Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste build / simpele mod

Pagina: 1
Acties:

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10 10:41
Beste casemodder,

Ik hou niet zo van voorspel dus straight to the point. Ik zou in de maanden julie / augustus mijn aller eerste build willen maken en dit dus uiteraard met goedkope onderdelen. Toch wil ik niet zomaar een PC in elkaar knutselen omdat er daar redelijk weinig speciaal aan is. Ik zou graag 2 PC's in 1 PC willen maken. Met andere woorden 2 mobo's, 1 of 2 voedingen, 2 hard disks en 2 diskdrives in 1 behuizing.

Nu kwam ik op dit id toen ik mijn eigen PC had opengevezen en zag hoe alles zo dicht op elkaar zat ( HP Pavilion Slimline 7510) en ik dacht ook aan mijn oude PC, die ik weliswaar niet meer heb, waar alles zeer veel ruimte had. Ik beelde mij een mengeling van de twee in en op het eerste ingebeelde zicht leek het wel mogelijk dus ben ik gaan painten :) zie afbeelding

Afbeeldingslocatie: http://img81.imageshack.us/img81/9292/idie4.png

Ik zou dus zoals bij een normale build 1 moederbord (ATX) op de normale zijde willen bevestigen en een ander moederbord, (mATX) op de uitschuifbare zijde, die dan wel op een andere manier open zal moeten gaan en/of verstevigd moet worden. Warmte ontwikkeling zal er niet echt zijn, er komt een amd singlecore proc. die hier al ligt en een amd dual core van rond de 50 euro samen met onboard video. nu stel ik mij toch de vraag dit al dan niet problemen gata opleveren ivm de warmte ontwikkeling. Ik ben alvast van plan om een case te zoeken met een grote aan de bovenkant omdat deze zal maken mij net iets te moeilijk lijkt. Aan de achterzijde zal voor het tweede moederbord een reep ijzer moeten worden uitgesneden natuurlijk. Ook dat lijkt me doenbaar.

Het moederbord... Tussen het moederbord en de behuizing bevinden zich plastieken of rubberen ringen die electrische geleiding moeten tegen gaan maar ik heb niet echt een id hoe ik dit moederbord hiertegen ga beveiliggen maar ik dacht er aan het tweede moederbord, dat uit men oude PC gaat komen gewoon met ijzeren plaat waarop deze bevestigd is van de oude PC gewoon recht op het openschuifbare gedeelte van de tweede case te bevestigen. Een beetje raar maar toch een handige omweg imo.

Nu de voeding... en de plaats voor de voeding. Ik weet niet of het nodig is om 2 voedingen te plaatsen of om er 1 te gebruiken die 2 moederborden kan ''aandrijven'' het bestaan van zulke voeding heb ik nog niet kunnen bevestigen omdat dit ook nooit bij de specs vermeld staat (azerty.nl)

De voedingen hebben ook een fan dus 2 in 1 kast plaatsen zou voor problemen kunnen zorgen + het feit dat twee voedingkabels niet echt netjes is.

Ik ben zelf nog volop bezig met dit een beetje uit te denken maar 1 staat al vast, ik ga het hoe dan ook uitproberen en ik heb zo een kleine 400 euro om er tegen aan te smijten (ieder zijn hobby).

Ik heb de CME policy gelezen en ben ervan op de hoogte dat dit niet een casemod is maar toch enigzinds een voorbereiding op. Ik vraag jullie niet om mijn casemod verder uit te denken of om mij te helpen ivm welk mobo welke videokaart etc. ik heb die keuzes al gemaakt buiten de voeding dan waar jullie wel altijd commentaar op mogen geven, ik vraag enkel jullie mening en of gedachten, niets meer :)

Alvast bedankt ;)

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:18
Zelf zou ik een voeding onderin en een boven plaatsen of rechtop naast.

Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is tussen de moederborden vanwege de CPU koelers en videokaarten. Je kan een van de twee moederborden op zijn kop hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentox op 18-03-2008 14:21 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• n0valyfe
In de moederborden zijn wel gaatjes voorzien voor de vijzen. Misschien zou ik deze kunnen gebruiken om het moederbord als het ware op te hangen aan de linkerkant en dan eventueel onderste boven maar ik denk dat de standaard koelers voor amd processoren niet zo geweldig groot zijn aangezien ze ook niet zoveel warmte produceren.

Weet er misschien iemand of de nieuwe AMD chipset zoals op dit moederbord:

GigaByte GA-MA78GM-S2H
http://azerty.nl/producte.../70222/ga-ma78gm-s2h.html

ook in ATX vorm komt? Het nieuwe moederbord dat tege de normale kant komt moet wel ATX zijn aangezien de kast ATX zal zijn omdat er redelijk wat ruimte nodig is.

Misschien kan ik dat moederbord in een ATX kast hangen, weet het niet zeker, maar zowiezo mooi die 5.2 max FSB en 4 geheugenslots + de grafische engine die ook DX10 ondersteund.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Mag ik vragen waar jij beide computers voor gaat gebruiken?

Verwijderd

dat vraag ik me eigenlijk ook af, het lijkt mij persoonlijk vrij onhandig, je hebt 2 monitoren, muizen toetsenborden nodig. Dus ik denk dat je een vol bureau krijgt...

Voor het geval dat je het toch doet zou ik zorgen dat je kleine CPU koelertjes krijgt . dan zou het moeten passen. Als je nl de ene op de kop hangt krijg je voor en achter de outs die op t mobo zitten. lijkt mij persoonlijk niet handig. dus ik zou ze gwn recht tegenover elkaar ophangen.

Wel leuk om te proberen, maar in de praktijk vrij onhandig.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:44:
dat vraag ik me eigenlijk ook af, het lijkt mij persoonlijk vrij onhandig, je hebt 2 monitoren, muizen toetsenborden nodig. Dus ik denk dat je een vol bureau krijgt...
Ehh, waarom zou 2 computers teveel zijn op een bureau? Ik heb hier 3 pc's op mijn bureau staan waar alles aanhangt (waarvan 1 met een dual monitor setup). En dan staat er nog een server die remote beheert wordt.

2 systemen is toch helemaal niet onhandig?

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:27

FCC

Terw_Dan schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 18:47:
[...]

Ehh, waarom zou 2 computers teveel zijn op een bureau? Ik heb hier 3 pc's op mijn bureau staan waar alles aanhangt (waarvan 1 met een dual monitor setup).
Jaah, maar jij overdrijft altijd :P alleen maar positief bedoeld hoor..
En dan staat er nog een server die remote beheert wordt.

2 systemen is toch helemaal niet onhandig?
Met remote beheer kan TS deze -komende- 2 systemen ook prima met één monitor, één muis en één tobo runnen. Ik heb hier truukjes gelezen om met gemodificeerde ps2-plugjes te werken zodat het ene systeem 'denkt' dat er een tobo en muis aanhangt. Dan start het systeem prima op, de rest doe je remote.
Oké ze moeten allebei online zijn, en bij de installatie moet je waarschijnlijk wel alles even aansluiten.
Maar verder werkt dat prima ;)

Waar een wil is, is een stopcontact....

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

FCC-gast schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:30:
Met remote beheer kan TS deze -komende- 2 systemen ook prima met één monitor, één muis en één tobo runnen. Ik heb hier truukjes gelezen om met gemodificeerde ps2-plugjes te werken zodat het ene systeem 'denkt' dat er een tobo en muis aanhangt. Dan start het systeem prima op, de rest doe je remote.
Oké ze moeten allebei online zijn, en bij de installatie moet je waarschijnlijk wel alles even aansluiten.
Maar verder werkt dat prima ;)
Je kunt elke moderne pc tegenwoordig wel zonder tobo of muis laten opstarten :)
Maar ikzelf heb 2 pc's en een simpele kvm switch, werkt ook prima.

(ow ja en een server die remote beheert word)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 10:10
Ik lees dat je denkt dat het moederbord niet met de behuizing mag geleiden en daarom rubberen afstandshouders wilt gebruiken. Dit is niet juist. Het heeft juist de voorkeur dat de afstandhouders geleiden doordat ze op die manier gebruik maken van de aarding via de voeding. Metalen afstandhouders zijn dus prima en aan te bevelen.

Daarnaast zou ik eens kijken naar het dwars plaatsen van je tweede voeding in je kast op de plek van de vele hdd racks. Als je kast breed genoeg is kan je op die manier daar ook een voeding kwijt. Zie de Coolermaster Ammo, daar is dat een mogelijkheid.

Opzich hoeft het plaatsen van twee systemen in één kast niet erg moeilijk te zijn. Het zal even puzzelen zijn maar als je er voor zorgt dat je de rechterkant naar beneden kan klappen en de kabels daar op berekent zijn dan moet het wel goed komen. Leuk project. :)

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

• n0valyfe
2 PC's worden gebruikt voor the every-day job. Internetten, geen Games misschien eens een spel dat niet te veel eist.

Er zal 1 scherm gebruikt worden door gebruik te maken van een hub waarop ik mijn scherm aansluit en met een druk op de knop kan switchen tussen mijn 2 beelden. Verder is het zo dat het niet echt de bedoeling dat alles tegelijk gebruikt kan worden.

1. indien er toch 2 schermen gebruikt zouden worden dan kan ik 1 op de bureau achter mij zetten en het tweede op de bureau 2.5m verder. met de PC tussenin. Dan zou het 2 toetsenbord systeem etc. niet erg zijn. Zie het gewoon als 2 PC's die uit 1 kast vertrekken...

2. indien er 1 scherm gebruikt word, ook maar 1 toetsenbord en muis. Het tweede mobo zou ik dan vooral willen gebruiken voor het converteren van video en het unrarren van bestanden en om 's nachts te downloaden.

2 kasten zetten is voor mij net iets te veel ruimte weggenomen. Ik ben nu zo een kleine slimline gewoon en de omschakeling naar zo een grote lelijke bak voor uiteindelijk hetzelfde zou niet echt leuk zijn. daarmee dat ik in die grote bak dan eigenlijk aleen maar mijn slimline ga plaatsen.

Ik heb dit topic misschien net iets te vroeg gemaakt aangezien het nog een tijdje gaat duren vooraleer ik eraan begin en dan nog eens het wachten op de spullen. Zoveel replies had ik niet verwacht :)

• n0valyfe
Ik heb zitten denken over Santhem's reply en waarvoor ik de PC eigenlijk ga gebruiken. Ik ben tot de vaststelling gekomen dat het delen van 1 tobo, muis en scherm misschien toch niet zo handig is.

Ik zit hier met een overloop van 3m breedt (die wel doorloopt natuurlijk) en ongeveer 5m lang. Zie afbeelding om alles duidelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/8013/id2gq7.png

Nadelen:

Als ik voor deze ''opstelling'' ga gaan dan zal ik:

1. Een zeer lange kabel nodig hebben voor het scherm
2. Een zeer lange kabel voor de muis, desnoods een tussen stuk voor USB, maar die heb ik hier wel liggen.
3. Het kopen vaan een tweede scherm, heb ik toch altijd al willen doen omdat ik dringend nood heb aan een breedbeeld monitor aangezien mijn TFT scherm dienst doet als mijn TV

nu weet ik eigenlijk nog steeds niet of ik eigenlijk 1 voeding voor 2 mobo's kan gebruiken? Want ik neem aan dat dat niet standaard op een voeding zit een dubbele aansluiting. Dus een case met ingebouwde voeding zal het al niet worden als het zelf een voeding kiezen word. Wat ook een optie is is om een behuizing met voeding te kopen en dan er gewoon een tweede voeding inzetten. Mara of dat zo gewoon is als het klinkt weetik niet. Natuurlijk zou een paar HD racks gebruiken voor de voeding een uitstekend id zijn!

[ Voor 54% gewijzigd door n0valyfe op 18-03-2008 20:02 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Twee voedingen is beter, vanwege power_on signaal vanaf mobo. Zou je met 2 pc's in kast doen en je zet eentje met power_on uit, maar die 1 grote voeding heeft, dan wordt andere pc ook uitgezet als je ene pc uitzet.
Andere probleem is de ATX 12V en ATX voedingstekker. Er is geen voeding die ze dubbel heeft. Dus enkele voeding is niet mogelijk. Werk dus met twee voedingen in een kast.
Gelukkig zijn er ook compactere ATX voedingen (voor barebone kast) zodat je kast niet al te groot wordt.

En als 2 mobo's tegenover elkaar staan, zul je speciale constructie moeten maken om bij beide mobo's te kunnen komen, dus sidepaneel openen of zo. Anders wordt het teveel losschroeven en schuiven.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
n0valyfe schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:43:
Er zal 1 scherm gebruikt worden door gebruik te maken van een hub waarop ik mijn scherm aansluit en met een druk op de knop kan switchen tussen mijn 2 beelden. Verder is het zo dat het niet echt de bedoeling dat alles tegelijk gebruikt kan worden.
ik heb thuis twee pc's op 1 monitor door gebruik te maken van een monitor met zowel een DVI als een analoge aansluiting. Dus zonder hub. De ene pc zit op de DVI aansluiting, de andere, oude pc, op de analoge aansluiting. Via de monitorsettings kan ik aangeven of ik het digitale of het analoge signaal wil gebruiken... ik vind het erg handig en scheelt weer een hub...

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

n0valyfe schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:56:
Ik heb zitten denken over Santhem's reply en waarvoor ik de PC eigenlijk ga gebruiken. Ik ben tot de vaststelling gekomen dat het delen van 1 tobo, muis en scherm misschien toch niet zo handig is.

Ik zit hier met een overloop van 3m breedt (die wel doorloopt natuurlijk) en ongeveer 5m lang. Zie afbeelding om alles duidelijk te maken.

[afbeelding]

Nadelen:

Als ik voor deze ''opstelling'' ga gaan dan zal ik:

1. Een zeer lange kabel nodig hebben voor het scherm
2. Een zeer lange kabel voor de muis, desnoods een tussen stuk voor USB, maar die heb ik hier wel liggen.
3. Het kopen vaan een tweede scherm, heb ik toch altijd al willen doen omdat ik dringend nood heb aan een breedbeeld monitor aangezien mijn TFT scherm dienst doet als mijn TV

nu weet ik eigenlijk nog steeds niet of ik eigenlijk 1 voeding voor 2 mobo's kan gebruiken? Want ik neem aan dat dat niet standaard op een voeding zit een dubbele aansluiting. Dus een case met ingebouwde voeding zal het al niet worden als het zelf een voeding kiezen word. Wat ook een optie is is om een behuizing met voeding te kopen en dan er gewoon een tweede voeding inzetten. Mara of dat zo gewoon is als het klinkt weetik niet. Natuurlijk zou een paar HD racks gebruiken voor de voeding een uitstekend id zijn!
Persoonlijk dat je wel gigantische nadelen gaat creeren om "speciaal" te zijn,
Als je die 2e pc toch amper gebruikt.

-Je bent veel ruimte kwijt aan een 2e scherm dat je eigenlijk amper gebruikt
- je 1e scherm gaat waarschijnlijk slechter beeld geven door de lange kabel.
-Je bespaart amper tot geen ruimte met zon grote kast ipv 2 kleintjes.
-Je bent een stuk minder flexibel.

Maar ieder zijn ding als dat is wat je wilt :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

En tegenwoordig elke goede videokaart heeft 2 video aansluitingen, zodat je met 1 sterke pc toch beschikt over 2 schermen :)
Twee computers kost iets meer stroom, tenzij je 2e pc als server van maakt.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
je kunt ook een beeldscherm kopen met 2 aansluitingen. Mijn samsung 2032BW bijvoorbeeld heeft een dvi en een analoog aansluiting. Met een druk op de knop kan ik wisselen tussen welke kabel de monitor gebruikt. Handig toen iemand met zn laptop langs kwam en even mijn grotere scherm wilde gebruiken als tweede scherm. Wanneer hij em weer even niet nodig had drukte ik op source en kon weer van mijn eigen pc gebruikmaken.

Verwijderd

wat ook een handig alternatief is, als je bijvoorbeeld toch niet zelf wil gaan modden is de MozartTX case... kunnen 2 mobo's in, 2 voedingen, ... ik gebruik deze case nu ook en ben er zeer tevreden over...

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/Thermaltake-VE1000BNS.jpg

Verwijderd

Misschien kan je een KVM switch inbouwen.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:12:
wat ook een handig alternatief is, als je bijvoorbeeld toch niet zelf wil gaan modden is de MozartTX case... kunnen 2 mobo's in, 2 voedingen, ... ik gebruik deze case nu ook en ben er zeer tevreden over...

Deze dus:
[afbeelding]
Heel logische volgorde dit _/-\o_

1 TS wil iets gaan modden
2 TS bedenkt een niet erg nuttig/onhandigs iets om maar zeker speciaal te zijn
3 Tweaker geeft link naar kant en klaar product, als de TS besluit toch niet te modden :P

Verwijderd

Hoe is het nu met je pc? lukt het al en ben je er al mee bezig?
Houd ons op de hoogte!
Pagina: 1