Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ECU Uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-11 22:15
Ik heb het hele internet afgestruind naar hardware/software om de ECU van mijn Fiat ('97) uit te lezen. Aangezien dit niet via OBD gaat valt er dus niets te doen met de $100 -OBD spulletjes van eBay...
Hoe het wel verloopt is via de K en de L-lijnen op de ECU. Nu heb ik geen zin om 150 euro uit te geven voor een UNISCAN apparaat (deze zou het moeten kunnen) dus wil ik zelf wat in elkaar knutselen...
Nu vond ik zo;n schema:

Afbeeldingslocatie: http://xs125.xs.to/xs125/08122/punt_int446.png
die gast had ook zelf een DOS-programmaatje geschreven om de codes te krijgen uit de auto... Zou dit kunnen werken?

of:
http://www.elmelectronics.com/thehome.html#ELM323
een ELM323 interface , en als ik de datasheet bekijk communiceert deze ook met K en L lijnen van de auto.

Ik weet alleen niet welke interface de ECU heeft, een ISO (9141, lijkt welzo, want dit hoort bij K-L lijnen) of KWP2000 (de ecu is een Hitachi MFI-0)

Wat ik wel weet zijn welke kabels gebruikt worden:
to connect an obdII reader to a fiat 3pin plug you need 4 lengths of wire. use 3 lengths of wire to connect the 3 pin connector to the obd connector. also use 1 length of wire for power to the obd connector.

on the 16 pin obd2 connector use the following pins
4- chassis ground (connect to ground on 3 pin connector, or any good chassis earth)
5- signal ground (connect to black wire pin on 3 pin connector)
7- k line (connect to white wire pin on 3 pin connector)
16- 12vDC (connect to battery positive terminal)
Iemand die mij kan helpen aan een goedkoop stukje printplaat, wat data uit de ECU kan omzetten naar data voor mijn PC? Ik weet wel dat die Euroscan Visa 1.83 gaat werken (zie eBay bijvoorbeeld) maar die is best nog wel duur...

edit:

weer wat gevonden:
rom what I can work out, all Barchetta cars pre-2000 only have 3 pin connectors.

K-line ISO 9141-2K and L-Line ISO 9141-2K-L with + 12v power

Now you can wire up the 3pin to the OBD-2 connector J1962.
Pin 7 = K-Line, Pin 15 = L-Line and power is Pin 16.

So by doing this you now have the new OBD-2 connector so you should now be able to connect up a diagnostic tool as long as it supports OBD-1 KWP2000

[ Voor 12% gewijzigd door maarud op 18-03-2008 22:23 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat voor een Fiat is het?

Heeft ook een computer!

• maarud
een Barchetta...

Ik las op een ander forum dat iemand geprobeerd heeft een converter kabeltje te kopen (Fiat -> OBD) en met een interface aan de pc gehangen heeft, alleen hij kon geen software vinden.... Er moet toech een goedkopere maneir zijn dan die Euroscan ? Misschien dan toch die ELM-chip....

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Kan de dealer je auto niet uitlezen?

.

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 04:30

MadMan

What the....

Wat je nodig hebt is een interface om de k-lijn en de l-lijn uit te lezen. Daarbij nog een adapter van fiat/alfa/lancia naar obd en klaar ben je. Het gebruikte protocol is kwp97 en kwp71. De interface is in rs232 vorm te bouwen en kost je dan rond de 7 euro. Hier staat ook nog wat info, dit is wel voor alfa's maar voor je fiat is dit hetzelfde.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• maarud
MadMan schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 13:06:
Wat je nodig hebt is een interface om de k-lijn en de l-lijn uit te lezen. Daarbij nog een adapter van fiat/alfa/lancia naar obd en klaar ben je. Het gebruikte protocol is kwp97 en kwp71. De interface is in rs232 vorm te bouwen en kost je dan rond de 7 euro. Hier staat ook nog wat info, dit is wel voor alfa's maar voor je fiat is dit hetzelfde.
thanx!!!! ik ga eens proberen zelf zo'n ELM323 te maken (kost maar 15 euro ofzo) en dan maar kijken wat er gebeurt :) harstikke bedankt!
Pagina: 1