Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[SQL] Dubbele records uitfilteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit een beetje te vogelen op zoek naar een bepaalde query, maar kom er met mijn bepertke SQL kennis niet uit. Stel ik heb de volgende data in een tabel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
col1   |   cCol2
---------------------
test   |  waarde1
test   |  waarde2
test   |  waarde3
weer  | waarde4
weer  | waarde5

De bedoeling is nu het fetchen vane:
code:
1
2
3
4
5
6
7
col1   |   col2
---------------------
test   |  waarde1
         |  waarde2  
         |  waarde3
weer  | waarde4
         | waarde5

Met elke col1 kunnen 0 of meerdere col2 geassocieerd zijn, de bedoeling van het geheel zijn 2 dropdownboxes, met in de bovenste col1 en in de onderste de col2 records die er mee geassocieerd zijn.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd:
SQL:
1
SELET DISTINCT col1, col2 FROM tabel;

Dit omdat DISTINCT alle waardes die meerdere keren in een kolom voorkomen maar 1 keer teruggeeft.
Hierna:
SQL:
1
2
3
SELECT DISTINCT col1 FROM tabel
UNION
SELECT col2 FROM tabel

Ik dacht alle waardes col2 bij de DISTINCT col1 te kunnen vinden op deze manier, maar op deze manier krijg ik natuurlijk een samenvoeging van de records col1, col2 in een column.

Hierna dacht ik, wellicht dat GROUP BY hulp biedt, maar ook dit geeft niet het gewenste resultaat.
DIt is wel waar mijn parate SQL kennis stopt en ik een schopje in de goede richting kan gebruiken, ik zat te denken aan een JOIN op zichzelf, maar is dit mogelijk?

Het gaat overigens om SQLServer 2005 (EXPRESS).

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Wat jij wil bereiken moet je helemaal niet in SQL willen bereiken; dit dien je gewoon in je applicatie af te handelen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 17:12
Waarom haal je niet gewoon in de OnChange van de 1e combobox de inhoud van de andere combobox op?

Verwijderd

Topicstarter
Dat vergat ik te vermelden, ik ben momenteel aan het werk op een zeer beperkend platform. Ik heb ook niet zondermeer toegang tot echte GUI code, omdat deze gegenereerd wordt middels een applicatie (die zowel windows als webcode uitspuugt en waar ik niet aan kan zitten).

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maar wat wil je dan precies terug krijgen?

Een record set bestaat altijd uit rijen, dus als je Col1 en Col2 in 1 resultset wilt krijgen zal altijd zowel Col1 als Col2 terug komen.

Verder heb ik het idee dat je database niet echt genormaliseerd is.

Je hebt het over 2 Dropdownboxen dus wil je waarschijnlijk hebben dat als er 1 waarde uit een dropdown geselecteerd word de 2e veranderd. Dan zul je zowiezo iets bij je GUI moeten doen, deze moet dan namenlijk een actie doen. In deze actie kun je de gegevens voor de 2e dropdown ophalen ( uit database of uit geheugen ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Topicstarter
rwb schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:27:
Verder heb ik het idee dat je database niet echt genormaliseerd is.
Dat heb je heel goed gezien. Er is veel 'opgelost' middels pleisters en lappen, wat merkwaardige curiositeiten oplevert. Denk bijvoorbeeld aan kolommen met kommagescheiden waarden en dit soort dingen.
rwb schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:27:

Je hebt het over 2 Dropdownboxen dus wil je waarschijnlijk hebben dat als er 1 waarde uit een dropdown geselecteerd word de 2e veranderd. Dan zul je zowiezo iets bij je GUI moeten doen, deze moet dan namenlijk een actie doen. In deze actie kun je de gegevens voor de 2e dropdown ophalen ( uit database of uit geheugen ).
Klopt, maar juist doordat ik een beperkende omgeving heb ben ik naar alternatieven gaan zoeken.

Overigens is het wel gelukt, maar de oplossing ligt in platformafhankelijke events, manager en entiteitsklassen, echt interessant is het dus niet voor mensen die het platform niet kennen.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 11:25 ]

Pagina: 1