Waarom meerdere Ethernet aansluitingen?

Pagina: 1
Acties:

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-03 10:12
zoals in de titel waarom zou je meerdere ethernet aansluitingen willen op je pc, afgezien van een pc als router?
want elke ethernet kaart krijgt een ip adres, wil je iets sturen naar die pc dan kan dat alleen naar 1 ip adres, toch?
en het lijkt mij niet dat je dan een 2x snellere verbinding hebt binnen je netwerk.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

twee verschillende netwerken koppelen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Gunner schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 07:41:
twee verschillende netwerken koppelen?
Hij zei dus: behalve routers ;). Wat jij zegt is nu exact de functie van een router.

Op een gewone standaard pc, zie ik onderdaad niet veel nuttige toepassingen om 2 NIC's te gaan voorzien.

Op een workstation, waar grote hoeveelheden aan data worden bewaard en weggeschreven over het netwerk, kan men dmv NIC teaming ervoor zorgen dat de beschikbaar bandbreedte (bjvoorbeeld 2x 1Gbit) samen kan gebruikt worden, om zo een doorvoersnelheid te geven van 2GBit.
(Wikipedia: Link aggregation).

Voor servers kan bovenstaande toepassing ook van pas komen, maar kan ook te maken hebben met bescikbarheid. Als 1 van de 2 links down gaat, en men connecteert op basis van DNS namen, kan ervoor gezorgd worden dat de server toch bereikbaar blijft.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
of dat je onboard netwerkkaart brak is en daarom een pci netwerkkaartje er indrukt..

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

als je geen switch / router wilt gebruiken: Wikipedia: Network topology

dan kan je een Mesh/maas bouwen

[ Voor 11% gewijzigd door Duinkonijn op 19-03-2008 08:25 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Of als de hardware/software truncking ondersteunt (dan heb je dus wel een enkele adres voor die twee poorten) want dan levert het snelheidsvoordeel op.

Of als je een gemakkelijke manier wilt om QoS te doen zonder daadwerkelijk packets te moeten gaan filteren.

Of als je zekerheid wilt in de vorm van redundantie.

Of .... etc.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 08:58
Bij een server: één NIC voor fileserving. De andere NIC voor mailafhandeling.

Verwijderd

Arnout schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 08:42:
Bij een server: één NIC voor fileserving. De andere NIC voor mailafhandeling.
Bij een server 1 voor je Public en 1 voor je private IP....
public gebruiken voor bijv, SUS updates of bepaalde secure VLAN's

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-03 20:46
Denk ook eens aan redundency..

Op een server wil ik altijd netwerk houden.
Dus als een halve zool verkeerde kabel uit de switch rukt wil ik nog wel online blijven.
Daarnaast load ballasing.

Dual nic wordt vaak op servers gebruikt niet op werkstations. Zie daar nut niet zo van in.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 20:48

Sebazzz

3dp

To_Tall schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 08:44:
Dual nic wordt vaak op servers gebruikt niet op werkstations. Zie daar nut niet zo van in.
En toch zitten er twee gigabit aansluitingen op ieder modern moederbord (ala M2N-SLi en P5B Deluxe) :') Zal zeker wel de patsfactor zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025

Dus als een halve zool verkeerde kabel uit de switch rukt wil ik nog wel online blijven.

Wie laat jij allemaal bij je switch?

de enige die aan de switches mogen komen zijn me, myself and I

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-03 20:51

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Bij (grotere) VMWare ESX servers, 3 nics

1 = Service Console
2 en 3 = In-/Outbound voor alle virtual servers

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Voor mijn pc thuis:
1 = netwerk/internet
2 = Gbit link naar fileserver.

Aangezien mijn netwerk via een 100 mbit switch loopt wil ik daar niet m'n fileserver over laten lopen als ik 'm ook gewoon met Gbit aan kan sluiten :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Server bij colocater:

Nic 1. Ilo (HPs management interface)
Nic 2. Internet
Nic 3. eigen switch naar andere eigen servers (lokaal netwerk)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 09:16 ]

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:10
Heb hier 3 ethernetkaarten in m'n workstation. 1 gaat naar het gewone bedrijfsnetwerk. De andere gaat naar het netwerk dat alleen door ontwikkelaars gebruikt wordt. Wel twee netwerken dus, maar de pc wordt niet als router gebruikt :) De laatste wordt gebruikt om testsystemen aan te hangen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:09
Je kunt ze ook nog teamen ;) zodat je ipv bijv 1gbit, 2gbit ethernet hebt :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

2bmws schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 08:56:
[...]

tja alleen als je 12000 ethernetpoorten in je datacenter hebt wil je echt niet alles in je eentje doen hoor.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt het ook gebruiken voor een lijn direct naar je internet en 1 via de router. Ik heb 8 IPs van m'n ISP gekregen, het idee wat ik wil gaan doen is een lijn direct van de modem naar de werkbak trekken, zodat ik daar een eigen internet IP op heb, en de rest mag via de router gaan.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
2bmws schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 08:56:
[...]

En zelfs dan kan het foutgaan.

Maar het hoeft niet altijd een menselijke fout te zijn , er kan ook een mechanische fout zijn.
Switch dood etc etc

Dan is het geen menselijke fout, kom je wel zonder netwerk te zitten

www.degroot-it.nl

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Terw_Dan schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:05:
Je kunt het ook gebruiken voor een lijn direct naar je internet en 1 via de router. Ik heb 8 IPs van m'n ISP gekregen, het idee wat ik wil gaan doen is een lijn direct van de modem naar de werkbak trekken, zodat ik daar een eigen internet IP op heb, en de rest mag via de router gaan.
persoonlijk zou ik gewoon een statische 1 op 1 nat relatie maken dan. Dan heb je nog steeds je router er tussen en kan je daar op gaan firewallen.

Verwijderd

TrailBlazer schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:20:
[...]

persoonlijk zou ik gewoon een statische 1 op 1 nat relatie maken dan. Dan heb je nog steeds je router er tussen en kan je daar op gaan firewallen.
Agree, dat is inderdaad veiliger.

Maar meerdere netwerk kaarten in een werkstation kun je ook hebben om gebruik te kunnen maken van 2 functioneel verschillende netwerken zonder zelf als router te spelen.

In beheer omgevingen kom je vaakmachines tegen die zowel in ka-net als een beheer net hangen.

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-03 10:12
ik snap nu onderhand wel dat het nuttig kan zijn bij bijv. servers etc. maar bij echte high-end moederborden voor gamers zoals deze zie ik het nut er niet van, want de snelheid wordt niet hoger en er liggen alleen maar meer kabels.
weet iemand hoe het helpt bij game pc's?

de vraag kwam ook pas bij me op toen ik dit bericht las over de nforce 790i chipset

[ Voor 20% gewijzigd door oddish2211 op 19-03-2008 14:31 ]

Verwijderd

Het nut is dat je de ene aansluiting kunt gebruiken om te gamen internetten / gamen en je andere aansluiting gebruikt voor naar bijvoorbeeld je file server. Zo gaat niet alles over 1 lijntje.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03 22:07

Zo hier 2Gbit netwerk. Leuke, als je er één uittrekt ben je de venrbinding niet kwijt, maar gaat het op 1Gbit verder. Dus je kan beide in één klap verwezenlijken. Moederborden met 2 NIC's hebben nagenoeg altijd Software meegeleverd hiervoor.

Ikzelf vind 10Gbit nog te duur, maar met een switch van 90 euro heb je dus thuis zo een 2Gbit netwerk. Is in elk geval sneller dan 1Gbit :)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

alsof je pc die 2 gb met IO vol kan trekken. Redundancy ok maar ga niet lopen roepen dat je die bandbreedte ook daadwerkelijk vol trekt.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03 22:07
TrailBlazer schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:48:
alsof je pc die 2 gb met IO vol kan trekken. Redundancy ok maar ga niet lopen roepen dat je die bandbreedte ook daadwerkelijk vol trekt.
Al mijn PC's zijn voorzien van 15K schijven, en ben bezig met een Raid 50 Fileserver, die naar schatting > 250MB/s gaat halen. Dus daar komt een quad Gbit NIC in.

En dan nog, ik had een paar CAT6 kabeltjes gekregen en heb toch al dual NIC op de mobo's. Dus waarom de bandbreedte gaan halveren? Ik benut gewoon de mogelijkheden. De IO ga ik binnenkort echt wel vol trekken, als ik wil. Dat ik niet 24/7 bezig ben met data genereren is mijn zorg. Als ik een backup wil trekken over het netwerk naar mijn fileserver heb ik geen zin lang te moeten wachten. De meeste PC's ter wereld zijn > 90% idle. Alsof zij een quadcore nodig hebben ;)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Hardware Junk schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:01:
[...]

Al mijn PC's zijn voorzien van 15K schijven, en ben bezig met een Raid 50 Fileserver, die naar schatting > 250MB/s gaat halen. Dus daar komt een quad Gbit NIC in.

En dan nog, ik had een paar CAT6 kabeltjes gekregen en heb toch al dual NIC op de mobo's. Dus waarom de bandbreedte gaan halveren? Ik benut gewoon de mogelijkheden. De IO ga ik binnenkort echt wel vol trekken, als ik wil. Dat ik niet 24/7 bezig ben met data genereren is mijn zorg. Als ik een backup wil trekken over het netwerk naar mijn fileserver heb ik geen zin lang te moeten wachten. De meeste PC's ter wereld zijn > 90% idle. Alsof zij een quadcore nodig hebben ;)
maar dan kan je nog moeilijk volhouden dat dat "normaal" gebruik is :+
Pagina: 1