Dit is wellicht een oude mail-chain, maar gezien dit actueel blijft toch een opmerking
1. De hierboven genoemde link naar een 8-pins 12V stekker is hardstikke fout. alswel de truk met de paperclip is ook noppes.
Dit is een 12V mainboard stekker, terwijl de Pci-e stekker 8-pins een andere pin-out en andere lock-pin heeft.
Zie
http://www.playtool.com/p...nnectors.html#pciexpress8
Zoe
http://www.tomshardware.c...6pin-8pin-pcie-schematics
De 2 extra pinnen tov van de 6-pin Pci-e stekker zijn ground pinnen, geen 12V en ground.
Cruciaal als je je video kaart niet wilt beschadigen.
Overigens: een ATI HD3870X2 werkt wel met 2 6-pin Pci-e connectors, een Nvidia 9800GX2 moet perse een 6 pin en 8 pin Pci-e hebben. Dit is PUUR voor de stabiliteit te verzekeren ivm de power-supply. (dus een 6-pin + 2 pin ground werkt ook, mits je pci-e stekker wel 150Watt kan leveren.
De meeste 500W+ power supplies kunnen dit wel, check je specs)
2. Opmerking over HD3870X2 vs 9800GX2
Heb vandaag mn Ati Radeon HD3870X2 retour gebracht en mn geld terug gevraagd.
Product is leuk, haalde 18000 3Dmark06 met een Q6600, maar waardeloos qua stabiliteit.
De Bios van de kaart regelt NIET de fan van de X2-kaart. Gevolg is dat als je m klakkeloos in je systeem zet de kaart en headsink erg heet worden (70 graden en meer voor de GPU, 90 graden en hoger voor de Fet), zelfs als je m in idle hebt voor lange tijd. de Fan draait op een 20% PWM schat ik dan, wat VEEL te weinig is om te koelen. Gevolg: kaart klapt er regelmatig uit, zeker bij t gamen.
Hier kom je pas achter als je t probleem hebt...: AMD/ATI support adviseert om bv de Riva tuner software te installeren, en zo de fan of fixed of met een instelbare curve kan koelen.
Ongelofelijk: software voor de Nvidia's moet je gebruiken om een ATI kaart goed te koelen !.. wow
en tot heen nog steeds geen update of betere driver hiervoor.
mbt Riva tuner: Dit werkt aardig ok, maar je moet t proggie dus altijd draaien en in je auto-startup plaatsen. Als er eens wat fout gaat in je OS, dan loopt je videokaart dus weer veel te warm.
t gevolg hier is dat de kaart gister is overleden na 1 maand gebruik: black screen.
PC boot niet meer omdat de VGA niet opgestart kan worden.. fantastisch!
Nu ga ik voor de 9800GX2. kost wel 30% meer, maar heeft betere performance, heeft zn koeling geregeld, en gebruik MINDER power in operational mode.
Voor mij geen ATI meer !!