[KIXtart] Scripts worden niet goed opgebouwd? Win2003/XP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-02 13:50
Beste Tweakers,

Er zijn hier al langere tijd wat problemen met de opstartscripts.

Wat wordt er gebruikt:
DC: Windows Server 2003 SP2
Client: Windows XP SP2
Scripttaal: KIXtart v.4.53.0.0 Build 231

Er zijn een 4-tal script die afzonderlijk worden aangeroepen door het ‘mainscript’

In het mainscript staan verwijzingen naar de overige subscripts, b.v.

SHELL "%0\..\KIX32.exe \\server01\netlogon\mappings.kix"
SHELL "%0\..\KIX32.exe \\server01\netlogon\ql.kix"

Als men de pc opstart wordt de Quick Launch bar leeggemaakt en daarna opnieuw opgebouwd met bepaalde snelkoppelingen. Voor de ene gebruiker zijn dat er meer dan voor de andere.

Echter het probleem is nu dat deze snelkoppelingen niet altijd geladen worden. Ja, ze worden wel geladen, maar ze zijn niet zichtbaar?? Want als ik kies voor rechtermuisknop > werkbalken > en zet snelstarten eerst uit en daarna weer aan, dan staan ze er wel??!

Ik heb deze opzet geërfd van de vorige systeembeheerder en had zelf nog niet zoveel kennis van KIXtart. Echter ondertussen heb ik zeker voldoende kennis hiervan maar kan geen fout vinden in de scripts zelf.

Toen dacht ik opeens aan een bepaalde GPO setting “Run logon scripts synchronously” echter dit heeft ook geen verbetering opgeleverd.

Iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken? Het gebeurd niet op elke pc, maar bij sommige pc’s is het letterlijk elke keer als je hem opnieuw opstart.

Er is ook een subscript die de drivemappings aanmaakt, en ook die wordt heel soms niet helemaal geladen op bepaalde pc's.

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Pedr0 op 20-03-2008 15:56 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28

Duinkonijn

Huh?

heb je deze ook aanstaan?
"Always wait for network at computer startup and logon"

Computer Configuration\Administrative Templates\System\Logon

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Pedr0
Nee, die heb ik niet aanstaan. Ik ga die meteen aanzetten en kijken of dat effect heeft...

Alvast bedankt. - ik kom hierop terug -

• Pedr0
Dat lijkt geen effect te hebben. Het enige effect dat het heeft is dat het aanloggen supertraag gaat. ( we hebben roaming profiles)

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:04

alm

Pedr0 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:54:
Er zijn een 4-tal script die afzonderlijk worden aangeroepen door het ‘mainscript’

In het mainscript staan verwijzingen naar de overige subscripts, b.v.

SHELL "%0\..\KIX32.exe \\server01\netlogon\mappings.kix"
SHELL "%0\..\KIX32.exe \\server01\netlogon\ql.kix"
Is dat mainscript een gewoon batch-bestand of ook een KiX-script? Als het een KiX-script is kun je gewoon "call mappings.kix" doen, etc. Scheelt je ook een aanroep naar een specifieke server.
Als men de pc opstart wordt de Quick Launch bar leeggemaakt en daarna opnieuw opgebouwd met bepaalde snelkoppelingen. Voor de ene gebruiker zijn dat er meer dan voor de andere.
Waarom doe je dit, is het niet zo dat als het eenmaal goed staat dat het dan ook goed blijft staan, want het zit in het roaming profile? Of wil je zeker weten dat users niet kunnen klooien ofzo?
Echter het probleem is nu dat deze snelkoppelingen niet altijd geladen worden. Ja, ze worden wel geladen, maar ze zijn niet zichtbaar?? Want als ik kies voor rechtermuisknop > werkbalken > en zet snelstarten eerst uit en daarna weer aan, dan staan ze er wel??!
...
Iemand enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken? Het gebeurd niet op elke pc, maar bij sommige pc’s is het letterlijk elke keer als je hem opnieuw opstart.

Er is ook een subscript die de drivemappings aanmaakt, en ook die wordt heel soms niet helemaal geladen op bepaalde pc's.
Misschien gaat het uitvoeren van de scripts wat te snel, misschien kun je delays inbouwen dmv "sleep 0.2" ofzo. Dit heb ik zelf ook toegepast en daarna functioneerd het meestal wel (mappen van drives bedoel ik dan). Wellicht dat het dan bij jou ook met QuickLaunch ook goed gaat.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Gebruik je een DFS ik geloof namelijk dat een DFS vaak geen wijzigingen ziet maar pas na een refresh. Dus dat is een beetje de vraag of je DFS gebruikt ja of ter nee...

• Pedr0
alm schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:14:
Is dat mainscript een gewoon batch-bestand of ook een KiX-script? Als het een KiX-script is kun je gewoon "call mappings.kix" doen, etc. Scheelt je ook een aanroep naar een specifieke server.
Ik heb deze config geërft van de vorige systeembeheerder. Het gaat als volgt..
1. Eerst wordt er een cmd bestand aangeroepen waarin tevens een verwijzingen staat naar het main ix bestand, namelijk: %0\..\Kix32.exe %0\..\logon.kix
2. In logon.kix staan dan die verwijzingen naar die subscripts. Dit is wat je bedoeld?
Waarom doe je dit, is het niet zo dat als het eenmaal goed staat dat het dan ook goed blijft staan, want het zit in het roaming profile? Of wil je zeker weten dat users niet kunnen klooien ofzo?
De achterliggende gedachten is denk ik geweest om bij nieuwe machines meteen die QuickLaunch leeg te maken. Ik zat zelf ook te denken om gewoon die 'Delete'' actie er tussenuit te halen.
Misschien gaat het uitvoeren van de scripts wat te snel, misschien kun je delays inbouwen dmv "sleep 0.2" ofzo. Dit heb ik zelf ook toegepast en daarna functioneerd het meestal wel (mappen van drives bedoel ik dan). Wellicht dat het dan bij jou ook met QuickLaunch ook goed gaat.
Voor het kopieren van de ql iconen staat al een "Sleep 5" :?
Gebruik je een DFS ik geloof namelijk dat een DFS vaak geen wijzigingen ziet maar pas na een refresh. Dus dat is een beetje de vraag of je DFS gebruikt ja of ter nee...
Niet meer.....dit is in het verleden wel gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Pedr0 op 26-03-2008 13:04 ]

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Misschien kan je eens iets laten zien van de scripts. Ook denk ik als het de ene keer wel andere keer niet misschien moet zoeken bij je fysieke netwerkomgeving. Als de bedrading niet goed is en dus packetdrops heeft oid dan zal je netwerkmapping ook niet komen.

Je zegt dat het bij de ene pc wel goed gaat en andere niet. Is dit steeds dezelfde pc's of steeds andere want dan zou ik toch echt gaan twijfelen aan de bedrading, omdat als het script goed werkt en geen verschil is tussen windows versie's het overal gewoon moet draaien.

Is je opstartscript trouwens zichtbaar of ontzichtbaar, als die zichtbaar is kan je misschien er een check in maken dat die na elk onderdeeltje stopt en kan zien of het wel of niet goed is gegaan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Thijmen schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:01:

Is je opstartscript trouwens zichtbaar of ontzichtbaar, als die zichtbaar is kan je misschien er een check in maken dat die na elk onderdeeltje stopt en kan zien of het wel of niet goed is gegaan.
Meestal zijn het timing issues :)
Duinkonijn schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:47:
heb je deze ook aanstaan?
"Always wait for network at computer startup and logon"

Computer Configuration\Administrative Templates\System\Logon
Die instelling zorgt voor het Windows 2000 style doorvoeren van group policies en logon procedure - vandaar de vertraging.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• alm

alm

Pedr0 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 10:26:
Ik heb deze config geërft van de vorige systeembeheerder. Het gaat als volgt..
1. Eerst wordt er een cmd bestand aangeroepen waarin tevens een verwijzingen staat naar het main ix bestand, namelijk: %0\..\Kix32.exe %0\..\logon.kix
2. In logon.kix staan dan die verwijzingen naar die subscripts. Dit is wat je bedoeld?
Ja, die kun je dus vervangen zoals ik zei. Scheelt je weer aanroep van executables enzo.
De achterliggende gedachten is denk ik geweest om bij nieuwe machines meteen die QuickLaunch leeg te maken. Ik zat zelf ook te denken om gewoon die 'Delete'' actie er tussenuit te halen.
Je kan ook een standaard profiel maken waar dit leeg is en dat in de NETLOGON share zetten (Default User map en everyone leesrechten). Heeft iemand dan nog geen profiel, dan krijgt hij/zij dat toegewezen vanaf de server. Dit scheelt je ook het steeds aanmaken van een standaard profiel op je werkstations (als je dat al deed).
Voor het kopieren van de ql iconen staat al een "Sleep 5" :?
Da's wel erg lang, het zijn maar snelkoppelingen en die zijn meestal niet zo groot.

• Pedr0
Hmmmm, goeie tip dat van dat profiel in de Netlogon. Ik zal dat eens gaan testen en eventueel gaan gebruiken!

En ik zal eens dat aanroepen van die subscripts gaan aanpassen.

Overigens heb ik nu die "delete" actie eruit gehaald en dat lost het probleem wel op. Echter nu hebben inderdaad sommige mensen dubbelen iconen. Maar dat zal dan voor nieuwe gebruikers geen problemen meer moeten opleveren.

Bedankt!

[Edit] Die CALL functie werkt idd goed maar heb niet het idee dat het sneller gaat ofzo. En zodra ik b.v. voor de drivemappings "USE * /DELETE /PERSISTENT" weer aanzet worden ze wederom niet geladen tijden shet starten van de pc.

Ik heb dit ook op m'n eigen pc waar ik nu achter zit. Ik blijf het vreemd vinden!

[ Voor 27% gewijzigd door Pedr0 op 03-04-2008 10:17 ]

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Anders verwijder je de use * /delete
En vervang alle use %driveletter% \\<servername>\<sharename> commando's
Door een if not exist:

if not exist g: net use g: \\<servername>\<sharename>

misschien krijgen ze geen dubbele drives meer op deze manier.

[ Voor 17% gewijzigd door pennenlikker op 03-04-2008 10:52 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het is óf net use * /delete, óf net use * \\server\share /persistent:yes.

Waar in de inline help een | staat betekent: kies tussen één van beide.
Als je dat niet doet en bijvoorbeeld een
net use w: /delete /persistent:yes

geeft, verwerkt je script dat stuk niet.
In je commandprompt zie je dan de inline help.
NET USE
[devicename | *] [\\computername\sharename[\volume] [password | *]]
        [/USER:[domainname\]username]
        [/USER:[dotted domain name\]username]
        [/USER:[username@dotted domain name]
        [/SMARTCARD]
        [/SAVECRED]
        [[/DELETE] | [/PERSISTENT:{YES | NO}]]

NET USE {devicename | *} [password | *] /HOME

NET USE [/PERSISTENT:{YES | NO}]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pennenlikker
Of je edit hem in Admin Script Editor, kun je gratis 30 dagen proberen.
Die heeft een kix functie en kun je gelijk zien of er ergens in het script een typ fout of prog fout staat.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Verwijderd

Kun je het script hier posten of sturen naar posten doen we @ dit forum? Ik zou het script graag willen zien omdat ik ook iets dergelijks moet maken voor ons domein.

*: vervang (AT) door @

[ Voor 11% gewijzigd door sanfranjake op 13-04-2008 01:49 ]

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

alt-92 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:29:

Die instelling zorgt voor het Windows 2000 style doorvoeren van group policies en logon procedure - vandaar de vertraging.
tnx door je post ben ik het wezen onderzoeken. en dmv uitschakelen & kleine aanpassingen in scripts logt iedereen nu stukken sneller in

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zolang je je wel bewust bent van de bijwerkingen die optreden door het weer aanzetten van asynchronous logon is dat prima.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

mja had er een paar.

computers voerde hun eigen opstart script niet meer uit
en bij een paar gebruikers was het profiel einde oefening

• Pedr0
pennenlikker schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 08:43:
Of je edit hem in Admin Script Editor, kun je gratis 30 dagen proberen.
Die heeft een kix functie en kun je gelijk zien of er ergens in het script een typ fout of prog fout staat.
Ik gebruik Notepad++
Is het de moeite waard om ASE te gaan gebruiken? Of bied het weinig meerwaarde....

[ Voor 11% gewijzigd door Pedr0 op 14-04-2008 09:59 ]

• pennenlikker
Pedr0 schreef op maandag 14 april 2008 @ 09:54:
[...]

Ik gebruik Notepad++
Is het de moeite waard om ASE te gaan gebruiken? Of bied het weinig meerwaarde....
Weet niet of notepad ++ een kix functie heeft, dat moet jij weten denk ik.
Anders dan dat heeft ie niet zo heel veel meerwaarde imho.

• alm

alm

Ik gebruik ook Notepad++ en ik vind het een fijne editor om te gebruiken. Alles wordt netjes in kleurtjes weergegeven zodat het beter leesbaar wordt.

Je kan altijd de debug functie van KiX gebruiken om te debuggen en wat ik zelf ook wel handig vind is om op diverse plaatsen in het script tekstuele uitvoer te doen zodat je kan zien wat hij doet als het script wordt uitgevoerd. Dit is simpel te doen met "? "De uitvoer naar je scherm"". :)

Debuggen doe je met kix32 /d <script-name>.
Pagina: 1