Tegenfase van speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 06:35
Ik weet dat je, als je één van de boxen verkeerdom aansluit je een vervorming krijgt van je geluidsbeeld. Dat is natuurlijk wel logisch want dan gaan de luidsprekers in tegenfase geluid maken. Maar hoe komt het dan dat je dit probleem niet hebt als één van de boxen een halve fase verder weg staat dan de andere? Het is dan natuurlijk maar voor een beperkt aantal frequenties een probleem, maar toch is het (volgens mij) niet hoorbaar. Komt dit doordat je hersenen het corrigeren omdat de andere frequenties wel goed klinken, of zie ik iets anders over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ik gok omdat het dan inderdaad voor maar een bepaald stuk frequentiebereik geldt, en dan voornamelijk in de hogere tonen (tenzij je de speaker heeel ver weg zet ;)) en ik geloof dat bij de hogere tonen faseverschillen minder duidelijk waar te nemen zijn. Waarom dat is, en dat is eigenlijk je vraag, weet ik niet :P

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Dat komt doordat de tegenovergestelde golven elkaar zeer precies moeten raken willen ze elkaar volledig opheffen en dan ook nog eens precies in jouw richting. Daar komen zoveel factoren bij kijken dat het vrijwel nooit voor zal komen dat het enigsinds 'goed' gaat.

In tegenstelling tot wat sommige audiofielen denken is het menselijk gehoor redelijk bagger en zijn zulke minimale volumewisselingen bijna niet waar te nemen, laat staan dat je ze bewust kunt opmerken.

Wellicht zal het bij sommige mensen onderbewust iets afdoet en dat de verklaring is dat mensen het merken, maar ik geloof daar niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Eddy Dean schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:13:
Maar hoe komt het dan dat je dit probleem niet hebt als één van de boxen een halve fase verder weg staat dan de andere?
Simpel :) je kunt een speaker niet een halve fase verder weg zetten ;) Fase is namelijk frequentie afhankelijk. Je speakers verplaatsen verplaatst dus wel de fase van alle frequenties, echter is die fase absoluut gezien niet gelijk op alle frequenties.

Omgekeerde speakerfase hoor je ook niet meer als je je speakers meer dan een meter of twee uit elkaar zet :)

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 20-03-2008 12:39 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOL
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je verwart twee begrippen met elkaar (daar ben je overigens niet de enige in).

• het omdraaien van de twee aders van je luidsprekerkabel noem je het omkeren van de polariteit (de "pluspool" van je wisselstroom komt nu aan op de andere connector van je luidspreker). Het omkeren van de polariteit uit zich vervolgens in het feit dat je twee luidsprekers ten opzichte van elkaar bij _alle_ frequenties in tegenfase staan. Een luidspreker verplaatsen, of een delay meegeven voor mijn part, of jezelf verplaatsen, uit zich in frequentieafhankelijke veranderingen, zoals hierboven uitgelegd.
voodooless schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:38:
[...]
Omgekeerde speakerfase hoor je ook niet meer als je je speakers meer dan een meter of twee uit elkaar zet :)
En dat is gewoon niet waar. Er is geen reden waarom je dat niet zou horen wanneer je ze 20 meter uit elkaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOL
  • Niet online
bartvl schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:22:
ik gok omdat het dan inderdaad voor maar een bepaald stuk frequentiebereik geldt, en dan voornamelijk in de hogere tonen (tenzij je de speaker heeel ver weg zet ;)) en ik geloof dat bij de hogere tonen faseverschillen minder duidelijk waar te nemen zijn. Waarom dat is, en dat is eigenlijk je vraag, weet ik niet :P
De afstandfactor speelt inderdaad mee. Lage frequenties tellen op (zowel positief als negatief) in grotere vlakken waardoor je ze makkelijker vindt. Bij hoge frequenties horen golflengten van centimeters, dat maakt ze echter niet minder hoorbaar. Het is een kwestie van weten waar je naar moet luisteren.

Vergis je niet dat je de situatie als normaal ervaart omdat je de hele blootgesteld wordt aan dit soort veranderingen. Zodra je door een ruimte loopt heb je altijd plaatsen met optellingen en uitcancelling. Danwel omdat je twee of meer luidsprekers gebruikt, danwel omdat reflecties uit de ruimte een rol spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 22:25

MikeVM

- Baloo -

op sommige versterkers heb je het knopje "wide"

doen deze knopjes niet hetzelfde als wat jij hier vraag..

op phillips heb ik geleerd dat als je 2LS in tegefase laat spelen onder een hoek van 30° dat je geluid begint rond te zinge,
met andere woorden, het geluid lijkt van overal te komen..

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

FoOL schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:14:
En dat is gewoon niet waar. Er is geen reden waarom je dat niet zou horen wanneer je ze 20 meter uit elkaar zet.
Probeer het uit :) zodra de afstand tussen de bronnen groter is dan de golflengte zal de fase een relatief kleine invloed hebben. Je kunt ook gewoon een paar cm verderop gaan zitten :) Onder die die afstand maakt het natuurlijk wel uit, maar vaak zijn daar de ruimteinvloeden al veel groter, en derhalve is een fase probleem ook daar moeilijk te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 06:35
voodooless schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:38:
[...]

Simpel :) je kunt een speaker niet een halve fase verder weg zetten ;) Fase is namelijk frequentie afhankelijk. Je speakers verplaatsen verplaatst dus wel de fase van alle frequenties, echter is die fase absoluut gezien niet gelijk op alle frequenties.
Klopt, maar dat zeg ik zelf toch ook in mijn post?
Daar heb ik persoonlijk nooit op gelet, maar het lijkt me sterk dat dat zo is. Waarom zou dat zo zijn?

Ik begrijp dus dat je hersenen het eruit filteren, maar dan nog zouden sommige frequenties toch minder hard moeten klinken, omdat ze elkaar als het ware cancelen?
sin x + sin(x+pi) = 0, en dus zou je eigenlijk gewoon niets moeten horen, want de trillingen zijn gewoon "weg". Ik weet niet hoe je hersenen het moeten corrigeren als er geen geluid is. Als je allebei je boxen "in elkaar" zou zetten, zou mijn verhaal dan wel kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOL
  • Niet online
Dat doe ik dagelijks ;) Het verschil is even irritant. Je zorgt er namelijk simpelweg voor dat je op de plek waar je speakers normaal het best samenwerken ze elkaar maximaal tegenwerken. Ik ga ervan uit dat we even goed praten over een situatie waarbij het volume uit de twee luidsprekers op je luisterpositie grofweg even hard is, dus ongeveer op de symmetrielijn tussen de luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

FoOL schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:38:
Dat doe ik dagelijks ;) Het verschil is even irritant. Je zorgt er namelijk simpelweg voor dat je op de plek waar je speakers normaal het best samenwerken ze elkaar maximaal tegenwerken.
Dat is een kwestie van ergens anders gaat zitten. Ook de afstand van luisteraar tot speakers is hierbij enorm van belang. Die moet natuurlijk ook voldoende zijn, anders ga je het inderdaad snel horen.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 20-03-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOL
  • Niet online
Eddy Dean schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:38:
[...]

Ik begrijp dus dat je hersenen het eruit filteren, maar dan nog zouden sommige frequenties toch minder hard moeten klinken, omdat ze elkaar als het ware cancelen?
sin x + sin(x+pi) = 0, en dus zou je eigenlijk gewoon niets moeten horen, want de trillingen zijn gewoon "weg". Ik weet niet hoe je hersenen het moeten corrigeren als er geen geluid is. Als je allebei je boxen "in elkaar" zou zetten, zou mijn verhaal dan wel kloppen?
Vergeet niet dat je twee oren hebt. Er is maar een beperkt aantal hoorbare frequenties die op allebei je oren tegelijkertijd kunnen cancellen. En vergeet niet dat er zoiets is als akoestiek. In een normale ruimte zul je nooit complete cancellation krijgen, op welke frequentie dan ook. Meer dan -10dB wordt het niet snel. Als je ze in elkaar zet theoretisch ;) cancelt idd alles.

[ Voor 3% gewijzigd door FoOL op 20-03-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoOL
  • Niet online
voodooless schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:42:
[...]

Dat is een kwestie van ergens anders gaat zitten. Ook de afstand van luisteraar tot speakers is hierbij enorm van belang. Die moet natuurlijk ook voldoende zijn, anders ga je het inderdaad snel horen.
Het heeft meer met energie te maken dan met je locatie. Zodra de energie gelijk is, krijg je flinke kamfilters. Het grootst op de symmetrielijn, maar overal aanwezig. Zodra je beide bronnen ongeveer even hard hoort, krijg je hoorbare optellingen en cancellations. Wanneer je een van je luidsprekers ompoolt, wordt dat uiteraard veel heftiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Mijn speakers staan ongeveer 2 meter uit elkaar en je hoort gemakkelijk wanneer een speaker uit fase staat. Er zijn ook talloze test-cd's waarin je dit verschil duidelijk kan horen, maar met gewone muziek is het ook prima te ontdekken.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 15:43
Laatst mijn set verplaatst.. en per ongeluk verkeerd aangesloten (die Van den Hul touwtjes komen niet in rood zwart indicaties.. heeel makkelijk! :/ )
Ik had het vrij snel door.. De bas verdwijnt namelijk grotendeels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

voodooless schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:42:
[...]

Hier wil ik toch niet met je meegaan. Ik moet zeggen dat het soms verschilt per muzieksoort of je het makkelijk en snel hoort. Maar als speakers uit fase staan, heb ik toch vaak wel van 'hey gek!' Ook als ik niet precies in het midden zit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, ik heb hier een tijdje lang gezeten met een speaker in tegenfase en hebt niets gemerkt :X

Geluidsbeeld wat prima, evenals de bass ;)

Ik denk dat het inderdaad veel met de omstandigheden te maken heeft of het makkelijk of moeilijk te horen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:48
voodooless schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:36:
Tja, ik heb hier een tijdje lang gezeten met een speaker in tegenfase en hebt niets gemerkt :X

Geluidsbeeld wat prima, evenals de bass ;)

Ik denk dat het inderdaad veel met de omstandigheden te maken heeft of het makkelijk of moeilijk te horen is.
Heb ik ook ooit ondervonden...
Pagina: 1