• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06-2025
Ik zit met een probleem waar ik zelf niet uit kom.

Mijn systeem bestaat uit:

600 Watt Zalman voeding
Asus P5B Deluxe
Intel Q6600 op 3,6 GHZ (400x 9) 1,400V
Zalman CNPS9700 LED
4GB Kingston HyperX (4-4-4-12) 2,1V
XFX 8800GTX XXX op 650/1400/1050 (stock 630/1350/1000)

Bios setting:
PCIE freq vast op 100
Verder alles op Auto of standaard

2x 250 GB WD Caviar in Raid0
1x 250 GB WD Caviar
2x 500 GB WD Caviar SE
Windows Vista x64

Probleem zit hem in het overclocken. In principe loopt alles stabiel, geen rare dingen crashes oid.
Echter wanneer ik Flightsimulator ga spelen crashed mijn pc na een tijdje.
Geen BSOD maar het beeld staat ineens stil, blijft zo 15 sec. hangen en vervolgens start de pc opnieuw op. (beeld blijft dan soms nog hangen)

Ik vermoed dat de videokaart de boosdoener is en ik denk zelf dat hij een iets hogere voltage zou moeten hebben.

Ik kan in de bios de SB Vcore wel wat omhoog gooien maar heeft dat nu en zou dat link kunnen zijn voor mijn Raid configuratie?

Mijn vraag is: tot hoe ver is het veilig om de SB Vcore te verhogen?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Je wilt je videokaart voltage verhogen maar je gaat met je sb kloten?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:39

_Apache_

For life.

Blijf van je SB af, zorg dat je PCI-e netjes op 100Mhz staat en blijft ;) en controleer of de kloks van je GTX wel stabiel zijn (maandagochtend modelletje misschien?)

Verse drivers geinstalleerd?
Anders games gaan wel goed?
Klok je cpu is terug naar 3,4 ofzo met evenveel sap erop, en probeer het dan nog eens :)

3Dmark06 score?

[ Voor 15% gewijzigd door _Apache_ op 18-03-2008 09:39 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 14:08

Shunt

Boe

ok je bent aan het overclocken en het is niet stabiel. nou simpel dan ga terug in snehleid tot het wel stabiel is. ik weet niet of je een PCI PCIexpres freq lock hebt op je mobo maar als je die hebt zou ik die eens aan zetten dit zorgt er voor dat je (zowel intern op het mobo als de externe pci insteek sloten) frequenties van je pci bussen gelijk blijven staan, en niet mee overclocked worden.

En even iets anders overclock + onboard raid config is een ramp die wacht te gebeuren. Aangezien je zit te kloten met de PCI bussen en dat die voor data corruptie kunnen zorgen. een onboard raid controler is hier heel erg vatbaar voor dus kijk goed uit gebruik geen raid 0 maar bvb raid 5.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Waarom heb je niet ook je PCI gelocked of 33?

En waarom wil je inderdaad aan je SB klooien?? Klinkt me totaal ongerelateerd in de oren.

Ik zou zeggen, begin eens een normaal troubleshoot traject; dwz, niet een vaag spel gaan spelen en de boel zien resetten, en dan vragen wat er loos is, maar doe eerste eens gedegen stress-tests, zoals Orthos en OCCT. Lijkt er namelijk verdacht veel op dat je toch een overklok probleem hebt. Als niet met je CPU, dan wel met je GPU; zet de laatste eerst maar weer eens terug op default waardes.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Royer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06-2025
Ok, SB Vcore is geen optie dus. Bedankt voor dit advies.
Voltage van de videokaart is helaas niet in te stellen. Verder echt alles al geprobeert....
Ben benieuwd of iemand deze videokaart stabiel heeft kunnen overclocken en vooral hoe ver...

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Royer schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:43:
Ok, SB Vcore is geen optie dus. Bedankt voor dit advies.
Voltage van de videokaart is helaas niet in te stellen. Verder echt alles al geprobeert....
Ben benieuwd of iemand deze videokaart stabiel heeft kunnen overclocken en vooral hoe ver...
Overklok resultaten vergelijken is leuk, maar je systeem eerst stabiel krijgen is leuker.

Ik weet ook niet of het zo "helaas" is dat je het voltage van je videokaart niet in kunt stellen (dat zou het voltage van je PCI-Express zijn, overigens; en dat is wellicht in te stellen). Zonder al te bot te klinken: blijf nou even van die voltages af. :) Serieus, gewoon maar wat random voltages gaan verhogen omdat je gehoord hebt dat dit bij overklokken hoort, das geen strak plan.

Je eerste conclusie is al mis: "In principe loopt alles stabiel, geen rare dingen crashes oid." Niet dus. WEL rare crashes. Begin dus gewoon eerst met alle overklokking uit te zetten. Ja, ook die van je graka (vooral die van je graka). Tien tegen 1 dat het de overklok van je 8800GTX is. Run die flightsimulator eerst eens zonder die overklok. Dan weet je al een hoop meer. Ga dan langzaam je CPU overklokken, met stress-tests tussendoor, zoals Orthos en OCCT. Pas als je dat alles stabiel hebt, dan zou je eventueel nog eens je graka kunnen gaan overklokken. Je moet met troubleshooten gewoon systematisch te werk gaan.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
En vergeet je RAM ook niet te controleren met bijvoorbeeld Memtest. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1