Toon posts:

Geen netwerkadres na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik heb daarnet even gezocht naar mijn specifieke probleem, maar helaas niets gevonden wat het kon verholpen. Vandaar:

Gisteren is de stroom bij mij uitgevallen. Dit heeft waarschijnlijk geresulteerd in het feit dat de router zich gereset heeft, aangezien zowel mijn pc als laptop met draadloos internet geen verbinding meer hadden. Ik heb kabelinternet via Casema en werk met een draadloze router voor de laptop en een vaste verbinding via een kabel voor de pc. Ik heb de router opnieuw ingesteld op "cable-modem" met de wizard. Nu werkt draadloos internet via de laptop gelukkig weer. Echter wil de vaste verbinding met de pc nog niet werken, ik krijg daarbij telkens de melding dat er geen netwerkadres toegewezen kan worden. Ook krijg ik als ik de netwerkverbindinginstellingne open de melding dat er een ongeldig IP adres is. Het aparte is, is als ik rechtstreeks op de modem aansluit er dan wel verbinding is. Het probleem is dus waarschijnlijk iets met de instellingen van de router. Wat doe ik verkeerd?

vast bedankt!

• daanmsvl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2021

daanmsvl

Daan

dump eens een ipconfig /all van je vaste pc. Weet je zeker dat je DHCP aan hebt staan, ervan uitgaand dat je idd dynamische IP hebt op je router? En zit er niet iets van een mac-adres filter op je router waar je niets vanaf weet?

"Military intelligence is a contradiction in terms." - Groucho Marx, American Comedian, Actor and Singer, 1890-1977

Verwijderd

Topicstarter
fysiek adres: 00-00-00-00-00
dhcp ingeschakeld: ja
autom. config. : ja
auto config ip: 169.254.0.0
subnetmasker: 255.255.0.0
standaard gateway: 169.254.0.0

is wat ik krijg bij ipconfig/all

verder weet ik van mijn router dat het standaard ip adres dat mn pc normaliter kreeg toegewezen is: 192.168.2.101

iets van een mac filter weet ik niet...

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Ik neem aan dat je je pc hebt ingeplugd direct in je router? Het IP adres wat je hebt klopt idd niet.

Heeft je router een configuratieprogramma? Dat kan je waarschijnlijk via het www bereiken. Als je laptop wel verbinding heeft, kan je het daarop proberen. Ik durf te wedden dat je dan in je adresbalk of 192.168.2.100 of misschien 192.168.2.1 moet intikken om toegang te krijgen. Surf daar eens door de menu's, wellicht dat je ethernet poorten "uit" staan ofzo.

Even voor de volledigheid: Reboots e.d. geprobeerd :D ???

"Military intelligence is a contradiction in terms." - Groucho Marx, American Comedian, Actor and Singer, 1890-1977

Verwijderd

Topicstarter
Even opgezocht; in de router staat het volgende:

dhcp server: enabled
start ip: 192.168.2.100
end ip: 192.168.2.200

Verwijderd

Topicstarter
Reboot meerdere malen geprobeerd. Router kan ik idd bereiken via 192.168.2.1, hierboven heb ik nog wat gepost, is dat nuttig?

bedankt voor de moeite

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

TweakBoy

---

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:46:
dhcp ingeschakeld: ja
autom. config. : ja
auto config ip: 169.254.0.0
subnetmasker: 255.255.0.0
standaard gateway: 169.254.0.0

is wat ik krijg bij ipconfig/all

verder weet ik van mijn router dat het standaard ip adres dat mn pc normaliter kreeg toegewezen is: 192.168.2.101

iets van een mac filter weet ik niet...
een mac adres met 00-00-00-00-00 is voor zover ik weet ook niet iets waar je trots op zou moeten zijn... ... kan zijn dat de kaart fysiek wat te verduren heeft gehad en is daarmee zelfs zijn eigen mac-adres kwijt..

---

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

OK ik durf te wedden dat als je het ip adres als gateway handmatig instelt op je vaste pc en hem zelfstandig ip 192.168.2.101 geeft met subnet 255.255.255.0 dat het werkt, maar dat is niet de meest ellegante oplossing.

Heb je iets gevonden in de router configuratie over het aan/uit staan van ethernet verbindingen? Ben je iets tegengekomen over een mac-adres filter? Of over firewall settings die geen verbindingen accepteert .

Het IP adres dat je krijgt, betekent namelijk dat je DHCP server niet reageert.
http://compnetworking.abo...olsdhcp/g/bldef_apipa.htm

Verwijderd

Topicstarter
is mn netwerkkaart deinstalleren en opnieuw door windows laten detecteren een optie denken jullie dan?

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

TweakBoy schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:59:
[...]

een mac adres met 00-00-00-00-00 is voor zover ik weet ook niet iets waar je trots op zou moeten zijn... ... kan zijn dat de kaart fysiek wat te verduren heeft gehad en is daarmee zelfs zijn eigen mac-adres kwijt..
Goed punt!

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:00:
is mn netwerkkaart deinstalleren en opnieuw door windows laten detecteren een optie denken jullie dan?
Ik zou zeggen probeer eerst eens die truc die ik je net vertelde, sleutels eens handmatig 192.168.2.101 (IP) / 192.168.2.1 (gateway) / 255.255.255.0 in kijken of het dan wel werkt. Als het dan nl wel werkt hoef je niet de software van je NIC te updaten... kost weer tijd enzo...

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

TweakBoy

---

terugkijkend op mijn eigen antwoord... lees ik nog uit de TS:
Het aparte is, is als ik rechtstreeks op de modem aansluit er dan wel verbinding is. Het probleem is dus waarschijnlijk iets met de instellingen van de router. Wat doe ik verkeerd?
krijg je hetzelfde ip van casema wanneer je direct je modem aansluit op je pc als in je router?

waarschijnlijk wilt je router geen ip uitdelen aan rare mac-adressen.. ( waarom het bij casema wel doet is dan wel vaag )

---

Verwijderd

Topicstarter
Heb even alle mogelijke opties uit mn router gepost hieronder met daarbij wat aangevinkt is:

802.1d Spanning Tree : Enabled
DHCP Server : Enabled
Lease Time : forever
Enable or disable NAT module function : Enable
UPnP Feature : DISABLE

het volgende is allemaal enabled:
Amanda Support for Amanda backup tool protocol.
Egg Support for eggdrop bot networks.
FTP Support for FTP.
H323 Support for H323/netmeeting.
IRC Allows DCC to work though NAT and connection tracking.
MMS Support for Microsoft Streaming Media Services protocol.
Quake3 Support for Quake III Arena connection tracking and nat.
Talk Allows netfilter to track talk connections.
TFTP Support for TFTP.
Starcraft Support for Starcraft/Battle.net game protocol.
MSN Support for MSN file tranfer.
PPTP Pass Through Support for PPTP Pass Through.

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

TweakBoy schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:03:
waarschijnlijk wilt je router geen ip uitdelen aan rare mac-adressen.. ( waarom het bij casema wel doet is dan wel vaag )
Lijkt mij eigenlijk pas vaag als er op je adsl modem een mac-adres filter zou zitten waardoor je je eigen pc niet kan connecten... Maar ik deel jouw mening, vermoedelijk moet je het zoeken in een mac adres filter.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist de instellingen handmatig gebracht naar de waarden die jullie net noemden; helaas heb ik dan ook geen internet (ip adres, gateway en subnet handmatig instellen). Wanneer ik de pc direct op de modem instel, heb ik weer meteen verbinding... :S

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:08:
Heb zojuist de instellingen handmatig gebracht naar de waarden die jullie net noemden; helaas heb ik dan ook geen internet (ip adres, gateway en subnet handmatig instellen). Wanneer ik de pc direct op de modem instel, heb ik weer meteen verbinding... :S
Heb je met die handmatige settings al eens een ping gedaan??
code:
1
2
3
Start --> Run (uitvoeren)
CMD.exe (enter)
ping 192.168.2.1 (enter)

Ben benieuwd wat je daar krijgt (timeout of antwoord)

Verwijderd

Topicstarter
Ping geeft resultaat: 4 verzonden, 4 ontvangen...

Verwijderd

Topicstarter
Btw: vanaf mijn pc kan ik niet 'in' de router komen (instellingen), dit gebeurt allemaal via de laptop.

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:17:
Ping geeft resultaat: 4 verzonden, 4 ontvangen...
Tik dan eens in je browser eens:

http://66.249.93.104

in en kijk eens of je de google-pagina te zien krijgt. Op zich kan het nl kloppen dat je geen reactie krijgt op bv "www.startpagina.nl" omdat je geen DNS server hebt ingesteld. Die wordt hoogstwaarschijnlijk ook gerouteerd; je kan dus evt handmatig ook daar 192.168.2.1 invullen.

Overigens zijn dat geen oplossingen maar is dit puur om te kijken of je router het wel "doet".

Verwijderd

Topicstarter
daanmsvl schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:25:
[...]

Tik dan eens in je browser eens:

http://66.249.93.104

in en kijk eens of je de google-pagina te zien krijgt. Op zich kan het nl kloppen dat je geen reactie krijgt op bv "www.startpagina.nl" omdat je geen DNS server hebt ingesteld. Die wordt hoogstwaarschijnlijk ook gerouteerd; je kan dus evt handmatig ook daar 192.168.2.1 invullen.

Overigens zijn dat geen oplossingen maar is dit puur om te kijken of je router het wel "doet".
Dan werkt ie! Nu kan ik alle internetpagina's gewoon openen...

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Dan wordt je PC niet geblokkeerd en werkt het ethernet poort en je NIC gewoon. Dus het moet iets in de DHCP server zijn. Weet je zeker dat er niet meer instellingsmogelijkheden zijn in het configuratie programma vwb DHCP of Ethernet???

Wat heb je nu overigens gedaan: 192.168.2.1. toegevoegd als DNS of het IP addres ingetikt?

Verwijderd

Topicstarter
maar wat wil dit precies zeggen, en wat zegt het over de verdere stappen die ik moet doen om m standaard via de router te laten lopen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 192.168.2.1 toegevoegd als dns-server, toen deed ie t vrijwel meteen
Volgens mij heb ik alle functies die in mn router staan gepost. Enig idee hoe de functie genoemd kan worden in de router en onder welk kopje? (lan, wan, nat, wirelss, system)

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Het moet zitten in het kopje LAN gok ik. En wat het nu precies zegt vind ik moeilijk om te bepalen omdat ik jouw router niet ken. Ik weet nu wel waar het probleem zit, maar hoe het op te lossen da's weer even iets anders omdat ik niet fysiek achter je PC zit danwel achter jouw router... Soms zie je dan iets wat je anders over het hoofd zou zien. Maar goed we gaan gewoon verder!

Failure is not an option ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga meteen even kijken, heel erg bedankt tot dusver heren.

Verwijderd

Topicstarter
dit staat onder LAN:

You can enable the Broadband router's DHCP server to dynamically allocate IP Addresses to your LAN client PCs. The broadband router must have an IP Address for the Local Area Network.

LAN IP
IP Address : 192.168.2.1
IP Subnet Mask : 255.255.255.0
802.1d Spanning Tree : DisabledEnabled
DHCP Server : Disabled/Enabled

Lease Time : Forever

IP Address Pool
Start IP :
End IP :
Domain Name :

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Ik neem aan dat DHCP op enable staat?!?

Probeer eens om je laptop via de kabel aan te sluiten en dan wifi uit te zetten, kijken wat er dan gebeurt.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-03 07:19

lordsnow

I know nothing

Dit kan sowieso niet! Run de utilprog van je netwerkkaart om een fysiek/MAC adres in te vullen, of doe dat eens via apparaatbeheer -> eigenschappen van je NIC -> geavanceerd.

Netwek verkeer tussen gateway (router) en PC wordt geadresseerd a.d.h. van het MAC adres, niet het IP-adres. Een MAC van 00-00-00-00-00 is ongeldig.

DHCP Server : Disabled/Enabled

Staat op Enabled?

IP Address Pool
Start IP :
End IP :

Hier staat ook een begin en eind IP-adres, om aan te geven uit welke range de router een IP-adres mag uitdelen?

[ Voor 17% gewijzigd door lordsnow op 18-03-2008 21:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de laptop via de kabel doe, krijg ik gewoon internet, ook als ik wireless uitzet

Ip start is 192.168.2.100 en end is .200
DHCP server staat enabled

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

lordsnow schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:25:

Dit kan sowieso niet! Run de utilprog van je netwerkkaart om een fysiek/MAC adres in te vullen, of doe dat eens via apparaatbeheer -> eigenschappen van je NIC -> geavanceerd.

Netwek verkeer tussen gateway (router) en PC wordt geadresseerd a.d.h. van het MAC adres, niet het IP-adres. Een MAC van 00-00-00-00-00 is ongeldig.
Lees eerdere posts, daar ligt het niet aan. Bij handmatig insleutelen van een IP werkt het allemaal wel. MAC adres wordt waarschijnlijk niet uitgelezen bij foutief IP. En een MAC adres invullen lijkt me niet handig in dit geval, gesteld dat het überhaupt kan.

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:30:
Als ik de laptop via de kabel doe, krijg ik gewoon internet, ook als ik wireless uitzet

Ip start is 192.168.2.100 en end is .200
DHCP server staat enabled
Hang de kabel nog eens aan je pc, zet alles weer op DHCP en voer eens via de command line ipconfig /renew in. Kijken of hij dan wel wil. Als je maar een IP krijgt me een lease (Die staat op oneindig zo te zien uit je eerdere posts) dan komt het wel goed denk ik zo

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus de kabel van de modem meteen weer in de pc gedaan en alle instellingen van weleer teruggezet (dat was de bedoeling?)

dan krijgk t volgende als ik renew doe:

ip adres: 83.82.181.xxx
sub": 255.255.248.0
gate 83.82.176.1

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Daar snap ik helemaal niets van. Je hetb dus de kabel weer in de PC gedaan en de instellingen van je netwerkkaart vwb IP op automatisch gezet en toen kreeg je dat?!?!?

Wat bedoel je met .xxx is dat letterlijk wat je computer je teruggeeft?!??

Verwijderd

Topicstarter
Niet via de router toch bedoel je, of wel?
Dit als hierboven is als ik de router buiten de cyclus laat. De pc is dus direct verbonden met het modem. de xxx zijn nog 3 cijfers, 221 te weten.

• daanmsvl

daanmsvl

Daan

Ah ok dat is het ip adres dat je van je provider hebt gekregen. Nee ik bedoelde sluit je pc weer aan op de router en dan een /renew en kijken wat het resultaat is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

daanmsvl schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:58:
Daar snap ik helemaal niets van. Je hetb dus de kabel weer in de PC gedaan en de instellingen van je netwerkkaart vwb IP op automatisch gezet en toen kreeg je dat?!?!?

Wat bedoel je met .xxx is dat letterlijk wat je computer je teruggeeft?!??
tuurlijk niet ...

hij geeft gewoon aan dat als je de pc direct aaansluit op internet dat die het wel doet.
en hij heeft geen zin om zijn eigen ip te geven /

ofwel de netwerkkaart werkt wel met dhcp

maareuh 000000000000 is niet goed . zet er iets anders neer
waarchijnlijk tript je router erop

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
met een renew als ie via de router gaat krijg ik dat hij geen dhcp server kan vinden en verder niks...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

verander die 00-00-00-00-00-00

indit ofzo 00-04-23-A0-A6-3E

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 18-03-2008 22:10 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar hoe en waar doe ik dat? (excuus, daar heb ik echt geen benul van..)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

iets met faq .... FAQ - Netwerken

kan ook nog vaak in de registry

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 18-03-2008 22:12 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen heel erg bedankt, het werkt nu.
Bedankt voor jullie tijd allemaal!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Pagina: 1