Toon posts:

Moederbord (P35, X38/48...) met 16GB voor Intel CPU's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Weet iemand of en wanneer er moederborden met ondersteuning van 16 Gb Ram en Core 2 Duo/Quad nog komen? Alle mobo's voor Intel CPU's ondersteunen op dit moment maximaal 8 Gb. Of ik zie borden over het hoofd. Mobo's met AM2 en AM2+ socket met 16gb ondersteuning bestaan er en zijn al te krijgen voor 50 euro.

Ik zit te denken aan een configuratie met 16 Gb ram ondersteuning, maar dan wel desktop versie. Ik heb liever een Intel systeem dan AMD. Xeon-configuratie met chipset 5000 en FB-dimm RAM is me veel te duur.

Voor degene die zich afvragen waarom 16 gb en wat ik erop ga draaien.
64-bits versie van MSC. Marc, Abaqus, Ansys, LS-Dyna of een soortgelijke software.

Verwijderd

Ik ben niet zo thuis in de moederborden. En als ik het zo zie zit je voor 16 Gb geheugen of meer toch echt vast aan de duurdere servermoederborden. Ik heb bij Supermicro iig een moederbord gezien met de intel 5100 chipset, 2 Xeon sockets en ondersteuning voor gewoon DDR2 geheugen.

Verder is het voor je applicaties niet mogelijk om een kort testje te starten van je model en als het loopt de berekening gewoon 's nachts te laten doen? Ik weet niet welke modellen je precies gaat doorrekenen maar statische modellen duren meestal niet zolang mits je het aantal elementen beperkt houdt.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:53
Ik heb ook even voor je gekeken, het ziet er naar uit dat voor intel 8gb de max is. Zelfs bij s775 tyan serverborden.

Dan kom je toch uit op een xeon cpu. Of de nieuwe quad phenoms moeten een optie zijn.

Daarnaast is het als je naar zulke heftige specs kijkt ook wel interresant om naar het skulltrail systeem te kijken. Die zal vast wel 16gb happen. nope :X

Xeon moederborden en processors zijn alleen wel heftig in prijs. En volgens mij moet je ook nog eens 2 van die xeons op het moederbord zetten.

Wat ook nog een optie is is om 2 workstations te nemen en dan een kvm switch/ veel schermen. Kan je de ene applicatie laten rekenen, rol je gewoon naar de andere pc.

[ Voor 67% gewijzigd door Dekaasboer op 20-03-2008 13:20 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-05 14:35

Kirpeknots

Wazzup!

De Abit Fatal1ty FP-IN9 met NForce 650 chipset kan 32 Gb aan volgens de specs. Heeft echter maar 4 dimmsloten en ondersteund non-fb non-ecc. Ik heb nog nooit een 8Gb non-fb non-ecc DDR2 dimmetje gezien. Het is een Intel LGA775 mobo.

Het Mobo kan het dus. Maar het geheugen bestaat volgens mij niet.

Zie: http://www.abit.com.tw/pa...&fMTYPE=LGA775&DEFTITLE=Y

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20
eventueel kun je als nog een dual socket mobo kopen, met maar 1 cpu. De volledige memory bus kan door een enkele cpu aangesproken worden, bij intel althans. Maar dan zit je waarschijnlijk wel met een duur mobo en duur geheugen.

Misschien toch maar een Phenom....? Waarom wil je per se intel hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door -krekel- op 20-03-2008 16:09 ]

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Meschien een fatal1ty
hier kan q6600 wel op denk ik tis een socket 775 met 32gb support.
de Fatality http://www.azerty.nl/prod...P_ID=89&TAB=specificaties

[ Voor 5% gewijzigd door Baazie op 20-03-2008 16:29 ]

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Baazie schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:27:
Meschien een fatal1ty
hier kan q6600 wel op denk ik tis een socket 775 met 32gb support.
de Fatality http://www.azerty.nl/prod...P_ID=89&TAB=specificaties
Lol. Precies wat ik 2 posts eerder riep.

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
ooh ja was ff te snel met reageren sorr (A) verder zou ik het ook niet weten

Verwijderd

Topicstarter
Jullie hebben gelijk, het vermoeden wat ik is bevestigd. Of ik moet kijken voor een Xeon-config of een desktop-config van AMD, zeker gezien het feit dat ik een 16gb machine voor een slordige 1000 euro wil aanschaffen.

Dit is een optie bv:

- Mobo met AM2+ socket + 16gb DDR2 ondersteuning (bv GA-MA770-DS3 ) -> 70 euro
- 16 gb ram, 4x4gb DDR2 -> 100 euro/ 4gb, dus sam,en 400 euro
- CPU: AMD Phenom X4 9500 -> 125 euro
- Video kaart: een lichtere professionele Open GL (zoals ATi FireGL V3600) of een degelijke Direct X kaart voor zo'n 200 euro. Dit zou ik dan nader moeten uitzoeken.
- Windows XP professional 64-bit -> 100 euro

Jah en verder boeit niet veel alleemaal, een kastje, toetsenbord, muis tvw 100 euro
Een 22" monitor heb ik al een tijdje.

Op zich helemaal niet gek een machine met 16gb ram quad-core cpu en 64-bit OS voor 900 euro of wel??

De reden dat ik voor Intel wou gaan is omdat de Core 2 architektuur toch een stuk sneller is dan de Barcelona van AMD, maar gezien die 'slechts' 8gb ram ondersteunt, zal ik toch wel veel meer baat hebben met 16 gb ook al is de cpu wat trager (als ik een sommetje moet doen wat 12 gb ram vraagt scheelt het met swappen een heleboel, denk ik, ookal zal het niet vaak gebeuren dat ik meer dan 7-8 gb nodig heb per analyse, maar dit laatste ff terzijde).

Verwijderd

Topicstarter
hey Baazie,

die fatal1ty vind ik wel overigens een raar bordje, ondersteunt 32 gb maar heeft slechts plek voor 4 geheugenbanken.
Modbreak:Schoppen <24u is niet de bedoeling, gebruik de edit-knop als je iets toe te voegen hebt voor iemand op je laatste post gereplyed heeft.

Verder snap je blijkbaar niet wat een "bank" is, dat is iets anders dan een slot, dit bord ondersteunt zeker 6, waarschijnlijk 8 banken :o

Lees de RAM FAQ eens...

Oo jah, de berekeningen van zulke omvang die ik ermee wil doen zijn meestal linear statisch, bv een complete assembly van een verbrandingsmotor en dergelijke. Het aantal op te lossen vrijheidsgraden, om me even in FE termen uit te drukken, bedraagt hierbij weleens 12 mln stuks. Ter indicatie,
op een 32-bits systeem houdt het zo'n beetje op indien het model zo'n 2 mln vrijheidsgraden heeft (dit inclusief out-of-core computing en 3gb Wndows switch)

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 20-03-2008 19:17 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:53
Je kan het geld dat je bespaard nog steken in een stevige kast (bijv. de antec 182p erg aan te raden) En goede koeling. Dan kan je na een dagje benchmarken makkelijk 10% extra draaien.

Dan heb ik het wel over een stresstest van een uurtje of 10 er achteraan in jouw geval.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

Topicstarter
'Geheugenbanken' in mijn voorgaande post moet uiteraard zijn 'geheugenreepjes'.

Overigens bij Azertyhardware staat dat dit bord een fsb van 1066 mhz heeft en volgens de officiele site van Abit zou dit mobo fsb van 1333 mhz hebben...

En eerder schreef ik dat ik aan 1x4 gb voor 100 kon komen, maar dat was helaas 4x1gb...
Reepjes van 4gb PC5300 of PC6400 unbuffered non-ecc zie ik nergens, laat staan voor 100 euro.

Verwijderd

Het is lastig, want 4GB reepjes zijn duur, moeilijk te krijgen en trager. Ik heb bovendien nog nooit eerder een 'standaard' Intel board gezien die meer dan 8GB ondersteunt. Zo'n beetje alle AMD moederborden doen dat wel. Ik zal dus echt even goed nagaan of die specs van dat moederbord wel kloppen als ik jou was. Bovendien is de FSB niet zo geweldig en ik ben ook geen fan van de Q6600. De Q9300 is een veel betere overweging en de meerprijs zeker waard.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het onvermijdelijk dat ik naar een xeon of opteron config moet ga kiezen, wil ik dit doorzetten., of ik moet toch maar voor een 8gb desktopsysteem van intel gaan.

Een configuratie met een moederbord met F socket (ondersteunding max 32gb, 8 geheugensloten), 8x2gb ram, een lichte opengl kaartje kost 900 euro. Wat processor betreft, zat ik ff te kijken naar quadcore Opteron 2350 (K10), kost 400 euro. Dus samen 1300 euro. Komt nog OS, behuizing en wat andere kleine spullen, totaal dus 1500 euro.

Die opteron 2350 is wel trager dan een high-end penryn xeon, maar ook stuk goedkoper. Wat betreft de cpu, eentje met ongeveer dezelfde performance als Q6600 zou wel voldoende zijn. Ik weet ff geen benchmarks te vinden waarin Amd opteron 2350 vergeleken wordt met een Core 2 Quad Q6600. Opteron 2350 lijkt minstens ff goed te presteren al de Intel X3220 die vergelijkbaar is met Q6600.

Verder zie ik ook Tyan Tempest i5000PT (5383G2NR) (max 64gb!!!), deze is 430 euro. 2xE5420 is 500 euro. 16gb ram = 500 euro. Videokaart = 200 euro. Dus zo'n 1600 euro excl OS en behuizing. Prijskaartje loopt snel op als je zo kijkt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
Je ontkomt inderdaad niet aan een Xeon (of Opteron) omdat er nog geen enkele mogelijkheid is 16GB op een desktop bord te stoppen.

Wanneer je voor een Xeon oplossing gaat hoef je natuurlijk niet gelijk twéé cpu's te kopen, een enkele E5420 2.5GHz Quadcore kan ook, die presteert met 2.5GHz en 12MB L2 cache beter dan de Q6600.

Dat Tyan bord zou ik niet doen, die heeft maar twee uitbreidingssloten. Neem een bord met 5000X chipset, of als ze al goed verkrijgbaar zijn de nieuwere 5400 chipset.

Voorbeeld:
8*2GB FB-DIMM DDR2 667 a €58 = €464
1 Xeon E5420 = €255
1 Asus DSGC-DW i5000X = €360
Videokaart = €200
Totaal = €1280 (i.p.v. 1600)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Het is wel zo dat ik niet heel veel grafische power nodig heb. Ik zou dan ook hooguit 1 videokaartje tegelijkertijd gebruiken. En die Tyan heeft wel mar liefst 16 geheugensloten. Hoe is de 5000P chipset vergeleken met de 5000X eigenlijk?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
De 5000X is toegespitst op workstation gebruik. Dus echte PCIe x16 sloten plus dat de desbetreffende moederborden veelal ook voorzien van meer nuttige desktop aansluitingen (firewire, geluid) dan de pure serverborden (5000P en -V).

Je kunt natuurlijk een bord nemen met 16 sloten, dan heb je ruimte om uit te breiden naar 32GB of meer. Maar met acht sloten kun je ook al 16~32GB kwijt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:43:
Hoi,

Weet iemand of en wanneer er moederborden met ondersteuning van 16 Gb Ram en Core 2 Duo/Quad nog komen?
16Gb wordt zelfs door paar jaar oude borden ondersteund :P
16GB daarentegen....

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 21-03-2008 20:17 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:39

_Arthur

blub

Ik zit zelf voor een vergelijkbare setup te kijken. Alleen dan voor een ESX omgeving.

Mijn setup zal zoiets gaan worden:
  • Board Tyan S5397WAG2NRF DUAL S771 S5397 Tempest i5400PW 1 € 390.00
  • Kingston KVR667D2D8F5/2GI, 2GB, PC2-5300 ECC (8x2gb=16gb totaal) 8 € 62.00 € 496.00
  • Intel Xeon E5405 (4x2.0ghz) 4x333mhz, 12mb cache, boxed 2 € 166.47 € 332.94
  • Antec Titan 650-EC 1 € 151.30 € 151.30
Dan zit je rond de 1370Euro ex BTW.

Mobo heeft onboard video (mischien niet genoeg voor jouw toepassingen). Disks e.d. heb ik hier buiten gelaten.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
nVidia chipsets ondersteunen 4GB dimms. Onder deze link zijn 4GB DDR2 dimms getest op een nVidia 780i moederbord. Mogelijkheden voor een desktop bord met 16GB is in ieder geval aanwezig. Weet alleen geen prijzen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Whow. Dat zijn mooie ram modules. Is gskill de enige die dit nu heeft? Die 16GB (4X4GB) kit F2-6400CL5D-16GBNQ is in NL nog niet leverbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Dat 4x4GB geheugen zal in het begin waarschijnlijk zo duur zijn, dat tegen de tijd dat ie verkrihgbaar is een desktop met 4x4GB RAM even duur is als een Xeon workstation met 8*2GB RAM. Immers 1x2GB fb-dimm is heel goedkoop. De duurdere 771 socket mobo's verdien je in dat geval terug met RAM en dit systeem is veel meer uitbreidbaar (zeker wat geheugen betreft) dan een desktop.

Hoe dan ook, we zullen minimaal zo'n 1500 euro moeten uittrekken voor een systeem met 16GB geheugen (excl. monitor dan). Ik denk dat ik toch maar voor de workstation variant ga.

Trouwens, moederborden met i5400 chipset zijn op dit moment nog zeer schaars. Wanneer is die chipset eigenlijk geintroduceerd. Is die officieel al geintroduceerd?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:39

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 20:17:
Hoe dan ook, we zullen minimaal zo'n 1500 euro moeten uittrekken voor een systeem met 16GB geheugen (excl. monitor dan). Ik denk dat ik toch maar voor de workstation variant ga.
Keuzes genoeg in dat segment.
Trouwens, moederborden met i5400 chipset zijn op dit moment nog zeer schaars. Wanneer is die chipset eigenlijk geintroduceerd. Is die officieel al geintroduceerd?
Die zijn recent pas op de markt gekomen en zijn officieel geintroduceerd ja.

De chipset is eind vorig jaar op de markt gekomen: http://www.hardwarezone.com/news/view.php?id=9195&cid=4

De Tempest i5400 (zonder en met SAS) is in Amerika al in stock: http://www.nextag.com/Tya...771-584692348/prices-html

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27
Op de microsoft site staat:

"Opmerking Wanneer het fysieke RAM-geheugen dat in een computer is geïnstalleerd, gelijk is aan de adresruimte die door de chipset wordt ondersteund, is het systeemgeheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem altijd kleiner dan het geïnstalleerde fysieke RAM-geheugen. Stel dat een computer een Intel 975X-chipset heeft die een adresruimte van 8 GB ondersteunt. Als u 8 GB aan RAM-geheugen installeert, wordt het systeemgeheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem beperkt door de PCI-configuratievereisten. In dit scenario beperken PCI-configuratievereisten het geheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem met een hoeveelheid tussen circa 200 MB en 1 GB. De exacte beperking is afhankelijk van de configuratie."

Ik vermoed dat er staat als je een moederbord hebt met 8 gb erop en de chipset ondersteunt 8 gb, deze 8 gb ook door andere componenten wordt opgesnoept. Betekent dit dat als je een videokaart hebt met 512 mb geheugen, je nog maximaal 7.5 gb aan intern geheugen overhoudt? En waarschijnlijk nog minder vanwege andere componenten?
Op die manier wordt het wel heel ongustig om 8 gb in je computer te stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
Burns schreef op maandag 24 maart 2008 @ 10:35:
Op de microsoft site staat:

"Opmerking Wanneer het fysieke RAM-geheugen dat in een computer is geïnstalleerd, gelijk is aan de adresruimte die door de chipset wordt ondersteund, is het systeemgeheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem altijd kleiner dan het geïnstalleerde fysieke RAM-geheugen. Stel dat een computer een Intel 975X-chipset heeft die een adresruimte van 8 GB ondersteunt. Als u 8 GB aan RAM-geheugen installeert, wordt het systeemgeheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem beperkt door de PCI-configuratievereisten. In dit scenario beperken PCI-configuratievereisten het geheugen dat beschikbaar is voor het besturingssysteem met een hoeveelheid tussen circa 200 MB en 1 GB. De exacte beperking is afhankelijk van de configuratie."

Ik vermoed dat er staat als je een moederbord hebt met 8 gb erop en de chipset ondersteunt 8 gb, deze 8 gb ook door andere componenten wordt opgesnoept. Betekent dit dat als je een videokaart hebt met 512 mb geheugen, je nog maximaal 7.5 gb aan intern geheugen overhoudt? En waarschijnlijk nog minder vanwege andere componenten?
Op die manier wordt het wel heel ongustig om 8 gb in je computer te stoppen.
Als dit waar is voor systeem met 8GB, dan zal het ook waar zijn met een systeem met 4Gb of 2GB. Of niet? Ik snap dus niet waarom het nu ongunstig is om 8GB erin te stoppen. Met kleinere hoeveelheden geheugen heb je toch hetzelfde 'probleem'.

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27
Nee, want dan zit je niet aan de maximale adresseringsruimte. Dat zit je alleen bij 8 gb. Tenminste zoals ik het begrijp.

Verwijderd

Topicstarter
O dat zou best kunnen. Ik dacht dat je bij 4GB geheugen zo'n 3.2 - 3.5 GB overhoudt en dus bij 8GB zo'n 7.2 - 7.5 GB.

Maar ook al hou je minder, is het nog steeds goed denk ik. 6.8 - 7 GB is nog steeds stuk meer dan 3.5 GB. Echt ongunstig zou ik het nog steeds niet noemen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2008 18:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat de nieuwe Asus P5Q Deluxe behalve 1600 fsb ook 16 GB aan RAM ondersteunt. Het heeft echter net als alle overige serieuze moederborden 4 geheugensloten. Op dit moment bestaan er bij mijn weten geen geheugenreepjes van 4GB (non-ecc) per stuk. Hoe moet je dit dan met 16GB vullen, worden de 4 GB reepjes op korte termijn verwacht?

Iemand enig idee?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 13:39:

Op dit moment bestaan er bij mijn weten geen geheugenreepjes van 4GB (non-ecc) per stuk. Hoe moet je dit dan met 16GB vullen, worden de 4 GB reepjes op korte termijn verwacht?
Simpelweg door 4x4GB ECC-modules te gebruiken. Zolang het geen Registered ECC-geheugen is zal het gewoon werken op non-ECC moederborden, maar dan natuurlijk zonder de ECC-functionaliteit.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Zijn wel erg duur die FB-DIMM reepjes van 4GB.

Even aangenomen dat reepjes van 4GB non-ecc geheugen binnenkort beschikbaar zijn voor de prijs van 2 x prijs van een reepje van 2GB, zal het een zeer interessant moederbord worden voor iemand die op een relatief goedkope manier een hele dikke workstation wil bouwen. Wanneer het zo ver is dat een reepje van 4GB non-ECC beschikbaar is en inderdaad rond de 50-60 euro kost, is maar de vraag natuurlijk. Ik zou dit zeker graag zo snel mogelijk willen zien gebeuren.

Valt er een beetje te voorspellen of en wanneer dit gebeurt?
Pagina: 1