Ik bezit nu een week een mbp en heb nog niet zoveel ervaring met MAC OS qua tweaks en dergelijke. Dit topic is dan ook bedoeld om inzicht te krijgen/delen in het onderhouden en optimaliseren van MAC OS. Bij windows weet ik me weg wel te vinden in regtweaks, configuratieveranderingen welke een prestatieboost kunnen geven maar voor Leopard op mijn MBP ben ik nog totaal Noob
En na een week hevig gebruik merk ik toch al dat hij iets minder snel opstart:P
monolingual-freeware Talen verwijderen ( met http://monolingual.sourceforge.net/ )
Xslimmer(demo http://www.xslimmer.com/) hierin programma's gezet die kleiner gemaakt kunnen worden op een veilige manier (scheelde na wat installaties 400 mb op de 1,5 gb)
Leopard Cache Cleaner:
verwijder tijdelijke bestanden en meer rommel van browsers maar ook van Mac OS
leopard cache cleaner:
leopard schoonmaak tool maar zit ook in bovenstaande tool plus meer.
OnyX zie screenshot voor info

Omdat er in mac vaak geen uninstallers zijn en er toch in de bibiotheek wat geplaatst word ben ik op zoek gegaan. En kwam uit op de volgende tool.
Appzapper: Hierin sleep je je programma waarna hij gaat zoeken of er nog meer bestanden bijhoren die wegkunnen.
Zijn er meer handmatige acties die ik kan uitvoeren? Of betere tools?
Zoja post ze ik test ze en zal het in de startpost plaatsen zodat er 1 grote post met optimalisatie methoden ontstaat.
AppTrap
Kijkt op het moment dat je een applicatie verwijdert of er nog bestanden zijn die ook verwijderd moeten worden. Nog makkelijker dan AppZapper.
mocht je al veel geinstalleerd hebben en nog niet van het bestaan van bovenstaande apps gehoord hebben dan kan je het volgende doen:
op deze twee locaties laten programma's vaak ook nog wat rommel achter die je handmatig kan verwijderen.
'gebruiker' > Bibliotheek > Application Support > ...
en
HD > Bibliotheek > Application Support > ...
----------------------------------
Printer drivers die niet nodig zijn verwijder. Handmatig uit de bibiotheek. (4 gb bespaard)
Je kunt 700 megabyte besparen door de Alex Text 2 Speech engine weg te gooien.
HDD/System/Library/Speech/Voices"
Ichat (vele gebruiken het niet)
als je een adobe pakket geinstaleerd hebt word ook video encoder en stock foto's en bridge geinstaleerd zou je ook kunnen verwijderen
HDD > libary > desktop pictures (standaard wallpapers) 90mb
HDD > libary > dictionaries > de 3 japanse 300mb
HDD > libary > apple loops 260mb
zoals je ziet is eigenlijk alles uit/in de libary/bibiotheek te vissen/vinden
Op het moment dat je Spotlight tergend traag wordt:
Dit zorgt ervoor dat je Spotlight opnieuw indexeert, scheelt best wat zoeksnelheid als je OS X installatie al wat ouder wordt.
Alle nuttige links tips en informatie welke in dit topic gepost wordt, zal ik copy pasten naar de TS.
Hierbij geef ik geen aparte credits maar wil ik iedereen bedanken en bij deze even melden dat ik maar een klein deel van de TS gemaakt heb en de rest uit userposts zal filteren. oftewel de TS/tutorial zal door vele tweakers gemaakt worden
misschien handig om per applicatie
Schijfuimtebesparende tools:
monolingual-freeware Talen verwijderen ( met http://monolingual.sourceforge.net/ )
Xslimmer(demo http://www.xslimmer.com/) hierin programma's gezet die kleiner gemaakt kunnen worden op een veilige manier (scheelde na wat installaties 400 mb op de 1,5 gb)
Leopard Cache Cleaner:
verwijder tijdelijke bestanden en meer rommel van browsers maar ook van Mac OS
leopard cache cleaner:
leopard schoonmaak tool maar zit ook in bovenstaande tool plus meer.
Uninstal tool
OnyX zie screenshot voor info

Omdat er in mac vaak geen uninstallers zijn en er toch in de bibiotheek wat geplaatst word ben ik op zoek gegaan. En kwam uit op de volgende tool.
Appzapper: Hierin sleep je je programma waarna hij gaat zoeken of er nog meer bestanden bijhoren die wegkunnen.
Zijn er meer handmatige acties die ik kan uitvoeren? Of betere tools?
Zoja post ze ik test ze en zal het in de startpost plaatsen zodat er 1 grote post met optimalisatie methoden ontstaat.
AppTrap
Kijkt op het moment dat je een applicatie verwijdert of er nog bestanden zijn die ook verwijderd moeten worden. Nog makkelijker dan AppZapper.
Handmatige acties
mocht je al veel geinstalleerd hebben en nog niet van het bestaan van bovenstaande apps gehoord hebben dan kan je het volgende doen:
op deze twee locaties laten programma's vaak ook nog wat rommel achter die je handmatig kan verwijderen.
'gebruiker' > Bibliotheek > Application Support > ...
en
HD > Bibliotheek > Application Support > ...
Printer drivers die niet nodig zijn verwijder. Handmatig uit de bibiotheek. (4 gb bespaard)
Je kunt 700 megabyte besparen door de Alex Text 2 Speech engine weg te gooien.
HDD/System/Library/Speech/Voices"
Ichat (vele gebruiken het niet)
als je een adobe pakket geinstaleerd hebt word ook video encoder en stock foto's en bridge geinstaleerd zou je ook kunnen verwijderen
HDD > libary > desktop pictures (standaard wallpapers) 90mb
HDD > libary > dictionaries > de 3 japanse 300mb
HDD > libary > apple loops 260mb
zoals je ziet is eigenlijk alles uit/in de libary/bibiotheek te vissen/vinden
Op het moment dat je Spotlight tergend traag wordt:
code:
1
| sudo mdutil -E / |
Dit zorgt ervoor dat je Spotlight opnieuw indexeert, scheelt best wat zoeksnelheid als je OS X installatie al wat ouder wordt.
Alle nuttige links tips en informatie welke in dit topic gepost wordt, zal ik copy pasten naar de TS.
Hierbij geef ik geen aparte credits maar wil ik iedereen bedanken en bij deze even melden dat ik maar een klein deel van de TS gemaakt heb en de rest uit userposts zal filteren. oftewel de TS/tutorial zal door vele tweakers gemaakt worden
misschien handig om per applicatie
- naam
- versie
- links
- NL beschrijving
- Meerwaarde tenopzichte van soortgelijke tools
- screenshot
[ Voor 78% gewijzigd door remcoXP op 18-03-2008 22:46 ]
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.