Aanspraak op bezet domein wat niet in gebruik is?

Pagina: 1
Acties:

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 19:55

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Hoi,

Ik sta op het punt een bedrijf op te zetten, en wil hier uiteraard een website bij.

De domeinnaam die ik hierbij in gedachte had, tevens de naam van mn bedrijf, is al vele jaren geleden geregistreerd door een ander bedrijf, die inmiddels al meerdere malen zijn overgenomen en gefuseerd.
De domeinnaam is dus al jaren niet meer in gebruik, en is ook nooit als bedrijfsnaam of merk gevoerd.

Het is (nog) geen bestaande bedrijfsnaam of merknaam, ze hebben enkel het domein geregistreerd.

Mocht ik me nu inschrijven, dan ben ik het enige bedrijf met die naam.

Ik heb al contact gehad met de huidige eigenaar, maar ondanks dat ze toegaven er niks mee te doen, was een eventuele verkoop niet bespreekbaar.

Als ik de betreffende naam echter wel als bedrijfsnaam en merknaam ga voeren, maak ik dan kans om, bijvoorbeeld via de geschillencommissie van de SIDN, toch aanspraak te maken op de domeinnaam?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk niet dat je veel kans maakt. Ten tijde van de registratie was het nog geen merknaam. Als het bedrijf niet wil verkopen kun je het beste een andere naam bedenken voor je bedrijf.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt dat het beste bij de SIDN navragen, maar ik geef je weinig kans. Zij hadden de domeinnaam geregistreerd voordat jij met je bedrijf bent begonnen/KvK genoteerd bent? Het domein niet gebruiken is geen reden om het eigendom te verliezen. Je kunt het beste hopen op dat ze vergeten de betaling te doen.

Het beste is een andere domeinnaam te verzinnen, die toch goed te onthouden is :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Klopt, is nog steeds een optie, maar als ik toch de beoogde naam ga gebruiken, dan voer ik als enige de naam als handelsnaam/merknaam, en zij niet. Ookal hebben zij het domein eerder geregistreerd, ik ben de eigenaar van de "naam".

Zijn er mensen met ervaring in soortgelijke gevallen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GraasGast schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:05:
Klopt, is nog steeds een optie, maar als ik toch de beoogde naam ga gebruiken, dan voer ik als enige de naam als handelsnaam/merknaam, en zij niet. Ookal hebben zij het domein eerder geregistreerd, ik ben de eigenaar van de "naam".
Maar bij domeinregistratie maakt dat niet uit, check de regels. De oudste rechten liggen bij degene die het registreert, en alleen als jij al eerder recht had op de naam, dan had je overdracht kunnen afdwingen. Maar nu dus niet, er zal simpelweg worden gezegd dat je dan maar een andere naam had moeten kiezen.

Stel je nu voor dat jij jouw naam gelijk is aan die van mij, en jij je bedrijf die naam geeft. Dan zou je mij denken te kunnen dwingen mijn domeinnaam op te geven? Alleen als je die merknaam had geregistreerd voordat ik mijn domein registreerde, dan heb je een kans.
Zijn er mensen met ervaring in soortgelijke gevallen?
In SG een aantal omgekeerde gevallen, waar een bedrijf probeert een domeinnaam op te eisen. Zie de zoekfunctie :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Ik begrijp wat je bedoeld, maar het verschil is dat de namen niet gelijk zijn.

Zowel het registrerende bedrijf als de huidige eigenaar hebben de naam (het woord) nooit gebruikt. Enkel de domeinnaam is geregistreerd. Voor hen is het dus een willekeurig woord zonder waarde.

Voor mij zou het echter mijn officiele bedrijfsnaam en handelsmerk zijn. Maakt het tijdstip van registratie in zo'n geval ook uit?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GraasGast schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:18:
Ik begrijp wat je bedoeld, maar het verschil is dat de namen niet gelijk zijn.

Zowel het registrerende bedrijf als de huidige eigenaar hebben de naam (het woord) nooit gebruikt. Enkel de domeinnaam is geregistreerd. Voor hen is het dus een willekeurig woord zonder waarde.

Voor mij zou het echter mijn officiele bedrijfsnaam en handelsmerk zijn. Maakt het tijdstip van registratie in zo'n geval ook uit?
Ja, want hoe weet je wat de waarde is voor hen? Het feit dat ze niet willen verkopen geeft aan dat er iets meer is dan alleen registratie. Zie het zo: ik bedenk een leuke naam voor een domein, registreer die, maar gebruik hem nog niet. Mooie plannen, minder tijd. Jij ziet die naam, vind hem leuk, registreert hem als merk, en claimt daarna de domeinnaam. Zou toch vervelend zijn als dat zou kunnen?

Heb je de beschikbaarheid van de domeinnaam niet gecontroleerd voor je de merknaamregistratie deed?

Verwijderd

Sowieso kun je niet controleren of de domeinnaam wel of niet wordt gebruikt. Hoe wilde je dat gaan bepalen? Hij is geregistreerd, dus hij is van een bepaalde persoon of bedrijf. So be it.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:51:
Sowieso kun je niet controleren of de domeinnaam wel of niet wordt gebruikt. Hoe wilde je dat gaan bepalen? Hij is geregistreerd, dus hij is van een bepaalde persoon of bedrijf. So be it.
Inderdaad. Misschien gebruiken ze de domeinnaam voor FTP-server, email etc, allemaal onzichtbaar gebruik als je alleen naar de website kijkt.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Dat is zeker waar, maar ze gebruiken het woord niet voor uitingen naar buiten toe, als merknaam. Terwijl domeinnamen daar in zekere zin wel voor bedoeld zijn.

Ik heb trouwens nog niets geregistreerd, ik wil eerst wat zekerheid.

Ik las net wat jurisprudentie op domjur.nl, waarbij een bedrijf wat het domein speurder.nl had geregistreerd, deze moest overdragen aan De Telegraaf, ook al had die laatste het merk Speurders later geregistreerd.
Maar daar moet wel bij vermeld dat het eerste bedrijf op speurder.nl ook een advertentiesite had.

Het lijkt erop dat het een lastige situatie is. Mischien moet ik maar een jurist met merkrecht/domeinnaam gevallen raadplegen.

Verwijderd

GraasGast schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:09:
Dat is zeker waar, maar ze gebruiken het woord niet voor uitingen naar buiten toe, als merknaam. Terwijl domeinnamen daar in zekere zin wel voor bedoeld zijn.
Onzin. Domeinnamen zijn er omdat ip adressen lastig te onderhouden zijn, en geen betekenis hebben in ons dagelijks leven. Straatnamen zijn er om dezelfde reden.
Ik heb trouwens nog niets geregistreerd, ik wil eerst wat zekerheid.

Ik las net wat jurisprudentie op domjur.nl, waarbij een bedrijf wat het domein speurder.nl had geregistreerd, deze moest overdragen aan De Telegraaf, ook al had die laatste het merk Speurders later geregistreerd.
Maar daar moet wel bij vermeld dat het eerste bedrijf op speurder.nl ook een advertentiesite had.

Het lijkt erop dat het een lastige situatie is. Mischien moet ik maar een jurist met merkrecht/domeinnaam gevallen raadplegen.
Die zal je mededelen dat een rechtszaak starten zinloos is, of waarschijnlijk vraagt hij eerder wat je budget is.

Beste keuze: een compleet fictieve bedrijfsnaam, die niet is samengesteld uit bestaande woorden. Goede kans dat je het als merknaam kunt registreren, goede kans dat de domeinnaam nog vrij is, goede kans dat je geen juristen achter je aan krijgt.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Niet dat het nodig is maar ik ga met Cheatah mee. Lekker iets anders kiezen en deze naam voorbij laten gaan. Je hebt echt 0,0 kans op het domein als de eigenaar het niet wil verkopen.

En ik snap niet dat mensen altijd maar denken dat je wat 'moet' doen met een domeinnaam. Even los van het feit dat een domeinnaam heel bruikbaar kan zijn voor 'onzichtbare' zaken als mail/ftp/dumpplek (zoals ik eigenlijk al mijn domeinen gebruik :P), je mag doen met een domeinnaam wat je wilt (gelukkig). Dus ook helemaal niks.

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11 10:34

bReChThOu

Team Belgium

Waarom neem je gewoon geen andere extensie voor je domein? Bijvoorbeeld *.com ipv *.nl

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bReChThOu schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:53:
Waarom neem je gewoon geen andere extensie voor je domein? Bijvoorbeeld *.com ipv *.nl
Omdat je dan weet dat hele volkstamme de .nl versie in de browser intikken en bij het zien van de 404/lege pagina denken 'o, rot dan maar op met je bedrijf'.

En reken maar dat dat domein (indien echt ongebruikt) gewoon te koop is, je moet er alleen wel heel veel voor bieden. :P

{signature}

Pagina: 1