Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kapot neon effect met leds

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al zegt wil ik het effect van knipperend neon in me leds verwerken dus 4 seconden aan dan weer ff knipperen en dan weer 4 seconden aan enz.
Alleen hoe doe ik dit met simpele middelen?
Mijn kennis gaat zoals jullie waarschijnlijk weten neit verder dan het systeem bord maar misschien kan ik het zelfs daarmee.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mischien iets met een pic of avr controllertje/
dan heb je een heel flexibele oplossing.

anders een NE555 timertje?
of dit: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/106

Verwijderd

Topicstarter
zou misschien wel een pic kunnen maar ik weet daar nog niks van. Is er misschien ergens een goede tut over?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja hoor op google.com.

waarom een pic?
waarom geen avr?
waarom geen losse logica?
kijk dat linkje van mij eens in....

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
@Boudewijn: om het e.e.a. geloofwaardig te maken zul je het knipperen moeten randomizen. Nou kan dat vast prima met electronica (ik herinner mij een "regengeluidsimulator" met 1 transistor) maar ik zou toch ook voor een microcontroller gaan. Welke dat is, is vooral persoonlijke voorkeur lijkt me.

Philips heeft nu elektronische nepkaarsjes, LEDjes die wat flakkeren. Je zou kunnen zoeken of er mensen zijn die zoiets nagemaakt hebben, en dat vervolgens wat aanpassen naar eigen smaak.

offtopic:
@Apologieser: "me leds"? :N

Verwijderd

Topicstarter
Sorry van de spelfout:P Maar het is meer zo van bzzzzzz bz bz wat je ook altijd bij in films bij die verlaten tankstations ziet. Beetje dat effect maar avr pic ik weet het verschil niet eens.
Dus wat valt het beste aan te raden of misschien een van die velleman kitjes?

Verwijderd

Je kan een beetje vals spelen door bijvoorbeeld een melodie chipje te gebruiken, zoals die led kaarsjes. Op www.voti.nl hebben ze die (UM66T19L, bij "overige ic's"). hier is de datasheet.
Niet echt random natuurlijk, maar random genoeg in dit geval. En een stuk simpeler.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 19:56 ]

• Fuzzillogic
Ik dacht meer aan grammaticale meltdown, but perhaps that's just me.
Maar het is meer zo van bzzzzzz bz bz wat je ook altijd bij in films bij die verlaten tankstations ziet. Beetje dat effect maar avr pic ik weet het verschil niet eens.
Dus wat valt het beste aan te raden of misschien een van die velleman kitjes?
Ja ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Zelf moet ik dan meteen denken aan een bepaald level uit Doom, compleet met achtergrondmuziek, als ik zo'n flikkerend licht zie :)

Enfin, het was wel zo simpel dat ik het even gemaakt heb op m'n Arduino.

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
void setup() {
  pinMode(13,OUTPUT);
}

void loop() {
   digitalWrite(13,HIGH); //Lampie aan
   delay(random(50,2000)); //Random wachten tussen de 50ms en 2000ms
   digitalWrite(13,LOW); //Lampie uit
   delay(random(20,250)); //Wachten tussen 20ms en 250ms
}

Resultaat: crappy videootje.Let niet op alle draden, die zijn allemaal van een ander projectje. Hier wordt nu echt enkel de LED gebruikt op pin 13.

AVR en PIC zijn series van microcontrollers, maar van andere fabrikanten, met andere instructiesets. De keuze lijkt vaak gebaseerd te zijn op de ervaring die je met een van de twee hebt. In sommige situaties zal de een misschien handiger zijn dan de ander, maar voor de meeste zaken zal het weinig uitmaken denk ik. Beetje zoals linux/windows, emacs/vi, intel/amd, ati/nvidia.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Kan je niet gewoon iets fixen met een TL starter? Die prescies wat jij bedoelt.
Ik weet niet prescies hoe en wat met schema's enzo, maar ik weet dat het kan.

Hallo!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Een TL starter kan prima, gewoon in serie zetten met een lamp, werkt helaas alleen op 230 volt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er wel goed aan moet nog wel woorden ifne getuned maar hoeveel kost dat printje? En waar staan tutorials hoe ik dat in zo een pic kan laden(nou eignelijk een tutorial over pic in het algemeen).
Voor de rest ziet eht er goed uit.

• Fuzzillogic
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:17:
Dat ziet er wel goed aan moet nog wel woorden ifne getuned maar hoeveel kost dat printje? En waar staan tutorials hoe ik dat in zo een pic kan laden(nou eignelijk een tutorial over pic in het algemeen).
Voor de rest ziet eht er goed uit.
Iets meer zelfredzaamheid? De naam van het systeem noemde ik al, Arduino. Eerste hit op google. Geen PIC maar AVR (ATMega168), maar dat terzijde.
Pagina: 1