Toon posts:

America en Apple

Pagina: 1
Acties:
  • 2.341 views

Verwijderd

Topicstarter
Er is de laatste tijd vrij veel te doen rond de import van Apple producten vanuit America. Wegens de lage dollarkoers kan je relatief goede koopjes doen. Echter heeft iedereen zo zijn eigen visie er over. Ik zou 1 "handleiding" willen maken met to do TIPS en not to do TIPS voor eventuele Apple kopers. Waar, waar, waarom, hoe, ... pro's en contra's. Volgende zaken zou ik graag willen bespreken:

- invoerrechten: ja/nee, wanneer, hoeveel,... ?
- BTW: ja/nee, wanneer, hoeveel,... ?
- factuur: kan je als bedrijf online kopen en deze aankoop in je boekhouding steken?
- garantie: een gekocht Apple product, moet dat ook in België of Nederland hersteld worden? Apple Care?
- degelijkheid van niet Apple onderdelen voor in Apple producten: Ram, harde schijf,...

Graag jullie ervaringen, meningen en ideeën. Op het einde van dit topic zou ik een sorrt handleiding willen hebben. Kom niet af met "al jou vragen vinden antwoorden in de boekjes van Apple of op apple.com" :) Ik wil getuigenissen en meningen van Apple users. :)

Tot snel!

een appel Belg.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inoverrechten: betaal je meestal gewoon hoor in nederland.
Althans dat is met de meeste producten gewoon die de douane ertussenuit pikt (doe het zelf met audiospul, maar voor computers zal het ook wel gelden).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
mijn ervaring was vrij positief. heb ooit snowboard besteld, geen douane rechten gehad. ooit harde schijf besteld, geen douane rechten betaald. de laatste keer bestelde ik rammetjes, pats 10 eur bijleggen. :) zou het een loterij zijn?
"gift" vermelden op het pakje helpt niet altijd, evenals mooi inpakken.
1 kans op 2?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:09
Artox, wat wil je aan met dit topic? Op zich is een topic om ervaringen met het importeren uit te wisselen een goed idee. Het iPhone importeren topic is daarvan een mooi voorbeeld. Maar dan wel met een fatsoenlijke topicstart, waarin mede-tweakers al de nodige informatie kunnen vinden. Dit is niet meer dan vissen naar antwoorden op jouw vragen en heeft niets met ervaringen uitwisselen te maken. Op al je vragen zijn o.a. met de GoT search en Google al antwoorden te vinden en dit zijn gewoon vaststaande feiten.

Kortom, mits je een informatieve topicstart wil maken kan dit topic openblijven, maar anders zie ik weinig bestaansrecht. Aangezien een van de basisregels op GoT nog altijd is dat we eigen inzet van de topicstarter vereisen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja als het standaard nog in de apple doos zit is het vrij duidelijk dat het nieuw is.
Je zou eigenlijk iemand moeten hebben die het uit de orig. doos haalt :).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
je bestelt een imac, maar krijgt het in een doos van fedex :) 'k weet niet of ik er mee zou kunne lachen. apples dozen hebben wel iets..

Verwijderd

Topicstarter
Hoedje schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:18:
Artox, wat wil je aan met dit topic? Op zich is een topic om ervaringen met het importeren uit te wisselen een goed idee. Het iPhone importeren topic is daarvan een mooi voorbeeld. Maar dan wel met een fatsoenlijke topicstart, waarin mede-tweakers al de nodige informatie kunnen vinden. Dit is niet meer dan vissen naar antwoorden op jouw vragen en heeft niets met ervaringen uitwisselen te maken. Op al je vragen zijn o.a. met de GoT search en Google al antwoorden te vinden en dit zijn gewoon vaststaande feiten.

Kortom, mits je een informatieve topicstart wil maken kan dit topic openblijven, maar anders zie ik weinig bestaansrecht. Aangezien een van de basisregels op GoT nog altijd is dat we eigen inzet van de topicstarter vereisen.
ik heb een voorzet gegeven over mogelijke vragen en antwoorden. dit heeft niets met mijn persoonlijke wensen te maken. Importeren vanuit America als onderwerp lijkt me vrij breed. Daarom dat ik enkele conrete vragen stelde en op wilde verder bouwen. wat verwacht je conreet van mij?
ik tracht ook naar besluiten te gaan, geen draden van 57865678 pagina's.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 15:37 ]

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 13:36
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:11:
- degelijkheid van niet Apple onderdelen voor in Apple producten: Ram, harde schijf,...
Wat bedoel je hier precies mee?
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:21:
[...]

ik heb een voorzet gegeven over mogelijke vragen en antwoorden. dit heeft niets met mijn persoonlijke wensen te maken. Importeren vanuit America als onderwerp lijkt me vrij breed. Daarom dat ik enkele conrete vragen stelde en op wilde verder bouwen. wat verwacht je conreet van mij?
ik tracht ook naar besluiten te gaan, geen draden van 57865678 pagina's.
Idd, de antwoorden hier kunnen dienen als basis van een mooie startpost :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Boudewijn schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:13:
Inoverrechten: betaal je meestal gewoon hoor in nederland.
Dat heeft opzich niet specifiek iets met Nederland te maken, maar met de EU. Alle EU landen hanteren dezelfde invoerrechten (if any) voor producten die de EU inkomen.
Althans dat is met de meeste producten gewoon die de douane ertussenuit pikt (doe het zelf met audiospul, maar voor computers zal het ook wel gelden).
Voor laptops geldt 0% invoerrechten, voor desktops weet ik het niet. De site van de douane/belastingdienst is een ramp om invoerrechten op te zoeken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
ram, harde schijven, externe schijven, beeldschermen etc kan je via apple.com kopen. alleen vragen ze hier soms schandalig veel geld voor. vaak zijn er varianten die even goed of zelfs beter zijn, maar belangrijker, goedkoper. hier had ik graag wat ervaringen van gelezen. Ikzelf heb de posts over rammetjes geschreven en deze was vrij duidelijk. ik ga hem nog eens doorlezen en de belangrijkste punten samenvatten. Deze post zal op termijn verdwijnen, maar hopelijk een hele tutorial nalaten... :)

Verwijderd

Als je het als een gift stuurt heb je geen invoerrechten.

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:53:
Voor laptops geldt 0% invoerrechten, door desktops weet ik het niet. De site van de douane/belastingdienst is een ramp om invoerrechten op te zoeken.
dat is nu net 1 vd redenen waarom ik duidelijkheid wil scheppen. alles wat de EU binnenkomt kan belast worden met invoerrechten. de vraag is alleen hoeveel en wat de kans is dat ze jou pakje er tussen uitnemen. de btw heb je volgens mij meestal al betaald bij de inkoop. ik ken geen buitenlandse sites die zonder btw verkopen. :) 't is wel zo dat je als bedrijf deze kan terugvragen, maar heb juist bij mijn accountant nagevraagd. dat is uiterst moeilijk en vaak zelfs niet de moeite.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:54:
Giften worden geaccepteerd tot €56 én van particulier naar particulier. Overigens gaat het dan om invoerrechten en de BTW, dat zijn twee losse dingen die men vaak door elkaar haalt of onder één noemer schaart.
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:56:
[...]
de btw heb je volgens mij meestal al betaald bij de inkoop. ik ken geen buitenlandse sites die zonder btw verkopen. :)
Nee, die betaal je nogmaals. Als hebben sommige landen wel regelingen dat je in het land van aankoop geen BTW hoeft te betalen.

@hieronder: er valt weinig eens of oneens te zijn, er staat gewoon in de wet wat als gift geldt en wat niet. Als jij aan de voorwaarden voldoet dan hoef je niks te betalen, ook al wordt je pakketje "onderschept".

[ Voor 44% gewijzigd door Gizz op 20-03-2008 16:00 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:54:
Hier ben ik het niet mee eens :) ik heb 2 keer als gift gevraagd. De ene keer waren het rammetjes in een gewoon envelopje met rode strik er rond en geschreven papiertje "gift". Dit hebben ze niet onderschept. De 2e keer was het een kartonnen doosje met officiële douane blad waar "gift" op stond aangekruisd. Dat pakje had pech... :)

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:56:
Nee, die betaal je nogmaals. Als hebben sommige landen wel regelingen dat je in het land van aankoop geen BTW hoeft te betalen.
ah ok. dus concreet a.h.v. voorbeeldje:

ik koop in States een product aan 121 eur omgerekend, BTW in. stel dat ze het tegenhouden aan de Belgische grens, dan betaal ik 1) invoerrechten en waarschijnlijk 2) nog eens 21% btw. totale kost: 146,41 EUR (121*1,21) + invoerkost ??

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, je betaalt zeker BTW (of het moet een 2e hands product zijn, daar zijn wat uitzondering voor maar daar heb ik me nooit in verdiept) en soms invoerrechten, afhankelijk van het product.

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:56:
@hieronder: er valt weinig eens of oneens te zijn, er staat gewoon in de wet wat als gift geldt en wat niet. Als jij aan de voorwaarden voldoet dan hoef je niks te betalen, ook al wordt je pakketje "onderschept".
deze voorwaarden zijn dan een max. bedrag niet? ik kan me niet voorstellen dat ze alle pakjes opendoen??

situatie 1: pakje wordt geopend > voldoet, ok >> voldoet niet, extra betalen.
situatie 2: pakje wordt niet geopend > altijd ok. :)

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:03:
Nee, je betaalt zeker BTW (of het moet een 2e hands product zijn, daar zijn wat uitzondering voor maar daar heb ik me nooit in verdiept) en soms invoerrechten, afhankelijk van het product.
das wel straffe boel. als ik via ebay koop, betaal ik 1 bedrag. daar wordt nooit een 2e keer BTW bijgeteld en 't komt altijd aan zonder bij te betalen... vrij complex.

@ bedrijven: vaak kan je geen factuur krijgen van de verkoper. blijkbaar is de vennootschapsnaam voldoende en zou een BTW nr niet moeten, omdat de BTW recupereren haast onmogelijk is.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:04:
[...]

deze voorwaarden zijn dan een max. bedrag niet? ik kan me niet voorstellen dat ze alle pakjes opendoen??
Zoals ik al zei: Giften worden geaccepteerd tot €56 én van particulier naar particulier.

En ik ga het niet hebben over de situatie dat je pakketje niet wordt gecontroleerd, want dan gebeurd er gewoon niks. Het gaat er even om wat je verplicht zou zijn te betalen als je pakketje wordt gecontroleerd en/of je het volgens de regels doet (en dus sowieso de juiste waarde op de pakbon zet/laat zetten).
@ bedrijven: vaak kan je geen factuur krijgen van de verkoper. blijkbaar is de vennootschapsnaam voldoende en zou een BTW nr niet moeten, omdat de BTW recupereren haast onmogelijk is.
Voor mij als Nederlander is dit lastig te begrijpen (NOFI :P ), maar het komt erop neer dat de verkoper op de pakbon aan de buitenkant verplicht is aan te geven wat de waarde is van de inhoud + verzendkosten. Daarover moet je BTW betalen (ook als bedrijf). Klopt de pakbon niet met de inhoud, dan krijg je als ontvanger de kans om met een ebay/paypal printje te laten zien wat je ervoor betaald hebt.

Als bedrijf aan een ander bedrijf geen BTW rekenen kan wel (met o.a. het BTW-nummer), maar dat is binnen de EU.

[ Voor 58% gewijzigd door Gizz op 20-03-2008 16:12 ]

Verwijderd

Ik zou heel graag een mac mini willen importeren vanwegen de dollar koers.
Ik blijf het raar vinden dat alles wat op mac.com alles wat in dollars aangegeven staat precies dezelfde prijs heeft op mac.nl in euros. Dat vind ik een beetje schandalig en scheelt zo al snel 200 euro.

Is dat mogelijk zonder dat je iemand in the US kent die alles in een andere doos verpakt of zonder zelf naar de US af te reizen dit nog goedkoop over te laten komen?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:12:
Is dat mogelijk zonder dat je iemand in the US kent die alles in een andere doos verpakt of zonder zelf naar de US af te reizen dit nog goedkoop over te laten komen?
Als Apple zelf niks wil versturen zou je gebruik kunnen maken van diensten als http://www.fromus2eu.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:07:
[...]

Zoals ik al zei: Giften worden geaccepteerd tot €56 én van particulier naar particulier.

En ik ga het niet hebben over de situatie dat je pakketje niet wordt gecontroleerd, want dan gebeurd er gewoon niks. Het gaat er even om wat je verplicht zou zijn te betalen als je pakketje wordt gecontroleerd en/of je het volgens de regels doet (en dus sowieso de juiste waarde op de pakbon zet/laat zetten).
je moet dus expliciet vragen aan de verzender om het te laten "uitzien" als particuliere zending en het bedrag 56 eur er op te zetten. wat vrij moeilijk wordt als je een imac doos besteld lol :)
is er nergens een fatsoenlijke invoerrechten tabel te vinden? ongelofelijk toch!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor mij als Nederlander is dit lastig te begrijpen (NOFI :P ), maar het komt erop neer dat de verkoper op de pakbon aan de buitenkant verplicht is aan te geven wat de waarde is van de inhoud + verzendkosten. Daarover moet je BTW betalen (ook als bedrijf). Klopt de pakbon niet met de inhoud, dan krijg je als ontvanger de kans om met een ebay/paypal printje te laten zien wat je ervoor betaald hebt.

Als bedrijf aan een ander bedrijf geen BTW rekenen kan wel (met o.a. het BTW-nummer), maar dat is binnen de EU.
de verkoper moet ALTIJD de waarde en inhoud op het pakje plakken, niet? het btw verhaal kan je best laten schieten. daar heb je geen voordeel aan. iedereen betaalt btw. maar ik kan toch moeilijk geloven dat ze je een 2e keer btw gaan laten betalen... :)

ik ben overigens nog geen site tegengekomen die zonder btw aan mij verkoopt, jammer maar helaas :)

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Maar waar koop je ze dan, Apple.com verstuurt denk ik niet internationaal; misschien een idee om een lijstje te maken met winkels die dat wel doen. :)

Hoe zit 't trouwens met stekkers voor de MacBook's, hebben de opladers een soort koppelstukje wat je ook terugvindt op de Apple iPod lichtnet adapters?

[ Voor 34% gewijzigd door NickvdB op 20-03-2008 16:25 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:19:
[...]
ik ben overigens nog geen site tegengekomen die zonder btw aan mij verkoopt, jammer maar helaas :)
Let erop dat ze in de VS volgens mij geen VAT (BTW) hebben maar salestax, wat iets anders in elkaar zit en wat er niet af kan. Kijk hier voor het verschil tussen VAT en salestax.

Verwijderd

Topicstarter
NickvdB schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:24:
Maar waar koop je ze dan, Apple.com verstuurt denk ik niet internationaal; misschien een idee om een lijstje te maken met winkels die dat wel doen. :)
goed idee! deze alvast niet: :(
www.amazon.com
http://www.cdw.com
http://www.cdw.com/content/brands/apple/default.aspx
http://www.outpost.com/

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:26:Let erop dat ze in de VS volgens mij geen VAT (BTW) hebben maar salestax, wat iets anders in elkaar zit en wat er niet af kan. Kijk hier voor het verschil tussen VAT en salestax.
btw en vat is hetzelfde. alleen verschillen de percenten; in belgië hebben we 21% voor de meeste "luxe" goederen. in de states tussen 0 en 13%. wat er met die inkomsten gebeurt is bij VAT ook anders als bij BTW. denk ik...

hier stan de tarieven voor de states:
Wikipedia: Sales taxes in the United States

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 16:38 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lees mijn post (en de wiki waarnaar ik verwijs) nog eens :)

Ik zeg: VAT=BTW maar salestax != BTW/VAT.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:01:
[...]
ik koop in States een product aan 121 eur omgerekend, BTW in. stel dat ze het tegenhouden aan de Belgische grens, dan betaal ik 1) invoerrechten en waarschijnlijk 2) nog eens 21% btw. totale kost: 146,41 EUR (121*1,21) + invoerkost ??
Mijn voorbeeld: ik kocht in Florida een MacBook. Op de prijs in de Mac Store gaat 6% sales tax, en nog ongeveer 2% aan diverse lokale belastingen. Bij het vertrekken kan je in sommige staten de sales tax terugkrijgen, in Florida niet.

In Nederland moet je vervolgens bij de douane de laptop aangeven en 19% BTW betalen (ook al heb je in de VS al sales tax betaald!). Als je dit niet doet en toch gepakt wordt bij de controle komt daar nog een paar honderd euro boete bij. Als je geluk hebt word je niet gecontroleerd en betaal je die BTW dus niet.

Met pakjes werkt het net zo: BTW naheffing bij de douane. Verzenden als 'gift' is een trucje dat in het verleden heel goed werkte. Bij de douane zijn ze ook niet gek en hebben ze inmiddels wel door dat er sinds de zwakke dollar ineens miljoenen extra 'gift' pakjes verschijnen, zo ver voor de Kerst :)

VAT is overigens een Britse term (=BTW), die je in de VS niet hebt, daar hebben ze het over de 'sales tax'.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 20-03-2008 16:42 ]

• Erwin_Br
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-11-2025
Als ik in de States een Ipod zou kopen, de doos + onnodige zooi weggooi, en de Ipod los meeneem in de handbaggage, zouden ze me dan nog een heffing laten betalen?

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:39:
Lees mijn post (en de wiki waarnaar ik verwijs) nog eens :)

Ik zeg: VAT=BTW maar salestax != BTW/VAT.
ok nu ben ik ff in de war :) salestax is BTW gedeeld door VAT :) :p :p straf !

Most states have sales taxes charged to the end buyer only. State sales taxes range from 0%-13% and municipalities often add an extra local sales tax [3]. In many stores, the price tags and/or advertised prices do not include the taxes, these will be added at the cash register before the customer pays. In many states, no sales tax is charged for services. This is a key difference between most sales taxes levied throughout the United States and the value added taxes in other countries. = btw :)

Value added tax (VAT), or goods and services tax (GST), is tax on exchanges. It is levied on the added value that results from each exchange. = invoertaks :)

Verwijderd

Topicstarter
Erwin_Br schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:44:
Als ik in de States een Ipod zou kopen, de doos + onnodige zooi weggooi, en de Ipod los meeneem in de handbaggage, zouden ze me dan nog een heffing laten betalen?
neen, je mag enkele privé spullen bijhebben. Van de iphones weet ik dat je er 2 op "zak" mag hebben. zorg wel dat je je garantieboekje bijhoudt en niet wegsmijt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dreamvoid schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:40:
Mijn voorbeeld: ik kocht in Florida een MacBook. Op de prijs in de Mac Store gaat 6% sales tax, en nog ongeveer 2% aan diverse lokale belastingen. Bij het vertrekken kan je in sommige staten de sales tax terugkrijgen, in Florida niet.

In Nederland moet je vervolgens bij de douane de laptop aangeven en 19% BTW betalen (ook al heb je in de VS al sales tax betaald!). Als je dit niet doet en toch gepakt wordt bij de controle komt daar nog een paar honderd euro boete bij. Als je geluk hebt word je niet gecontroleerd en betaal je die BTW dus niet.
samengevat: je koopt online in de states een product. in deze prijs zit een sales tax (tss de 0 en 13%). het komt bij de Nederlandse douane. als je pech hebt betaal je invoerrechten én 19% btw...
als je niet gecontroleerd wordt heb je "hoeren"chance :) juist?

• Dreamvoid
  • Niet online
Erwin_Br schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:44:
Voor iPods gaan ze echt niet moeilijk doen, als je een laptop meeneemt gaan ze toch wat kritischer kijken. Dan moet je aantonen dat je 'm in NL hebt gekocht, en ja, de bewijslast daarvoor ligt bij jou.

Invoerrechten betaal je pas bij grotere bedragen/zendingen, voor 1 iPod/laptops/etc is het 0%. Je houdt alleen BTW over.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 20-03-2008 17:02 ]

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:22
[...]
maar het komt erop neer dat de verkoper op de pakbon aan de buitenkant verplicht is aan te geven wat de waarde is van de inhoud + verzendkosten. Daarover moet je BTW betalen (ook als bedrijf). Klopt de pakbon niet met de inhoud, dan krijg je als ontvanger de kans om met een ebay/paypal printje te laten zien wat je ervoor betaald hebt.
Ze kunnen ook de waarde aanpassen als ze het er niet mee eens zijn, dat is mij wel eens overkomen. Toen moest ik invoerrechten betalen op wat de douane vond dat het waard was, ook al had ik een rekening met een ander bedrag.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb 2 jaar geleden een mac mini meegenomen.
- geen invoerrechten betaald (werd niet gecontroleerd op schiphol)
- Hier in de apple store nederlandse stekkers gehaald en gaan met dat ding.
- ervaring: goed, hij doet het nog ;-).
- geen factuur meegenomen

vorig jaar een iphone uit Amerika laten komen
- geen invoerrechten betaald. Mijn kennis had het pakje via FedEx opgestuurd met als opschrift "Phone, $100".
- ding werkt perfect, nog steeds , nu 7 maanden in bezit.
- geen factuur meegenomen

Vorige maand heb ik een macbook air meegenomen uit de states.
- wederom geen invoerrechten betaald, geen controle
- hij doet ut nog en bevalt echt zeer goed.
- voor de voeding een Nederlands opzetstukje gehaald.

Overigens is het zo dat je in Texas op het vliegveld je de btw kan terugvragen van produkten, mits ze nog in nieuwstaat verkeren, in de originele verpakking zitten en je de aankoopbonnen nog hebt. Dit scheelt ook weer 8%. Ik had te weinig tijd op het vliegveld om hier iets mee te doen. Tevens had ik geruchten gehoord dat de belastingdienst daar in de VS, dit doorgeeft aan de belastingdienst hier. Ik vond dit nogal een sterk verhaal maar heb het risico maar niet genomen, ookal omdat ik dus weinig tijd had en mijn winst al gemaakt was.

Vraagje aan de overige tweakers: als ik die producten in de VS koop, ik heb geen bon meer , is het dan nog mogelijk hier apple care op af te sluiten in NL?

Dat betekent, stam + t .

Verwijderd

Topicstarter
Dreamvoid schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:40:
wat bedoel je met aangeven? gaan zeggen dat je een laptop uit de States hebt? of gaat dit over de controle zelf? want eens de controle voorbij en het pakje bij jou, wie gaat je dan die 19% aanrekenen. als je gepakt wordt bij de controle betaal je extra. die extra is dan toch de invoertaks... ni simpel! :)

Verwijderd

Topicstarter
Apache4u schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:04:
Vraagje aan de overige tweakers: als ik die producten in de VS koop, ik heb geen bon meer , is het dan nog mogelijk hier apple care op af te sluiten in NL?
je koopt apple care bij een product. ik vrees dus dat je dit bij het product zelf moet bijkopen op het moment dat je het product koopt. achteraf lijkt me moeilijk, zeker vanuit de States. niet?
op amerikaanse sites staat de apple care optie er altijd bij...

Verwijderd

Topicstarter
ik vond ergens op een forum nog een interessant stukje:

Als u via internet goederen uit het buitenland bestelt en deze in Nederland laat afleveren, dan moet u bij de Douane aangifte doen voor deze goederen. Daarbij moet u aan de Douane gegevens over de goederen verstrekken. Zo weet de Douane welke goederen worden ingevoerd en welke voorschriften daarop van toepassing zijn. Ook kan de Douane met deze gegevens de eventueel verschuldigde rechten bij invoer en belastingen berekenen.

U kunt zelf aangifte doen, maar u kunt dat ook door iemand anders laten verzorgen. Als een koeriersbedrijf of door TPG Post bijvoorbeeld de goederen aflevert die u heeft besteld, dan hebben deze vervoerders al aangifte voor u gedaan. Zij berekenen dan de eventueel verschuldigde rechten bij invoer, omzetbelasting en/of accijns aan u door. Het kan ook zijn dat het koeriersbedrijf of TPG Post u om nadere gegevens vraagt, zodat zij aangifte kunnen doen.

http://www.infodouane.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:07:
[...]

je koopt apple care bij een product. ik vrees dus dat je dit bij het product zelf moet bijkopen op het moment dat je het product koopt. achteraf lijkt me moeilijk, zeker vanuit de States. niet?
op amerikaanse sites staat de apple care optie er altijd bij...
Je kunt altijd na aankoop binnen de originele garantie periode nog Apple Care afsluiten. Ik heb op mijn US MBP laatst nog via eBay succesvol een US AppleCare voor weinig gekocht en deze geregistreerd met met US MBP op een NL adres. Ik weet niet of een US AppleCare werkt op een NL MBP, aangezien het partnummer wel verschilt...

Verwijderd

Topicstarter
voor België: http://fiscus.fgov.be/int.../kopen_internet/index.htm
geen exacte tarievenlijst.

een interessante draad: http://forums-benl.ebay.b...readID=300001908&start=40

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 17:27 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:05:
wat bedoel je met aangeven? gaan zeggen dat je een laptop uit de States hebt? of gaat dit over de controle zelf? want eens de controle voorbij en het pakje bij jou, wie gaat je dan die 19% aanrekenen. als je gepakt wordt bij de controle betaal je extra. die extra is dan toch de invoertaks... ni simpel! :)
Aangeven bij de douane, dat zijn die poortjes na de bagageband op Schiphol helemaal aan het einde. Als je door het "Nothing To Declare/Niets Aan Te Geven" poortje loopt en ze pikken je eruit zal je (afhankelijk van hoe vrouwelijk/blond/onschuldig je verhaal is) een boete van een paar honderd euro aan je broek krijgen. En natuurlijk alsnog de BTW.

Als je door de controle heen bent zonder gecontroleerd te worden, heb je uiteraard niets meer te vrezen :)

Verwijderd

Topicstarter
maar dan ga je er van uit dat je het zelf gaat halen of laat meebrengen. :)
als je laat versturen is het bij wijze van spreken 1 kans op 2 dat ze je eruit halen.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:09
Artox, als je nieuwe informatie wilt toevoegen aan een post dan mag je daarvoor de edit knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif gebruiken. Het is niet de bedoeling om iedere keer 2 of 3 posts onder elkaar te maken.

Het is al eerder gezegd. De antwoorden op je vragen zijn te vinden via de GoT search, Google of bij apple.com :) Hier op GoT verwachten we eigen inzet, dat je zelf alle informatie bij elkaar verzamelt en niet ons het werk laat doen. Je mag eventueel een topic voor feedback, als je een handleiding hebt geschreven. Dit topic gaat in ieder geval op slot.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.