Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Ik heb een bepaalde situatie waar ik niet echt op mijzelf uit ga komen denk ik.

Een aantal weken geleden heb ik een ontwerp (orderbonnen) gemaakt voor een klant van het bedrijf. Prima alles opgemaakt (voorzien van PMS). Nagekeken en verstuurd naar de drukker.

De drukker waar wij (sinds kort) zaken mee doen, biedt een "controleservice" voor € 15.00 euro om te controleren of het bestand "in orde" is.
Nu krijg ik dus uiteindelijk de bestelling binnen en is er 1 witte tekst, welke op een blauwe ondergrond had moeten staan niet mee gedrukt. Contact opgenomen met de drukker, waarna deze 2 weken nodig heeft gehad om uit te zoeken wat het probleem nu was. En dan word ik zojuist gebeld. Het probleem was ontstaan doordat juist bij die tekst overdruk geactiveerd is en dat dit "volgens hun" niet zo hoort. Hoe dan ook, zij zeggen nu dus dat het mijn schuld is!

Ik vind van niet,
1) Ik betaal 15,- euro voor een controle.
2) In hun aanleverspecificaties staat niets over overdruk aan of uit!
3) Bij mij op het scherm, een afdruk, en een pdf is het allemaal goed.

Maar wat is het nou? Overdruk heb ik nog nooit gebruikt en de reden dat dit dan ook geactiveerd stond op die bepaalde tekst is mij onduidelijk, waarschijnlijk per ongeluk aangevinkt.

Is het nu echt mijn schuld. Dit geintje zou mij (mijn baas) best wel een boel geld kosten

[ Voor 5% gewijzigd door Redwood op 20-03-2008 15:12 ]

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:16
Als het door hun controle komt zonder problemen, lijkt het mij dat ze het ook moeten kunnen maken? Dat of a) er iets niet goed gecontroleerd is en onmogelijk is of b) ze een andere fout hebben gemaakt. Een nieuwe print, eventueel aangepast als echt nodig, zouden ze moeten verzorgen willen ze redelijk zijn.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat zijn de voorwaarden van de "controleservice"?
wat beloven ze daarbij, welke prestatie staat tegenover dat bedrag dat je betaald?

Idd zou zonder die controleservice het gewoon jouw schuld zijn, maar idd is het standaard procedure van veel 'pre-flight' checks om te controleren op zaken als overdruk en andere inkt-geralteerde effecten

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Redwood schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:00:
Het probleem was ontstaan doordat juist bij die tekst overdruk geactiveerd is en dat dit "volgens hun" niet zo hoort.
Los van wie er de verantwoordelijkheid draagt (en meedraagt) hebben ze hier gelijk in. Als je de witte tekst uitgespaard wilt hebben in het onderliggende vlak, moet je overdruk uitzetten. Als het goed is zie je het effect ook als je separation/overprint preview kiest. En als je een correcte drukproef van de drukker hebt gehad moet deze de fout ook laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ja ik lees indd niets over een drukproef. Heb je die wel laten maken?

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-03 17:11
Naar mijn weten staat overdruk standaard aan bij Illustrator.
Dit zorgt ervoor dat als je bv. een witte tekst op een blauw vlak hebt,
dat het wit wordt uitgespaard zodat je tekst zichtbaar blijft.

Ook al je bv. 2 gekleurde cirkels elkaar laat overlappen, het overlapte gedeelte wordt
weggelaten zodat er geen dubbele kleuren ontstaan. (overdruk)

Wat ook problemen kan opleveren is het gebruik van pantonen icm cmyk.
Ik weet niet wat voor drukkerij dit is maar als ik dit zo hoor toch een vreemde...

Een proefdruk maken lijkt me sowieso altijd een goed plan, daarnaast vind ik het ook
raar dat je nog eens 15 euro controlekosten moet betalen.

Mag ik vragen om wat voor bestand het gaat en hoe het gedrukt wordt? Of wordt er geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Een proefdruk maken ze over het algemeen niet. De drukkerij doet drukwerk alsmede digitaal. In dit geval zijn EPS en PDF bestanden aangeleverd. Qua kleuren is de druk wel in orde. Met Pantone heb ik nog nooit geen problemen gehad. Dit is overigens ook de allereerste keer dat ik dit tegenkom! Elke vorige drukker heb ik hier nog nooit op hoeven letten. En ik weet dus ook niet of overdruk standaard aan of uit staat. En dan of dat de bedoeling is. Hoe dan ook, dit soort problemen heb ik bij alle folders/flyers/posters/briefpapier en wat dan ook nog nooit eerder gehad.

En zoals eerder gezegd, heb ik nooit op "Overdruk" gelet. Dus is het iets waar alleen de huidige nieuwe drukker problemen mee geeft, of iedereen? De rest van de te bedrukken orderbonnen zijn wel volledig naar wens op de dus ontbrekende witte tekst na....

Algemene voorwaarden moet ik nog doorlezen, en wat betreft welke drukker, Het is volgens mij niet gepast en misschien zelfs niet toegestaan de naam hiervan te plaatsen.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Crijnn schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:25:
Naar mijn weten staat overdruk standaard aan bij Illustrator.
Dit zorgt ervoor dat als je bv. een witte tekst op een blauw vlak hebt,
dat het wit wordt uitgespaard zodat je tekst zichtbaar blijft.

Ook al je bv. 2 gekleurde cirkels elkaar laat overlappen, het overlapte gedeelte wordt
weggelaten zodat er geen dubbele kleuren ontstaan. (overdruk)
Je legt 't precies verkeerd om uit.

Met overdruk (Attributes palet, kruisje aan bij Overfill) zal de ene kleur over de andere heen drukken. Dit is de meest geschikte methode voor zwarte broodtekst over een gekleurd vlak.

Zonder overdruk (Attributes palet, kruisje weg bij Overfill) is dus uitgespaard. Dit is voor als je de ene kleur over de andere kleur drukt, of wit wilt uitsparen op een kleurvlak.

Iets daartussenin, een dun randje overdruk, kan ook: dat heet in het Engels trapping en in 't Nederlands overvulling of overlap. Dat kun je handmatig toevoegen met overdrukkende lijndikte of met het betreffende pathfinder filter. Het kan ook zijn dat moderne RIP-systemen automatisch een beetje overdruk toevoegen.

Verder is de traditionele overdruk-functie in de laatste Illustrator versies deels overbodig gemaakt doordat ook voor transparantie functies kan worden gekozen à la de layer effects van Photoshop. Maar voor het werken met steunkleuren (denk aan huisstijlen in 2 of 3 kleuren) is de oude Overfill transparantie makkelijker te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05-2023
volgens mij heb ik iets dergelijks eerder meegemaakt.

Kan het zijn dat je transparantie in je ontwerp gebruikt? In dat geval moet je eerst de transparantie eerst flattenen. Laat je de transparantie "in tact" dan heb je een grote kans dat veel drukkers er niet mee om kunnen gaan en dat je rare effecten krijgt als overprint aan/uit staat. Dat was bij mij in ieder geval aan de hand.

Dat komt omdat de opmaaksoftware vaak "generaties" voorloopt op de druktechnieken. Je kunt zeg maar een hoop mooie dingen maken in bijvoorbeeld illustrator die eigenlijk nooit gedrukt kunnen worden door de beperkingen van druktechnieken.

[ Voor 14% gewijzigd door hing op 21-03-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56

KneoK

Not in a million lightyears

Even los van wat je had kunnen doen om het te voorkomen, je krijgt de mogelijkheid een bestand te laten controleren voordat het gedrukt wordt en moet daarvoor betalen, je krijgt een druk terug waarvan jij moet constateren dat die niet overeenkomt met wat je gestuurd hebt en pas bij later onderzoek moet blijken dat het jouw schuld is ?

Als ze nu kunnen concluderen dat overdruk het probleem veroorzaakt dan had dat zeker uit de voorcontrole moeten blijken want blijkbaar is het een gevoelige instelling (ik heb geen verstand van drukwerk) en zul je niet de enige zijn die per ongeluk dit soort opties aan heeft staan. Slechte voorcontrole dus. Ze hadden je maar even hoeven te bellen of emailen en je had het kunnen aanpassen.
Vervolgens wordt er niet gekeken naar wat er gedrukt is want uit je verhaal maak ik op dat je zelf hebt geconstateerd dat de druk niet klopt en heeft de drukker je dit niet verteld. Ook slechte nacontrole dus.

En nu durven ze de schuld op jou af te schuiven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Redwood schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:34:
Een proefdruk maken ze over het algemeen niet. De drukkerij doet drukwerk alsmede digitaal. In dit geval zijn EPS en PDF bestanden aangeleverd.
Ja, maar wat houdt die controleservice van 15 euro dan in? Heb je die service erbij genomen?
En kreeg je daar wat van terug, voordat er gedrukt werd? Een proefdruk? Hielden zij zelf de proefdruk? Waarmee hebben ze die dan vergeleken? Als zij een proefdruk zelf hebben vergeleken met jouw digitale bestand op het scherm hadden ze zelf kunnen zien dat die witte tekst ontbrak.
Als je geen gebruik hebt gemaakt van die controleservice, weet je nu gelijk waarom ze dat aanbieden.
Algemene voorwaarden moet ik nog doorlezen, en wat betreft welke drukker, Het is volgens mij niet gepast en misschien zelfs niet toegestaan de naam hiervan te plaatsen.
Nee, dat is inderdaad wel netjes van je. Ik zou zo zeggen; andere topicstarters die hier hun problemen dumpen, zouden een voorbeeld aan je posts kunnen nemen...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 14:00

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Proefdruk maken gebeurt tegenwoordig niet zo heel veel meer (al helemaal niet voor iets relatief simpels als een orderbon), daarnaast zijn RIPs voor printers en belichters nogal eens dermate verschillend dat het niet representatief is.
Een representatieve drukproef is iets als een Irisprint, maar dat is vrij prijzig, dat zal niet in de 15,- zitten.
Veel drukkers kukelen het bestand door PreFlight of kijken de platen (vroeger de films) na a.d.h. van een print of PDF.
Bedenk wel dat de meeste drukkers er vanuitgaan dat je weet wat je aan het doen bent als je de boel zelf opmaakt en dus geen kosten maakt voor DTP-werk.
En omdat je in principe geen DTP-werk afneemt van de drukker zal de drukker er niet gelukkig mee zijn als hij toch moet gaan DTP-en voor jou terwijl je er niet voor betaalt. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ze jou aanprakelijk stellen voor het bestand. Al vraag ik me af wat die 'controle' service inhoud... (waarschijnlijk zal het iets zijn als standaard dingetjes zoals missing fonts en kleurruimtes die gecheckt worden)

[ Voor 3% gewijzigd door NijntjeRocks op 22-03-2008 14:11 ]

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Sluit me aardig aan bij Nijntje rocks. Op het representatief zijn van proefdrukken dan, die maak je met profielen van het systeem waar daardwerkelijk op gedrukt gaat worden. Dus die horen altijd te kloppen. Daarnaast is het gewoon zo dat de drukker zijn pers maar lekker moet afregelen zodat het lijkt op je proefdruk. Die worden in de regel akkoord gegeven door klant en dan mag de drukker de rest doen.

Maar zo'n controleservice.. die zit er niet voor niets tussen. Wat Rm-rf ook zegt, had ie er niet tussen gezeten dan was het sowieso je fout.

Punt 2 en 3 zijn onzin. Jij bent degene die het document maakt, overdruk zal nooit in enige specificatie voorkomen want soms is het goed, en soms is het slecht. Dat is meer gebrek aan kennis bij jou. Overigens maakt dat niet uit, maar daar kun je de drukker niet de schuld van geven. Wat betreft punt 3, bij een goede PDF had je het kunnen zien als je kijkt naar de platen afzonderlijk want dan zou je zien dat wit niet uitgespaard zou worden. En een 'overprint' preview (of hoe heet het) had dat ook laten zien.

Het is dat je 15 euro hebt betaald voor een controle. Die is schijnbaar niet goed uitgevoerd dus dan betaal je gewoon ook niet. Simpel :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

OzBoz schreef op zondag 23 maart 2008 @ 12:44:
Sluit me aardig aan bij Nijntje rocks. Op het representatief zijn van proefdrukken dan, die maak je met profielen van het systeem waar daardwerkelijk op gedrukt gaat worden. Dus die horen altijd te kloppen.
In theorie klopt dat, maar het gamut van een printer/digitale pers waarop geproeft wordt wil nogal eens verschillen van offset en dat geeft in de praktijk weldegelijk problemen.
Maar qua overdrukinstellingen zou het idd gelijk moeten zijn aan offset...

Maargoed, ik heb het idee dat er geen problemen waren met de kleur dus ik had het zelf nieteens op moeten brengen in de 1e plaats :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

NijntjeRocks schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:30:
Maargoed, ik heb het idee dat er geen problemen waren met de kleur dus ik had het zelf nieteens op moeten brengen in de 1e plaats :$
Naja boeien, maar digitaal of offset, alles wordt nog steeds gedrukt met CMYK.. in theorie zou dat niet zoveel moeten uitmaken. Al denk ik dat veel digitale printshops het wat minder nauw nemen met afregelen van dingen. Het vakmanschap is er soms een beetje af... heb ik het idee. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Tegenwoordig zijn veel dingen nogal druk-op-knop. En dat is bij een offset pers nog net even anders. Ze ruiken ook anders ;)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

op een digitale offsetpers wordt niet geproeft, beetje zonde van de tijd alsie ook full-speed zichzelf kan terugverdienen in diezelfde tijd (of je moet als klant zo gek zijn om ervoor te betalen :P). Daarnaast hebben maar weinig offset drukkers zo'n volledig digitaal geval staan, hooguit een semi-digitaal.
Onder digitaal drukken wordt vaak ook verstaan wat in volksmond digitaal printen wordt genoemd.
Tonergebaseerd dus; hence the difference in gamut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255320

Er zijn drukkers die in zo'n situatie met een nieuwe klant best bereid zijn om in te kosten te delen. Heb je ze al gevraagd om een herdruk met korting?

Ik vindt het vreemd dat je 15,- euro voor een controle moet betalen terwijl je daar geen (digitale) drukproef voor krijgt. Wat controleren ze dan? Of ze de bestanden kunnen verwerken? Dus stel dat ik een onleesbaar bestand aanlever en vooraf Niet vraag om een controle dan gaan ze het toch afdrukken???? Controle zonder drukproef is nogal zinloos, er hoeft maar 1 kleine instelling in het document verkeerd te staan en dat kan enorme gevolgen voor de afdruk hebben. Het is voor ontwerpers per definitie onmogelijk om Altijd 100% correcte bestanden aan te leveren (ik spreek uit ervaring, ik heb de bestanden van veel ervaren ontwerpers verwerkt tot films en platen...) .

Je kunt als ontwerper ook zelf een proefprint bijleveren, wellicht was daarmee dit probleem niet ontstaan.Verder denk ik dat je zonder een ondertekende drukproef (of proefprint) juridisch gezien weinig kans maakt op een onkostenvergoeding (maar ik ben dan ook weer geen jurist hehe). Het is trouwens nog steeds niet ongewoon voor een drukkerij om met proefprinten te werken hoor. Zeker niet bij een nieuwe klant met nieuwe drukwerkproducten. Deze drukkerij stelt zich nou niet bepaald flexibel op, ik zou bijna zeggen, kijk ff op me homepage voor een nieuwe. O-)

Veel succes verder!
Pagina: 1