[Mac OS X] Onderhoud

Pagina: 1
Acties:

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:30
Ik bezit nu een week een mbp en heb nog niet zoveel ervaring met MAC OS qua tweaks en dergelijke. Dit topic is dan ook bedoeld om inzicht te krijgen/delen in het onderhouden en optimaliseren van MAC OS. Bij windows weet ik me weg wel te vinden in regtweaks, configuratieveranderingen welke een prestatieboost kunnen geven maar voor Leopard op mijn MBP ben ik nog totaal Noob :) En na een week hevig gebruik merk ik toch al dat hij iets minder snel opstart:P

Schijfuimtebesparende tools:

monolingual-freeware Talen verwijderen ( met http://monolingual.sourceforge.net/ )
Xslimmer(demo http://www.xslimmer.com/) hierin programma's gezet die kleiner gemaakt kunnen worden op een veilige manier (scheelde na wat installaties 400 mb op de 1,5 gb)
Leopard Cache Cleaner:
verwijder tijdelijke bestanden en meer rommel van browsers maar ook van Mac OS
leopard cache cleaner:
leopard schoonmaak tool maar zit ook in bovenstaande tool plus meer.

Uninstal tool

OnyX zie screenshot voor info ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.macupdate.com/images/screens/uploaded/11582_scr.png
Omdat er in mac vaak geen uninstallers zijn en er toch in de bibiotheek wat geplaatst word ben ik op zoek gegaan. En kwam uit op de volgende tool.
Appzapper: Hierin sleep je je programma waarna hij gaat zoeken of er nog meer bestanden bijhoren die wegkunnen.
Zijn er meer handmatige acties die ik kan uitvoeren? Of betere tools?
Zoja post ze ik test ze en zal het in de startpost plaatsen zodat er 1 grote post met optimalisatie methoden ontstaat.
AppTrap
Kijkt op het moment dat je een applicatie verwijdert of er nog bestanden zijn die ook verwijderd moeten worden. Nog makkelijker dan AppZapper.

Handmatige acties

mocht je al veel geinstalleerd hebben en nog niet van het bestaan van bovenstaande apps gehoord hebben dan kan je het volgende doen:
op deze twee locaties laten programma's vaak ook nog wat rommel achter die je handmatig kan verwijderen.
'gebruiker' > Bibliotheek > Application Support > ...
en
HD > Bibliotheek > Application Support > ...
----------------------------------
Printer drivers die niet nodig zijn verwijder. Handmatig uit de bibiotheek. (4 gb bespaard)
Je kunt 700 megabyte besparen door de Alex Text 2 Speech engine weg te gooien.
HDD/System/Library/Speech/Voices"
Ichat (vele gebruiken het niet)
als je een adobe pakket geinstaleerd hebt word ook video encoder en stock foto's en bridge geinstaleerd zou je ook kunnen verwijderen

HDD > libary > desktop pictures (standaard wallpapers) 90mb
HDD > libary > dictionaries > de 3 japanse 300mb
HDD > libary > apple loops 260mb

zoals je ziet is eigenlijk alles uit/in de libary/bibiotheek te vissen/vinden :)
Op het moment dat je Spotlight tergend traag wordt:
code:
1
sudo mdutil -E /

Dit zorgt ervoor dat je Spotlight opnieuw indexeert, scheelt best wat zoeksnelheid als je OS X installatie al wat ouder wordt.

Alle nuttige links tips en informatie welke in dit topic gepost wordt, zal ik copy pasten naar de TS.
Hierbij geef ik geen aparte credits maar wil ik iedereen bedanken en bij deze even melden dat ik maar een klein deel van de TS gemaakt heb en de rest uit userposts zal filteren. oftewel de TS/tutorial zal door vele tweakers gemaakt worden ;)

misschien handig om per applicatie
  • naam
  • versie
  • links
  • NL beschrijving
  • Meerwaarde tenopzichte van soortgelijke tools
  • screenshot

[ Voor 78% gewijzigd door remcoXP op 18-03-2008 22:46 ]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Heb je in 'onmisbare tools' topic gekeken al?
>> Onmisbare tools / software - deel 4

(mijn Mac slaapt altijd en zo heb ik trouwens nooit last van 'traag' opstarten...)

Misschien handig:
diskinvertoryX, Whatsize geven aan welke bestanden meeste ruimte innemen op HD (onder andere)
Onyx (voor onderhoud, legen van caches etc)
...

[ Voor 9% gewijzigd door kaassouffle op 18-03-2008 15:38 ]

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
dit lijkt me een goed topic met veel potentie. zoals de TS aan geeft zit ik met precies het zelfde probleem.
hopelijk kunnen we naar verloop van tijd een kleine tutorial ontwikkelen om mac os x schoon te houden en de mac snel.

ik zou ook graag willen weten hoe je iPhoto'08 "schoonhoud"of op kan schonen met dubbele afbeeldingen

ook ik heb echt geen idee hoe ik mijn MBP fris kan houden..
omdat ik nog niet veel verstand heb van OS X durf ik ook niet heel veel te doen qua schoonmaak

vraagje : 4 GB aan printerdrivers verwijderd ??? ehhh installeerd mac os X 10.5.2 meer dan 4GB aan printerdrivers??

en misschien is het ook handig om er links bij te geven van de programma's die je gebruikt om je mac te cleanen

bv. http://monolingual.sourceforge.net/

[ Voor 21% gewijzigd door murky123 op 18-03-2008 15:59 ]

Verwijderd

Verder raad ik je aan even naar je User-directory te gaan, vervolgens Library en alle mappen door te lopen. Plists en dergelijke van oude programma's kunnen allemaal weg. :)

• murky123
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:03:

Verder raad ik je aan even naar je User-directory te gaan, vervolgens Library en alle mappen door te lopen. Plists en dergelijke van oude programma's kunnen allemaal weg. :)
kun je dat ook uitleggen hoe?
we moeten rekening houden met de TS . en mensen zoals ik die nog niet veel verstand hebben van max os x

Verwijderd

murky123 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:39:
[...]

kun je dat ook uitleggen hoe?
we moeten rekening houden met de TS . en mensen zoals ik die nog niet veel verstand hebben van max os x
Sorry. Alex kun je weggooien uit "HDD/System/Library/Speech/Voices". Net als de rest. :)

• remcoXP
Links zal ik inderdaad toevoegen evenals plaatjes.

Geef aub bij programma's aan wat ze doen en waarin ze zich onderscheiden.

is hier iemand die de layout van de startpost zo kan fixxen als in andere " grote softwaretopics" ?

• silentwaves_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:34
murky123 schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 15:44:
dit lijkt me een goed topic met veel potentie. zoals de TS aan geeft zit ik met precies het zelfde probleem.
hopelijk kunnen we naar verloop van tijd een kleine tutorial ontwikkelen om mac os x schoon te houden en de mac snel.

ook ik heb echt geen idee hoe ik mijn MBP fris kan houden..
omdat ik nog niet veel verstand heb van OS X durf ik ook niet heel veel te doen qua schoonmaak
Idd een zeer goed topic.

Omdat ik ook nog niet zo veel verstand heb van Mac OS, komt dit topic heel goed uit! :)

_

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Ik heb dit gevonden: Leopard Cache Cleaner
Link!

Gebruik het nu zelf ook, best een handig effectief programma'tje. :)

Verwijderd

code:
1
sudo mdutil -E /

Dit zorgt ervoor dat je Spotlight opnieuw indexeert, scheelt best wat zoeksnelheid als je OS X installatie al wat ouder wordt.

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54

vooghel

Cunning linguist

AppTrap
Kijkt op het moment dat je een applicatie verwijdert of er nog bestanden zijn die ook verwijderd moeten worden. Nog makkelijker dan AppZapper.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• remcoXP
NickvdB schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:36:
Ik heb dit gevonden: Leopard Cache Cleaner
Link!

Gebruik het nu zelf ook, best een handig effectief programma'tje. :)
vind hem trager en beperkter als cleanse.

• remcoXP
vooghel schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:35:
AppTrap
en als je het al verwijdert hebt? heb bijvoorbeeld al een paar installs gedaan (je moet toch iets testen) en verwijderd zonder dit soort tools.
kan hij het ook achteraf checken of er nog dingen stan die weg hadden moeten zijn??

• remcoXP
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:53:

code:
1
sudo mdutil -E /

Thanks persoonlijk nog geen last van gehad maargoed. thanks voor de tip.

nog meer ondergrondse commando's??

• kaassouffle
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

remcoXP schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:58:
[...]

en als je het al verwijdert hebt? heb bijvoorbeeld al een paar installs gedaan (je moet toch iets testen) en verwijderd zonder dit soort tools.
kan hij het ook achteraf checken of er nog dingen stan die weg hadden moeten zijn??
'gebruiker' > Bibliotheek > Application Support > ...
en
HD > Bibliotheek > Application Support > ...

Daar laten programma's de meeste dingen..

[ Voor 8% gewijzigd door kaassouffle op 18-03-2008 22:20 ]

Verwijderd

OnyX
OnyX is a multifunction utility for Mac OS X (PowerPC and Intel). It allows you to verify the Startup Disk and the structure of its System files, to run misc tasks of system maintenance, to configure the hidden parameters of the Finder, Dock and of some of Apple's own applications, to delete caches, to remove a certain number of files and folders that may become cumbersome and more.

Verwijderd

zo zijn er nog meer dingen die je handmatig kan verwijderen.

Denk aan ichat (vele gebruiken het niet)
als je een adobe pakket geinstaleerd hebt word ook video encoder en stock foto's en bridge geinstaleerd zou je ook kunnen verwijderen

HDD > libary > desktop pictures (standaard wallpapers) 90mb
HDD > libary > dictionaries > de 3 japanse 300mb
HDD > libary > apple loops 260mb

Zo zal er vast nog wel meer dingen zijn post ze als je er weet heb zoveel mogelijk ruimte nodig op me laptop :P

• remcoXP
misschien handig om per applicatie

naam
versie
links
NL beschrijving
Meerwaarde tenopzichte van soortgelijke tools
screenshot

te posten.
nu hebben we al tal van clean apps. maar de verschillen zijn nog niet echt duidelijk. Plus dat een screenshot een leuke indicatie geeft.

strax is onze mac os kaal en school maar hebben we 80 clean apps op onze pc's :P
-------

overigens iedereen die post thanks!!
-------
startpost is weer iets aangepast. (alle hulp daarbij is welkom.
gezien mijn tijd en ervaring :P

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Even de knuppel in het hoenderhok: dit zijn typische switcher topic's..
Een 'ervaren' Maccer doet niet aan zogenaamd onderhoud.
Dat doet de Mac waar nodig zelf.
Je heb juist Mac om je daar niet druk over te maken.
En dat een Mac een ietsie pietsie minder snel opstart na de eerste maagdelijke opstart, is natuurlijk zo logisch als 1+1=2.

Schijfruimte vrij maken (ook niet echt nodig tegenwoordig met 160+ schijven) is natuurlijk geen onderhoud.

[ Voor 31% gewijzigd door Afdak op 18-03-2008 23:30 ]

Verwijderd

Afdak schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:27:
En dat een Mac een ietsie pietsie minder snel opstart na de eerste maagdelijke opstart, is natuurlijk zo logisch als 1+1=2.

Schijfruimte vrij maken (ook niet echt nodig tegenwoordig met 160+ schijven) is natuurlijk geen onderhoud.
Vind je? Ik heb laatst mijn boottijd van 50 seconden naar 35 seconden teruggebracht, erg fijn voor de keren dat mijn Macbook compleet uit gaat. Ik ben dus geen ' ervaren ' Maccer?

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 23:51

Onzin. Sommige dingen worden wél traag. Waaronder spotlight (zeker bij >1 miljoen files op je schijf). Maar ook Mail (een mailbox rebuilden doet wonderen). Safari die weer eens meer dan een halve gig gebruikt (gewoon afsluiten en opnieuw starten en het is opgelost), maar dat is te begrijpen als dat 2 weken onafgebroken aanstaat (in die tijd heb ik dan waarschijnlijk duizenden web pagina's geopend). Dat zijn dan wel de 3 belangrijkste in mijn ervaring.

Het verschil met Windows is dus dat het altijd een stuk makkelijker op te lossen is.

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Hoe rebuild je die Mail?

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Net onyx geprobeerd maar wanneer ik hem wil openen krijg ik al meteen de melding:

Applescript-fout
<<class ButT> "recentItems" of <class taVi>> "tabMisc" of <<class tabV" of window "CleanPanel" kan niet worden ingesteld op 1. (-10006)

overigens een mac pro met leapord laatste updates :9 hij zal bij mij dus weinig gaan schoonmaken op deze manier ;)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Verwijderd

system preferences > keyboard & mouse > keyboard shortcuts > klik op + > selecteer Mail.app > type Rebuild > vul een toetscombinatie in > klik op Add > herstart Mail.app > selecteer een mailbox > druk de toetscombinatie in.

Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/obeter/albums/479628/3Picture%201.png

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 13:36
Wat doet dat rebuilden precies?
En wat is het voordeel ervan?

Ik heb wat gegoogled achter dat rebuilden van je mailbox, en blijkbaar is het alleen aan te raden als je foutmeldingen krijgt? :P

Ik lees ook iets vaag over maildatabases die nu niet meer gebruikt worden en het besparen van vrije ruimte.

• Afdak
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 16:03:

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:52:
[...]
Vind je? Ik heb laatst mijn boottijd van 50 seconden naar 35 seconden teruggebracht, erg fijn voor de keren dat mijn Macbook compleet uit gaat. Ik ben dus geen ' ervaren ' Maccer?
Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat het weggooien van zaken, waaronder .plist-en je Mac niet sneller maakt. Het zijn bestanden op je HD, meer niet. Zo worden niet standaard ingeladen bij opstart.

Het herstarten van je Mac na een aantal dagen intensief gebruik, is natuurlijk geen gek idee. Wordt er toch weer .e.e.a. opgeschoond. Meestal doe ik zelf een paar weken tussen herstarts.

• Afdak
En de discussie over onderhoud op de Mac wel/niet wordt natuurlijk elders ook wel gevoerd. Men is het, zeker van Windows afkomend, natuurlijk ook gewend, e.e.a. aan onderhoud progjes te draaien. Wil ik graag citeren uit het forum van www.MacFreak.nl , waar gewaardeerd lid Karel Apple een duidelijke uiteenzetting gaf, die ik graag citeer:

Het gebruik van de maintenance programma's is bij de huidige generatie OSX (sinds Tiger) een tamelijk overbodige 'gewoonte' geworden.

De daily/weekly/monthly UNIX routines die normaliter omstreeks 03:00 uur worden gedraaid, zijn bij de introductie van Tiger gewijzigd van een cron-job naar een launchd routine. (Cron-jobs zijn er niet meer standaard in Tiger/Leopard). Dat betekent dat deze jobs niet meer -zoals vroeger- overgeslagen werden als de computer 's-nachts niet aan staat, maar ze worden 'opgeschoven' tot de tussentijd tussen de 'jobs' verstreken is en dan alsnog uitgevoerd.
Dus: als een 'daily' routine eenmaal per 24 uur uitgevoerd moet worden en de computer staat 8 uur per dag aan, wordt deze routine na de derde dag alsnog uitgevoerd.
Dus hiervoor hebben we geen onderhoudsprogramma meer nodig.

Volgende: de cache cleaning. Het verwijderen van caches doe je alleen maar als er problemen zijn met de computer, dus als troubleshooting procedure. En is dus alleen maar geïndiceerd als een bepaald programma(-onderdeel) zich verslikt in een corrupt geraakte cache. Over het algemeen zal het verwijderen van caches de computer eerder vertragen dan versnellen, er moeten immers weer nieuwe caches opgebouwd worden.

Repair permissions: ook dat heeft niets met onderhoud te maken, maar alles met troubleshooting. In een aantal (niet vaak voorkomende) gevallen kan een slecht ontworpen programma installer een aantal permissies om zeep helpen. Het gaat hier dan om specifieke systeem-gerelateerde permissies. Mocht na de installatie van een programma het systeem rare kuren vertonen dan kan dit inderdaad een probleem verhelpen. Maar dat doe je dan met het Schijfhulpprogramma (Disk Utility) en dus niet als onderhoud, maar alleen bij problemen.

Defragmentatie: OSX defragmenteert automatisch alle files kleiner dan 20MB.
Dit betekent dat -tenzij je veel met grote videobestanden werkt- er eigenlijk nooit fragmentatie van betekenis zal optreden. Ook niet bij gebruik van de grotere programma's: immers programma's zijn allemaal bundels, bestaande uit kleinere onderdelen die bijeengepakt zijn in één 'folder', de package. Zo bestaat het grootste programmaonderdeel van bijvoorbeeld Final Cut Express (totaal 228 MB) uit een file van 17 MB.

Tenslotte: Prebinding: Ook dat is sinds Tiger verleden tijd. Default staat prebinding sedert Tiger uit voor alle applicaties behalve de dynamic libraries.
Ook hier dus volledig zinloos om dit met een tooltje toch nog proberen te doen.

Samengevat: de 'onderhoudsprogramma's' hadden hun (beperkte) nut in de systeemversies ouder dan Tiger , maar zijn nu nog artefacten uit het verleden, die niets toevoegen aan een soepele werking van de computer. Alleen de cachecleaning kan nuttig zijn, maar dan alleen nog maar als de computer problemen geeft en niet als onderhoud.

Bron: http://www.macfreak.org/c...c.cgi?forum=3&topic=16732

• JShal
  • Laatst online: 05-10-2025
Sjoerd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 09:15:
Net onyx geprobeerd maar wanneer ik hem wil openen krijg ik al meteen de melding:

Applescript-fout
<<class ButT> "recentItems" of <class taVi>> "tabMisc" of <<class tabV" of window "CleanPanel" kan niet worden ingesteld op 1. (-10006)

overigens een mac pro met leapord laatste updates :9 hij zal bij mij dus weinig gaan schoonmaken op deze manier ;)
Dat probleem had ik ook, zeker Nederlands als taal ingesteld? Als je hem op Engels zet werkt het wel (ik had hetzelfde probleem).

Notebook ]Acer Aspire 5024WLMi / 5633WLMi / MacBook Pro 2,2 GHz | Desktop AMD Athlon 1600+ Signature is oud ;)

• murky123
Afdak schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:41:
En de discussie over onderhoud op de Mac wel/niet wordt natuurlijk elders ook wel gevoerd. Men is het, zeker van Windows afkomend, natuurlijk ook gewend, e.e.a. aan onderhoud progjes te draaien. Wil ik graag citeren uit het forum van www.MacFreak.nl , waar gewaardeerd lid Karel Apple een duidelijke uiteenzetting gaf, die ik graag citeer:

Het
, maar dan alleen nog maar als de computer problemen geeft en niet als onderhoud.

Bron: http://www.macfreak.org/c...c.cgi?forum=3&topic=16732
super en verhelderend

Verwijderd

Afdak schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:30:
[...]

[...]

Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat het weggooien van zaken, waaronder .plist-en je Mac niet sneller maakt. Het zijn bestanden op je HD, meer niet. Zo worden niet standaard ingeladen bij opstart.

Het herstarten van je Mac na een aantal dagen intensief gebruik, is natuurlijk geen gek idee. Wordt er toch weer .e.e.a. opgeschoond. Meestal doe ik zelf een paar weken tussen herstarts.
Het winnen van opstarttijd heb ik niet gedaan met het verwijderen van bestanden, maar met het legen van caches, rebuilden wat te rebuilden valt, het elimineren van opstartprocessen en het forceren van mijn opstartpartitie. En dat scheelt bij mij toch echt een hele hoop.

Door het regelmatig verwijderen van Safari's Bookmarks en History plists kan ik Safari razendsnel houden, als ik dat niet doe duurt het opstarten vaak langer dan 2 seconden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 13:59 ]

• Sjoerd
  • Niet online
JShal schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:10:
[...]

Dat probleem had ik ook, zeker Nederlands als taal ingesteld? Als je hem op Engels zet werkt het wel (ik had hetzelfde probleem).
Nu doet hij het inderdaad, helaas zijn mijn vast lopers van safari met het gebruik van onyx nog niet opgelost... :(

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sjoerd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 14:09:
[...]

Nu doet hij het inderdaad, helaas zijn mijn vast lopers van safari met het gebruik van onyx nog niet opgelost... :(
Vastlopers van Safari worden (soms/vaak) veroorzaakt door gecorrumpeerde plugins. Deze staan in "/Library/Internet Plug-Ins" of "~/Library/Internet Plug-Ins". Je kunt testen of het aan één van deze plugins ligt door Safari af te sluiten, de plugins te verplaatsen naar een andere map (bijvoorbeeld een mapje "disabled" in de Internet Plug-Ins map) en Safari te starten.
Ik weet niet of er een specifieke site is waar Safari bij jou op crasht, maar dat zou dan het eerste zijn wat ik zou testen.
Wanneer je hebt uitgevonden dat het wel werkt met de plugins uitgeschakeld, dan weet je in ieder geval dat het aan een plugin ligt. Oplossing is dan de plugins (Flash, DivX, QuickTime?) weer opnieuw te installeren.
Ook addons die gebruik maken van SIMBL kunnen Safari op de knietjes krijgen. D'r is trouwens ook net een Safari update die eerst maar eens installeren?

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Sjoerd
  • Niet online
tonyisgaaf schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:26:
[...]

Vastlopers van Safari worden (soms/vaak) veroorzaakt door gecorrumpeerde plugins. Deze staan in "/Library/Internet Plug-Ins" of "~/Library/Internet Plug-Ins". Je kunt testen of het aan één van deze plugins ligt door Safari af te sluiten, de plugins te verplaatsen naar een andere map (bijvoorbeeld een mapje "disabled" in de Internet Plug-Ins map) en Safari te starten.
Ik weet niet of er een specifieke site is waar Safari bij jou op crasht, maar dat zou dan het eerste zijn wat ik zou testen.
Wanneer je hebt uitgevonden dat het wel werkt met de plugins uitgeschakeld, dan weet je in ieder geval dat het aan een plugin ligt. Oplossing is dan de plugins (Flash, DivX, QuickTime?) weer opnieuw te installeren.
Ook addons die gebruik maken van SIMBL kunnen Safari op de knietjes krijgen. D'r is trouwens ook net een Safari update die eerst maar eens installeren?
Heb ik gedaan ;) (zonder het topic te kapen toch nog even dit, ik ga dat met die plugins proberen!, safari crashed als een website bv aan het laden is en ik dan nog wat extra tabs open zet. Ik heb hiervoor nog gebeld met de apple support lijn. Volgens hun lag het aan mijn router (die onder windows nog nooit kuren heeft vertoond) deze zou een hoop data extra sturen waarmee safari/osx niet overweg kan aldus hun 8)7 ) beste kon ik proberen een airport van iemand te lenen :+ vaag verhaal en nog niet getest, verder zou het schandalig zijn als mijn rus robotics outer dit kan :9 )

• Afdak
Sjoerd, probeer eens hoe het gaat in een schone gebruikersaccount (maak er eventueel een aan).

• remcoXP
Wat ik merk dat ik na bijna een jaar tegen een aantal probleempjes aanloop:

doordat ik een switcher was/ben heb ik eigenlijk alles gedownlaod en geprobeerd wat los en vast zat. maar zelfs met de tools en uninstaals blijven er dingen achter :(

Tevens merk ik dat het opstarten en afsluiten zeker wat langzamer is ondanks dat allerlei deamons uitstaan.

ook heb ik om het uur een foutje in mijn doc. de console geeft aan dat (weet het niet precies want ben nu op me werk) maar iets met apple.dock jpeg invalid....

de onderhoudstools zijn er toch ook niet voor niets. dus de stelling dat mac OSX geen onderhoud nodig heeft gaat niet helemaal op.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:27

Q

Au Contraire Mon Capitan!

remcoXP schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 11:11:

doordat ik een switcher was/ben heb ik eigenlijk alles gedownlaod en geprobeerd wat los en vast zat.

...

dus de stelling dat mac OSX geen onderhoud nodig heeft gaat niet helemaal op.
Ik zou in jouw geval eerder het probleem leggen bij 'alles gedownload en geprobeerd wat los en vast zat' dan bij het os zelf. Geen OS wordt daar beter van en het is vooral de vraag wat al die software precies uitspookt.

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 23:13

Underworld

+1 Inzichtvol

Q schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 13:19:
[...]

Ik zou in jouw geval eerder het probleem leggen bij 'alles gedownload en geprobeerd wat los en vast zat' dan bij het os zelf. Geen OS wordt daar beter van en het is vooral de vraag wat al die software precies uitspookt.
hmm het zou op OSX niets uit moeten maken, right?
iig ik ben nog nooit .dmg virusscanners tegen gekomen op internet die zichzelf installen enzo. OF corrupte registers oid.
Ook mijn OSX werd na 17 maanden traag, na een volledige herinstal was hij gelijk weer zo snel als van ouds. Denk inderdaad dat het ± gewoon om het jaar nodig is om alle "ééntjes en nulletjes" weer goed te zetten, maar lijkt mij niet dat het dingen uit spookt omdat je veel op internet surft

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Verwijderd

kan iemand me dit uitleggen?
De daily/weekly/monthly UNIX routines die normaliter omstreeks 03:00 uur worden gedraaid, zijn bij de introductie van Tiger gewijzigd van een cron-job naar een launchd routine. (Cron-jobs zijn er niet meer standaard in Tiger/Leopard). Dat betekent dat deze jobs niet meer -zoals vroeger- overgeslagen werden als de computer 's-nachts niet aan staat, maar ze worden 'opgeschoven' tot de tussentijd tussen de 'jobs' verstreken is en dan alsnog uitgevoerd.
Dus: als een 'daily' routine eenmaal per 24 uur uitgevoerd moet worden en de computer staat 8 uur per dag aan, wordt deze routine na de derde dag alsnog uitgevoerd.
Dus hiervoor hebben we geen onderhoudsprogramma meer nodig.

• Repsaj_Nav
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 14:01

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

Vroeger was het zo dat een bepaalde taak alleen werd uitgevoerd op een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 3 uur 's nachts. Veel mensen hebben hun computer dan niet aanstaan. De taak werd dan overgeslagen, en de dag daarna werd om 3 uur 's nachts weer geprobeerd of deze taak uitgevoerd kon worden. (Ik denk dat het hier gaat om een onderhoudstaak). Als je je computer dus nooit aan hebt staan om 3:00, wordt er nooit onderhoud gepleegd.
Tegenwoordig is het zo dat de computer 24 uur moet hebben aangestaan, voor het onderhoud plaatsvindt. Voor mensen die alleen tussen 02:00 en 04:00 computeren (nerds :P) betekent dat minder onderhoud, maar voor veel mensen voorkomt dit het overslaan van onderhoud. Als je dus steeds tussen 10:00 en 19:00 computert, zal het onderhoud op de derde dag om 16:00 plaatsvinden (24 computeruren na de vorige keer dus).

Verwijderd

Klopt helemaal
Al die 'handige' tooltjes zijn nergens voor nodig mac OSX is prima in staat om voor zichzelf te zorgen.
Dat opruimen zit tussen de oren, zeker bij zg switchers die zijn namelijk dat soort zaken gewend (en daar is het ook echt nodig)
Je Mac wordt echt niet sneller omdat je toevallig een paar 100 MB wegflikkerd aan bestandjes
Vroeg of laat donder je een verkeerd bestandje weg en dan begint de ellende.
Maar gebruik al die tooltjes maar inclusief virusscanners ,defragproggies en noem maar op.

Is leuk leesvoer voor mij (want dat er dan weer topics gestart worden met spontaan 'vreemd' gedrag op hun Mac is zo klaar als een klontje.)
Er staat hier een iMac van 2 jaar oud te draaien -- is begonnen met Tiger, daarna gewoon update naar Leopard - het enige wat ik daarmee doe aan onderhoud is 1x per maand permissies herstellen met schijfhulpprogramma.
Ding heeft nog nooit 1 krimp gegeven en is bijna net zo snel als de nieuwe iMac (logisch want die heeft sneller geheugen en een iets vlottere processor , maar de verschillen zijn te verwaarlozen)
Geloof me: AFBLIJVEN van die rommel is er alleen maar voor gemaakt om je geld af te troggelen
ONYX bestaat voor 3 kwart uit dingetjes die OSX gewoon uit zichzelf doet wat onderhoud betreft.
Ik blijf echt overal van af en laten nu onze 2 iMac's nog nooit een kernel panic gehad hebben !
(ook geen andere 'storingen of foutmeldingen)
En ja er worden zat programma's geprobeerd / gedownload en vervolgens gewoon de prullebak ingedonderd , het zal mij een zorg zijn dat er inmiddels 10GB aan .plist of cache bestanden staan van dingen die ik niet meer gebruik - zolang Mac OSX niet klaagt over te weinig schijfruimte is er niets aan de hand.
Onthou nou eens 1 ding: Je werkt MET een Mac maar je werkt AAN een PC _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2008 22:18 ]

Verwijderd

Als hoender in dit topic(lees ook als hok) vind ik deze info bijzonder nuttig! Ik ben sinds een maand over, ook met een intensie te moeten ruimen.

Conclusie is eigenlijk geen onderhoud. Gewoon echt helemaal niks? Nada? Noppes?

Verwijderd

Inderdaad gewoon niets doen, alles onder het motto If it ain't broken DON't fix it !!
Als je toch graag wilt rommelen kun je opvragen of al dat automatisch onderhoud wel uitgevoerd wordt
(voor degene die het toch niet geloven)

Open terminal en tik in: ls -al /var/log/*.out
je krijgt dan een overzicht van de tijden waarop de daily- monthly en weekly opruimtaken zijn uitgevoerd.
En als je dan echt onderhoud wilt plegen dan tik je in dat zelfde terminalvenster het volgende in:
sudo periodic daily weekly monthly
er wordt dan om je wachtwoord gevraagd en daarna zal macosx al die taken uitvoeren (kan paar minuten duren)
Meer is echt niet nodig, zelfs dat laatste commando hierboven niet want dat wordt echt wel een keer uitgevoerd ook als je je Mac regelmatig uitzet na gebruik.

Verwijderd

Dit is dus gewoon echt stoer :)

Verwijderd

Ik ben eind 2007 overgestapt van Ubuntu/Windows naar OSX Leopard. Ik heb me suf geinstalleerd aan allerlei opschoon programma's die ik dacht nodig of handig waren voor OSX. Ik heb het idee dat des te meer programma's je installeert, OSX trager wordt (iig in opstarten) en dat geldt ook voor die zogenaamde opschoon programma's! Ik heb uiteindelijk een verse install gedaan en daarna alleen die paar programma's geinstalleerd die ik gebruik (Office, Parallels, ssX en Firefox) en verder niets. De huidige setup draait nu een jaar (wel updates natuurlijk van alle software) en ik heb nog steeds niet de behoefte om mij OSX op te schonen en al helemaal geen zin om dat soort programma's te installeren en parkeren op mijn schijf. Alles gaat nog crispy en snel!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2008 14:38 ]

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Afdak schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:41:
[...]
Je was me voor.
en bij elke install / OS X update worden er ook automatisch een aantal cleanup jobs gestart.
(weet ff niet welke, maar het waren er een paar)
Regelmatig updaten is dus ook regelmatig onderhouden :)

Verwijderd

http://monolingual.sourceforge.net/

Prachtig!
dit programma haalde gelijk van zowel mac osx en van alle andere programmas alle andere talen weg
heb er gelijk weer 2 gig ruimte bij
Pagina: 1