Het viel me op dat er verspreid over tweakers veel vragen zijn over het taggen van mp3's. Deze vragen zijn te vinden in topics over specifieke mediaspelers (bijvoorbeeld iTunes) tot vragen over specifieke programmaatjes.
De reden voor dit topic is dat voor de wat veeleisende tweaker/muziekliefhebber het niet meer genoeg is om alleen de artist en title tag correct te hebben. Ikzelf ben op jacht naar een complete iTunes library waar alles klopt (dus inclusief lyrics/genres/albumart).
Het doel van dit topic is tweeledig. Ik heb zelf wat tools gevonden die het wel heel makkelijk maken om te taggen. Daarnaast is het goed om ervaringen uit te delen voor het taggen van verschillende items.
via lyricwiki worden lyrics toegevoegd aan je itunes biliotheek. voor andere muziek programma's moet je even hierkijken.
De reden voor dit topic is dat voor de wat veeleisende tweaker/muziekliefhebber het niet meer genoeg is om alleen de artist en title tag correct te hebben. Ikzelf ben op jacht naar een complete iTunes library waar alles klopt (dus inclusief lyrics/genres/albumart).
Het doel van dit topic is tweeledig. Ik heb zelf wat tools gevonden die het wel heel makkelijk maken om te taggen. Daarnaast is het goed om ervaringen uit te delen voor het taggen van verschillende items.
Beginnen met taggen
Het eerste handige en geniale tooltje is iTunes last fm tagger. Dit programmaatje maakt een fingerprint van je muziek, matcht deze aan de last fm database en schrijft alle tags terug. Eenvoudiger kan het niet. Hoe slecht je filenames er ook uitzien, hoe rot je tags ook zijn, je hebt eigenlijk geen info nodig naast de muziek zelf voor dit tooltje. Maar let op: dit tooltje is pas net in ontwikkeling!Albums en Album Art
Tag & rename is door zijn koppeling aan de freeDb database of de amazon.com winkel ideaal om snel albums te taggen en album art toe te voegen. iTunes is hier ook goed in maar is wat pickier met album tags. Als er iets niet klopt wordt de album tag niet gedownload.Lyrics
Tools als iArt werkte niet goed voor mij. Album art deed ik via tag@rename of iTunes en de lyrics werkte ook niet echt. Als iArt wel lyrics vond dan zat deze regelmatig vol met HTML. Toen vond ik dit tooltje: http://code.google.com/p/ilyrics/via lyricwiki worden lyrics toegevoegd aan je itunes biliotheek. voor andere muziek programma's moet je even hierkijken.