Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Klein besturingscomputertje

Pagina: 1
Acties:

• DiGuru
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-09-2008
Ik ben op zoek naar een klein en goedkoop x86 computertje dat ik kan gebruiken voor eenvoudige aansturingen in een fabriek en waar ik Windows op kan draaien. Ik moet er een barcode scanner aan kunnen hangen, er moet een beeldschermpje en een paar digitale (24V) I/O poortjes op zitten.

Als computer is bijvoorbeeld een VIA EPIA Pico-ITX erg leuk en klein, maar dan moet ik al snel een USB DAQ gebruiken. En een klein (aanraak-) schermpje is ook niet zo'n probleem, maar ik had dat graag allemaal in 1 behuizing gehad.

Kent iemand een doosje wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken?

Verwijderd

Moet er persee windows op draaien, het lijkt er namelijk meer op dat je een PLC nodig hebt met een HMI(bedieningspaneel).

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:44

Santford

FP PowerMod
Wellicht is een mini Industrie PC wat voor je, er zit alleen geen scherm in de behuizing zelf.

Zelf heb ik een Lexcom Tino als web-server draaien, hij is klein, fanless (handig in stoffige industriele omgevingen) en heeft ook nog leuke specs (Pentium M 2.13Ghz processor, 1GB geheugen, 100GB hardeschijf, 4 com-poorten, 2 usb poorten, 2 lan adapters en VGA). Ze zijn er in vele varianten met of zonder hardeschijf en de prijs valt ook heel erg mee.

Kijk maar eens rond op:
http://www.hpsindustrial.nl/

Afbeeldingslocatie: http://www.omtec.de/Bilder/154.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.59hardware.net/~titou/news_1100.3.jpg

• DiGuru
Er moet een barcode scanner en label printer aan komen te hangen, en ik moet de gebruiker een terugkoppeling kunnen geven.

Ik heb ook zitten kijken naar een Moeller PLC en zo'n klein solid-state computertje, maar daar zit allebei geen duidelijk zichtbaar display op.

Met een PLC is de I/O geen probleem en daar zou ik een stoplichtlamp aan kunnen hangen voor de terugkoppeling, maar dan kan ik niet met de database op het netwerk communiceren. En zo'n klein computertje heeft geen I/O, behalve als je er een USB DAQ aan gaat hangen. En dan wordt het wel erg storingsgevoelig.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 20:27

Super_ik

haklust!

wat voor aansluitingen hebben die scanner en printer?
bij ons de scanner serieel en de printer serieel of ethernet.

waar heb je de io voor nodig? lampje? motor? toeter?

er bestaan touchscreens met ingebouwde computer, worden gebruikt om scada programma's op te draaien, heb je mooi alles in 1

[ Voor 10% gewijzigd door Super_ik op 18-03-2008 20:10 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• DiGuru
Er zijn meerdere degelijke, industriele oplossingen in gebruik. Die zijn alleen vrij duur en kunnen niet samenwerken. En ik wil graag aan iedere machine een klein computertje hangen voor het volgende:

- Scan barcode (USB of serieel)
- Kontroleer de barcode in de SQL server op het netwerk (Windows, TCP/IP)
- Indien goede barcode, geef PLC start signaal (1 uitgang)
- Wacht totdat de machine klaar is (1 ingang) en eventueel of het goed ging (1 ingang)
- Scan OK of NOT-OK barcode en geef dat door aan de database
- Print eventueel een nieuw label (serieel, parallel of USB)

En natuurlijk moet ik de gebruiker kunnen terugkoppelen of dat allemaal goed ging, met een lamp of beeldscherm.

Het liefste heb ik zo'n klein PCtje met een 7-9 inch TFT schermpje er op en een paar 24 volts in- en uitgangen.

Verwijderd

wat is je budget, ik krijg het idee dat het 'niets' mag kosten. Ik denk dat je voor een degelijke oplossing toch rekening moet houden met oplopende kosten. Of je nu een plc of een pc gebruikt, beiden zijn niet goedkoop, zeker niet als een touchscreen wilt gebruiken. En (als je het mee wilt tellen) de ontwikkelkosten niet te vergeten.

Je kan trouwens met PLC's gewoon over netwerken communiceren met pc's. Het makkelijkste is dan de data in een bepaald geheugen gebied vast te leggen en die door de server uit te laten lezen en verder verwerken. Je kan de server dan ook laten schrijven in een bepaald geheugengebied en aan de hand van die data de PLC bepaalde acties uit laten voeren. Ik heb dit in meerdere systemen toegepast waarbij de plc de besturingstaak op zich neemt voor het veld (de zogenaamde I/O) en de server bepaald wat er in het veld gebeurd.

• DiGuru
Ja, overal een netwerkkaart in (of de PLC vervangen door een compatibel model die dat kan indien nodig), eventueel de oude PLC's vervangen door modernere versies als ze geen vrije RS232 interfaces hebben of genoeg geheugen om een printer aan te sturen, de programmatuur aanpassen, RS-Lynx en RS-Logic, een fault-tolerant en gesegmenteerd netwerk, een aantal OPC servers, een paar SQL servers en een SCADA pakket. En dan daarop bouwen wat we willen hebben. Kost een paar miljoen, maar dan heb je ook wat. Mijn favoriete oplossing.

Maar dat is niet haalbaar. En dat is ook totale overkill voor de gevraagde functionaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door DiGuru op 18-03-2008 21:02 ]

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40

ThaHandy

Discovery Channel

DiGuru schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:21:
[..]
- Indien goede barcode, geef PLC start signaal (1 uitgang)
- Wacht totdat de machine klaar is (1 ingang) en eventueel of het goed ging (1 ingang)
[...]
rs232 (9pin) heeft 4 inputs, 2 outputs en een RxD/TxD lijntje.
Dat icm een optocoupler/relais verbinden naar plc voor signaal?

[ Voor 31% gewijzigd door ThaHandy op 18-03-2008 21:27 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
vergeet niet: in een fabriek behoeft een fanless bakje, anders kun je ze na een jaar weggooien (mijn ervaring:))

you had me at EHLO

• DiGuru
Ja, ik vind fanless (eigenlijk helemaal solid state, dus flash ipv. een harddisk) ook essentieel. Een jaar halen ze anders normaal al niet. Ik wil wat dat betreft eigenlijk ook geen Windows, maar daar kan ik niet omheen.

Zelf een I/O interface bouwen via RS232 of zo is ook niet haalbaar. Wat mij betreft ontwerp ik de electronica allemaal zelf, maar daar gaat het management nooit mee akkoord. "Proven technology" en zo.

[ Voor 5% gewijzigd door DiGuru op 18-03-2008 21:47 ]

• sjongenelen
kun je niet een HP thinclient pakken (met flashdisk en fanless) en daar een PCI uitbreiding bij nemen. In dit PCI slot een multi IO controller plaatsen?

zoals deze: http://www.coolgear.com/images/PCI-IOI-2S1P.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door sjongenelen op 18-03-2008 22:51 ]

you had me at EHLO

• DiGuru
Wat voor I/O kaart is dat?

Maar een gewone PC overleeft het normaal hoogstens een half jaar. Alhoewel regelmatig schoonblazen en Windows "oppoetsen" (chkdisk /f, defragment, servicepack 2 en .NET herinstalleren en zo) wel helpt.

• sjongenelen
een http://www.google.nl/search?hl=nl&q=pci+io+controller&meta=

pci io controller :)

enneh: die link naar thin clients zijn geen 'gewone' pc's... maar ook gewoon met flashgeheugen, een aangepaste versie van xp sp2 vanuit flashchip naar ram (dus niet direct beschrijfbaar , wat resulteert in een schone pc bij herstart) en fanless design

edit:

als je het 'hart' hebt van je systeem, dan kun je er voor kiezen om zelf een klein touchscreentje (bijvoorbeeld Elo) te plaatsen in ee behuizing, of gelijk te gaan voor een buitenzuil (er zijn natuurlijk veel meer producenten van dat soort dingen)

[ Voor 81% gewijzigd door sjongenelen op 19-03-2008 10:25 ]

you had me at EHLO

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DiGuru schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:21:
- Kontroleer de barcode in de SQL server op het netwerk (Windows, TCP/IP)
ik lees alleen windows bij je sql query.
daar heb je niet per se windows voor nodig hoor.

Waarom wil je het dan per se?

Verwijderd

Voor je digitale IO is dit misschien iets. Het zijn modules die die je o.a. via ethernet kunt aansturen. Ideaal dus voor koppeling met een (fanless) systeem.
Pagina: 1