Welke koeler voor mPGA478 socket?

Pagina: 1
Acties:

• Trema
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
De computer van een vriend stopt sinds kort steeds na enkele minuten. Vanmiddag heb ik 'm opengeschroefd en het bleek dat de heatsink & ventilator niet meer strak tegen de processor zaten. (Hierdoor wordt natuurlijk de processor te heet en dan schakelt de PC uit.) Aan één kant bleek een nokje van de bevestigingsbeugel vrijwel te zijn afgebroken. Ik heb geprobeerd dit te repareren maar dat is mislukt.

Hoe vind ik nu een geschikte nieuwe heatsink + ventilator voor dit moederbord?
Het gaat om een HP Pavilion a360.nl, ca. 6 jaar oud, moederbord (MSI): MS-6577 met formfactor uATX en een mPGA478 socket. Ik heb al uitgebreid gezocht, maar alle koelers die ik kan vinden voor Intel 478 moederborden zijn vierkant, terwijl de oude dat duidelijk niet is. De (schroef)gaten zitten rechthoekig ten opzichte van elkaar op ca. 75 bij 68 mm. En de heatsink die er nu inzit meet 83 x 64 mm.

Zie ik iets over het hoofd of is het kansloos om voor dit blijkbaar exotische formaat nog iets te vinden?

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 10:57
Ik denk dat hier niet standaard een retention bracket op zit.
Dat is bij sommige merk pc's zo. Bij Dell heb ik er een paar zo gezien, was de speciale cooler erop gezet dmv de gaten op het moederbord.

Als je zo'n bracket kan regelen (marktplaats vind je een paar voor 8 euro of hier op tweakers vraag en aanbod), dan kan je elke willekeurige Socket 478 cooler erop zetten.
Als je het goedkoop wil doen kan je ergens een intel stock cooler voor socket 478 krijgen. Ik heb er een paar gratis gekregen door te vragen in het vraag en aanbod gedeelte.
Of als je duurder wil doen en een hele stille cooler wil: Zalman CNPS7000-(Al)Cu voor ongeveer 20 euries.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Mijn excuses

[ Voor 98% gewijzigd door Mentox op 18-03-2008 14:05 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Mentox schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:13:
[...]

Ik kan het mis hebben maar het gaat hier over een laptop. En de koelers die jij noemt passen niet echt geweldig in een laptop.
Het gaat hier weldegelijk om een desktop PC. Ik zal vanavond wat foto's maken en toevoegen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet er een standaard retention bracket op (genoeg te vinden via bijv V&A) en een standaard koelertje. Ik was ooit 8 euro kwijt voor een P4 koeler van Coolermaster en dat ding koelde prima en was nog eens vrij stil ook :)

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Zoals beloofd een paar foto's:
close-up cpu en bracket voor heatsink + ventilator
beugel met afgebroken nokje
heatsink + ventilator
Let niet op de overvloedige koelpasta; nee, ik heb hier niet veel ervaring mee.
Ik kan dus maar niet ontdekken of dit nou een standaard "retention bracket" is, en wat voor heatsink/ventilator hier nou op zou moeten passen. (Zie voor de afmetingen de OP.)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik het zo zie is dat een heel standaard retention bracket. Gewoon nieuwe koeler kopen, of de huidige met tierips aan het bord vastzetten dat werkt vast ook prima.

Verwijderd

eerste webshop waar ik keek had ik al succes

http://www.komplett.nl/k/kl.aspx?bn=10468

• Trema
  • Niet online

Trema

Het kost wat

Topicstarter
Dank je wel. M'n probleem was niet dat ik geen socket 478 koelers kon vinden. Het ging er om dat het me niet duidelijk was of de maatvoering hetzelfde is als op het bewuste moederbord.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

wat de fak is dit voor koeler trouwens:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1205940817.jpg

nergens gevonden....lijkt op een zalman...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trema schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 11:26:
[...]

Dank je wel. M'n probleem was niet dat ik geen socket 478 koelers kon vinden. Het ging er om dat het me niet duidelijk was of de maatvoering hetzelfde is als op het bewuste moederbord.
Zoek de specs op van standaard So478 koelers (op de site van iedere goede fabrikant van HSFs te vinden), met name de afmetingen. Meet vervolgens die bracket. Komt het overeen?

Sowieso, hoe kom je erbij dat So478 vierkant zou zijn? Het is rechthoekig als wat, net zoals de bracket op jouw bord...

Oslik blyat! Oslik!

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 10:57
Deathchant schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:09:
wat de fak is dit voor koeler trouwens:

[afbeelding]

nergens gevonden....lijkt op een zalman...
Dat is een Thermaltake V1
Pagina: 1