Ik zit een beetje te vogelen op zoek naar een bepaalde query, maar kom er met mijn bepertke SQL kennis niet uit. Stel ik heb de volgende data in een tabel:
De bedoeling is nu het fetchen vane:
Met elke col1 kunnen 0 of meerdere col2 geassocieerd zijn, de bedoeling van het geheel zijn 2 dropdownboxes, met in de bovenste col1 en in de onderste de col2 records die er mee geassocieerd zijn.
Ik heb een aantal dingen geprobeerd:
Dit omdat DISTINCT alle waardes die meerdere keren in een kolom voorkomen maar 1 keer teruggeeft.
Hierna:
Ik dacht alle waardes col2 bij de DISTINCT col1 te kunnen vinden op deze manier, maar op deze manier krijg ik natuurlijk een samenvoeging van de records col1, col2 in een column.
Hierna dacht ik, wellicht dat GROUP BY hulp biedt, maar ook dit geeft niet het gewenste resultaat.
DIt is wel waar mijn parate SQL kennis stopt en ik een schopje in de goede richting kan gebruiken, ik zat te denken aan een JOIN op zichzelf, maar is dit mogelijk?
Het gaat overigens om SQLServer 2005 (EXPRESS).
code:
1
2
3
4
5
6
7
| col1 | cCol2 --------------------- test | waarde1 test | waarde2 test | waarde3 weer | waarde4 weer | waarde5 |
De bedoeling is nu het fetchen vane:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| col1 | col2
---------------------
test | waarde1
| waarde2
| waarde3
weer | waarde4
| waarde5 |
Met elke col1 kunnen 0 of meerdere col2 geassocieerd zijn, de bedoeling van het geheel zijn 2 dropdownboxes, met in de bovenste col1 en in de onderste de col2 records die er mee geassocieerd zijn.
Ik heb een aantal dingen geprobeerd:
SQL:
1
| SELET DISTINCT col1, col2 FROM tabel; |
Dit omdat DISTINCT alle waardes die meerdere keren in een kolom voorkomen maar 1 keer teruggeeft.
Hierna:
SQL:
1
2
3
| SELECT DISTINCT col1 FROM tabel UNION SELECT col2 FROM tabel |
Ik dacht alle waardes col2 bij de DISTINCT col1 te kunnen vinden op deze manier, maar op deze manier krijg ik natuurlijk een samenvoeging van de records col1, col2 in een column.
Hierna dacht ik, wellicht dat GROUP BY hulp biedt, maar ook dit geeft niet het gewenste resultaat.
DIt is wel waar mijn parate SQL kennis stopt en ik een schopje in de goede richting kan gebruiken, ik zat te denken aan een JOIN op zichzelf, maar is dit mogelijk?
Het gaat overigens om SQLServer 2005 (EXPRESS).