Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Potmeter op de 12v?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, In de zomer is het altijd erg warm op me kamer en nu heb ik bedacht om een soort schermpje te maken boven me scherm waar een fan komt die dan zo op mij blaast. Deze zou ik dan echter wel met snelheid willen kunnen regelen.

De fan sluit ik aan op de voeding met de 12v en de ground. (rode 5v niet?)

Kan ik dan een potmeter tussen de 12v zetten om zo de snelheid te regelen? Wil me nieuwe voeding niet slopen :P

Of kan ik beter gewoon een 12v adapter pakken waar ik maar 2 draden heb, waar ik gewoon de potmeter opzet zonder eventuele moeilijke schema's? Ben niet zo electrisch aangelegd. Alleen hier is het probleem volgens mij dat mijn adapter een te hoge ampere heeft (1A, is dat te hoog voor één 120mm fan?).

bvd!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 17:04 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Koop gewoon een USB Fan en doe niet moeilijk :P

zelfs een leuk lampje erin :D

offtopic:
kan je alleen niet instellen op snelheid helaas :P

Of zoals hieronder een tafelventilator kopen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 18-03-2008 17:05 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Ja dat kan. Maar bedenk dat in de praktijk de airflow van die fans erg tegenvalt. Het is een casefan, geen headfan. Je kan beter een tafelventilator aanschaffen, werkt echt veel beter.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• SynnyS
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 06:19
ik had gewoon een universele 5v adapter eraan gehangen met een 10k potmeter op de +.
geinig idee trouwens ;)

• DR161
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-10 21:27

DR161

is sarcasminist

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:02:
Of kan ik beter gewoon een 12v adapter pakken waar ik maar 2 draden heb, waar ik gewoon de potmeter opzet zonder eventuele moeilijke schema's? Ben niet zo electrisch aangelegd. Alleen hier is het probleem volgens mij dat mijn adapter een te hoge ampere heeft (1A, is dat te hoog voor één 120mm fan?).
volgens mij maakt dat niet uit,de fan pakt gewoon wat hij nodig heeft.het is gevaarlijker als de adapter te weinig ampere geeft waardoor die zou doorbranden oid

pssst geld kopen?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zucht... de stroom (zo heet dat, niet ampere of amperage ofzo) die op zo'n adapter is aangegeven is de maximale stroom die hij kan leveren. Als je fan bijv. 0,1 A trekt kan dat dus makkelijk.

Alleen je kan hem niet regelen met een potmeter, die kan maar 0,25 watt hebben en dat zou problemen geven als je hem bijvoorbeeld op de helft zet, dan moet ie meer energie verstoken dan dat ie kan en wordt ie te heet met alle gevolgen van dien. In dat geval kan je iets maken met een LM317 (zie bijv. circuitsonline.net).

Maar het makkelijkste en beste is gewoon om voor een tientje een tafelventilator te kopen inderdaad ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Notna schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:04:
Koop gewoon een USB Fan en doe niet moeilijk :P

zelfs een leuk lampje erin :D

offtopic:
kan je alleen niet instellen op snelheid helaas :P

Of zoals hieronder een tafelventilator kopen :P
we zijn op tweakers; wat heetft de TS nou aan zo'n post?

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32

Probeer dit eens ,maar dan zonder trafo en brugcel :).

• Notna

Notna

Where are you?®

Boudewijn schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:33:
[...]

Ja dus :? Ik snap het probleem niet zo. Waarom moielijk doen als het zo makkelijk kan? Kijk ik snap die DIY projecten ook wel hoor, maar sommige dingen zijn te stom voor woroden om zelf te gaan doen imo.....

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Boudewijn schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:33:
[...]

Haal c1 ook maar weg, tenzij je een hele brakke voeding hebt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Notna schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 09:05:
[...]

Ja dus :? Ik snap het probleem niet zo. Waarom moielijk doen als het zo makkelijk kan? Kijk ik snap die DIY projecten ook wel hoor, maar sommige dingen zijn te stom voor woroden om zelf te gaan doen imo.....
Omdat je met simpele dingen wat leert? |:(

• Notna

Notna

Where are you?®

Boudewijn schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:29:
[...]

Omdat je met simpele dingen wat leert? |:(
Alsof je altijd maar wat moet leren :S Wat een onzin, je gaat toch ook niet een auto from scratch bouwen, omdat 'je dan wat leert'

Magoed genoeg offtopic geblaat.....

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Als je dan toch perse met een adapter en een casefan iets wilt klussen dat je in kan stellen, kan je misschien nog het makkelijkst voor 5E bij de blokker oid een adapter kopen waarvan je de spanning in kan stellen. (1,5 -12v in stapjes van 1,5V meestal). Dan heb je wel instelbaarheid zonder de problemen van warmtedissipatie in potmeters.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Pagina: 1