Ik heb even gezocht maar kon geen topic hierover vinden. Dus start ik er zelf maar één.
Ik ben sinds begin dit jaar gepromoveerd van Helpdesker naar Junior Systeembeheerder. En wat ik mis is een lijstje met handige (freeware of shareware) tooltjes voor het gebruik in een Windows Server omgeving. Mijn uiteindelijke doel is een USB stick maken met daarop die tooltjes zodat ik ten alle tijde die dingetjes bij me heb. Een soort van Admin's Toolpack zullen we maar zeggen.
Graag zou ik van jullie horen wat de handigste tooltjes zijn die je vaak gebruikt voor jouw taken als systeembeheerder.
Ik zal proberen deze tools in de OP mee te nemen.
Lijstje (links wil ik later toevoegen):
7zip (zip/arj/7z, etc., etc.)
Advanced IP Scanner - Om te kijken welke IP adressen er op het netwerk 'leven'
Advanced IP calculator - Naam zegt genoeg lijkt me
ALTools.exe Setje tools van Microsoft om je logs uit te pluizen op ID's of zoektermen.
FileZilla (masterlijke ftp client)
Look at lan - Welke pc's staan er op het netwerk en welke (web)services draaien ze
HDTune - Hard disk controleren + testen
NewSID - Om een PC een nieuwe SID te geven (in geval van gecloonde HD)
Robocopy - Kopieertool van MS die rechten en permissies mee kan kopieren (zit in de W2k3 Resource Kit)
Runasspc - applicaties uitvoeren onder een ander account
PStools - Collectie van tooltjes waarmee je met een command prompt/batches verscheidene commando's op de users en computers op een netwerk kunt uitvoeren.
Treesize - Laat de grootte van directories grafisch in een boomstructuur zien
SIW - Bijna alle mogelijke info over je Windows systeem
Ik ben sinds begin dit jaar gepromoveerd van Helpdesker naar Junior Systeembeheerder. En wat ik mis is een lijstje met handige (freeware of shareware) tooltjes voor het gebruik in een Windows Server omgeving. Mijn uiteindelijke doel is een USB stick maken met daarop die tooltjes zodat ik ten alle tijde die dingetjes bij me heb. Een soort van Admin's Toolpack zullen we maar zeggen.
Graag zou ik van jullie horen wat de handigste tooltjes zijn die je vaak gebruikt voor jouw taken als systeembeheerder.
Ik zal proberen deze tools in de OP mee te nemen.
Lijstje (links wil ik later toevoegen):
7zip (zip/arj/7z, etc., etc.)
Advanced IP Scanner - Om te kijken welke IP adressen er op het netwerk 'leven'
Advanced IP calculator - Naam zegt genoeg lijkt me
ALTools.exe Setje tools van Microsoft om je logs uit te pluizen op ID's of zoektermen.
FileZilla (masterlijke ftp client)
Look at lan - Welke pc's staan er op het netwerk en welke (web)services draaien ze
HDTune - Hard disk controleren + testen
NewSID - Om een PC een nieuwe SID te geven (in geval van gecloonde HD)
Robocopy - Kopieertool van MS die rechten en permissies mee kan kopieren (zit in de W2k3 Resource Kit)
Runasspc - applicaties uitvoeren onder een ander account
PStools - Collectie van tooltjes waarmee je met een command prompt/batches verscheidene commando's op de users en computers op een netwerk kunt uitvoeren.
Treesize - Laat de grootte van directories grafisch in een boomstructuur zien
SIW - Bijna alle mogelijke info over je Windows systeem
[ Voor 61% gewijzigd door CSB op 20-05-2008 13:53 ]
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...