Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Aangezien ik niet ver van de Nederlandse grens woon en net over de Nederlandse grens een opportuniteit aangeboden kreeg, vroeg ik me af of werken in het buitenland grote implicaties heeft op de administratie?

Zullen er sociale of fiscale inhoudingen moeten gebeuren in Nederland? Of is het voldoende als ik een accountantsverklaring kan voorleggen dat dit reeds in België is gebeurd?

Er werd door mijn potentiële opdrachtgever ook gevraagd om een overeenkomst te tekenen, waardoor zij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als de voorheffing niet betaald zou worden? Betekend dit dat dit toch in Nederland moet gebeuren?

Er loopt momenteel ook een rechtzaak waar je je aan kan toevoegen als 'belanghebbende'. Zolang er in die zaak geen uitspraak is, betaal je dan gewoon nog belastingen in België. Heeft iemand hier meer informatie over?

Ik heb nog geen idee over de duur van tewerkstelling, maar ik ga ervanuit dat dit voor een langere periode is, misschien wel een jaar.

Is er iemand die me meer duidelijkheid hierin kan verschaffen? Want ik ben de informatie nu maar aan het samensprokkelen uit verschillende (al dan niet betrouwbare) bronnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik heb het omgekeerde gedaan: Freelancer in Nederland, enige tijd een opdracht uitgevoerd in Belgie. Opdrachtgever had ook speciale eisen omtrent (fiscale) aansprakelijkheid enz., uiteindelijk heb ik mij ook als zelfstandige in Belgie geregistreerd. Dit was overigens een paar jaar geleden, sommige informatie kan verouderd zijn.

Als eerste moet je kijken of de '180 dagen regel' nog bestaat en van toepassing is. In principe geldt dat als iemand in Nederland werkt, dan moet hij ook inkomstenbelasting in Nederland betalen. De 180 dagen regel was ooit een verlichting van die regel, hij moet alleen betalen als hij in een kalenderjaar 180 dagen of meer werkt. Dit ging via verdragen, dus het was alleen van toepassing met landen waar dit verdrag was gesloten.
Als dit van toepassing is kan je haast niet omheen om je als zelfstandige in Nederland te registreren. Je krijgt dan een Nederlands BTW nummer, draagt ook BTW af en verder ook inkomstenbelasting. Overigens is de Nederlandse inkomstenbelasting veel lager dan de Belgische. Verder krijgen niet-Nederlanders in schaarse gebieden (zoals ICT) ook een belastingkorting van 30%. Mocht het zover komen: zoek een Nederlandse boekhouder, want de verschillen in belastingsystemen zijn subtiel maar wel degelijk aanwezig.

In Nederland wordt scherp gelet op het begrip 'zelfstandige' - daar heeft jouw opdrachtgever het over. Een werkgever betaalt voor zijn werknemers bepaalde premies, dat hoeft hij niet te doen voor freelancers die hij inhuurt. Nu kan de belastingdienst later vaststellen dat er sprake was van een fictieve arbeidsrelatie (de freelancer was dus niet zelfstandig), in dat geval zal de belastingdienst alsnog die premies gaan innen: de opdrachtgever is ineens werkgever en moet die premies dus afdragen.
Ben je in Nederland geregistreerd dan kan de Belastingdienst voor jou een "Verklaring Arbeidsrelatie" afgeven die stelt welke risico's een opdrachtgever loopt. Jouw opdrachtgever zoekt naar iets vergelijkbaars. Hij zoekt dus niet een bevestiging dat jouw Belgische onderneming bestaat en braaf alle belastingen betaalt, maar een contract waarin staat dat jij de kosten van de eventuele werkgeverspremies op je neemt.

Tenslotte is er nog de issue van sociale verzekeringen, dit is iets anders in Nederland. Voor meer informatie zie de website van het Bureau Belgische Zaken: http://www.bbz.nl