Toon posts:

Wat is er kapot? Mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen weekend geheugen module gekocht en deze er bijgezet (wel vaker gedaan) toen ik de pc ging opstarten rook ik direct een aangebrande lucht, goed mis dacht ik dus al. Ik direct pc uit en opnieuw aan. Beeld bleef zwart (standby-achtig) en de hdd startte niet door. Cd rom en Dvd gingen wel nog gewoon open.

Ik nieuwe videokaart erin gezet uit andere pc nog steeds zelfde probleem beeld blijft op zwart en pc start niet op.

Heb ook geprobeerd zonder geheugen op te starten maar nog steeds niks, hoor ook geen piepjes.

Wat kan het zijn en wat raden jullie mij aan om te doen? Ik vind een reparatie zo duur en zelf ben ik niet handig met een geheel moederbord eruit te halen.

Thanks alvast

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 10:00
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:22:
Afgelopen weekend geheugen module gekocht en deze er bijgezet (wel vaker gedaan) toen ik de pc ging opstarten rook ik direct een aangebrande lucht, goed mis dacht ik dus al. Ik direct pc uit en opnieuw aan. Beeld bleef zwart (standby-achtig) en de hdd startte niet door. Cd rom en Dvd gingen wel nog gewoon open.

Ik nieuwe videokaart erin gezet uit andere pc nog steeds zelfde probleem beeld blijft op zwart en pc start niet op.

Heb ook geprobeerd zonder geheugen op te starten maar nog steeds niks, hoor ook geen piepjes.

Wat kan het zijn en wat raden jullie mij aan om te doen? Ik vind een reparatie zo duur en zelf ben ik niet handig met een geheel moederbord eruit te halen.

Thanks alvast
zoals ik het nu beoordeel is je mobo kapot.
Omdat hij niet piept lijkt hij dood te zijn. Kijk eens of je ventilatoren wel gaan draaien.......

succes

[ Voor 8% gewijzigd door Astie op 20-03-2008 12:28 ]

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10-2025
zit de geheugen module er wel goed in?
ik heb het wel eens voor elkaar gekregen een ddr1 latje verkeerdom erin te krijgen (ja, met die notches dicht) gevolg was ook flinke rook en niet opstarten.
Denk dat ik heel veel mazzel had dat het mobo wel gewoon opstartte toen het geheugen er juist in zat..... en dan te bedenken dat ik er 2 dagen eerder nog ergens (hier?) een topic over had gelezen en dacht...dat gaat mij nevernooitniet overkomen...

Grtz

Maarten

Mako4444

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-03 10:38

Big Womly

Live forever, or die trying

Probeer ook eens mobo + PSU, zien of hij dan iets doet.
Maar gebakken lucht is nooit goed... :s

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Welk moederbord heb je en welk geheugen heb je erin willen plaatsen?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Topicstarter
heb sowieso het juiste geheugen erin gedaan want ben met type van moederbord en geheugen die ik al had bij informatique langsgegaan en heb ik zelfde ' soort ' geheugen erbij gezet.

de processor maakt wel geluid volgens mij (koeler)

• ByteDelight

ByteDelight

Okee, dan treft jou wat dat betreft in ieder geval geen blaam, als de winkel het heeft gecontroleerd.

Kun je op het moederbord fysieke schade zien, aan het DDR(2?)-slot?
Heb je kunnen achterhalen waar de rookgeur vandaan kwam?
de processor maakt wel geluid volgens mij (koeler)
Als het goed is maakt de processor zelf geen geluid ;)

In ieder geval is je bord duidelijk dood. Die moet vervangen worden.

[ Voor 41% gewijzigd door ByteDelight op 20-03-2008 12:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja misschien heb ik wel iets verkeerd gedaan bij het plaatsen van het geheugen, maar lijkt mij sterk.

Rookgeur kwam voor mijn gevoel bij de processor/voeding vandaan maar is natuurlijk altijd moeilijk te zeggen.

En een heel moederbord er opnieuw inzetten en alles op aansluiten ben ik ook geen held in :(

• ByteDelight

ByteDelight

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:56:
Tja misschien heb ik wel iets verkeerd gedaan bij het plaatsen van het geheugen, maar lijkt mij sterk.

Rookgeur kwam voor mijn gevoel bij de processor/voeding vandaan maar is natuurlijk altijd moeilijk te zeggen.

En een heel moederbord er opnieuw inzetten en alles op aansluiten ben ik ook geen held in :(
Als de geur uit de voeding komt, kan dat misschien ook nog de oorzaak zijn.
Heb je misschien een losse soortgelijke voeding liggen om te proberen?

Enne, wij Tweakers moedigen je aan de uitdaging aan te gaan om als het nodig is 't bordje te vervangen ;) Alle hulp kun je hier krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
als het de voeding is dan zou die in principe toch ook niet meer opstarten / hdd hoor je wel beginnen met opstarten maar starten niet door..

vind zo vreemd dat beeld op standby blijft (oranje knipperend) en dat op elke monitor/videokaart

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
waarschijnlijk heeft je mobo inderdaad de geest gegeven, maar het kan geen kwaad om eens te testen met een nieuwe voeding??

Verwijderd

Topicstarter
Zal kijken of ik er nog ergens 1 heb anders vind ik het zonde om er 1 aan te schaffen zonder dat ik zeker weet dat het daaraan ligt eigenlijk

• ByteDelight

ByteDelight

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 13:55:
Zal kijken of ik er nog ergens 1 heb anders vind ik het zonde om er 1 aan te schaffen zonder dat ik zeker weet dat het daaraan ligt eigenlijk
Je bent op de goede weg ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een andere voeding erin gezet en dat maakte geen verschil.

Daarna heb ik het batterijtje van het moederbord er ff uitgehaald en opnieuw in gedaan en sindsdien hoor ik lange piepen als ik 'm aanzet.

Vervolgens geheugen er uit gehaald. Nog steeds dezelfde piepen. Harde schijf losgekoppeld nog steeds dezelfde piepen. Videokaart eruit gehaald.. geen piepen meer.

Kan ik nu concluderen dat het de videokaart is of toch het moederbord?

• ByteDelight

ByteDelight

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:43:
Kan ik nu concluderen dat het de videokaart is of toch het moederbord?
Da's allemaal erg kort door de bocht.

Je weet pas zeker wat de oorzaak is als je het getest hebt.
Dus: videokaart in een ander bord (bij iemand die nog garantie op zn systeem heeft ;) ).

Maar je hebt nog steeds niet gezegd wat voor een bord je hebt; ik heb een klein vermoeden dat je een bord met onboard VGA hebt. Kan dat?

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 12:12

Kwastie

Awesomeness

heeft je voeding genoeg vermogen?

bij mijn stage bedrijf stopte de pc ook mee naardat er nieuw geheugen was ingezet, geheugen eruit gehaald pc deed nog steeds niet. Toen alle randapperatuur verwijderd (cdrom hdd etc.) en toen deed hij het weer. (even) Wat achteraf bleek was dat de voeding versleten was, dus niet al het vermogen meer leverde wat hij zou moeten doen. En het geheugen bankje was net teveel voor de voeding.

maar geen piepje + videokaart die niets doet kan ook veroorzaakt door een kappote voeding.

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord is een Asus P4B266 en de voeding is een 300W van AOpen. Maar als ik alles eruit haal wat niet nodig is om op te starten, start ie nog steeds niet op. Wat ik van jou verhaal begrijp, Kwastie.. is dat ie toen wel weer opstartte.

En voor de duidelijkheid. Ik krijg nu alleen maar lange piepen als de videokaart erin zit. Als die eruit is zijn de piepen weg.

Verder ga ik nog even op zoek naar een andere kast waar ik m'n videokaart in kan testen.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 12:12

Kwastie

Awesomeness

mischien was dat het branderige luchtje.. (de voeding de naar het hiernaarmaals is gegaan :| )

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei heb ik er al een andere voeding ingehangen maar dat was het probleem dus niet.

Het zal dus wel videokaart of mobo zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Heb een werkende videokaart erin gezet en nog steeds LANGE PIEP pauze LANGE PIEP pauze enz enz.

Wat kan nou het probleem zijn? Moederbord alleen nog maar?

Bedankt..

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk in je gebruiks manual, daarin staan alle foutcodes van je moederbord beschreven.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Je zult met hardware problemen de boel moet uitfilteren. Na al je pogingen rest alleen je Mobo nog
Haast zeker kaduk...vraag is echter wat is de oorzaak!! Geheugen bijprikken gaat je mobo niet plots stuk..

of verkeerd om, niet geschikt, of half in je slot... :+

[ Voor 13% gewijzigd door silitek op 24-03-2008 19:59 ]

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Long Beeps in an endless Loop ----> No DRAM installed or detected staat in de manual

http://www.unitycorp.co.j...d/manual/478/p4b266_e.pdf

zou het dan toch het geheugen zijn?

echt handig ben ik niet om een heel nieuw moederbord erin te knallen haha

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 11:46

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 20:11:
Long Beeps in an endless Loop ----> No DRAM installed or detected staat in de manual

http://www.unitycorp.co.j...d/manual/478/p4b266_e.pdf

zou het dan toch het geheugen zijn?

echt handig ben ik niet om een heel nieuw moederbord erin te knallen haha
Denk het niet...geheugenstrippen roken niet :+ ..Mobo test doen schept duidelijkheid!!
Zo niet, kun je eindeloos deze topic omhoog schoppen...heeft geen zin :/

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
was geen rook maar aangebrand geurtje ;)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:43:
Vervolgens geheugen er uit gehaald. Nog steeds dezelfde piepen. Harde schijf losgekoppeld nog steeds dezelfde piepen. Videokaart eruit gehaald.. geen piepen meer.
Heb je ook al eens alleen het nieuwe geheugen eruit gehaald?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Jep, ik heb geprobeerd de pc op te starten ALLEEN met oude geheugen en ALLEEN met nieuwe geheugen, bij beide nog steeds de langdurige piep
Pagina: 1