorbeeld bij dyndns.org.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-03-2008 16:02 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

Nu ben ik zo ver gekomen dat ik op mijn eigen netwerk op mijn server kom alleen ik wil ook graag dat vanaf buitenaf mijn server bereikbaar is.
Wat moet exact van buiten beschikbaar zijn ?
Wil je bijvoorbeeld FTP/SMTP/Samba/whatever beschikbaar stellen ?
Ik ben redelijke gevorderd maar op dit gebied een absolute leek.
Wat betekent "redelijk gevorderd" ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
redelijk gevorder betekend dat ik wel behoorlijk met computers overweg kan... maar nog ff nie op dit gebied :P

Maar... forwarden.... en portmapping.... hoe ga ik dat voor elkaar krijgen in mijn orange livebox? Ik heb al het een en ander geprobeerd... maar het wil niet echt luken... mijn ip van mijn server is 192.168.1.14

En ik zou uit eindelijk graag willen dat mensen kunnen inloggen en dan een website kunnen zien.
Ik wil het ook graag als ftp gaan gebruiken...

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-12 14:36
Je IP adres is wel een range die voor lokaal gebruik gereserveerd is. Via dat ip zal je niet online bereikbaar zijn. Je moet een vast IP hebben dat beschikbaar wordt gesteld door je provider.

[ Voor 24% gewijzigd door PierreG op 20-03-2008 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke.... en moet ik gewoon orange daar voor benaderen?
Of heb ik er standaard bij mijn abbonoment iets van bij gekregen?

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-12 14:33
http://www.watismijnip.nl/
Daar zie je wat je externe ip is. Nu moet je in je livebox bijv. poort 80 forwarden zodat iedereen die dat ip intikt naar de server gestuurd wordt en niet wordt tegengehouden door je livebox.
Hier kun je zien hoe dat gaat, maar dan moet je even zoeken wat die livebox precies is.
http://portforward.com/en...orwarding/routerindex.htm

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:35
:? Ik ken weinig providers in Nederland die zelf een ip- adres uitdelen in de 10.x.x.x, 172.x.x.x of 192.168.x.x (private) range uitdelen, dus normaal gesproken heb je al een ip- adres wat door iedereen benaderbaar is.

En poorten forwarden/ openzetten doe je in de Livebox. Op Internet is genoeg te vinden hoe dat werkt. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb een link gevonden.... is dit wat ik moet doen?
http://home.wanadoo.nl/hpoort/GoT/wanadoo/livebox.html

Verwijderd

Topicstarter
sorry mensen ik kom er echt niet uit... kan please iemand mij helpen? Ik heb al vanalles geprobeerd met die *** livebox

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

En ik zou uit eindelijk graag willen dat mensen kunnen inloggen en dan een website kunnen zien.
Ik wil het ook graag als ftp gaan gebruiken...
Website = poort 80, houdt dus in dat je poort 80 naar het IP adres van je (Linux) server moet routeren. Uitleg vindt je in de link die je gepost hebt.
FTP = poort 21 + range van passieve poorten. Lees eerst de manual van je FTP programma en zoek vervolgens op GoT hoe je dit kan realiseren (tip, begin eerst met een website beschikbaar stellen, dit is net iets eenvoudiger).

Overigens, als je wil testen kan je het beste aan iemand anders vragen om naar jouw IP adres te verbinden (whatismyip.com om jouw ip adres te achterhalen, IE bij je vriendje: http://[jouwip]).

Dit zou moeten werken.
sorry mensen ik kom er echt niet uit... kan please iemand mij helpen? Ik heb al vanalles geprobeerd met die *** livebox
Ten eerste, vertel eens wat er niet lukt, wat je hebt gedaan en waar het mis gaat.
Verder is het nogal sneu om jouw beperkingen te wijten aan de livebox... :/

Werkt alles intern wel naar behoren ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1