Toon posts:

[Vista] Startbalk weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal dagen geleden starte s'ochtends m'n pc op en er kwam geen startbalk.
Automatisch kreeg ik windows verkenner in beeld.

Ik heb al alles geprobeerd, online virusscanners, m'n eigen McAfee, spyware...
Vanmiddag nog Ccleaner gedraaid en TuneUputilities 2008, met geen enkel resultaat.

Ik heb geen flauw idee wat nou de boosdoener is. Wel merk ik dat ik bv een ecard niet kan bekijken en hij vraagt om Flash, die ik dan installeer. Dan krijg ik een filmpje dat hij werkt en geslaagd is, waarna de ecard nog steeds niet te zien is.
Ik weet niet of dat komt omdat die startbalk en iets anders dus niet goed werken of dat Flash de boosdoener is.

Ook op meerdere fora en google zoeken heeft geen resultaat, daar kreeg ik al het rijtje zoals virusscanners, etc.

Iemand die me misschien kan helpen? Alvast bedankt :)

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
ALT+CTRL+DEL
New Task
explorer.exe

Start nu je taskbar wel op?

Verwijderd

Topicstarter
Xtresis schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:45:
ALT+CTRL+DEL
New Task
explorer.exe

Start nu je taskbar wel op?
Ja en zo kan ik de hele dag prima werken, maar bij elke reboot is het dus weer hetzelfde liedje. :)

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:05
explorer.exe terug toevoegen aan het bootprogram menu (kan zeer gemakkelijk in TuneUp Utilities) al geprobeerd?

[ Voor 45% gewijzigd door darkjeric op 19-03-2008 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
darkjeric schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:55:
explorer.exe terug toevoegen aan het bootprogram menu (kan zeer gemakkelijk in TuneUp Utilities) al geprobeerd?
En waar kan ik dat het beste doen, in het register? :$

Verwijderd

Topicstarter
darkjeric schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:55:
Oke, dat ga ik proberen d:)b

• darkjeric
In TuneUp Utilities 2008 (en eigenlijk zelfs al in 2004) zit een module genaamd StartUp Manager. Daarmee kan je alles beheren wat mee opstart met je PC. Hoewel explorer normaal niet in dat lijstje zou mogen staan, omdat het echt een core-deel van Windows is, zou je dit misschien in die lijst kunnen toevoegen (wel even zoeken in je Windows-map 8) .

Toch verdenk ik je PC ervan met een virusje te zitten...Misschien even een herinstall proberen?

Verwijderd

Topicstarter
darkjeric schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:19:
In TuneUp Utilities 2008 (en eigenlijk zelfs al in 2004) zit een module genaamd StartUp Manager. Daarmee kan je alles beheren wat mee opstart met je PC. Hoewel explorer normaal niet in dat lijstje zou mogen staan, omdat het echt een core-deel van Windows is, zou je dit misschien in die lijst kunnen toevoegen (wel even zoeken in je Windows-map 8) .

Toch verdenk ik je PC ervan met een virusje te zitten...Misschien even een herinstall proberen?
In de Windows map vind hij alleen explorer.exe.mui en explorer-exe-A80E4F97.pf
Die eerste is de juiste? Of klopt het eik al niet, omdat die mui erachter staat?

En ja, herinstallen zal het uiteraard wel oplossen, maar aangezien ik een veels te recente install heb (nieuwe laptop maand geleden gekocht) heb ik daar echt (nog) geen zin in :)
Ik wil toch eerst nog wat andere dingen proberen.
Mocht het dan niet lukken, dan alsnog een nieuwe install.

• darkjeric
Lol, ik zou niet beter weten dan dat je gewoon die .mui moet weghalen...Al geprobeerd?
Ik heb enkele weken geleden ook zoiets gehad: PC begon tijdens het booten telkens de vermelding te geven dat de boot.ini corrupt was. Ook in de CONFIG-menu was het BOOT stukje gewoon verdwenen. Toen ik de file vond heette die boot.ini.comodo (na install van Comodo Firewall 3.0). Ik die .comodo mooi eruit gehaald, werkt dinsdien weer perfect.

My guess: neem een backupje van explorer.exe.mui, hernoem de originele naar plain "explorer.exe" en alles zal weer werken ;)

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Laatst hetzelfde probleem gezien.

Als je zo'n Casema hulpapplicatie hebt (als je al uberhaupt Casema hebt), deze uitzetten via start > uitvoeren > msconfig > tabblad boot. (uit het hoofd)

Als dat niet het probleem of de oplossing is, probeer eens de meest recente Windows updates (met name die van IE7) ongedaan te maken. (wel vinkje bij Microsoft updates weergeven aanzetten)

Verwijderd

Topicstarter
darkjeric schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 23:08:

My guess: neem een backupje van explorer.exe.mui, hernoem de originele naar plain "explorer.exe" en alles zal weer werken ;)
Ik krijg hem niet bewerkt, die acces control blijft vervelend doen en geeft me niet de mogelijkheid hem aan te passen. (Ondanks dat ik full control heb :/ )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 23:40 ]

• darkjeric
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 23:35:
[...]

Ik krijg hem niet bewerkt, die acces control blijft vervelend doen en geeft me niet de mogelijkheid hem aan te passen.
Gotta love Vista |:(
In XP was het renamen van bestanden voor admins geen probleem. Kun je niet (zoals in LINUX) zoiets als superuser-login gebruiken in Vista? Dacht ergens opgevangen te hebben dat ze in dat opzicht een beetje de UNIX/Linux-toer opgingen in Vista...

Iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Bestand aan kunnen passen, maar bij reboot wederom geen startknop/balk :)

Ik snap niet dat ik werkelijk alle opties qua virusshit heb gebruikt en dat hij niks vindt.
En eventuele nog dieper-op-ingaande-software heb je allemaal weer keys voor nodig en dan loop ik alsnog tegen de muur.

Moet ik dan alsnog wéér een nieuwe install eroverheen gooien. :/

• darkjeric
Heb je al eens gekeken waar die .mui extensie voor staat? Met google als vriend kom ik volgende zaken tegen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Multilingual_User_Interface
http://www.microsoft.com/globaldev/DrIntl/faqs/MUIFaq.mspx

Heb je toevallig een update geinstalleerd die alleen voor een anderstalige Vista bedoeld was? (bv. SP1 geinstalled op je nederlandstalige Vista, terwijl die alleen nog maar in Engels, Frans en Duits beschikbaar is?)

Verwijderd

Topicstarter
darkjeric schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 23:56:
Heb je al eens gekeken waar die .mui extensie voor staat? Met google als vriend kom ik volgende zaken tegen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Multilingual_User_Interface
http://www.microsoft.com/globaldev/DrIntl/faqs/MUIFaq.mspx

Heb je toevallig een update geinstalleerd die alleen voor een anderstalige Vista bedoeld was? (bv. SP1 geinstalled op je nederlandstalige Vista, terwijl die alleen nog maar in Engels, Frans en Duits beschikbaar is?)
Ik heb helemaal geen Windows updates gedaan.
Ik heb deze laptop net een maand en heb niks geupdate of bijgewerkt, hooguit dingen die hij al aangeeft in juiste taal enzo...

Verwijderd

Topicstarter
Het leuke met Vista is dat hij alle restore points overschrijft als er nieuwe aangemaakt worden.
Vroeger kon je dus in XP nog een oud punt pakken van bv 2 maanden terug, waar je pc nog goed draaide.
Lang leve Vista :/
Ik zit dus met een 4 weken draaiend systeem en kan alleen dingen terughalen van 4 dagen geleden }:O

• darkjeric
Oké, mijn ideetjes beginnen op te raken (ook al omdat ik geen enkele PC met Vista heb).

Het vreemde vind ik dat je wel gewoon explorer nog kunt opstarten en dan normaal werken...Een beetje virus die naam waardig maakt explorer.exe gewoon direct kapot (en daarnaast natuurlijk nog veel meer). Recent een programma geinstalleerd dat bepaalde taalbestanden heeft geladen?

Is je explorer.exe automatisch terug veranderd naar explorer.exe.mui na het rebooten?

[ Voor 10% gewijzigd door darkjeric op 20-03-2008 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
darkjeric schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 00:00:
Oké, mijn ideetjes beginnen op te raken (ook al omdat ik geen enkele PC met Vista heb).

Het vreemde vind ik dat je wel gewoon explorer nog kunt opstarten en dan normaal werken...Een beetje virus die naam waardig maakt explorer.exe gewoon direct kapot (en daarnaast natuurlijk nog veel meer). Recent een programma geinstalleerd dat bepaalde taalbestanden heeft geladen?
Ik twijfel of Flash iets verkeerds doet.
Ineens zeikt hij bij het bekijken van ecards, waarop ik flash alsnog installeer (die hij netjes aangeeft met een link naar de adobe site). Dan een melding dat het gelukt is. Wederom werkt het niet. Meerdere keren herhaald.

• darkjeric
Tja, wie zal het zeggen? Misschien zit er een bug in de niewe Flashversie, of flipt de installatie bij het zien van je Vista ofzo...Het lijkt wel alsof Flash iets wil installeren qua taalbestanden, wat niet lukt omdat Vista UAC het misschien blokkeert, waardoor er vanalles misgaat (zoals explorer dat hernoemd wordt enzo).

Maar nu begin ik ook maar te gokken hoor. Misschien best wachten tot er wat andere tweakers ook beginnen zoeken. (dat en het feit dat ik ook m'n bedje op zoek, morgen weer naar de gitaarles :) )

Edit: Doh! Inderdaad, chkdsk al geprobeerd? (zie hieronder)

[ Voor 5% gewijzigd door darkjeric op 20-03-2008 00:17 ]

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 08:13
Ik heb het 1x ook gehad, dat mijn startbalk weg was. Dat was ongeveer 1 maand geleden, heb toen op http://safety.live.com een scan gedaan, en had had een paar virussen. En enorm veel registerfouten, daarna opgestart via de Vista-dvd, en chkdsk gedaan.. En daarna werkte het weer.

Verwijderd

Topicstarter
darkjeric schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 00:15:
=(dat en het feit dat ik ook m'n bedje op zoek, morgen weer naar de gitaarles :) )
Thanks iig voor het meedenken :)

Verwijderd

Topicstarter
da_PSI schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 00:15:
Ik heb het 1x ook gehad, dat mijn startbalk weg was. Dat was ongeveer 1 maand geleden, heb toen op http://safety.live.com een scan gedaan, en had had een paar virussen. En enorm veel registerfouten, daarna opgestart via de Vista-dvd, en chkdsk gedaan.. En daarna werkte het weer.
Dat ga ik proberen d:)b

Verwijderd

Topicstarter
da_PSI schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 00:15:
Met de scan vond hij 1 middelmatig gevaar en wat het was kon ik niet bekijken.
Jammer toch dat er zoveel goeie progs zijn, maar omdat het beta is of omdat het een trial is krijg ik niks te zien of krijg ik alleen een rapport, maar kan ik niet aanpassen. (Hoezo dooie mus).

Ik blijf nog even verder scannen met wat andere dingen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 01:12 ]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Heb je mijn mogelijke oplossing gelezen? heb je Casema? Zo ja, heb je de cdrom van Casema geinstalleerd? Hier staat ook flashmeuk op wat tegelijk met Windows opstart als service...

Verwijderd

Wat je eens zou kunnen controleren is of er in de registry bij deze sleutel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Onder 'shell' = 'explorer.exe' staat.

Mocht deze er niet staan dan heb je het probleem gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
F4T4L_3RR0R schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 01:42:
Heb je mijn mogelijke oplossing gelezen? heb je Casema? Zo ja, heb je de cdrom van Casema geinstalleerd? Hier staat ook flashmeuk op wat tegelijk met Windows opstart als service...
Die heb ik gelezen, maar ik heb geen Casema ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:03:
Wat je eens zou kunnen controleren is of er in de registry bij deze sleutel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Onder 'shell' = 'explorer.exe' staat.

Mocht deze er niet staan dan heb je het probleem gevonden.
_/-\o_ Het is gelukt! Er stond achter de 'explorer.exe' nog een verwijzing richting C:\Windows met nog wat erachter.

Ik neem aan, dat als hij na een reboot nu de startknop en balk laat zien, dat bij volgende reboots ook wel blijft doen.

Duizendmaal dank. d:)b Ik had er anders ws een nieuwe install tegenaan moeten gooien, wat eens in de zoveel tijd niet erg is, maar als je net 4 weken draait is dat toch wat minder. :)
Pagina: 1