[XP sp2] 20 GB kwijt op 40 GB schijf.

Pagina: 1
Acties:

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 14:06
Loop nu weer tegen een raar probleem aan @ work.

Een collega belde vorige week dat zijn harde schijf bijna vol stond. Er was nog maar 200 mb vrij. dit vond ik al vreemd aangezien er zoveel nooit op zijn laptop kon staan. Nu heeft hij hem vandaag ingeleverd voor controle en er was nog maar 10 mb vrij volgens verkenner.

Dus eerst wat ruimte maken. de prullenbak leeggegooid waar bijna 1 GB data in stond. en er stond een copie op van een dvd en diversie installatie bestanden van programma's al met al ongeveer 2,5 GB vrijgemaakt.

keek in verkenner. en volgens verkenner had hij nog maar 400 MB vrij. ok gegeven het is meer dan eerst maar nog lang niet die 2.5 GB die ik heb verwijderd.

heb hier al op het forum gezocht wat het probleem kan zijn. de FAQ doorgekeken en een chkdsk gedraaid nu heb ik na nog wat meer verwijderen uiteindelijk 1.10 GB vrij.

Toch klopt dit nog niet. dus maar even treeview op een stickje gezet en dat gedraaid. hij berekent netjes alle ruimte en komt op een totaal van 17 GB. Wat zo ongeveer ook wel moet kloppen. de grootste folders waren het Offline bestand van Office en de Windows folder en zijn CS3 installatie.

treeview zag zo te zien enkel de 2.5 GB offline files niet. maar dan zou er alsnog bijna 20 GB ruimte vrij moeten zijn.

Heb tevens ook nog gezocht op laatst gewijzigde bestanden etc om te kijken of er ergens misschien een hele zooi aan logfiles van het 1 of ander bijgezet werd maar dit is ook niet het geval.

Sophos antivirus vond ook niks. en heb de laptop vanaf vanmorgen al niet meer aan het netwerk gehangen.

Nu weet ik niet of het een echt hardware probleem is of meer een Software. maar iemand dit eerder gehad ?

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:01
Heb je al gekeken naar automatisch systeem herstel? Die maakt ook standaard een herstelpunt aan als je het niet uitzet, Na verloop van tijd loopt dit ook nog eens aardig op.
Daarbij heb je ook nog Virtueel geheugen.

In iedergeval is je Virtuele geheugen gereserveerd, dus dit is al gou een GB of wat dat ingenomen word.
Ik zou eens kijken naar de instellingen van de hierboven genoemde data slurpers.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Er zijn nogal wat verborgen dingen die standaard ruimte innemen. Prullebaksize reserveert, internetexplorer temp-size volgens mij ook, virtueel geheugen en herstelpunten. Die nemen dus al ruimte in terwijl er niets staat.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-02 14:06
Herstelpunten staan uit dus die nemen niks in. voor de temp zal ik zo even kijken maar volgens mij stond dat niet zo hoog ingesteld. in ieder geval bedankt voor de tips. zal ze even na lopen.

Edit

met het max virtuele geheugen / prullenbak en temp files erbij gerekend moet ik altijd nog ruim 10 GB vrij hebben. dus ergens klopt er toch iets nog niet.

edit 2

virusscanner laten draaien. hij deed wel ERG lang over de system volume information. dus even gezocht hoe ik die map zichtbaar en toegankelijk kreeg. daarna nog eens treesize gedraaid en ja hoor. de system volume information is 20 GB.

daar zit het probleem dus. nu het nog verhelpen :p

edit 3.

de oplossing.

was toch systeem herstel. had het uit staan maar blijkbaar werkte hij toch. don't ask me how.

heb het aangezet. geboot opnieuw uitgezet en weer geboot en vervolgens was op de C weer netjes 20 GB vrij en system volume information was leeg.

topic kan dicht ;x

[ Voor 76% gewijzigd door TgR_KILLER op 20-03-2008 16:26 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD