Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beginnen met AVR (zoek goede resources)

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
Sinds gister driemaal een Attiny2313 en een Atmega8 in huis.

Een programmer gemaakt, AVR studio geinstalleerd en geprogd met SP12; alles werkt voor zover, en dat in één keer!

Nu loop ik echter tegen een 'probleem' aan; ik heb nog nooit in C gewerkt, alleen wat VB6.

Er is natuurlijk via Google/de search een hoop te vinden, maar ik zie door de bomen het bos echt niet meer.
Ik zoek een beginnershandleiding tot C, zodat ik wat vertrouwd raak met de syntax en omgeving van C.

Ondertussen wat beginnershandleidingen gevolgd;

http://expand.xs4all.nl/avr/
http://imakeprojects.com/Projects/avr-tutorial/
etc etc

Dit is nog goed te doen, maar bijvoorbeeld de AVR dobbelsteen werkend krijgen lukt wel, maar de code is nog tamelijk onbegrijpelijk (wel logisch, maar de functies e.d. ken ik niet).

Projecten zijn er genoeg, maar het begrijpen daarvan wordt vrij moeilijk zonder achtergrondkennis.

Ook heb ik gekeken op AVrfreaks/Avrbeginners; Avrbeginners is in Assembly, en dit lijkt me lastiger dan C.

Iemand tips/aanraders voor C? Of goede boeken? Tevens projecten waarin goed uitgelegd word wat de code doet?

/edit:

BasCom AVR lijkt me ook wel aardig; de syntax lijkt erg veel op die van Basic...

[ Voor 3% gewijzigd door LiquidSmoke op 18-03-2008 09:37 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik zou als ik jou was toch echt wel aan C wennen; in de embedded wereld is het echt wel de standaardtaal en er zijn gewoon veel libraries (Procyon, obdev sw-usb, ...) voor geschreven. Vraag 2 is dan: hoe leer je C? Ik denk dat je misschien toch het best uit bent met een paar meer PC-gebaseerde tutorials, ook al is het maar om aan de taal, het begrip 'pointers', C-strings e.d. om te gaan. Als je C eenmaal kent, is de overstap naar de AVR niet zo heel groot; de taal is feitelijk zo basic dat het op ongeveer dezelfde manier werkt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• LiquidSmoke
Sprite_tm schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:13:
Ik zou als ik jou was toch echt wel aan C wennen; in de embedded wereld is het echt wel de standaardtaal en er zijn gewoon veel libraries (Procyon, obdev sw-usb, ...) voor geschreven. Vraag 2 is dan: hoe leer je C? Ik denk dat je misschien toch het best uit bent met een paar meer PC-gebaseerde tutorials, ook al is het maar om aan de taal, het begrip 'pointers', C-strings e.d. om te gaan. Als je C eenmaal kent, is de overstap naar de AVR niet zo heel groot; de taal is feitelijk zo basic dat het op ongeveer dezelfde manier werkt.
Bestaat er iets als C voor dummies of C in 24h?

Tevens zul je ook een prog omgeving nodig hebben, is er iets aan te raden?

Verwijderd

Voor het programmeren is er een ontwikkelomgeving genaamd AVR Studio. Dit in combinatie met WinAVR is een goede manier om je programma's in te ontwikkelen. Waarschijnlijk ook de meest gebruikte oplossing.

Je zou een boek kunnen kopen om de taal C onder de knie te krijgen. Dit zal niet toegespitst zijn op het ontwikkelen voor de AVR controller, maar zo leer je de taal goed kennen.

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-11 17:41
Bestaat er iets als C voor dummies of C in 24h?
Kijk eens hier: C turorial
En als je een goed boek over C wilt lezen moet ik 'In zee met C' aanraden, bij bol.com te bestellen.
Ik denk dat als je een beetje effectief wilt programmeren je niet moet denken dat je binnen 24h klaar bent.

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Om een AVR te leren, kun je misschien beter beginnen door met Assembly wat simpele programma's te maken. Zo leer je in ieder geval wel hoe een AVR werkt. Daarnaast zullen er altijd wel projecten zijn waar je toch ASM nodig zult hebben omdat je de snelheid daarvan nu eenmaal nodig hebt.

Maar C leren om te gebruiken werkt juist heel fijn. Zelf vind ik de uitleg op http://cplusplus.com wel netjes. Dit mag dan wel C++ zijn, maar als je C++ kent, kan je ook wel C ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

http://www.avrfreaks.net/ <- heel interessant.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• LiquidSmoke
Dank u voor de racties :)

AVRStudio met WinAVR heb ik geinstalleerd, gelukkig zijn er genoeg projecten in C te vinden.

Het gaat vooral om de structuur en syntax van C, hoe functies in de AVR te gebruiken is goed uit voorbeelden te leren.

In 24H c leren kan natuurlijk niet, maar ik bedoelde meer een snelstart...

Avrfreaks kwam ik ook al tegen, er is heel veel te lezen.

Ik ga gewoon aan de slag, tutorials volgen en even kijken of ik het boek in zee met c aan kan komen...

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

LiquidSmoke schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 09:53:
Het gaat vooral om de structuur en syntax van C, hoe functies in de AVR te gebruiken is goed uit voorbeelden te leren.
Hmm, de programmeertaal is alleen maar het hulpmiddel. De ene programmeertaal is beter geschikt voor een bepaald doel dan de andere. En C is een vrij breed inzetbare taal.

Waar het om gaat is dat je je programma zo structureert dat je het later nog kunt begrijpen als je de source code ziet :). Of je nu in C of assembly programmeert, het is heel verstandig om je programma duidelijk te structureren (in feite: in kleine functionele blokken opdelen). Met C is het een stuk makkelijker om je programma te structureren dan in assembly.

Om te leren programmeren zou ik met simpele programma'tjes beginnen. En daarvoor hoef je niet zo veel te structureren. Met assembly ben je sneller aan de slag dan met C. In assembly hoef je ook niet zo strikt te zijn in de opbouw van je programma. Dus zou ik je in eerste instantie assembly aanraden.

Beginnen waar elke microcontroller-progger mee begint: een ledje te laten knipperen :).

Hmm, dit lijkt me wel een aardige link: http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/beginner/index.html

[ Voor 8% gewijzigd door RetepV op 08-04-2008 20:29 ]

Macbook Pro

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Als je met vb6 bekend bent zou ik iig niet aan assembler beginnen en ook niet aan C++.

en voor de AVR hoef je ook niet zo heel veel van C te kennen.
Naast syntax, bekend zijn met pointers en string manipulatie en BIT operaties de rest is toch allemaal AVR specifiek.

Maar de beste manier om te leren is het gewoon doen. Dus begin met simpele programma's zoals knipperende LED's en looplichtjes en dan gaat de rest van zelf.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Volgens mij maak je een beetje een to groot probleem van de syntax van de taal die je gebruikt. Als je basic kan kan je ook C en kan je ook C++ enz enz. Er zijn natuurlijk specifieke dingetjes, maar dat is niet van belang in het begin.

Ik zou als ik jou was een beetje oefenen met C++, gewoon ff de turbo C++ van codegear dl-en ofzo. En al wil je nou echt een boek hebben dan zou ik "Aan de slag met C++" van gerrit jan laan aanraden. En wat vooral belangrijk is voor iemand die uC's programmeert zijn bit operaties en pointers.
Pagina: 1