Wat piept in mijn voeding?

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Ik had mijn oude 400W Aopen voeding weer even onder het stof vandaan gehaald. Na aansluiten en pc opstarten viel mij ineens op dat er een redelijk luide piep uit komt. Lijkt mij dus een spoeltje die ineens is gaan piepen. Ik heb hem eerst maar helemaal schoon gespoten met een compressor en daarbij viel mij op dat alle spoeltjes al ingetaped/gelijmd/gekrimpkousd :P zijn. Op eentje na, de grootste. Kan dit piepen ook een andere oozaak hebben? Of komt dit door de enige spoel die om onverklaarbare redenen niet gelijmd is?

Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0281/DSC04641.jpg

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:00

EnnaN

Toys in the attic

ik dacht dat condensatoren heel goed waren in piepen. ik zou dus kijken of je een bolle/geplofte condensator kan zien :)

sig

Verwijderd

Je kan proberen om de spoeltjes vast te houden met een iets isolerend zodat ze niet kunnen trillen. En dan 1 voor 1 nagaan welke het is. :)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:45:
Je kan proberen om de spoeltjes vast te houden met een iets isolerend zodat ze niet kunnen trillen. En dan 1 voor 1 nagaan welke het is. :)
De spoeltjes zitten al in gepakt, behalve die ene grote, Zou die dan geen lage bromtoon veroorzaken ofso? ipv een heel hoge piep.

Geen vreemde condensator te zien, maar misschien ergens verscholen onder alle lijm? Verder ben ik verscholen onder een hele stapel nog een soort spoeltje tegengekomen, een horizontaal staafje met koperdraad er om gewikked, die niet geisoleerd is en waar alleen aan één zijkant lijm zit. Kan dit de oorzaak zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door jdm8 op 19-03-2008 23:08 ]

• jdm8

jdm8

Topicstarter
anybody?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 00:40
Ik ken deze voedingen, (Aopen voedingen worden gemaakt door FSP-Group) Heel goed mogelijk dat er een defecte condensator verscholen zit onder de samengebundelde kabels. De condensators zijn waarschijnlijk van het merk "Fuhhjyyu" deze hebben oa veel problemen bij Antec smartpower voedingen geleverd.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

alm

Ik heb dat ook gehad bij een Chieftec voeding van 360W die in m'n kast zat. Van alles geprobeerd maar die piep kreeg ik er niet uit. Het zat bij mij in de trafo die in het midden zat, naast die gene die boven met groen is aangeduid. Ik heb uiteindelijk maar een nieuwe voeding gekocht. Onderdelen vervangen is toch lastig als je geen preciese specificaties hebt ervan.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Kan zo'n defecte condensator schade veroorzaken? Of kan ik mijn voeding gewoon rustig door blijven gebruiken zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn systeem opgeblazen wordt?

Mijn andere voeding, een 360W zalman voeding maakt trouwens een sissend geluid als de pc uit staat. Wat kan dit zijn?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-02 09:38

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wij hebben hier ook twee voedingen die de afgelopen maand zijn gaan piepen. Eentje is er inmiddels overleden, de andere zal het ook niet lang meer volhouden. We vervangen ze ook maar gewoon.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Boss schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 09:58:
Wij hebben hier ook twee voedingen die de afgelopen maand zijn gaan piepen. Eentje is er inmiddels overleden, de andere zal het ook niet lang meer volhouden. We vervangen ze ook maar gewoon.
Hm :( Dan zal ik mijn piepende voeding maar snel uit mijn PC halen en hem als reserve houden. Heeft mijn Zalman voeding dat ook problemen? of is dit sissen normaal? (heb geen garantie mee rivm. vervangen fan)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Is het gevaarlijk als de voeding overlijdt? Onze bedrijfs pc heeft namelijk kuren waar ik de voeding van verdenk. Als ik deze Aopen voeding er in doe, kan dit de rest mollen?

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik merk dat de piep ophoud als de HD schrijft/leest :?

edit |:(

[ Voor 10% gewijzigd door jdm8 op 28-03-2008 17:27 ]

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Coils zoals degene die aangegeven word op het plaatje van de voeding vibreren als de schakeling actief is. Soms is de frequentie van deze vibratie dusdanig dat deze hoorbaar is voor mensen (20-20k Hz). Daar het vibreren geen praktisch nut heeft is het mogelijk coils stil te maken door er wat lijm (gewoon hobbylijm of zo) overheen te gieten. Dit heeft voor mij in het verleden al geholpen met het stil maken van een aantal moederborden :)

www.mayaposch.com

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Elledan schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 16:58:
Coils zoals degene die aangegeven word op het plaatje van de voeding vibreren als de schakeling actief is. Soms is de frequentie van deze vibratie dusdanig dat deze hoorbaar is voor mensen (20-20k Hz). Daar het vibreren geen praktisch nut heeft is het mogelijk coils stil te maken door er wat lijm (gewoon hobbylijm of zo) overheen te gieten. Dit heeft voor mij in het verleden al geholpen met het stil maken van een aantal moederborden :)
Maar komt dit dabn van die grote af? Omdat de rest al gelijmd is. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n grote spel zo'n hoog pieptoontje kan maken.

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
jdm8 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:20:
[...]

Maar komt dit dabn van die grote af? Omdat de rest al gelijmd is. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n grote spel zo'n hoog pieptoontje kan maken.
Het is afhankelijk van de schakeling en nog wat factoren met welke frequentie de coil vibreert. En baat het niet dan schaad het niet :) De voeding zal heus niet in vlammen opgaan door een beetje lijm.

www.mayaposch.com

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee idd, maar wel met mate.
Je moet dus geen kilo's lijm erin raggen, maar een paar tactisch geplaatste druppels kan prima.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 22:27:
Nee idd, maar wel met mate.
Je moet dus geen kilo's lijm erin raggen, maar een paar tactisch geplaatste druppels kan prima.
Hij is in de fabriek al aardig afgegoten met lijm, daarom vind ik het oo kzo vreemd, overal lijm en plakband en van die krimpkousjes, en dan eentje bloot laten 8)7 . Gisteren hield hij overigens wel ineens op met piepen, maar vandaag gaat het weer vrolijk verder |:(
Pagina: 1