MAC adressen scannen

Pagina: 1
Acties:

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:33
Hai,

Ik heb een klein probleem. Ik zoek een tootje die mac adressen voor me uitleest via een opstartflop. Dus ook als er geen OS geinstalleerd is, moet ook het tooltje het macadres kunnen uitlezen.

Uitleg waarom. Op mijn werk gebruiken we een soort uitrol systeem in twee fasen. Eerste fase (basis NT 4) gaat via Novell (ipx) en de tweede fase via een distributiesysteem (gebaseerd op een rechtensysteem per user) op unix (ip). IP adressen worden toegewezen via bootp-tabel, dus moet ik het macadres hebben. Deze macadres kan je na de eerste fase uitlezen (ipconfig), invoeren en tweede fase starten. Ik wil dit proces vloeiend hebben lopen. Dus voortijd macadres invoeren, en het proces rolt in eenmaal door.

Iemand?

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Bij mijn realtek-kaartje kan ik het MAC-adres uitlezen nadat ik de pc met dosdiskette heb opgestart en het diagnostisch programma van de driverdisk heb opgestart. Zit er bij jouw netwerkkaarten ook niet zo'n programma?

• gekkie
  • Laatst online: 29-07 09:15
vanwaar dat je bootp wilt gebruiken ?
is DHCP geen optie ? heb je en principe geen mac-adressen nodig ..

• blue eyes
Nee, jammer genoeg niet. We hebben ooit zo'n tool gehad, maar dom dom, die is niet meer.

Het gaat trouwens om tokenring netwerk kaarten.

Ik zat overigens wel in die richting te denken. heb ook al mail naar fabrikant gestuurd.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
we werken nu eenmaal met dit systeeem. Het complete netwerk omzetten naar DHCP kost nogal wat organisatie etc. Het gaat hier over 45.000 werkplekken plus 2000 servers.

Bootp is ook een soort dhcp overigens, alleen handmatig.

DHCP ligt wel in de planning, ergens in 2003

• $n@p$hot
  • Nu online
Staat er op de site van de fabrikant niet zo'n tooltje? Wat voor merk netwerkkaarten zijn het?

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Simpel volgens mij : DOS 6.22 boot-disk maken, bijvoorbeeld met Novell ODI-driver erop. Deze geeft bij het opstarten gewoonlijk het MAC-adres wel weer (vaak onder de naam Node Address).
En ik kan me niet voorstellen dat je voor een TokenRing-kaart die drivers niet kunt vinden (anders nog even mij vragen).

Overigens, voor een TokenRing-kaart heb je geen MAC-adres, maar een UAA, een Universally Administered Address, wat "toevallig" ook 6 bytes is, zodat Ethernet-TokenRing-bridging mogelijk is. En voor TokenRing is het normaal dat je ook dit adres kunt over-rulen met een LAA, een Locally Administered Address.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• blue eyes
die drivers kan ik wel vinden, die gebruiken we ook. Maar ligt aan de type kaart of de node adress wordt weer gegeven.

Niet bij alle kaarten dus, en daar zocht ik een tooltje voor. die bij alles en altijd werkt. Kort gezegt: hardwarematig node/mac adressen uitleest.

Verwijderd

Je kunt een linux floppy proberen, met support voor die netwerkkaarten in de kernel en dan ifconfig doen, ik neem aan dat dat met alle kaarten werkt (ik heb nog nooit een ethernet kaart gezien die dan geen MAC adres weergeeft)

• blue eyes
Bedankt iedereen :)

Pagina: 1