[MCE 2005] Signaal valt weg

Pagina: 1
Acties:

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb hier al een tijdje een Windows Media Center 2005 PC draaien, met daarin een Hauppauge 150MCE kaart.
Sinds het begin dat ik MCE gebruik, heb ik regelmatig last van het probleem dat het signaal weg valt.
Het signaal valt soms dagen lang niet weg, maar de andere keer 3x per dag.... oftewel: onregelmatig.

Nu heb ik van alles geprobeerd mbt de kabel, en de COAX-doos op de muur.
De PC heeft een goede dikke kabel welke maar 20cm lang is (muur -> pc).

In MCE zelf is het signaal prima, maar op een of andere manier krijg ik regelmatig "Geen signaal".
Met google en de search word ik helaas niet geholpen :(

Meer mensen met dit probleem? :)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Post de rest van je hardware en drivers eens. Meestal ligt dit aan de videokaart, met je coax signaal heeft dit desondanks de verwarrende melding niets te maken.

[ Voor 73% gewijzigd door |sWORDs| op 19-03-2008 19:33 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
De videokaart is anderhalve week vervangen, en nog steeds dezelfde problemen. Lijkt me dus sterk dat het aan de videokaart ligt :)

Maar goed. systeem specs van het geheel:

AMD Athlon XP 2100+
Abit KV7
512MB DDR400
20GB HD
Club3D ATi 1050Pro
Haupauge 150MCE
Tagan 330W voeding

De videokaart heeft de nieuwste drivers die op de ATi website gedownload kunnen worden.
Moederbord heeft de laatste drivers, welke op de Abit website gevonden kunnen werken.
De TV kaart heeft ook de laatste drivers.

Geen flinke machine, maar meer dan voldoende voor wat ie hoeft te doen, aangezien er niet wordt opgenomen e.d. :)

[ Voor 21% gewijzigd door AMDathlonxp op 19-03-2008 19:45 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

AMDathlonxp schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:44:
Geen flinke machine, maar meer dan voldoende voor wat ie hoeft te doen, aangezien er niet wordt opgenomen e.d. :)
TV kijken = timeshift = opnemen.

Ik zou er dan niet zomaar vanuit gaan, heeft het misschien met voltages van doen waardoor je TVkaart het signaal verliest?
Kijk dan ook even in je eventlogs of daar specifieke eventIDs zijn aan te wijzen, of leg een log aan met Speedfan voor je voltages.
Wellicht is er een dip te zien wanneer je kaart 'wegvalt'.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Systeem is gewoon niet zwaar genoeg. Stukje van mij van lang geleden:
Om volledig te kunnen begrijpen waarom sommige beeldzaken zijn zoals ze in Media Center zijn moeten we eerst wat dieper door de werking van Media Center graven. Laten we eens beginnen met hoe tv (hier in Nederland meestal 720x576 bij 25 frames per seconde analoge kabel tv dus dat neem ik maar als voorbeeld) vanaf de binnenkomst uiteindelijk op je 16/9 beeldbuis/panel/projectiescherm terecht komt:

Stappen in de tvtuner
Op het moment dat de tvtuner op een bepaald kanaal ingestemd is gaat de encoder 25 “foto’s” per seconde maken van het beeldmateriaal en een opname van het geluidssignaal. De meeste tvkaarten doen dit raw en capturen het in de volledige resolutie. Sommige tv kaarten capturen in halve of soms zelfs kwart resolutie, wat voor een pixelachtige weergave met weinig detail kan zorgen. De combfilter van de tvtuner zorgt voor de kleurinformatie (composite colour video signaal op 4.43 megahertz) uit het zwart/wit signaal (luminance). Alle informatie die hier verloren gaat kan nooit meer hersteld worden.
Vervolgens gaat de (al dan niet raw) digitale data naar een MPEG2 encoder. Media Center gebruikt bij het kijken naar live televisie automatisch de hoogst mogelijke bitrate (9Mbit), terwijl bij een opname de bitrate(2,5Mbit – 6Mbit) welke door de gebruiker is ingesteld gebruikt wordt. De audio gaat naar een MPEG1 encoder. Bij deze encoding stappen gaat dus altijd een hoop beeldinformatie verloren, echter doordat de bron al van lage kwaliteit was is hier in de praktijk weinig van te merken, bij het geluid is zelfs geen verschil waar te nemen.

Stappen software decoder/videokaart

Alle stappen van de videokaart moeten 50 x per seconde foutloos uitgevoerd worden en een lichte videokaart is dan ook niet voldoende.
De gecomprimeerde data wordt doorgegeven aan de softwarematige decoder (hardware decoding wordt door Media Center niet ondersteunt) welke het signaal binnen 16ms moet converteren naar raw digitale 720x576 YCbCr video. Deze decoder maakt gebruik van de processor en indien ondersteunt de mpeg2 decoder van de videokaart.
Deze raw data wordt doorgegeven aan de videokaart, maar ook de conversie stap wordt dus indien ondersteund voor het overgrote deel uitgevoerd door de videokaart.

De interface van Media Center wordt gerenderd door DirectX9 en dit moet hardwarematig door de videokaart ondersteunt worden.
Met een 2100+ en een X1050 gaat dit je echt niet vlekkeloos lukken.

[ Voor 97% gewijzigd door |sWORDs| op 20-03-2008 12:43 ]

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
|sWORDs| schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:26:
Systeem is gewoon niet zwaar genoeg. Stukje van mij van lang geleden:

[...]

Met een 2100+ en een X1050 gaat dit je echt niet vlekkeloos lukken.
Dat is echt niet van toepassing. De MCE 150 heeft een hardwarematige MPEG2 encoder. Het openemen is voor de PC dus niets anders dan het afspelen van een MPEG2 stream. De bitrate is niet hoger dan 12 MBit (beste kwaliteit). Ik heb een soortgelijk systeem draaien en ondervind geen problemen. Ook op mijn Athlon 500 MHz van 7 jaar terug werkte een TV-kaart moeiteloos!

TS: Af en toe verlies ik de decoder. Dat is duidelijk iets softwarematigs; na een reboot werkt het weer. Toch zou ik er even naar kijken. Installeer eens de DScaler 5 MPEG decoder software.

[ Voor 5% gewijzigd door 0rbit op 20-03-2008 12:49 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mr_Atheist schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:47:
[...]

Dat is echt niet van toepassing. De MCE 150 heeft een hardwarematige MPEG2 encoder. Het openemen is voor de PC dus niets anders dan het afspelen van een MPEG2 stream. De bitrate is niet hoger dan 12 MBit (beste kwaliteit). Ik heb een soortgelijk systeem draaien en ondervind geen problemen. Ook op mijn Athlon 500 MHz van 7 jaar terug werkte een TV-kaart moeiteloos!

TS: Af en toe verlies ik de decoder. Dat is duidelijk iets softwarematigs; na een reboot werkt het weer. Toch zou ik er even naar kijken. Installeer eens de DScaler 5 MPEG decoder software.
We hebben het hier over mce en mce doet het toch echt op deze manier. (ik had alle documentatie van Microsoft toen) En met een x1050 en een 2100+ lukt dit niet constant binnen 16ms. Zoek maar eens op het probleem, iedereen met dit probleem heeft een lichte videokaart. Een Geforce 5600 geeft dit probleem wel, een 5700 (niet le) niet. De x1050 is eigenlijk nog minder dan een ATI 9600.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 20-03-2008 14:22 ]

• DukeNukem3D
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-08 13:36
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een XPS 420 met de volgende specificaties:

Intel quad core Q6600 2,4 ghz
3gb RAM
Nvidia Geforce 8600 GTS
Hauppage Win TV HVR 1200 (volgens mij hardware MPEG2 encoding)

Mijn coax kabel is echter redelijk lang (10m geloof ik) maar volgens mij is de beeldkwaliteit gewoon goed.

Ook moet ik erbij vermelden dat ik af en toe (twee a drie keer per maand) een probleem met onbekende oorzaak heb. Er komt een consequente tik uit de harde schijf en de computer loopt (zo goed als) vast. Meestal loopt hij later weer goed maar soms zegt hij dat het systeem afgesloten moet worden omdat er geen harde schijf aanwezig is. Volgens Dell is dat een software probleem en zou ik Vista en updates opnieuw moeten installeren maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad en het systeem werkt verder goed.

Als iemand een suggestie heeft graag. Bedankt.

Prettige dag.

Pagina: 1