Gigabyte I-RAM WAAR?

Pagina: 1
Acties:

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Dag beste medetweakers,

Vroeger(lees:"toen DDR geheugen nog onbetaalbaar was") heeft gigabyte de ultieme ramdisk op de markt gezet, namelijk de Gigabyte I-RAM.

Ik heb destijds zitten pijnzen of ik er 1 zou kopen, heb het toen niet gedaan want mn buidel was in de eerste plaats veel minder diep als nu(studentenleven), en daarnaast was gewoon DDR geheugen nog niet te betalen(lees:"rond de 100 euri's voor een stripje van 256Mb DDR400(oftewel PC3200)").

Vandaag de dag is geheugen goed betaalbaar, en ben ik alsnog van plan om een I-Ram te kopen..

Volgens de site van Gigabyte is de leverancier Techdata(wie kent hem niet) leverancier van Gigabyte spul...bij mijn vraag aan hun of ze het kunnen leveren doen ze vaag over dat ze wel gigabyte kunnen leveren maar niet op kunnen vragen of ze de I-Ram kunnen leveren....Ik beschouw dat alvast maar als een NEE, dus ben op zoek gegaan.

Na 2 avonden googlen strand ik alleen maar op buitenslandse webshops en ebay uit, voor de rest wordt er ontzettend veel gelult over dit magnifieke apparaatje maar verkopen doen we niet in Nederland.

OF TOCH WEL?

Wie weet waar dit ding in NL(webshop of gewone shop) te koop is?

Ik vraag dit namens meerdere mensen..

Indien er geen NL shop is ben ik van plan om een IA te organiseren. Dus indien er iemand Animo voor heeft maag dat hier ook gepost worden, voor het geval het op een IA uit dreigt te draaien.

BVD

Verwijderd

Toen ik werkzaam was bij een shop was er wel degelijk een leverancier die de I-ram nog leverde, maar onder een flinke prijs geloof ik. Als ik snel een zoektocht doe via google dan kom ik ook niet veel meer tegen na het strippen van het e.a. Er is dus bijna geen Webshop in NL (of winkel) die deze verkoopt omdat er simpelweg weinig animo blijkbaar voor is. Ook waar ik gewerkt had, was er geen interesse om deze toch in de schappen te leggen, ondanks mijn input erover.

Ik vrees dan toch dat je via Ebay of marktplaats bent aangewezen.

Ik ben net even wezen kijken op ebay. De goedkoopste staat op het moment op 112euro. Het probleem is alleen dat de I-ram tot maximaal 4GB aan geheugen dragen kan, waarmee je opslagcapaciteit bijzonder laag is. In feite met een nog redelijk gestripte XP installatie en met wat toebehoren, zit je al gauw op de 4GB. Een investering van ongeveer 200 euro dus om een retesnel OS te hebben maar de rest wat nog op een trouwe HDD hangt moet je zelf maar afwegen. Het blijft leuk speelgoed, maar het wordt pas interesant als je het ook in Raid plaatsen kan (8GB, Raid 0 bijv). Ook daar komt weer een fors prijskaartje bij kijken en of het de investering van bijna 400 euro (geschat) waard is laat ik aan jou over ;) Ik vindt van niet iig.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 22:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gigabyte levert ze niet in NL (omdat ze nooit echt aangeslagen zijn hier).
Zie ook http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,9.0.html op het Gigabyte forum.

Je zult ze dus uit het buitenland moeten halen.

Verwijderd

In Gigabyte i-RAM - DDR RAM als hard disk? staat misschien nog wel wat info. :)

Verwijderd

ik heb hier een gigabyte i-ram liggen,destijds gekocht via ebay.Maar verkoop hem nu.Het opstarten van windows xp was in een fractie van een seconden,lees en schrijfsnelheid van 130 mb/s en acces time van minder dan 1ms supersnel dus.Ik heb het een week gebruikt,daarna is het alleen maar in de doos blijven liggen.Nog in perfecte staat.Ik had een grotere opstartschijf nodig,dus heb ik voor raid 0 gekozen.Als je interesse hebt hoor ik het wel.
mailen kun je naar applepie82@gmail.com

• lexophilia
  • Laatst online: 26-03-2023
Best grappig....ik zit heel internet af te googlen, en deze vraag is al vaak zonder succes beantwoord..

ik heb hier na 1 dag een klinklaar antwoord, want wat weten we nu:
- I-RAM is niet naar EU gegaan, en daarmee dus niet in NL verkrijgbaar :)

Eigenlijk had ik dat er al een beetje bij gedacht omdat het ding echt letterlijk nergens verkrijgbaar is.

Ben nu bezig met onderhandelen met applepie over de I-RAM.

Ik ben me nu ook aan het orienteren op animo's voor een IA...

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 22:59:
ik heb hier een gigabyte i-ram liggen,destijds gekocht via ebay.Maar verkoop hem nu.Het opstarten van windows xp was in een fractie van een seconden,lees en schrijfsnelheid van 130 mb/s en acces time van minder dan 1ms supersnel dus.Ik heb het een week gebruikt,daarna is het alleen maar in de doos blijven liggen.Nog in perfecte staat.Ik had een grotere opstartschijf nodig,dus heb ik voor raid 0 gekozen.Als je interesse hebt hoor ik het wel.
mailen kun je naar applepie82@gmail.com
Ik zie hier toch iemand welke 2 x 8 GB in raid0 draaien. Blijkbaar kan je dus wel boven de 4GB uitkomen :?

Overigens vraag ik me af of een SSD niet intressanter is, voor € 290, - heb je op dit moment 16 GB opslag met lees en schrijf snelheden van respectievelijk 100 en 90 MB/ps en een toegangstijd van 0.1 seconden. Zover ik kan bepalen een prima optie als bootdisk, de 16 GB bied ook voldoende ruimte voor wat documenten, basis applicaties en je swap file.

Daarnaast heb je een product welke geleverd en ondersteund wordt vanuit Nederland en hoef je niet bang te zijn bij stroom uitval :)

Eve char: Warock <TEST>

• Etharion
  • Laatst online: 18:10
Heel even snel gezocht en lijkt erop dat het in Duitsland wel leverbaar is, tig resultaten op:
http://www.heise.de/preisvergleich/a283590.html

Mochten er nog anderen interesse hebben.

Verwijderd

sPENKMAN schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 21:05:
[...]

Ik zie hier toch iemand welke 2 x 8 GB in raid0 draaien. Blijkbaar kan je dus wel boven de 4GB uitkomen :?
Volgens mij is dat de opvolger, I-ram 2. Die kan namelijk wel 8GB aan, en niet 4GB zoals de eerste dat kan.
Overigens vraag ik me af of een SSD niet intressanter is, voor € 290, - heb je op dit moment 16 GB opslag met lees en schrijf snelheden van respectievelijk 100 en 90 MB/ps en een toegangstijd van 0.1 seconden. Zover ik kan bepalen een prima optie als bootdisk, de 16 GB bied ook voldoende ruimte voor wat documenten, basis applicaties en je swap file.
Ik geloof dat ik laatst nog ergens las dat de uitval met SSD velen malen hoger ligt dan een normale HDD. Het is maar waar je voor kiezen wilt.
Daarnaast heb je een product welke geleverd en ondersteund wordt vanuit Nederland en hoef je niet bang te zijn bij stroom uitval :)
Lol. Roep dat maar niet te hard :D Vloog hier vorig jaar nog een reiger in het essents-spanningnetwerk, gevolg > Heel hengelo zonder stroom voor een split second :+ En laat nou net die ene seconde cruciaal zijn :P

• sPENKMAN
  • Laatst online: 30-01 20:45
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:16:
Volgens mij is dat de opvolger, I-ram 2. Die kan namelijk wel 8GB aan, en niet 4GB zoals de eerste dat kan.
Dat zou de verwarring enigszins kunnen verklaren inderdaad :+
Ik geloof dat ik laatst nog ergens las dat de uitval met SSD velen malen hoger ligt dan een normale HDD. Het is maar waar je voor kiezen wilt.
Waar had je dit gelezen? Volgens http://benchmarkreviews.c...id=1&limit=1&limitstart=1 zou een SSD 140 jaar meegaan wanneer je 50 GB per dag schrijft, lezen zou geen invloed hebben op de levensduur.
Lol. Roep dat maar niet te hard :D Vloog hier vorig jaar nog een reiger in het essents-spanningnetwerk, gevolg > Heel hengelo zonder stroom voor een split second :+ En laat nou net die ene seconde cruciaal zijn :P
Een stroomstoring kan naar mijn idee toch corruptie verzorgen als het op exacte het verkeerde moment valt of je nou gebruik maakt van iRam(2), SSD of een mechanische harddisk.

Effin dit begint bijna op topic kaping te lijken dus ik trek me snel terug ;)

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

Toch was de uitval hoger bij SSD dan HDD's had ik begrepen... Ook al heb je technisch extreem slimme controllertjes eraan hangen die alles netjes verdelen onder het schrijven door dan nog kan je zoiets niet inzetten waarbij veel I/O bij kijken komt. Teminste ik zou het persoonlijk niet willen doen.

En ja, corruptie kan altijd optreden. Bij SSD ligt dat volgens mij ook wel hoger. Bij de I-ram heb je je modules als een fysieke disk met een batterij-backup, dus stroomuitval moet toch echtwel die batterij inschakelen lijkt me. Al ben je een echte tweaker sluit je daar een accu op aan met de juiste controller voor de juiste spanning :P

Kan je 'm een week van de power houden.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

sPENKMAN schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:37:
Waar had je dit gelezen? Volgens http://benchmarkreviews.c...id=1&limit=1&limitstart=1 zou een SSD 140 jaar meegaan wanneer je 50 GB per dag schrijft, lezen zou geen invloed hebben op de levensduur.
Op de frontpage van tweakers.net : nieuws: Forse uitval bij ssd-laptops waargenomen

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het lijkt me dat ze je op dat Gigabyte forum toch wel kunnen vertellen hoe aan die dingen te komen?

Daarbij lijken SSD's nu dus nog niet zo interessant i.v.m. hoge uitval.

[ Voor 79% gewijzigd door MuisM4t op 19-03-2008 23:02 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:40:
Toch was de uitval hoger bij SSD dan HDD's had ik begrepen... Ook al heb je technisch extreem slimme controllertjes eraan hangen die alles netjes verdelen onder het schrijven door dan nog kan je zoiets niet inzetten waarbij veel I/O bij kijken komt. Teminste ik zou het persoonlijk niet willen doen.

En ja, corruptie kan altijd optreden. Bij SSD ligt dat volgens mij ook wel hoger. Bij de I-ram heb je je modules als een fysieke disk met een batterij-backup, dus stroomuitval moet toch echtwel die batterij inschakelen lijkt me. Al ben je een echte tweaker sluit je daar een accu op aan met de juiste controller voor de juiste spanning :P
Als je bang bent voor gegevensverlies op ssd's zou ik aan een i-RAM helemaal niet beginnen.

De ene ssd is de andere niet. Er zijn heel veel geheugenmodulefabrikantjes die nu brood zien in ssd's. De prestaties van deze producten loopt nogal uiteen en het zal mij niet verbazen als de betrouwbaarheid ook sterk verschilt. Van bedrijven zoals SanDisk en Samsung en ssd-pioniers zoals Mtron mag je verwachten dat zij hun producten goed testen. Ik heb meer vertrouwen in de ssd's van deze merken dan in een ssd van een willekeurige geheugenmodulefabrikant die is opgebouwd uit third-party componenten waar deze bedrijven zelf geen onderzoek in hebben gestopt.

Verwijderd

Femme schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:57:
[...]

Als je bang bent voor gegevensverlies op ssd's zou ik aan een i-RAM helemaal niet beginnen.
Je gebruikt de I-Ram toch ook niet voor betrouwbare opslag? :P Gewoon pure snelheid. Daar is waar het om gaat.
De ene ssd is de andere niet. Er zijn heel veel geheugenmodulefabrikantjes die nu brood zien in ssd's. De prestaties van deze producten loopt nogal uiteen en het zal mij niet verbazen als de betrouwbaarheid ook sterk verschilt. Van bedrijven zoals SanDisk en Samsung en ssd-pioniers zoals Mtron mag je verwachten dat zij hun producten goed testen. Ik heb meer vertrouwen in de ssd's van deze merken dan in een ssd van een willekeurige geheugenmodulefabrikant die is opgebouwd uit third-party componenten waar deze bedrijven zelf geen onderzoek in hebben gestopt.
Dat klopt. SSD's zie je steeds vaker worden verkocht in laptops. Ik zou er niet aan moeten denken al gaat er een SSD naar de mallemoer op een bedrijfslaptop ofzo :X Is herstel erna nog mogelijk? Als het aantal schrijfoperaties tot een limiet ligt (ook al is dat erg hoog) dan zou herstel opzich wel moeten kunnen, maar ik blijf gissen erna.

Ik backup elke dag. Naar 4 schijven om precies te zijn. Ik moet er niet aan denken belangrijke gegevens te verliezen want dat is me al eens eerder overkomen. Je baalt als een stekker zeg :+

En je ziet ook vaker dat fabrikanten wel uitvoerige testen doen, maar in the long run de echte problemen bij de klanten thuis voorkomen. Ik wacht liever nog een poosje totdat SSD wel betrouwbaar gebleken is ook (denk aan een roundup van 10 soorten SSD-kaartjes) en betaalbaar is dan wel snel is.

Verwijderd

Ik ben ook op zoek naar een i-RAM maar bijvoorkeur een die met DDR-II geheugen over weg kan (prijs is veel lager per gig).

Ik heb alleen geen idee of zoiets betsaat.
Komend weekeinde zal ik eensch kijken of ik niet gewoon een 8gb ramdrive kan maken op mijn servertje en daar een xp image op kan droppen (16gb totaal) en dan maar hopen dat xp 3 van de overige 8 gig kan gebruiken.
Wie weet levert dit nog leuke resultaten op.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

wel n beetje topic trap..
ik heb tot nu toe maar 1 stukje software kunnen vinden dat claimt n grote (4 gb bijv) ramdrive te maken, en dat kost dan weer geld, dat je op n dubieuze manier moet betalen.
(en tot nu toe nog niet via de minder legale methodes kunnen vinden)

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
De opvolger zal ddr2 gebruiken had ik ooit eens gelezen. Maar volgens mij nooit uitgekomen.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De opvolger van de i-RAM is de i-RAM BOX, waarbij het oorspronkelijk de bedoeling was dat het 8GB DDR2 zou ondersteunen. Tevens zou het apparaat in een 5,25"-bay passen in plaats van in een PCI-slot.

Afbeeldingslocatie: http://upload.infinityx.nl/Gigabyte_i-RAM_BOX_small.jpg

Het uiteindelijke product had na een laatste revisie echter ondersteuning voor maximaal 4GB DDR400.

Wat betreft die ramdrive; dat kan in Windows Vista, XP, 2000 en 2003 Server vrij eenvoudig en gratis.
Zie MyDigitalLife - Free Ramdisk for Windows Vista, XP, 2000 and 2003 Server voor meer informatie.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• 330d
Ik vind het erg jammer dat ze niet doorontwikkelen. Maar ja, nu met de ssd's lijkt de i-ram niet meer interessant meer.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:08
Ik snap niet waarom ze geen ramdrive maken met de volgende specs:

- DDR2 geheugen (max 4 latjes, dus 8gb is betaalbaar)
- PCI-Express aansluiting (4x of 8x of wat dan ook)
- batterij

Zo'n printplaatje moet makkelijk op de markt te brengen zijn voor 100 euro.
Je steekt er voor 100 euro (8gb DDR2) geheugen op, en hebt voor een totaalprijs van 200 euro de allersnelste BOOT/OS drive die je kan bedenken.
100x sneller dan eender welke SSD.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:58

Cheezus

Luiaard

phobosdeimos schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 16:45:
Juist. En het ontwikkelen kost ook niets ;)

Er zijn maar erg weinig consumenten die op dergelijke dingen zitten te wachten dus de ontwikkelkosten zullen terugverdient moeten worden over weinig aantallen. Dus waarschijnlijk wordt het gewoon te duur om zoiets nog te maken.
Wil je sneller dan een HD -> koop een SSD.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
phobosdeimos schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 16:45:
Ik snap niet waarom ze geen ramdrive maken met de volgende specs:

- DDR2 geheugen (max 4 latjes, dus 8gb is betaalbaar)
- PCI-Express aansluiting (4x of 8x of wat dan ook)
- batterij

Je steekt er voor 100 euro (8gb DDR2) geheugen op, en hebt voor een totaalprijs van 200 euro de allersnelste BOOT/OS drive die je kan bedenken.
100x sneller dan eender welke SSD.
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1136300739.jpg
Lijkt echter ook niet veel verder gekomen dan het prototype stadium. Dacht dat ik laatst ook ergens een recenter artikel had gezien over zo'n soort product, kan het echter nergens weer vinden.

edit: Kwam nog wel deze tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.acard.com/upload/200808130724151519010B%20450x450.jpg
In ieder geval een stuk moderner met DDR2 ondersteuning, helaas met S-ATA aansluiting (wel 3Gbps).

[ Voor 17% gewijzigd door Nielson op 19-10-2008 00:17 ]

• 330d
Die Acard is wel vet, maar wel dure grap. Is volgens mij nog niet officieel uitgekomen. Single device is het waardeloos (zag iets van 160mb/s met 8gb ddr2 800 in reviews), in raid 0 kom die wel boven de 300mb/s uit. Wil wel eens een review zien tegen de huidige aanbod ssds.

Verwijderd

Nog steeds een beetje off-topic:

De FreeRAmdisk waar naar gelinkt wordt steunt op de windows omgeving waar het binnen draait.
Echter dat is niet mijn bedoeling.
Ik wil zo min mogelijk onderliggende software gebruiken en dus bijvoorbeeld PXE booten en een image dumpen in mijn ramdrive.
Als ik dat niet zou doen zal ik mijn os alsnog van mijn relatief trage (:P U-SCSI 3 15k rpm 16mb cash per disk 256mb cache per array dual array RAID 5 + mirror oplossing) moeten laden.

Let wel het gaat hier om de fun factor gezien ik de hierboven beschreven windtunnel niet graag full time gebruik.

Dit mag je doen in V&A

[ Voor 10% gewijzigd door TERW_DAN op 20-10-2008 14:31 ]

Pagina: 1