Toon posts:

Geheugen kapot of bios probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen zaterdag heb ik mn nieuwe geheugen opgehaald, TeamGroup Xtreem TXDD2048M800HC4DC 2GB.

Ik heb het geheugen er meteen ingezet en direct waren er al problemen, mijn bios bleef hangen op DET DRAM, wat een geheugenprobleem aangeeft. Na wat pielen in de bios met het performance level en DRAM compatibility kreeg ik de computer lopend en ben ik begonnen met het opnieuw installeren van de computer.

Het opnieuw opstarten van de computer vanuit windows gaat goed, alleen een cold-boot wil niet werken. Dinsdagavond had ik voor het eerst weer tijd om aan de computer te gaan zitten en ben ik in het probleem gedoken en ik denk dat 1 van de 2 modules kapot is.

Als alle twee de modules erin zitten krijg ik een DET DRAM error, als ik er 1 module uithaal en de andere er dus in laat zitten boot de computer zonder problemen. Wissel ik nu de modules (hetzelfde slot uiteraard) om blijft de computer direct hangen op DET DRAM, 1 module kapot dus.

Ik heb het geheugen nog geen Mhz overgeclockt en ook niet meer volt gegeven dan binnen specificaties.

De winkel waar ik het gehaald heb suggereert nu dat ik waarschijnlijk een flaky bios heb ofdat het misschien een moederbord probleem is. Ik denk dat dit niet mogelijk is, als het daaraan zou liggen dan zou die ene geheugenmodule het ook niet doen.

Wat denken jullie?

Edit: Onvolledige informatie

Ik heb het geheugen geprobeerd met alles op auto, op 5-5-5-15-2T @ 2.1V en op de specificaties 4-4-4-10-2T @ 2.1V, maakt geen verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 09:58 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Draai memtest eens en kijk of een van hen fouten geeft, zoja RMA.

[ Voor 28% gewijzigd door DaLoona op 20-03-2008 10:54 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

eerst ff memtest laten draaien voor die module, kan goed zijn dat ie DOA is en dan heb je gewoon garantie...

Verwijderd

wordt het geheugen ondersteund door je moederboard?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik memtest draaien als de computer niet boot????

Verder heb ik gelezen op internet dat er mensen zijn die dit geheugen op een asus P5B moederbord draaien, ga er vanuit dat dit dan ook op mijn moederbord kan...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:46:
Hoe moet ik memtest draaien als de computer niet boot????
uuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhh.........een andere pc ??

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus module 1 van de set werkt wel op slot A (moederbord kan dus overweg met geheugen), module 2 van de set werkt niet op slot A en jij adviseert me om het op een andere pc te proberen :?

Die volg ik niet helemaal...

• DaLoona

DaLoona

Al in andere slots geprobeerd?
Zo ja gewoon omruilen die hap, als ie het bij jou niet doet, doet ie het bij de winkel ook niet lijkt me :P

Hou echter wel in gedachte dat ASUS bordjes best wel kieskeurig zijn wat geheugen betreft.
Dus als ie het in de winkel wel doet gewoon omruilen voor setje wat op QVL lijst van je mobo staat.

[ Voor 41% gewijzigd door DaLoona op 20-03-2008 13:34 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

ja zat even niet op te letten, omdat je in je TS aangaf dat je wel in windows bent geweest, maar naar nog een keer lezen zie ik dat je er nu helemaal niet meer inkomt...

Heb je hem in de winkel gekocht? dan ou ik gewoon terug gaan naar de winkel en omruilen...

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat de webwinkel de sticks niet meer op voorraad heeft en dat ze ook niet meer in de voorraadlijst van zijn leverancier stonden.

Vandaag zou hij kijken of hij aan een ander setje kon komen, het enige waar ik het niet mee eens ben is dat hij wil dat het geheugen kom omruilen voor een value-ram setje, hij het geheugen opstuurt ter controle en afhankelijk van de uitslag ik een nieuw setje krijg...

@ DaLoona: Het geheugen staat niet specifiek in de QVL maar Micron D9 chips wel...

• DaLoona

DaLoona

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:17:

Vandaag zou hij kijken of hij aan een ander setje kon komen, het enige waar ik het niet mee eens ben is dat hij wil dat het geheugen kom omruilen voor een value-ram setje, hij het geheugen opstuurt ter controle en afhankelijk van de uitslag ik een nieuw setje krijg...

@ DaLoona: Het geheugen staat niet specifiek in de QVL maar Micron D9 chips wel...
Je hebt het recht op ruiling binnen zoveel dagen, ongeacht de reden en als je bon maar hebt, met een soortgelijk geheugen danwel geheugen met soortgelijk bedrag, kopersbescherming ofzo heet dat.

En ik weet niet of er verschil zit tussen de verschillende fabrikanten die D9 chippies gebruiken, of dat de fabrikant dan geen moer uitmaakt, dat durf ik niet te zeggen :)

Pagina: 1