[diverse os] HP Omnibook 6100 hangt bij boot

Pagina: 1
Acties:

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30
Heb hier een HP Omnibook 6100 notebook liggen van iemand die zei dat ie niet uit de herinstallatie kwam. Heb het beestje geprobeerd te herinstalleren met diverse Windows versies, 98, XP en 2000. Geen van allen geeft een succesvolle installatie.

Specs:
- Intel P3m 1.0GHz
- 256 mb sdram pc133
- 20gb IBM harddisk
- ati videokaart

Het begin van de installatie gaat goed, partitioneren, formatteren en kopieren. Bij de eerste herstart gaat het goed tot het Windows XP logo met het blauwe balkje. Het balkje blijft bewegen maar er gebeurd verder niets. Na een half uur heb ik dit maar gestopt. Ubuntu 4.10 live cd wordt met moeite in de failsafe mode gestart. Geeft verder niet echt foutmeldingen, heb hiermee de disk geformatteerd. Ook memtest is er een keer over heen geweest. Nieuwere Ubuntu versies worden halverwege afgekapt met een herstart. Knoppix en SuSE lust het apparaat ook niet en worden beide met een fatal error beeindigd.

Ik heb het geheugen vervangen en een andere goed werkende harddisk geprobeerd. Dit maakt geen enkel verschil. Heb de accu en de dvd speler van een zelfde Omnibook geleend maar ook dit maakt geen verschil.

Ben een beetje door mn mogelijkheden heen. T enige wat ik nog kan proberen is een nieuwe installatie doen op een zelfde Omnibook en dan de disks weer omwisselen. In het BIOS heb ik alles wat overbodig is (lan, i/o etc) uitgeschakeld. BIOS versie is niet de nieuwste versie.

Helaas is iemand zo vrij geweest om de HP diagnostic partitie te verwijderen |:(

Iemand enige tips voor dit beestje? Zou het moederbord overleden zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door marccom op 19-03-2008 23:29 ]

Whoop!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
marccom schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 23:25:
Ook memtest is er een keer over heen geweest.
Mag ik vragen hoe lang?

Verder kan ik me niet voorstellen dat het iets anders dan een hardware probleem is. Als het niet bij het geheugen ligt dan moet het of een losse connector zijn, of het is niet op te lossen omdat je bij laptops zelden andere hardware kunt vervangen dan het geheugen.

PS. Heb je al een keer een BIOS -> Reset to Defaults gedaan?

[ Voor 6% gewijzigd door kalizec op 19-03-2008 23:30 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• marccom
Memtest heeft 1 volledige run gedaan, deed er iets van een half uur over. Gaf geen foutmelding maar heb het geheugen van een werkend broertje vervangen dus verwacht niet dat het geheugen het punt is. Kan nog wel even kijken wat het spul doet in een werkend apparaat (heb er nog 1 in huis).

Ik verdacht eerst de harddisk omdat die ook al niet super snel ging met installeren. Met vervangen duurt het eveneens lang maar maakt geen verschil. In het bios staat de disk op ultradma mode.

BIOS reset to default is gedaan, geen verschil. Er zit aan de zijkant van het ding ook een soort reset knopje. Ook ingedrukt gehouden.

Ben nu met de Hirens boot cd bezig op aanraden van een kennis. Gezien de achtergrond van deze cd geen discussie ;) Zal alle test/diagnose tooltjes proberen.

Whoop!

• marccom
Probleemloos een schone installatie gedaan op een werkende OB6100. Disks weer omgeruild maar wederom blijft deze staan op het Windows logo met het bewegende balkje. Maakt dus geen verschil helaas. Ik heb inmiddels nog iemand gevonden met de HP recovery cd's dus ga proberen de diagnostics partitie terug te zetten en ben benieuwd of we dan meer vinden.

Whoop!

• marccom
Weer een update. Gisteren de W2K recovery cd's van iemand geleend. Ook de gehele recovery gaat prima tot de eerste herstart waarbij het Windows logo met het blauwe balkje in beeld komt. Hier blijft de laptop hangen en geeft een soort klik. Het lijkt uit de (system)speakers te komen, het is iig zeker weten niet de harddisk.

Op de recovery cd's staat ook de diagnose partitie en deze heb ik terug gezet naar de harddisk. De test stopt al vrij snel. Begint met een controle van de cpu en blijft vervolgens hangen op de dma controller met een zelfde klikje. Hierna gebeurd er niets meer.

Heb ook de bios geupgrade naar de nieuwste versie. Weer alle niet benodigde onderdelen uitgeschakeld maar het maakt geen verschil. Ik heb daarna nog maar een keer Windows 98 geprobeerd te installeren en zowaar... deze start nu wel door :o. Vanavond alle drivers maar is kopieren om te kijken of die dan ook blijft werken :7

Vreemd vreemd vreemd... Duidelijk dat er iets niet goed zit met dit beestje, maar wat? Zolang die het met W98 wel doet mag de eigenaar zich hier mee uitleven.

Zowel Ubuntu als Knoppix live cd's hangen halverwege en laten de laptop hiermee uit gaan. Waarop dit gebeurd weet ik niet. Ubuntu install cd crasht halverwege. Heb dit geprobeerd met meerdere versies.

Whoop!

• marccom
HP e-diagnostics doet het weer :*)

Oudere versie geinstalleerd, nieuwe er overheen en nu loopt deze niet vast.

Heb ook een foutcode gekregen die vrij duidelijk is:

"system board failure"

Helaas geen nadere omschrijving wat het nou precies is maar het is duidelijk. Beestje is gewoon stuk en blijkbaar accepteert alleen W98 dat. Zolang die het blijft doen is de eigenaar geholpen. Overlijdt ie volgende week weet ie er van en zal die wat anders moeten zoeken omdat het moederboard het duurste deel van de laptop is en het beestje dat niet waard is.

Gok zelf dat het iets met de cardbus sloten is. Wanneer ik deze ingeschakeld liet liep W98 nog wel is vast bij het opstarten, uitgeschakeld en nu doet ie het vooralsnog prima.

Whoop!

Pagina: 1