Toon posts:

Geschikte XP drivers voor Club3D 8800GT?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

Gister is mijn nieuwe computer binnengekomen. Het gaat om het volgende systeem:

Mainboard : Gigabyte GA-MA770-DS3
Chipset : AMD RD790
Processor : AMD Athlon 64 X2 5600+ @ 2800 MHz
Physical Memory : Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2
Video Card : Nvidia Corp GeForce 8800 GT (Club3D)
Hard Disk : WDC (250 GB)
DVD-Rom Drive : HL-DT-ST DVDRAM GSA-4120B
Monitor Type : Samsung SyncMaster - 19 inches
Network Card : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC
Operating System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 2
DirectX : Version 9.0c
PSU: Antec Basiq 500W

Ik heb er een Arctic Cooler Freezer 64 Pro als CPU cooler gekozen. Het installeren van alle componenten ging prima en ook het installeren van Windows ging prima. Nu heb ik echter een probleem ondervonden als ik een spel ga spelen (ik heb tot nu toe Team Fortress 2 en Battlefield 1942 geprobeerd en bij beide spellen hetzelfde probleem ondervonden). Ik kan maximaal een paar minuten gamen voordat het spel in een loop van een seconde lijkt te raken om vervolgens niks meer te doen. Ik krijg een zwart scherm, ctrl+alt+del of alt+tab werkt niet meer en ik moet het systeem resetten.

Mijn eerste gedachte was dat de CPU of GPU misschien te warm werd. Na SuperPi losgelaten te hebben zag ik dat mijn CPU niet warmer werd dan 39 graden (na 1 miljoen cijfers achter de komma). Toen ik de temperatuur van m'n GPU checkte vlak nadat ik Windows weer op had gestart gaf deze een temperatuur aan van 49 graden. Dit is dezelfde temperatuur als in idle stand. Ik vermoed in ieder geval dat het geen temperatuur probleem is, ook omdat ik al vaker mensen op dit forum problemen heb zien aangeven met 8800GT drivers.

Omdat ik de CD met drivers was kwijtgeraakt had ik de drivers van de Club3D site gehaald. Dit bleken gewoon de laatste Forceware drivers van nVidia te zijn. Nu vraag ik mij af wat voor drivers jullie gebruiken? Kan dit een driver probleem zijn of is het toch iets anders?

PS: ik wou deze vraag in het 8800GT deel 3-topic openen maar zag dat deze gesloten is. Ik hoop dat dit topic is toegestaan, zo niet dan hoor ik het graag!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:59
Gewoon van nvidia.com downloaden, kaart is toch allemaal hetzelfde, enigste verschil tussen bijvoorbeeld een GTS640 van XFX , GT512 van Club3D of een MSI GTX768 zijn de kloks en of meegeleverde accesoires.

_

Gebruik eens TAT of Orthos samen met CoreTemp om je temps te meten. :)

[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 18-03-2008 09:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de temperatuur inderdaad nog eens beter bekijken. Maar ik vroeg me af of een iets oudere driver bijvoorbeeld wel werkt bij het gamen en ik vroeg me gewoon af welke drivers jullie hadden :)

FWIW ik heb nu versie 6.14.11.6921.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 07:53
Ik gebruik de 169.61 van tweakforce en die bevalt tot nu toe goed.
http://www.tweakforce.com...s&d_op=viewdownload&cid=7

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:41

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit systeem heeft geen voeding of is die gewoon nog niet vermeldt? ;)

Op kaarten van nVidia zijn, net als die van ATi, prima reference drivers toe te passen. Drivers, ForceWare, kun je dus gewoon van de nV website halen. Wat betreft welke versie voor je zal werken, je kunt oudere proberen door gewoon even in het driver archive te springen bij nV en zo wat versies te proberen. Waarbij je tussendoor even een tool als DriverCleaner de mogelijk rondzwervende meuk weg laat poetsen.

Voor het stresstesten van je CPU kan ik, net als _Apache_, Prime95/Orthos aanbevelen en dan de CPU in de gaten houden met CoreTemp. Wat betreft je videokaartje is dat een kwestie van een aantal goede games proberen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
@luckyjan; bedankt voor het posten van de link. Ik kon deze keer zowaar 10 minuten TF2 spelen voordat, helaas, hetzelfde probleem zich voordeed.

@Ultraman; d'oh! De voeding is een Antec Basiq 500 W. Bedankt voor je suggestie verder... Ik zal het even gaan proberen!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:28
En memtest draaien of je geheugen niet toevallig brak is.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels Orthos gedraaid en de CPU temperatuur bleef rond een temperatuur van 50 graden steken. Dit lijkt me redelijk netjes?

Toen heb ik een testprogrammatje gevonden die de GPU flink onder druk zet:
http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl

De temperatuur van mijn GPU bekeek ik met PC Wizard 2008 en ik zag dat de temperatuur toch rond de 75 en stijgende was... Misschien is het dus toch een oververhitte videokaart? Het lijkt me in ieder geval dat dit geen gezonde temperatuur is. Dit zou ook wel kloppen met het spelen van bv. Team Fortress 2 omdat ik eerst geen problemen watdanook heb (geen artifacts oid) om dan ineens vast te lopen..

Kwestie van slechte airflow wellicht?

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:28
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 10:39:
Ik heb inmiddels Orthos gedraaid en de CPU temperatuur bleef rond een temperatuur van 50 graden steken. Dit lijkt me redelijk netjes?

Toen heb ik een testprogrammatje gevonden die de GPU flink onder druk zet:
http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl

De temperatuur van mijn GPU bekeek ik met PC Wizard 2008 en ik zag dat de temperatuur toch rond de 75 en stijgende was... Misschien is het dus toch een oververhitte videokaart? Het lijkt me in ieder geval dat dit geen gezonde temperatuur is. Dit zou ook wel kloppen met het spelen van bv. Team Fortress 2 omdat ik eerst geen problemen watdanook heb (geen artifacts oid) om dan ineens vast te lopen..

Kwestie van slechte airflow wellicht?
75 graden is niets schokkends voor een GPU. Die kunnen veel meer hebben dan een CPU. Hoewel het niet aan te raden is, gaat bij 120 graden pas een keer een belletje rinkelen bij de gemiddelde NVIDIA kaart. Een goede airflow is altijd goed uiteraard.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dan ben ik tot nu toe niet veel wijzer geworden, ik zal eens kijken naar de airflow van mijn systeem en misschien wat andere drivers proberen en dan maar hopen dat ik een oplossing vind..

Hoe heet wordt jullie GPU trouwens?

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 07:53
De 8800GT heeft standaard een bug in de fan waardoor ie op 29% loopt en soms ook blijft lopen als je hem hoger belast. Probeer rivatuner eens en dan de fan handmatig op 100%
Bij mij liep ie ook vast maar dat bleek later de VTT van het moederbord te zijn. Toen die van 1.2 naar 1.3 was gezet heb ik geen freezes meer gehad. Mijn GPU komt niet over de 64 graden (bios aangepast met nibitor om de fan sneller op hogere toeren te laten draaien)

[ Voor 15% gewijzigd door luckyjan op 18-03-2008 17:01 ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:29

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:03:
Hmm dan ben ik tot nu toe niet veel wijzer geworden, ik zal eens kijken naar de airflow van mijn systeem en misschien wat andere drivers proberen en dan maar hopen dat ik een oplossing vind..

Hoe heet wordt jullie GPU trouwens?
Let op dat ondersteuning voor de G92 (GT512 en GTS512) pas ergens in de 169.nn versies is gekomen (volgens mij zelfs 169.21 of 169.25 ofzo) dus je kunt niet veel oudere drivers gebruiken dan die versienummers anders loop je kans dat je kaart gewoon niet herkend wordt en de installatie niet afgemaakt wordt.
Je kunt op Guru3D een hoop versies downloaden, je kunt ook eens naar de 171.nn en 173.nn beta's kijken.

Verder kun je Atitool proberen om je videokaart lekker warm te laten worden. Het previewvenstertje daar laat mijn videokaart heter worden dan menig spel.

Ik zou ook absoluut je andere componenten niet uitsluiten. Test bijvoorbeeld je geheugen eens, of probeer iets meer voltage door je geheugen te rammen (weet niet wat voor merk en type geheugen je hebt, maar sommige ramplankjes (voornamelijk met strakke timings) behoeven wat meer sap om stabiel te lopen).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Kneok, ik zal die andere drivers eens bekijken.

Ik denk dat we temperatuur wel definitief als oorzaak van het probleem weg kunnen strepen. Ik probeerde HL 1 te spelen en nadat ik 5 seconden in het training room-level had rond gelopen sloot ie ook ineens af. En HL1 is nou niet echt een gpu intensieve taak lijkt me...

Overigens heb ik AtiTools gedraaid en de GPU temperatuur steeg langzaam naar 65 graden, een redelijke temperatuur lijkt me zo.

Het geheugen is Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen snap ik er helemaal niks meer van. Ik heb F.E.A.R. : Perseus Mandate geinstalleerd en toen het testlevel gedraaid (die checkt of je een beetje een fatsoenlijke FPS hebt bij de gekozen grafische instellingen). Dit is een level waarbij je zelf niks kan doen maar waarbij je door een level vliegt. Er was helemaal niks aan de hand, ik haalde een gemiddelde FPS van 120 terwijl alles op maximaal staat. Als ik dan een new game start en ik de intro bekijk is er ook nog niks aan de hand (hierbij kun je om je heen kijken maar niet bewegen) maar als ik eenmaal aan de bak mag (ik word al parachute-springend het eerste level ingedropt) loopt hij meteen vast!

Het geluid komt dus weer in een loop voor een paar seconden en het scherm gaat op zwart.

Degene die me kan zeggen wat er mis is krijgt een fles wijn van me want ik vind het erg vervelend (als student zijnde is zo'n bij elkaar gespaarde PC best duur :P).

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

luckyjan schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:00:
De 8800GT heeft standaard een bug in de fan waardoor ie op 29% loopt en soms ook blijft lopen als je hem hoger belast.
dit was het probleem bij de als eerste uitgegeven versies, met de kleinere fan. ik heb nu zelf al een paar 8800gt,s gehad,(met de grotere fan) en de fanspeed daarvan was minimaal al 30%, en ging naarmate de temperatuur omhoog ging, gewoon mee ;)

(temperatuur werd maximaal ong 75 graden)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het trouwens zijn dat er een probleem optreed als meerdere apparaten dezelfde IRQ hebben? Mijn videokaart heeft IRQ 18, maar het apparaat Realtek Gigabit Ethernet NIC en Standard OpenHCD USB Host-controller (waarvan er een paar zijn) ook. Windows geeft aan dat er geen IRQ conflicten zijn maar wie weet springt de driver er gewoon slecht mee om?

• jowan073
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-03 20:31
wat ik altijd bij nvidia kaarten heb ondervonden was. dat je de orginele drivers moest instaleren die op cd staan voor de detonator drivers want ik heb ook nvidia kaarten gehad en met nfs pro street zag je alleen een schaduw rijden en meer niet.. schone instalatie gedaan en toen de drivers van de cd en t werkte weer als n zonnetje..
mischien dat het daardoor komt..

Verwijderd

Topicstarter
Hmm zou dat het zijn?

Kan iemand mij misschien de drivers van die CD opsturen? Ik ben 'm kwijtgeraakt.. Het gaat dus om een Club3D 8800GT; CGNX-G882DDF

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 08:02:
Kan het trouwens zijn dat er een probleem optreed als meerdere apparaten dezelfde IRQ hebben? Mijn videokaart heeft IRQ 18, maar het apparaat Realtek Gigabit Ethernet NIC en Standard OpenHCD USB Host-controller (waarvan er een paar zijn) ook. Windows geeft aan dat er geen IRQ conflicten zijn maar wie weet springt de driver er gewoon slecht mee om?
Dat kan er inderdaad wel iets mee te maken hebben. Vooral die USB Host controller...Als je daar bv. een tobo of een muis aan hangen hebt en je begint input te geven in een spel weet de CPU plots niet meer welk proces hij prioriteit moet geven aangezien ze beide dezelfde IRQ hebben. Dan kom je dus in een infinite loop terecht...Het lijkt me dat dit jouw probleem is, aangezien ie blijkbaar perfect de AtiTool test overleefd (teen input van tobo/muis/whateva) of de filmpjes in FEAR (wederom niks van input).

Probeer eens die IRQ te verzetten in je BIOS ofzo

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja dat zou dan zomaar kunnen want mijn toetsenbord en muis zijn beide USB devices. Even zoeken hoe ik dat moet veranderen :)

Verwijderd

Topicstarter
In mijn BIOS staat er dit wat betreft IRQ instellingen

- PCI1 IRQ Assignment [auto]
- PCI2 IRQ Assignment [auto]

Dit [auto] kan ik dan veranderen tot een lijst getallen, maar is het voldoende om die twee lijsten simpelweg gewoon andere waarden te geven? Of komt er meer bij kijken?

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 08:49:
Hmm zou dat het zijn?

Kan iemand mij misschien de drivers van die CD opsturen? Ik ben 'm kwijtgeraakt.. Het gaat dus om een Club3D 8800GT; CGNX-G882DDF
als je drivers van club 3d wil hebben, kun je ze daar gewoon downloaden hoor :)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Topicstarter
pcgek schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 09:51:
[...]

als je drivers van club 3d wil hebben, kun je ze daar gewoon downloaden hoor :)
Ja klopt, ik heb dat eerst ook gedaan maar op die site werd ik doorverwezen naar de nVidia site. Nouja dan zal die driver op die CD ook wel van nVidia zijn :)

Verwijderd

Heb je je geheugen nu al eens getest met memtest86+? Die moet je wel ongeveer een uur of 7 tot 10 laten draaien

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik zie dat je BF1942 doet met een dualcore processor in Windows XP. Ik kan me nog herinneren van vroeger dat je in dat spel altijd de affiniteit van het proces in taakbeheer moest instellen nadat je het spel had opgestart, anders kon je idd niet te lang spelen zonder problemen. Ik weet niet zeker of het nog klopt wat ik zit te vertellen, misschien dat Windows XP inmiddels updates heeft om dit probleem te voorkomen, AMD heeft er iig wel een soort driver voor waardoor het niet meer optreedt.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 10:08:
[...]

Ja klopt, ik heb dat eerst ook gedaan maar op die site werd ik doorverwezen naar de nVidia site. Nouja dan zal die driver op die CD ook wel van nVidia zijn :)
ik denk dat je de drivers die bijgelevert zijn ook niet nodig hebt, en dat daar het probleem in zou zitten.
ik heb vanaf mijn eerste kaart tot nu toe, nog nooit de bijgeleverde drivers gebruikt, en altijd de op dat moment nieuwst beschikbare gedownload(of bij ati of bij nvidia)

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is naar uw mening een hardware probleem? Ondanks het feit dat ie niet te heet wordt oid?

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:14:
Dus het is naar uw mening een hardware probleem? Ondanks het feit dat ie niet te heet wordt oid?
temperatuur van de kaart is wel goed(idle iets van rond de 50 gr en stressed 75 graden).
als je everest(oid) geinstalleert hebt, kun je dat zo uitlezen. dan kun je ook zien of de fan wel minimaal op 30% draait. maar aangezien de temperaturen bij jou verder wel goed zijn, zal dat het niet zijn.
heb zelf zulke problemen nog niet gehad, maar zo te lezen is het hardware wat tegen elkaar in werkt.

(hoop dat iemand je verder kan helpen)

[ Voor 3% gewijzigd door pcgek op 23-03-2008 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. Ik snap er niks meer van. Zonet kon ik een half uur TF2 spelen voordat de PC ermee stopte. Van hitte was geen sprake.

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-10-2025
kick

ik heb dit probleem ook met die club 3d 8800 gt. Random zwarte schermen, zelfs in windows. Het gebeurt alleen wanneer de pc net draaiende is, als ie eenmaal een tijdje loopt en ik speel een game voor een tijdje heb ik nergens meer last van...

vaag.

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Pagina: 1