Welke switch van toepassing?

Pagina: 1
Acties:

• krabbedoelie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-02-2024
Hi Tweakers :<

Ik ben van plan om een server op te zetten voor de volgende boelingen:

-ventrilo server (8slots)
-print server
-backup
-webserver
-counterstrike: source dedicated server (11 slots 100tickrate)
24/7 !

Hiervoor wil ik een computer laten draaien met :

AMD Athlon 64 x2 3600+ ( 2ghz)
1GB DDRII 800mhz
80GB HDD 5400rpm Western Digital
Netgear ga622T (1000mbps, de zend-computer oftewel de andere pc zit ook een 1000mbps pci kaart in)
[van plan om Ubuntu erop te zetten]

Internet snelheid:

http://www.home.nl/producten/internet/intensief12000
Snelheid
Download: 12000 kbit/s
Upload: 1500 kbit/s

Netwerk opstelling:

!!Switch nog niet aanwezig !!
Afbeeldingslocatie: http://www.hollandteamxtreem.nl/Jerome/thuisnetwerk_internet.gif
Router= WRT54G 10/100mbps
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1ste vraag:
Kan dit systeem/ internet dit allemaal wel aan? Dan bedoel ik geen lag of vertragen of dergelijken.

2de vraag:
Welke switch kan ik het beste gebruiken (zo goedkoop mogelijk) om dit te organiseren?

3de vraag:
Maakt het iets uit dat ik een 100mbps router heb en geen 1000 voor clients van buitenaf? (maar dan wel uitgegaan van een switch ervoor).

4de vraag:
Welk OS kan ik het beste erop zetten voornamelijk voor een counter strike SOURCE dedicated server? (abutu, SUSE, ...)

5de vraag:
Kan ik hem 24/7 aday aan laten staan zonder dat er iets doorbrand of vast gaat lopen?

BIJ VOORBAAT DANK! :+

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Een gigabit switch is echt pure overkill want je bandbreedte naar buiten toe maar een honderdste daarvan is bij wijze van spreken. Behalve als je intern ook veel data wilt gaan verplaatsen is het interessant.

Bovendien is in jouw geval elke willekeurige switch (behalve sweex) prima geschikt.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 18-03-2008 15:59 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• krabbedoelie
Mij gaat het erom of de ''clients'' van buitenaf geen lag of vertraging krijgen.

Hiervoor een 1000mbps router dan nodig? of is de snelheid ook voldoende?
Gunner schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 15:58:
Een gigabit switch is echt pure overkill want je bandbreedte naar buiten toe maar een honderdste daarvan is bij wijze van spreken. Behalve als je intern ook veel data wilt gaan verplaatsen is het interessant.

Bovendien is in jouw geval elke willekeurige switch (behalve sweex) prima geschikt.

[ Voor 13% gewijzigd door krabbedoelie op 18-03-2008 16:07 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voldoende snelheid voor wat? :?

Voor verbindingen van buiten naar binnen maakt het natuurlijk helemaal niets uit omdat je bandbreedte van je provider de beperkende factor is.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ok, je hebt geen gigabit router nodig en ook geen gigabit switch, aangezien je internet verbinding dit lang niet haalt!

Je kan elk willekeurig 100mbit switchje ertussen plakken, dat zal allemaal prima werken. Je hardware is ook voldoende, die zal het niet moeilijk krijgen.

Ik denk alleen dat een CS:source en een ventrilo server met 8 poorts je internetlijn behoorlijk vol zal trekken. Ventrilo heeft redelijk wat bandbreedte nodig (hangt af van de codecs die je gebruikt).

Qua server zou je kunnen kijken voor Ubuntu als je met linux wilt leren werken. En als dat niet lukt zou ik gewoon een Windows XP installatie erop knallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mishmash op 18-03-2008 16:10 ]

• krabbedoelie
lees 1ste reactie aangepast.

Wat versta je onder buiten en wat onder binnen?
Gunner schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:04:
Voldoende snelheid voor wat? :?

Voor verbindingen van buiten naar binnen maakt het natuurlijk helemaal niets uit omdat je bandbreedte van je provider de beperkende factor is.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

krabbedoelie schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:08:
lees 1ste reactie aangepast.

Wat versta je onder buiten en wat onder binnen?

[...]
LAN --> WAN = naar buiten
WAN --> LAN = naar binnen

offtopic:
Het is prettiger om onder een quote te reageren

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 18-03-2008 16:10 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-03 19:21
gewoon aansluiten op je switch..... is snel genoeg...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Mishmash
Gunner schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:10:
[...]

LAN --> WAN = naar buiten
WAN --> LAN = naar binnen
LAN = Local Area Network (intern netwerkje in je huis)
WAN = Wide Area Network (Het netwerk van je internet provider)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mishmash schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:11:
LAN = Local Area Network (intern netwerkje in je huis)
WAN = Wide Area Network (Het netwerk van je internet provider)
Ik ben er vanuit gegaan dat mensen die hier rondlopen dat wel weten. Het is hier geen beginnersweb.nl ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 18-03-2008 16:12 ]

• Mishmash
Gunner schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:11:
[...]

Ik ben er vanuit gegaan dat mensen die hier rondlopen dat wel weten....
En ik ben er vanuit gegaan dat hij het niet wist, gezien z'n vragen...

• krabbedoelie
ty4tip.

maar is dat echt zo dat mijn internet hiervoor te zwak is? ik kan een max upload halen van 165kb/s.
Mishmash schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:08:
Ok, je hebt geen gigabit router nodig en ook geen gigabit switch, aangezien je internet verbinding dit lang niet haalt!

Je kan elk willekeurig 100mbit switchje ertussen plakken, dat zal allemaal prima werken. Je hardware is ook voldoende, die zal het niet moeilijk krijgen.

Ik denk alleen dat een CS1.6 en een ventrilo server met 8 poorts je internetlijn behoorlijk vol zal trekken. Ventrilo heeft redelijk wat bandbreedte nodig (hangt af van de codecs die je gebruikt).

Qua server zou je kunnen kijken voor Ubuntu als je met linux wilt leren werken. En als dat niet lukt zou ik gewoon een Windows XP installatie erop knallen.

• Mishmash
krabbedoelie schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:16:
ty4tip.

maar is dat echt zo dat mijn internet hiervoor te zwak is? ik kan een max upload halen van 165kb/s.

[...]
Voor je 11 slots van CS:Source is het denk ik geen probleem. Maar als je daarna ook nog 8 slots ventrilo server wilt draaien gaat het laggen. Maar je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen!

• krabbedoelie
Wat voor internet zou je hiervoor moeten aanschappen omdit te laten werken? (goodkoop mogelijk per maand O+ )
Mishmash schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:17:
[...]

Voor je 11 slots van CS:Source is het denk ik geen probleem. Maar als je daarna ook nog 8 slots ventrilo server wilt draaien gaat het laggen. Maar je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen!

• Mishmash
krabbedoelie schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:21:
Wat voor internet zou je hiervoor moeten aanschappen omdit te laten werken? (goodkoop mogelijk per maand O+ )

[...]
Dan zou ik als ik jou was eerder een servertje in een 1U kast schroevn en vervolgens hem ophangen in een colocatie zoals eweka. Dan heeft die server voor 30 euro per maand ongeveer een 100mbit verbinding en kan je meerdere CS:source servers draaien. Kan je meteen de andere CS:source servers verhuren aan vrienden van je en zo de kosten terug verdienen die je hebt om je server daar te hangen!

[ Voor 12% gewijzigd door Mishmash op 18-03-2008 16:26 ]

• Ramoonus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09-2025

Ramoonus

Banaan

Mishmash schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:25:
[...]

Dan zou ik als ik jou was eerder een servertje in een 1U kast schroevn en vervolgens hem ophangen in een colocatie zoals eweka. Dan heeft die server voor 30 euro per maand ongeveer een 100mbit verbinding en kan je meerdere CS:source servers draaien. Kan je meteen de andere CS:source servers verhuren aan vrienden van je en zo de kosten terug verdienen die je hebt om je server daar te hangen!
kun je net zo goed voor die 30 euro per maand een gameserver + ventrillo server huren

888 voor ondertiteling

• krabbedoelie
True,

maar ik vraag, wat voor internet heb je hiervoor nodig ! Niet dat je het kan hosten ..
Ramoonus schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:27:
[...]
kun je net zo goed voor die 30 euro per maand een gameserver + ventrillo server huren

• Mishmash
krabbedoelie schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:29:
True,

maar ik vraag, wat voor internet heb je hiervoor nodig ! Niet dat je het kan hosten ..

[...]
Je hebt meer nodig dan 1,5mbit upstream. ADSL2+ gaat op dit moment bij de meeste providers niet sneller dan 1,5mbit en met kabel kan je 2mbit halen, maar dan moet je wel het snelste abbonement nemen van je provider en ben je ook ongeveer 50 a 60 euro kwijt...

• krabbedoelie
ok ty voor info
Mishmash schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:31:
[...]

Je hebt meer nodig dan 1,5mbit upstream. ADSL2+ gaat op dit moment bij de meeste providers niet sneller dan 1,5mbit en met kabel kan je 2mbit halen, maar dan moet je wel het snelste abbonement nemen van je provider en ben je ook ongeveer 50 a 60 euro kwijt...
Pagina: 1